Lasdoos in vloer gieten 'mag niet'

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:35
Ik heb een dilemma. Tijdens werkzaamheden is bij ons in de dekvloer een elektra leiding geraakt die naar de wasmachine loopt. Dit is een aparte groep. Ik heb de dekvloer open gekapt om de buis te verlengen ter reparatie en dacht om dan nieuwe draad te trekken vanuit de meterkast (+/- 30 meter door muren en plafonds). Maar je raadt het al: De draad zit muur- en muurvast en er is van beide kanten geen beweging in te krijgen. Ik vermoed dat deze kabel al ergens 'doorgelust' zit, en dus niet in 1 stuk linea recta van de meterkast af komt. Of, aangezien het vaste buis is en deze max 4 meter kan zijn, dat er ergens een knik zit.

Mijn oplossing was om een lasdoosje te plaatsen, vanaf dat punt (2 meter ongeveer) nieuwe draad te trekken en ze in de lasdoos met Wago's te verbinden. Nieuwe dekvloer erover, klaar is Kees. Een vriend vertelde me toen dat ik epoxyhars in de lasdoos zou moeten gooien omdat het aardig dicht in de buurt zit van de wasmachine en als die lekt je niet wil dat water de buizen in loopt en in de lasdoos blijft hangen. Prima, zakje hars gehaald.

Maar nu lees ik dus dat je lasdozen niet 'mag' wegwerken in muren of vloeren. Voor mijn gevoel heb ik nu twee opties (nee, nieuwe draad gaat vanaf de meterkast gaat echt niet, geloof me):
  • Alsnog lasdoos in de dekvloer wegwerken. Inclusief hars om tegen water te beschermen. Lijkt mij eigenlijk het 'veiligst'.
  • Lasdoos een klein beetje hoger in de dekvloer leggen, zodat het deksel op hetzelfde niveau is als de vloer. Op die manier heb ik altijd toegang tot de lasdoos, want er komt een vinylvloer bovenop die op te tillen is. Maar, dan heb ik 0 bescherming als er water de vloer of buis (en dus lasdoos) in loopt en zich om de Wago's verzamelt. Tenzij ik er alsnog hars in giet, maar dan heeft het volgens mij weinig nut om toegang tot de lasdoos te hebben.
Wat zouden jullie doen?

Alle reacties

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:23
'Mag niet' staat volgens mij nergens vastgelegd. In menig klushuis zitten lasdozen weggewerkt in muren/plafonds. Voor een aannemer is het echt not-done en het wordt ook zeker niet aangeraden. Maar in je eigen huis ben je vrij om hiervoor te kiezen als dit de beste (minst slechte) oplossing is. Wel adviseer ik om duidelijk vast te leggen waar de lasdoos zit (foto's, inmeten, markering op de dekvloer erboven).

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-12 20:01
Als iemand anders dat eerder ook gedaan heeft, dan snap je wel waarom je kabel muurvast zit..
Daarbij het antwoord waarom het ongewenst is.. je kan in de toekomst nooit meer een nieuwe kabel door die buis trekken.

En een trekveer door een doosje waar je niet bij kan (zonder hars) trekken/duwen is ook een aardig uitdaging. De kans is groot dat die dan vastloopt in de lasdoos.

[ Voor 28% gewijzigd door LordSinclair op 23-11-2023 14:55 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even zoeken naar de meest logische plekken waar de draad al doorgelust kan zijn? Als je nu hebt lopen sjorren aan een draad die ergens in een centraaldoosje in een klemmetje zat is de kans aanwezig dat die er nu niet of niet meer goed in zit. Eventueel een veer erin duwen en kijken op welke afstand je ongeveer vastloopt, of in het verlengde van waar nu je gat zit (en de buis dus waarschijnlijk de muur in gaat) ook een stukje weghakken en kijken of de boel niet gewoon vast zit op het eind (meest logisch, want als de gegoten/geschepte vloer ergens in is gelekt is het meestal begin/eind)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-12 22:28
Een extra kabel trekken gaat natuurlijk altijd, alleen misschien niet zoals je zelf wil.

Je kan vanaf de beschadiging richting een muur hakken, en dan de doos laag in de muur zetten.