Vraag

• Swennus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 15:48
Hallo,

Bij ons achter in de tuin hebben we een schuur/kantoor, waarin ik nu regelmatig thuiswerk. De verbinding is "ok", maar tijdens videobellen merk ik dat er toch enige vertraging in mijn verbinding zit.ook de WiFi op mijn telefoon is niet stabiel, waardoor die regelmatig naar 5G schakelt.

Situatie nu:
KPN router in de meterkast, vanwaar een UTP kabel (cat5) naar de schuur is getrokken. Deze ligt in een buis, samen met oa stroomkabels. Vervolgens is de UTP kabel aangesloten op een Sitecom WLR 4100 router, welke zijn eigen netwerkt heeft. Vervolgens wordt mijn laptop verbonden middels WiFi. Mijn abbonement is een 50Mbit (download en upload) via KPN.

Nu ben ik aan het kijken om eea aan te passen, om toch een stabielere omgeving te krijgen, maar weet eigenlijk niet goed waar te beginnen. Wat is de zwakke schakel in mijn setup?

Beste antwoord (via Swennus op 29-11-2023 09:05)

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:33
Swennus schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:42:
[...]

Het betreft een KPN box 12
[...]

Nee, zal ong 40 meter zijn. Speedtest geeft met kabel een veel stabieler resultaat dat ook hoger ligt qua mb/s. Speedtest via wifi geeft veel schommelingen.
Bij 40m zou er gewoon zo’n beetje volledige snelheid moeten zijn (ervan uitgaand dat de kabel zelf geen breuk heeft en alles goed is aangesloten)

Zoals @Ben(V) aangeeft kun je nog even checken wat voor type kabel je hebt cat5 of 5e, hoewel zelfs met een cat5 een doorvoersnelheid van 100mbps gezien je abonnement snel genoeg zou moeten zijn?

Mijn suggestie:

1: in schuur een switch neerleggen aan inkomende utp

2: laptop via switch bekabeld aansluiten tbv meest stabiele verbinding

3: koop een nieuw accesspoint, sluit die ook aan op de switch, tbv draadloze verbinding voor telefoon etc in schuur/tuin

*el cheapo tip: deze TPlink switch van de Action heb ik zelf en werkt echt prima (kan tot 1gbps dus ook voor toekomst met snellere verbinding)
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

4: Dubbelcheck je kabel, vervang die evt voor een betere (dan meteen minimaal cat6, prijsverschil is minimaal)

Alle reacties

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:01

FreakNL

Well do ya punk?

Je hebt dus al een kabel liggen tot in de schuur? Beter wordt het dan niet.

Hooguit zou je een beter AP kunnen kopen voor in de schuur. Of een switch en dan je laptop (en AP) aan de kabel. Videobellen doe je dan met je laptop.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 23-11-2023 15:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een router achter een router is het eerste probleem. Die Sitecom zou in een switch-modus moeten staan (zonder eigen netwerk).

• Yorro
Haal je goede en stabiele resultaten op je laptop als je die rechtstreeks op die utp kabel aansluit?

Speedtest.nl gedaan?

Zo niet: issue met kabel zelf?

Ik neem even aan dat de lengte van die kabel niet zodanig lang is (100m of meer) dat daar signaalverlies door komt

[ Voor 27% gewijzigd door Yorro op 23-11-2023 15:22 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:12

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Swennus de Sitecom WLR-4100 is wel al een behoorlijk oud beestje, dus ik zou eens kijken wat er gebeurd als je de kabel direct aansluit. Als dat een goede verbinding geeft, zou ik eens kijken naar een andere AP.

Welke router van KPN heb je?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:21
pagani schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:12:
Een router achter een router is het eerste probleem. Die Sitecom zou in een switch-modus moeten staan (zonder eigen netwerk).
Ik heb hier ook nog zo'n WLR-4100 liggen.
Zoals aangegeven, configureer die Sitecom als Wifi AP/switch in je netwerk.
Die Sitecom heeft geen aparte AP only mode dus moet je dat handmatig doen.
Geef die Sitecom een vast IP, zet de DHCP uit, configureer je SSID/beveiliging en gebruik alleen de LAN poorten.
Doe dat in de juiste volgorde anders kom je niet meer (makkelijk) in je Sitecom. :)

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 23-11-2023 15:44 ]

• Swennus
rens-br schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:24:
@Swennus de Sitecom WLR-4100 is wel al een behoorlijk oud beestje, dus ik zou eens kijken wat er gebeurd als je de kabel direct aansluit. Als dat een goede verbinding geeft, zou ik eens kijken naar een andere AP.

