• LuckyLuke3000
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 30-11-2023
Hallo allemaal,

De situatie is als volgt.

- Ik heb begin dit jaar een huis gekocht. Dit voor €270.000 excl. k.k.
- Hier heb ik voor ca. €25.000 aan verbouwd.
- Ik heb een hypotheek afgesloten van €135.000
- In de tussentijd heb ik voor ca. €10.000 inboedel gekocht.

In de tussentijd heb ik een vriendin. We hebben het langzaam over samenwonen en over hoe onze financiën te regelen. De gesprekken leiden tot enige spanning, vandaar dat ik hier eens vraag wat handig is om te doen.

- Vriendin kan met spaargeld de volledige hypotheek (boetevrij) aflossen. Dat zou een optie kunnen zijn.
- Hoe gaat dit in de toekomst met eigenaarschap van het huis, met overwaarde/onderwaarde bij doorverkoop? Ik leg meer in dan haar, dus bij overwaarde zou je kunnen zeggen: ieder krijgt sowieso zijn of haar eigen deel terug, en de overwaarde dan door 2 delen? Of is dit niet eerlijk voor diegene die meer inlegt?
- Waar moeten we op letten, stel dat het uit gaat? We hebben beide de intentie dat we er niet of in ieder geval zo min mogelijk op achteruit moeten gaan, mocht de relatie over gaan.
- Wat laat je vastleggen in een samenlevingscontract?

Iemand hier ervaring mee, hoe regelen jullie zulke zaken?

[ Voor 3% gewijzigd door LuckyLuke3000 op 23-11-2023 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 02-05 22:20
Ga sowieso eens met een notaris praten, die kunnen dat goed uitleggen.

Voor onze specifieke casus hebben we een clausule over ongelijke inbreng opgenomen in onze samenlevingsovereenkomst. Als we uit elkaar gaan, blijft mijn inbreng van mij en de inbreng van mijn vriend van hem en verrekenen we de verkoopwaarde dus ook zo.

De vraag die je jezelf bv moet stellen is of je het nominaal verrekent of dat je inbreng meestijgt of daalt met de waardeontwikkeling van de woning. Maar nogmaals, met een notaris kun je dat soort dingen goed uitpluizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Wat eerlijk is kun je alleen zelf samen beslissen.
Jij bent eigenaar van het huis totdat je notarieel laat vastleggen dat het huis van jullie 2 is. De verdeling van inleg en hypotheekbetalingen kun je zelf vastleggen.

Je kunt een samenlevingscontract opstellen waarin je vastlegt dat alle spullen die je nu hebt, van jou zijn.
En dat je vanaf nu dingen samen koopt.

Je kunt beslissen haar in te laten kopen op basis van de waarde van het huis nu. Of je kunt afspreken dat ze mee betaalt aan de hypotheek en dan dat gedeelte van haar laat zijn, mochten jullie wel uit elkaar gaan.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
LuckyLuke3000 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:09:

- Hoe gaat dit in de toekomst met eigenaarschap van het huis, met overwaarde/onderwaarde bij doorverkoop?
Simpel, zolang jij je helft niet verkoopt aan je vriendin, is en blijft het huis van jou en is de over- en/of onderwaarde van jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hallo allemaal,

In de tussentijd heb ik een vriendin. We hebben het langzaam over samenwonen en over hoe onze financiën te regelen. De gesprekken leiden tot enige spanning, vandaar dat ik hier eens vraag wat handig is om te doen.

- Vriendin kan met spaargeld de volledige hypotheek (boetevrij) aflossen. Dat zou een optie kunnen zijn.
- Hoe gaat dit in de toekomst met eigenaarschap van het huis, met overwaarde/onderwaarde bij doorverkoop? Ik leg meer in dan haar, dus bij overwaarde zou je kunnen zeggen: ieder krijgt sowieso zijn of haar eigen deel terug, en de overwaarde dan door 2 delen? Of is dit niet eerlijk voor diegene die meer inlegt?
- Waar moeten we op letten, stel dat het uit gaat? We hebben beide de intentie dat we er niet of in ieder geval zo min mogelijk op achteruit moeten gaan, mocht de relatie over gaan.

toon volledige bericht
Dus als ik het goed begrijp heb je begin dit jaar een woning gekocht met 135k (en x bedrag kosten koper) eigen geld, waarbij een hypotheek van 135k resteert. de verbouwing, is dat op eigen iniatief, of toch stiekem samen besloten? en is de woning hierdoor ook exact 25k meer waard geworden? anders weet ik niet of je dit volledig kan verdelen namelijk, een nieuwe keuken bijvoorbeeld is niet per definitie 1:1 waardeverhogend. Anders toch "even" laten taxeren.

