Hulp gevraagd bij aansluiten plafondlamp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• GJP1987
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-02 20:56
Goed vooropgesteld ben ik geen leek op het gebied van ophangen van lampen/elektra maar toch wel genoeg leek om hier onderstaande te vragen:

We hebben een verbouwing gehad en de nodige hue lampen opgehangen die allemaal werken op motion sensors. Nu heb ik net boven de keuken een plafondspot willen ophangen (met 4 gu10 hue spots er in) maar ik krijg hier geen licht uit.

Uit het plafond komen een bruine, blauw en geelgroene draad. Op de bruine staat spanning. De schakelaar en of verzamelpunt van de kabels is niet meer zichtbaar aanwezig/bereikbaar.

We hebben de nodige muren en daarbij schakelaars/stopcontacten weggehaald dus mijn vermoeden is dat de blauw draad geen aansluiting meer heeft verder op in her circuit en daarom mijn lampen niet meer aan willen. Grote vraag is hoe nu verder? Ik heb dus wel een bruine kabel met stroom maar dus waarschijnlijk een blauwe kabel die het circuit niet rond meer maakt? Is hier iets voor te krijgen? Heb het overigens getest met een andere lamp die het op een ander punt wel doet op bruin/blauw maar in de keuken niet op bruin blauw.

Help.

Beste antwoord (via GJP1987 op 23-11-2023 15:16)

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:39
Het lijkt alsof je denkt dat de blauwe draad niet echt iets doet in een stroomkring. En dat je alleen stroom naar een lamp hoeft toe te voeren en daar gedumpt wordt. Dat is niet zo. De stroomkring moet compleet zijn. De blauwe draad doet evenveel "werk" als de bruine draad.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 20:43
Het tracé nameten en zorgen dat de nul weer doorverbonden word.

Dat of een elektricien bellen.

• GJP1987
Er is geen mogelijkheid om de nuldraad weer door te verbinden

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:26

St@m

@ Your Service

Dan zul je een nieuwe kabel moeten gaan trekken o.i.d. Beetje raar ook om een muur te slopen (zoals ik het begrijp) en alle bekabeling ook maar weg te halen en dan later bedenken.. hé.. het werkt niet meer...

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-06 17:36

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

GJP1987 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:25:
Er is geen mogelijkheid om de nuldraad weer door te verbinden
Zonder stroomkring, geen stroom?

Doen de stopcontacten in dezelfde ruimte het wel?

Heb je een foto van de centraaldoos in het plafond?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:21
Alle centraaldozen moeten toegankelijk zijn. Blijkbaar was het makkelijk om e.e.a. weg te smeren en daar heb je nu een probleem mee. Enige wat ik kan aanraden is nieuwe draden trekken naar dat punt. Je kunt niet op een andere manier een nul (blauwe draad) bij je lamp krijgen.

• GJP1987
Ik was van mening dat hue lampen het wel gingen doen en alleen spanning nodig waren hiervoor. Daarom ook alleen de bruine destijds opgemeten.

Ik heb dus een kabel getrokken van ongeveer 60cm van de centraaldoos naar het middenpunt kookeiland. Deze kabel is dus wel verbonden in de centraaldoos aan de juiste kleuren maar dan blijkbaar aan een niet meer doorlopende blauwe.

Centraaldoos is inderdaad onder het stuclaag gekomen (ik weet het foei) en dus niet meer bereikbaar zonder het plafond te beschadigen.

Is er echt geen mogelijk om de functie van die blauwe kabel met een klein iets na te bootsten? (Afvoeren stroom/sluiten circuit?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:01
Je bent nu gewoon gevaarlijke situaties aan het verzinnen omdat je een bewuste fout hebt gemaakt. Ja, helaas pindakaas. Sluit het gewoon netjes aan. Maak de centraaldoos weer vrij en doe er een kapje op. Dit is namelijk gewoon gevaarlijk. Als je het toch dicht kunt stucen, kun je er namelijk ook zo'n heel plat plaatje op zetten. Als je die dezelfde kleur als het plafond geeft zie je dat bijna niet.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:34

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Het is al raar als er in je centraaldoos een bijkbaar loze blauwe draad zit. Dan is er verderop al iets misgegaan en is het nog 'geluk' dat er niet meer uitvalt.

