Vraag

• PMO-92
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-12-2024
Ik zoek een?
Ik zoek een 65-inch tv

Wat is je budget?
Ik wil circa 1250-1500 maximaal besteden.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Er wordt met name gebruik gemaakt streamingdiensten (Netflix/Youtube/Prime) en reguliere TV. Er wordt ook redelijk veel sport (F1/Voetbal/Tennis) gekeken.
Daarnaast is er een PS5 aanwezig, maar ben zeker geen hardcore gamer welke uren per dag hieraan besteed.

Verder is er een Sonos Beam aangesloten op de huidige TV.

Wat heb je zelf al gevonden?
Op dit moment neig ik naar een OLED (Samsung S93C), echter hebben wij een woonkamer met veel lichtinval/direct zonlicht op de muur waar de TV komt te hangen.

Bij de lokale TV-zaak gaven ze aan dat dit geen probleem meer is bij de huidige generatie OLED schermen, echter lees ik online andere zaken over permanente vlekken/stroken etc. Ik maak me hier toch zorgen om en heb geen zin om continu na te moeten denken of ik de gordijnen moet sluiten of om over 1 jaar alweer een nieuwe TV te moeten kopen omdat er als gevolg van zonlicht vlekken op het paneel aanwezig zijn.

Daarom ook Neo QLED of QNED aan het overwegen. Echter staat in de handleiding van de QN93C ook dat deze niet in direct zonlicht geplaatst kan mag worden.

Hierbij gekeken naar TCL/Hisense, maar ik twijfel over deze merken of dat ik toch voor een A-merk ga.

Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden

Beste antwoord (via PMO-92 op 23-11-2023 14:46)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:59
Direct zonlicht kan inderdaad permanente vlekken veroorzaken, het een en ander hangt hierbij af van de zonkracht en type glas in je woning.

QLED en QNED zijn enkel marketing termen en geven aan dat er gebruik wordt gemaakt van quantum dots, dit draagt bij aan een bredere kleurenbereik. Niets meer niets minder.

Als je niet elke keer de gordijnen wilt sluiten bij direct zonlicht op de tv is een LCD de betere keuze. Wanneer we het heel letterlijk gaan nemen is zal alles na verloop van tijd degraderen onder UV licht. In de praktijk kan LCD prima in direct zonlicht staan.

Wanneer accuraatheid en goede motion handling belangrijk is kies je voor de Sony X90L, X95L of X95K.

Hou je van verzadigdere kleuren en diepere zwartwaardes ten kosten van o.a. schaduwdetails? Kies dan voor een Samsung QN9xB of QN9xC.

Wil je de meeste bang for the buck dan is de TCL C843/ C845 de beste keuze, dit model zit qua beeldkwaliteit/ beeldeigenschappen tussen Samsung en Sony in.

Hou er rekening mee dat Samsung geen Dolby Vision ondersteunt en de B line-up HDR niet correct weergeeft.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Direct zonlicht kan inderdaad permanente vlekken veroorzaken, het een en ander hangt hierbij af van de zonkracht en type glas in je woning.

QLED en QNED zijn enkel marketing termen en geven aan dat er gebruik wordt gemaakt van quantum dots, dit draagt bij aan een bredere kleurenbereik. Niets meer niets minder.

Als je niet elke keer de gordijnen wilt sluiten bij direct zonlicht op de tv is een LCD de betere keuze. Wanneer we het heel letterlijk gaan nemen is zal alles na verloop van tijd degraderen onder UV licht. In de praktijk kan LCD prima in direct zonlicht staan.

Wanneer accuraatheid en goede motion handling belangrijk is kies je voor de Sony X90L, X95L of X95K.

Hou je van verzadigdere kleuren en diepere zwartwaardes ten kosten van o.a. schaduwdetails? Kies dan voor een Samsung QN9xB of QN9xC.

Wil je de meeste bang for the buck dan is de TCL C843/ C845 de beste keuze, dit model zit qua beeldkwaliteit/ beeldeigenschappen tussen Samsung en Sony in.

Hou er rekening mee dat Samsung geen Dolby Vision ondersteunt en de B line-up HDR niet correct weergeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:04
PMO-92 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:46:
Bij de lokale TV-zaak gaven ze aan dat dit geen probleem meer is bij de huidige generatie OLED schermen, echter lees ik online andere zaken over permanente vlekken/stroken etc.
Dat zei de lokale electronica zaak hier ook tegen mijn schoonvader. Dat komt, omdat die gasten daar echt 0 verstand hebben van de producten die ze verkopen. Direct zonlicht op een OLED moet je niet willen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PMO-92
De TCL stond inderdaad op het lijstje, echter uitverkocht bij Mediamarkt.. Evenals de Hisense.

De Samsung QN9xC kan dus in principe gewoon direct zonlicht? Ik heb inderdaad geen zin om continue bezig te zijn of de gordijnen wel dicht zijn zodat mijn TV niet beschadigd.

Ik zal ook nog eens naar de Sony gaan kijken!

• PMO-92
Hulleman schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:42:
[...]

Dat zei de lokale electronica zaak hier ook tegen mijn schoonvader. Dat komt, omdat die gasten daar echt 0 verstand hebben van de producten die ze verkopen. Direct zonlicht op een OLED moet je niet willen.
Hmm, dan ga ik dit toch maar uit mijn hoofd zetten!
Denk dat er met name in de zomer een aantal uur per dag een deel van de TV direct zonlicht zal vangen indien de gordijnen niet dicht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
PMO-92 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:43:
De TCL stond inderdaad op het lijstje, echter uitverkocht bij Mediamarkt.. Evenals de Hisense.

De Samsung QN9xC kan dus in principe gewoon direct zonlicht? Ik heb inderdaad geen zin om continue bezig te zijn of de gordijnen wel dicht zijn zodat mijn TV niet beschadigd.

Ik zal ook nog eens naar de Sony gaan kijken!
De 65X90L is voor een kleine 1300 euro te koop met prijsaanvraag/ na onderhandelen.

TCL 65C843 is bij Coolblue op voorraad.

Hisense zou ik links laten liggen.
Pagina: 1