Jouw vriendin heeft 135k spaargeld welke ze eventueel in de kan woning te stoppen? In dat geval zal je 50/50% eigenaarschap kunnen hanteren door haar jou de helft van de overwaarde (+-70k) te laten vergoeden (of in de woning te stoppen) dat is de makkelijkste klap even ervanuitgaande dat de woning niet heel hard is gestegen in waarde.

Over de inboedel zou ik zelf niet moeilijk doen behalve af te spreken dat als de relatie stuk loopt dat jij daar aanspraak op maakt, ze zal zelf misschien samen met jou wellicht het e.e.a. willen vervangen of samen kopen om het ook haar thuis te maken.

Ik weet niet hoe toekomst bestendig de relatie is? maar mocht bovenstaande nog een brug te ver zijn dat zou je ook kunnen afspreken dat ze jou " huur" betaald (de helft van de maandelijkse rente van de hypotheek)

• Merkane
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-05 15:29
Ik weet niet hoe toekomst bestendig de relatie is? maar mocht bovenstaande nog een brug te ver zijn dat zou je ook kunnen afspreken dat ze jou " huur" betaald (de helft van de maandelijkse rente van de hypotheek)
Dit heb ik zelf gedaan. Vriendin had al een koophuis. Ik heb daar "huur" betaald wat gewoon de helft van de hypotheek was dus ook een stukje aflossing. Als je echt precies wilt dan zal je inderdaad alleen de helft van de rente moeten doen maar ligt er maar net aan hoe moeilijk jullie zijn en hoe hoog de hypotheek is uiteraard. Na 1.5 jaar samen een huis gekocht en nu alles 50/50. Wel een samenlevingscontract op laten stellen met wat zij aan geld erin stopte (vanuit overwaarde). Verder niks van de inboedel, hebben we zelf gewoon afgesproken om niet moeilijk te doen. Standaard zette de notaris erin dat van wie welk item in de inboedel was voor het samenlevingscontract in ging dit ook zo bleef daarna. De notaris gaf aan dat sommige mensen zelfs excel lijsten kwamen van welk item van wie was etc dus geloof me, zij zien alle gevallen van stellen voorbij komen :P

Het is even minder fijn en het kost wat geld +- 500 euro maar dan is alles ook goed geregeld.

My tldr: wacht nog even om haar in te laten kopen in je huis, stel het gaat uit dan moet je weer opnieuw een hypotheek afsluiten, opnieuw naar de notaris etc etc wat veel rompslomp en kosten met zich mee brengt. Als jullie 100% zeker zijn dan is het regelen dat zij iets inlegt en een taxatie laten doen van het huis een verstandige keus. Stel het huis is 300k waard, zij legt 100k in dan is zij voor 33% eigenaar van het huis. Dit laat je vast leggen bij de notaris en dan kan er nooit gezeur komen bij het uit elkaar gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Merkane op 23-11-2023 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:30
Hallo allemaal,

toon volledige bericht
Fijn dat ze met haar spaargeld de hypotheek zou kunnen aflossen, maar ga anders eerst eens een jaar of 1/2 samenwonen in jou huis en laat haar dan evt. een bedrag bijdragen aan de gestegen gebruikskosten zoals GWL, eten etc.

Zoals ik het lees zijn jullie hooguit 11 maanden samen, waarom zo'n haast om meteen alles vast te leggen in plaats van kijken hoe het gaat als jullie elke dag samen in 1 huis wonen.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:07
MaD_co schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:44:
[...]

Fijn dat ze met haar spaargeld de hypotheek zou kunnen aflossen, maar ga anders eerst eens een jaar of 1/2 samenwonen in jou huis en laat haar dan evt. een bedrag bijdragen aan de gestegen gebruikskosten zoals GWL, eten etc.

Zoals ik het lees zijn jullie hooguit 11 maanden samen, waarom zo'n haast om meteen alles vast te leggen in plaats van kijken hoe het gaat als jullie elke dag samen in 1 huis wonen.
Lijkt me een slimme toevoeging. Want als een gesprek hierover al enige spanning oplevert zijn er wellicht nog andere obstakels om te overwinnen. Als je straks besluit samen te wonen en gelijk haar te laten inkopen en je komt er na één jaartje alweer achter dat het eigenlijk niet werkt dan ben je verder van huis met al het geregel etc.

Zucht...

Pagina: 1