Mag snoer boven plafond?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:44
Simpele vraag waar ik geen concreet antwoord op kan vinden. Mag ik snoer boven het plafond leggen?

Situatie: Ik wil in mijn woonkamer een paar inbouwspotjes plaatsen, zonder het hele plafond open te breken. Mijn plan was om voorzichtig een paar gaten in het gips te maken voor de spotjes en ze dan gewoon aan elkaar te verbinden met snoer (dat wat je ook voor staande lampen enzo gebruikt), dan dat snoer in een kast uit te laten komen, er daar een stekker aan te maken en het aan te sluiten op een geschakelde contactdoos.

Mag ik dit zo doen? Volgens mij is het op deze manier geen onderdeel van de huisinstallatie.

Beste antwoord (via hellum op 23-11-2023 16:57)

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:44

DexterDee

I doubt, therefore I might be

In een verlaagd plafond worden draden veelvuldig zonder mantelbuis getrokken. Als het even kan, is het wel netjes om een PVC buis te gebruiken. Als een gladde buis niet lukt, dan is een flexibele buis misschien een oplossing. Zorg er verder voor dat je de juiste kabel gebruikt, voor inbouwspots wordt vaak siliconen kabel gebruikt omdat deze tegen de hitte van de spotjes kan. De kabel heeft vaak een kenmerkende rode kleur.

Afhankelijk van de oriëntatie van de aluminium profielen / rachels kun je mogelijk wel op een probleem stuiten. Er is niet altijd een vrije doorgang van plek A naar B.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

In een verlaagd plafond worden draden veelvuldig zonder mantelbuis getrokken. Als het even kan, is het wel netjes om een PVC buis te gebruiken. Als een gladde buis niet lukt, dan is een flexibele buis misschien een oplossing. Zorg er verder voor dat je de juiste kabel gebruikt, voor inbouwspots wordt vaak siliconen kabel gebruikt omdat deze tegen de hitte van de spotjes kan. De kabel heeft vaak een kenmerkende rode kleur.

Afhankelijk van de oriëntatie van de aluminium profielen / rachels kun je mogelijk wel op een probleem stuiten. Er is niet altijd een vrije doorgang van plek A naar B.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:10
Siliconenkabel is anno 2023 niet meer nodig.
Wie bouwt er nog halogeenspots in?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• DexterDee

DexterDee

Met laagvermogen LED spotjes is warmte niet echt meer een probleem, dat klopt. Maar een flexibele kabel is wel gebruikelijk bij dit soort toepassingen. Je kunt dan ook voor een VMVL kabel gaan, maar met een siliconenkabel zit je in alle gevallen goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:44
Ivow85 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:41:
Siliconenkabel is anno 2023 niet meer nodig.
Wie bouwt er nog halogeenspots in?
Mijn plan is om GU10 inbouw spots te plaatsen, natuurlijk wel met led er in, maar in principe kan iemand daar in de toekomst een halogeenlamp in draaien

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:25
hellum schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:07:
[...]

Mijn plan is om GU10 inbouw spots te plaatsen, natuurlijk wel met led er in, maar in principe kan iemand daar in de toekomst een halogeenlamp in draaien
Inderdaad goed dat je daar over na denkt. Die paar euro's om risico op brand/schroei te voorkomen/beperken in de toekomst.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@hellum Er is natuurlijk een verschil tussen mogen en wat verstandig is. In Nederland mag je als bewoner een hoop zaken aan je huis veranderen zonder dat je aan normen/eisen hoeft te voldoen.
Dus gewoon je gezonde verstand gebruiken.

Jouw voorgestelde oplossing is helemaal niet vreemd. Gewoon zorgen dat alles netjes afgeschermd is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:42
Heb hier zo'n dubbel geïsoleerd wit Tweelingsnoer gebruikt. 2x0,75mm². Voldoet prima voor spotjes van 5 W per stuk. In mijn geval 3 spots per snoer. Flexibele draad in bereikbare lasdoos met wago's doorgezet op de schakeldraden vanaf de dubbele dimmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:10
hellum schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:07:
[...]

Gezien die dingen al een paar jaar niet meer via de normale kanalen te koop zijn binnen de EU, wordt de kans dat iemand ooit een goede LED gaat vervangen voor een halogeenlampje met de dag kleiner.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:20
Onno ! schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:40:
Heb hier zo'n dubbel geïsoleerd wit Tweelingsnoer gebruikt. 2x0,75mm². Voldoet prima voor spotjes van 5 W per stuk. In mijn geval 3 spots per snoer. Flexibele draad in bereikbare lasdoos met wago's doorgezet op de schakeldraden vanaf de dubbele dimmer.
TS doet het nog beter, namelijk via een geschakelde WCD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:45

Barrycade

Through the...

Zou gewoon laagspanning doen, dus 12V trafo in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveNL79
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-10-2024
Ik had een beamer gekocht en wilde deze ophangen in het nieuwe huis. Iemand een sleuf in de muur en plafond laten frasen. Daar de PVC buizen in geplaatst met snoer en de sleuf in de muur met gips weer dichtgemaakt. De kabels vervangen ging later nog vrij gemakkelijk, omdat de kabel die al in de pvcbuis zit als trekdraad kan dienen.
Pagina: 1