Vraag

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-05 12:43
Mijn vraag
Vandaag heb ik mijn salarisstrook van november gekregen. Ik word uitbetaald volgens de CAO VVT. Onze eindejaarsuitkering is 8,33%

Mijn brutoloon is €3754 per maand. Elke maand draag ik volgens al mijn loonstroken zo'n €690 af aan loonbelasting.

Uiteraard betaal je ook over je eindejaarsuitkering belasting. Maar dit is echt bizar veel meer. Als ik op internet zoek staat er dat het ongeveer hetzelfde belast is. Ik zie dit niet terug op mijn loonstrook.

Deze maand
€3754 Loon
€3901 eindejaarsuitkering
€2614 Loonbelasting.

Waar komt dit enorme verschil vandaan?
Op de foto stukjes van mijn loonstrook toegevoegd van de maand oktober en November.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJj5i9dJ9mwf0ULdM3Z5sJZmX1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfF2tz6Eea3iFhturvVijeNU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7amkuKK0hcvjwt22Dq5HNN3eDvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjJviZF3EY04zSzWngkByu9Z.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het wordt hetzelfde belast alleen de voorheffing die je werkgever inhoudt is hoger (het zgn. "bijzonder tarief"). Dit om te voorkomen dat je straks bij je aangifte nog bij moet betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 23-11-2023 19:33 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:50
Het is hetzelfde belast. Maar doordat door je extra uitkering je jaarsalaris hoger is krijg je bijvoorbeeld ook minder heffingskorting. Dit alleen "kost" je al zon €200.
Daarnaast valt deze bonus in de hoogste schijf van je salaris omdat het bovenop je jaarsalaris komt.
Waar van je normale salaris een deel in de belastingvrije voet zit en een deel in een lage belasting schijf geldt dat niet voor een bonus of vakantiegeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@Philip Ross ik snap wat je bedoelt, maar zoals je het uitlegt, lijkt het toch weer net alsof er voor bepaalde stukken salaris aparte tarieven gelden.

Wat er feitelijk gebeurt, is dat er in de normale, maandelijkse salarisbetaling, een te lage voorheffing wordt ingehouden, omdat er alleen maar gerekend wordt met wat je zou moeten betalen als je jaarsalaris exact 12 x je maandsalaris zou zijn. Ter compensatie wordt er daarom voor "extra" salariscomponenten, zoals bonussen, 13e maanden en vakantiegeld, met een hoger "bijzonder" tarief gerekend (alleen in de voorheffing) om het weer recht te trekken.

Bij je aangifte gaat alles op 1 grote hoop en betaal je daar belasting over.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-05 12:43
Bedankt voor jullie antwoorden het is me duidelijk!