Maar obv alleen een bruine draad kan je echt niets beginnen, dus je moet helemaal terug.

• GJP1987
Ik ben geen gevaarlijke situaties aan het verzinnen maar op zoek naar mogelijke oplossingen. Het kan toch zijn dat hier iets voor op de markt is? Vandaar deze post.

Zo niet dan moet ik inderdaad op de blaren zitten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:39
Het lijkt alsof je denkt dat de blauwe draad niet echt iets doet in een stroomkring. En dat je alleen stroom naar een lamp hoeft toe te voeren en daar gedumpt wordt. Dat is niet zo. De stroomkring moet compleet zijn. De blauwe draad doet evenveel "werk" als de bruine draad.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:25
GJP1987 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:08:
Ik ben geen gevaarlijke situaties aan het verzinnen maar op zoek naar mogelijke oplossingen. Het kan toch zijn dat hier iets voor op de markt is? Vandaar deze post.

Zo niet dan moet ik inderdaad op de blaren zitten.
Vanuit een (werkende) wandcontactdoos een verlengsnoer met een paar schroefogen aan het plafond hangen en met WAGO klemmen de lampen doorverbinden.
Dan ben je er ook.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:21
GJP1987 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:58:
Is er echt geen mogelijk om de functie van die blauwe kabel met een klein iets na te bootsten? (Afvoeren stroom/sluiten circuit?)
Als dat bestond dan scheelde dat enorm veel bekabeling. De stroom moet een kunnen stromen (vandaar stroom).

• GJP1987
Goed bedankt iedereen voor het meedenken. Helaas zit er niks anders op dan de centrale doos weer op te zoeken in het stucwerk en daar hopen op nog een werkende blauwe verbinding ( en anders vanuit daar een nieuwe trekken naar de meterkast.

Vriendin weer boos vanavond...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
De fout hoeft toch niet in de weggestucte doos te zitten? Kun je niet achterhalen waar je wel bij “de blauwe draad” kan en daar een en ander testen?

[ Voor 10% gewijzigd door Cheesy op 23-11-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJP1987
Heb nog een foto kunnen vinden. Zal eens wat kabels gaan doormeten in de zelfde groep. Hopelijk kan het opgelost worden zonder te breken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96llc506AqHAZydR4Fw_rNnhJ9o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y2gm4ctx6QYl2F3h6Jq8FV4p.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Toch vind ik het raar dat als je een blauwe draad vanuit deze doos hebt door getrokken dat deze loos lijkt. Dan zou één van je verdeelklemmen ook loos zijn en dan moeten er dus ook andere blauwe draden loos zijn (of heel toevallig klemt die ene draad er niet goed in..).

Ik zou eerst checken of de draad niet ergens toch nog op een ander punt onderbroken is (omdat hij evt via een WCD liep die nu is weggehaald; zou overigens ook niet sjiek zijn maar ok); Dan kan je chekcen of elke blauwe draad wel goed connectie heeft in de verdeel klemmen (desnoods allemaal ff vervangen).

zo moet je er toch uitkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:14

Freakie1NL

Grote Baas

Kan natuurlijk ook zo losschieten uit deze lasklemmen. Vaak zat gehad dat bij het terugplaatsen de doos dusdanig vol zat dat je een beetje moet wiegelen. Laat dat nou net de beweging zijn om de VD los te krijgen...

En daarom nooit een centraaldoos dichtstuccen.

[ Voor 10% gewijzigd door Freakie1NL op 24-11-2023 11:37 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJP1987
superduper schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:56:
Toch vind ik het raar dat als je een blauwe draad vanuit deze doos hebt door getrokken dat deze loos lijkt. Dan zou één van je verdeelklemmen ook loos zijn en dan moeten er dus ook andere blauwe draden loos zijn (of heel toevallig klemt die ene draad er niet goed in..).

