Kunstof waterleiding vinden in wand?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• scott223
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 05-05 22:36
Hi tweakers

Ik wil graag mijn tv aan de wand ophangen in de slaapkamer. De wand zit tussen de slaapkamer en de badkamer, gemaakt door een houten frame, met isolatie en gips en daarna afgestuucd. In de wand zitten kunstof waterleidingen aangezien direct aan de andere kant van de muur de knoppen van de douche uit de muur komen.

Hoe kan ik de locatie van de kunstof waterleiding opsporen voordat ik gaten ga boren voor de tv? om deze stevig op te hangen heb ik best een paar schroeven nodig...

Ik zat te kijken naar leidingzoekers, maar de meeste lijken op metaal te triggeren?

Ben benieuwd of iemand een goed idee heeft en onwijs bedankt
Scott

Beste antwoord (via scott223 op 24-11-2023 20:27)

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:50
Gewoon de houten balken opzoeken. Kan je soms horen waar ze zitten door op de wand te tikken, en/of uit te meten. Als je denkt te weten waar die balken zitten kan je met een heel klein boortje door de gipsplaat heen om te zien of die in het hout komt of door schiet in de holle ruimte.
In de balken zitten geen leidingen dus heb je daar ook geen last van... En de TV zal je voor de stevigheid toch aan die balken moeten hangen.

Alle reacties

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

IR camera, warm en koud water laten stromen en dan zou je ze wel moeten kunnen vinden :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:59
Of gewoon een leidingzoeker voor kunstof leidingen kopen. :-)

https://www.google.com/se...er+voor+kunstof+leidingen

[ Voor 40% gewijzigd door Nomis op 23-11-2023 13:45 ]

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:15

mrc4nl

Procrastinatie expert

Nomis schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:43:
Of gewoon een leidingzoeker voor kunstof leidingen kopen. :-)
"gewoon" ? kunstof is erg moeilijk te detecteren. Heb je een voorbeeld van een apparaat die dat kan?

ora et labora

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:59
mrc4nl schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:49:
[...]

"gewoon" ? kunstof is erg moeilijk te detecteren. Heb je een voorbeeld van een apparaat die dat kan?
Ik heb de zoektocht op google toegevoegd aan mijn reactie hierboven. Dergelijke appraten zijn ruimschoot te koop voor 200 tot 300 euro en te huren voor enkele tientjes.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
Is het echt kunstof dan, en geen meerlagen buis?

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:59
mrc4nl schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:49:
[...]

De kunststof is inderdaad een uitdaging. Het water dat er doorheen loopt daarentegen is een stuk eenvoudiger en tevens het trucje dat een leidingszoeker voor kunststof toepast :)

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andypieters
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-05 17:29
Uit je verhaal maak ik op dat het hier om een holle wand gaat.
Daar kan je volgens mij niet zomaar een tv aan ophangen, de tvbeugel moet bevestigd worden aan het houten frame.
Hiervoor heb je een studsensor nodig om te vinden waar het frame zich bevind.
Als het goed is, heb je dan ook geen last meer met je waterleiding, want ik neem aan dat die in de holle ruimte tussen de studs zit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
Gewoon de houten balken opzoeken. Kan je soms horen waar ze zitten door op de wand te tikken, en/of uit te meten. Als je denkt te weten waar die balken zitten kan je met een heel klein boortje door de gipsplaat heen om te zien of die in het hout komt of door schiet in de holle ruimte.
In de balken zitten geen leidingen dus heb je daar ook geen last van... En de TV zal je voor de stevigheid toch aan die balken moeten hangen.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:34

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

KNed schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:28:
Tenzij de leidingen natuurlijk dóór de staanders heen gaan. Logischerwijs doe je dat laag tegen de grond, maar assumptions are the mother of all f*ck-ups. Om te onderzoeken hoe de leidingen lopen, kun je een USB-endoscoop van 15-20 euro door een voorzichtig geboord gaatje duwen en een kijkje nemen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• scott223
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 05-05 22:36
Dank voor alle goede tips. had zelf ook niet gedacht aan het feit dat de TV aan de balken moet hangen. ik ga eens kijken of ik die kan vinden, en dan lijkt het me inderdaad het veiligsts als ik daar in boor, dan is de kans op een leiding ook het kleinst.

ik heb een maat met een video cameraatje dus dat is ook nog een goed idee!

dank allemaal!
Scott
Pagina: 1