Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Zoek: Inbouw Zigbee-zender voor HA achter pulsschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aeon_flux
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-11 11:03
Ik ben bezig met het upgraden van mijn smart home systeem, dat draait op Home Assistant (recentelijk geüpgraded naar Home Assistant Yellow). Ik ben op zoek naar een specifieke oplossing voor mijn Zigbee-aansturing.

Mijn doel is om een inbouw Zigbee-schakelaar te installeren achter een bestaande pulsschakelaar. Het is essentieel dat deze schakelaar op batterijen werkt en in staat is om lange pulsen en het ingedrukt houden van de schakelaar te herkennen. Dit is nodig voor functies zoals het dimmen van verlichting of het activeren van scenes met meerdere klikken.

Heeft iemand ervaring met of weet iemand een goede zender die op batterijen werkt? Kan iemand een specifiek model aanbevelen? De beschikbare ruimte achter de pulsschakelaar is beperkt, dus de afmetingen van de schakelaar zijn ook belangrijk.

We hebben Jung LS schakelmateriaal en ik heb het geprobeerd met een Jung LS serie Friends of Hue schakelaar, maar ik krijg deze met geen mogelijkheid aan de praat in HA. (Tips ook welkom haha)

Ik ben ook een DIY-oplossing tegengekomen waarbij iemand bij een Aqara deur-/raamsensor het relais heeft vervangen door twee draadjes. Dit resulteerde in een zeer eenvoudige, batterijgevoede schakelaar die heel lang meegaat. Echter, ik zoek iets vergelijkbaars zonder zelf te hoeven knutselen.

Alvast bedankt voor jullie suggesties en hulp.

Alle reacties

• iwantje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10 16:11
Philips hue wandschakelaar modules een optie voor je?

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:14
Ik ben dit nog nooit tegengekomen. Je hebt wel input modules die wat kunnen registreren, maar die zijn net-gevoed.

Wat je vaak ziet is dat het losse/complete knoppen zijn. Ik neem aan dat je dat niet wilt in verband met de looks en de rest van je schakelmateriaal?

Was dat hue ding wel wat je wou? Die moet je wel gewoon aan de praat kunnen krijgen in HA. Wat was het probleem?

[ Voor 17% gewijzigd door storeman op 24-11-2023 04:50 ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Steff3D
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-10 18:48
Waarom is het essentieel dat deze schakelaar op batterijen werkt?
Wil je van een bestaande, traditionele, pulsschakelaar een opzichzelfstaande zigbee schakelaar maken?

Edit: zoals eerder gesuggereerd denk ik dat je de Hue wall switch module is wat je zoekt.

[ Voor 21% gewijzigd door Steff3D op 24-11-2023 09:00 ]

• aeon_flux
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-11 11:03
Dank voor de reacties, wellicht zie ik iets over het hoofd tijdens het koppelen van de Hue switch met Zha (zonder Hue bridge)
iwantje schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 02:34:
Philips hue wandschakelaar modules een optie voor je?
Ja, dat dacht ik dus ook, en daarom heb ik een Friends of Hue-schakelaar van Jung geprobeerd, maar ik krijg deze niet verbonden met ZHA. Ik heb flink gezocht of het niet met ZHA kan, maar las dat het wel kan met Zigbee2MQTT. Maar ja, ik wilde juist van Zigbee2MQTT af. 🙂
storeman schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 04:48:
Ik ben dit nog nooit tegengekomen. Je hebt wel input modules die wat kunnen registreren, maar die zijn net-gevoed.

Wat je vaak ziet is dat het losse/complete knoppen zijn. Ik neem aan dat je dat niet wilt in verband met de looks en de rest van je schakelmateriaal?

Was dat hue ding wel wat je wou? Die moet je wel gewoon aan de praat kunnen krijgen in HA. Wat was het probleem?
Inderdaad, ik wil bij het bestaande Jung LS schakelmateriaal blijven. Waarbij dat Friends of Hue ding de ideale oplossing leek. Alleen krijg ik, als ik een apparaat wil toevoegen bij ZHA (kanaal 20) (dus de Zigbee-integratie van HA zelf), geen enkel signaal van de Friends of Hue-knop om hem te koppelen. Welke knoppen ik ook lang ingedrukt houd.

Ik ga nog even verder zoeken, maar voor zover ik lees, ondersteunt ZHA Zigbee Green Power nog niet.
Maar ik ben niet echt een doorgewinterde Zigbee & HA gebruiker dus misschien zie ik wat over het hoofd.
Steff3D schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:54:
Waarom is het essentieel dat deze schakelaar op batterijen werkt?
Wil je van een bestaande, traditionele, pulsschakelaar een opzichzelfstaande zigbee schakelaar maken?

Edit: zoals eerder gesuggereerd denk ik dat je de Hue wall switch module is wat je zoekt.
Het is handig als ze op batterijen werken, omdat ik niet overal 230V beschikbaar heb om de knoppen van stroom te voorzien. De Hue-knoppen leken mij daarom ook een goede oplossing, maar ik krijg deze dus niet gekoppeld aan ZHA.

Na het lezen van jullie reacties overweeg ik de volgende opties:
  • Teruggaan naar Zigbee2MQTT: https://zigbee.blakadder.com/Senic_100119.html
  • 230V aanleggen naar alle plekken waar ik de pulsschakelaars wil hebben, zodat ik andere schakelaars kan inbouwen
  • Nog even doorzetten en kijken wat ik misschien fout doe tijdens het pairen met ZHA.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:14
Ik zou teruggaan naar Zigbee2MQTT. De ondersteuning van de verschillende devices is daar stukken beter, in mijn ervaring.

Of doorzoeken naar iets wat dan wel past inderdaad.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Pagina: 1