Welke router van KPN heb je?
Yorro schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:19:
Haal je goede en stabiele resultaten op je laptop als je die rechtstreeks op die utp kabel aansluit?

Speedtest.nl gedaan?

Zo niet: issue met kabel zelf?

Ik neem even aan dat de lengte van die kabel niet zodanig lang is (100m of meer) dat daar signaalverlies door komt
Nee, zal ong 40 meter zijn. Speedtest geeft met kabel een veel stabieler resultaat dat ook hoger ligt qua mb/s. Speedtest via wifi geeft veel schommelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:38
Is die kabel echt Cat 5 of toch wel Cat 5e?

Die sitecom is enkel nog goed voor de recycling heeft zelfs alleen maar wifi 4 en enkel 2,4Ghz band, dat vinden moderne telefoons niet leuk meer.

Koop gewoon switch en een acces point of alleen een access point als je verder niets bekabelt aansluit.

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 23-11-2023 15:46 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
Swennus schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:42:
[...]

[...]

Bij 40m zou er gewoon zo’n beetje volledige snelheid moeten zijn (ervan uitgaand dat de kabel zelf geen breuk heeft en alles goed is aangesloten)

Zoals @Ben(V) aangeeft kun je nog even checken wat voor type kabel je hebt cat5 of 5e, hoewel zelfs met een cat5 een doorvoersnelheid van 100mbps gezien je abonnement snel genoeg zou moeten zijn?

Mijn suggestie:

1: in schuur een switch neerleggen aan inkomende utp

2: laptop via switch bekabeld aansluiten tbv meest stabiele verbinding

3: koop een nieuw accesspoint, sluit die ook aan op de switch, tbv draadloze verbinding voor telefoon etc in schuur/tuin

*el cheapo tip: deze TPlink switch van de Action heb ik zelf en werkt echt prima (kan tot 1gbps dus ook voor toekomst met snellere verbinding)
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

4: Dubbelcheck je kabel, vervang die evt voor een betere (dan meteen minimaal cat6, prijsverschil is minimaal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:39
Ik zou aan die utp gewoon een superwifi aan klikken, evt je pc ook bedraad daaraan verbinden.

Die sitecom zelf is je probleem, wegdoen dat ding

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:21
Die Sitecom is natuurlijk wel oud ja, maar het apparaat staat er nu toch dus waarom dan niet even goed configureren als AP/Switch?
Leerzaam B) en misschien geeft dat al een een verbetering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:39
@The_Doman
Dat die oud is maakt opzich niet zoveel uit
Het is een Sitecom, dat maakt uit :P

Tuurlijk proberen kan altijd maar ik ben altijd bang dat ik utislag krijg als ik zon sitecom aanraak

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swennus
Bedankt allen voor de antwoorden! De oude Sitecom is eruit, en heb een AP gekoppeld. De Switch van de Action gaat er ook nog bijkomen om een bedrade verbinding tot stand te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 00:44
- Welke lengte heeft de UTP kabel die naar de schuur loopt? Mag zeker niet meer dan 90 meter zijn.
- Is de cat5 kabel shielded of niet? Staat op de kabel geprint.
- Hoe oud is de kabel?

Moest je problemen blijven ondervinden zou ik om te testen eens de stroom naar de schuur uitschakelen, en met een laptop de UTP kabel testen. Een UTP kabel samen in een wachtbuis met stroomkabels is niet ideaal, en kan voor storing zorgen.

& persoonlijk gebruik ik altijd speciale outdoor kabel van het moment deze het huis verlaat, wachtbuis of niet. Een gewone indoor kabel kan niet tegen zonlicht en vocht, en gaat vroeg of laat voor issues zorgen.

Als er toch een wachtbuis ligt zou ik gewoon een nieuwe Cat6 PE Outdoor trekken tot in de schuur.
Pagina: 1