Ik zou eerst checken of de draad niet ergens toch nog op een ander punt onderbroken is (omdat hij evt via een WCD liep die nu is weggehaald; zou overigens ook niet sjiek zijn maar ok); Dan kan je chekcen of elke blauwe draad wel goed connectie heeft in de verdeel klemmen (desnoods allemaal ff vervangen).

zo moet je er toch uitkomen.
Ja nu ik zo de foto zie vind ik het ook vreemd. Ook nu ik goed de foto bekijk en zie dat de lasklemmen met de blauwe kabels verbonden zijn met elkaar. Deze oude keuken groep zit ook op de garage en nieuwe uitbouw en daar geen problemen. Ik heb de kabels iets teruggeduwd dus zou haast denken dat blauw is losgeschoten uit de lasklem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:14

Freakie1NL

Grote Baas

Edit: verkeerd topic.

[ Voor 94% gewijzigd door Freakie1NL op 24-11-2023 21:24 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GJP1987
Nou het is opgelost. De beide lasklemmen in de centraaldoos met de blauwe kabels waren niet meer met elkaar verbonden. Blauwe brug er tussen deed de lamp aanspringen. Geen idee waarom ik die die middag er tussen uit heb gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmlpaEjLr2rHWyH6BHmhUjfplbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lh73jbNLebmxyYCHnYHSLf4X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tOCnwqNAFmR8pchNQ91ZmNagjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I31M6s0mKm8rOW5qNk0NU4xB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:42

silverball

De wagen voor moderne mensen

Fijn dat je 'm zo netjes heb kunnen opentikken!

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:49

bonzz.netninja

Niente baffi

ook raar waarom er een bruine draad uit het plafond komt. Dat moet een zwarte geschakelde draad zijn. Of ben je van plan een stopcontact in het plafond te maken met continu spanning?

Voor een lichtpunt mag dat namelijk niet volgens mij. Die moet geschakeld zijn.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Opifex
  • Laatst online: 29-06 14:01
Ik huiver bij het lezen van dit topic. Ik hoop werkelijk waar dat TS de komende jaren geen beroep dient te doen op de brandweer...

Het is misschien eieren na Pasen, aangezien alles al weggestukt is, maar ik kan TS alleen maar aanraden om een elektricien te laten komen om dit veilig voor je te regelen. Je kennis m.b.t. elektriciteit is duidelijk beperkt. Daar zit geen schaamte in. Maar zorg a.u.b. voor de veiligheid van jezelf en je gezin... Met deze lamp heb je je misschien correct uit de knoei kunnen helpen, maar zoals ik het hoor heb je heel wat anders van elektra ook bedraad en aangesloten? Dit is iets wat ik zelf, als iemand met een sterke opleiding in elektra en toch een aanzienlijk aantal jaren in deze branche, zelf niet zonder een ongerust hart zou durven doen... een foutje is snel gemaakt. Zelfs professionals maken hier voortdurend fouten in, laat staan een leek.

Je sprak over "een klein draadje trekken om de functie van de blauwe draad op te vangen". Door die blauwe draad loopt evenveel stroom als door de bruine.... Deze zal dus als eerste smelten, met een brand tot gevolg.

Je hoort op het nieuws vaak "De oorzaak van de brand was een kortsluiting". Maar dat is meestal larie. Kortsluiting leidt zelden tot nooit tot een brand, want daar heb je je zekering voor. Het is overbelasting dat tot branden leidt. Wat jij voorstelde is daar het perfecte recept voor.

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

haha, classic. Ruimt lekker op al die draadjes zo. Op je eerste foto zat die er nog wel, anders was het wel meteen duidelijk.

• Opifex
bonzz.netninja schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:10:
ook raar waarom er een bruine draad uit het plafond komt. Dat moet een zwarte geschakelde draad zijn. Of ben je van plan een stopcontact in het plafond te maken met continu spanning?

Voor een lichtpunt mag dat namelijk niet volgens mij. Die moet geschakeld zijn.
Ik vermoed dat deze Phillips Hue continue spanning nodig heeft. Het is geen klassieke lamp die met een schakelaar bediend wordt.

Dat gezegd zijnde: Zo goed als overal waar ik aan lampen heb gewerkt zag ik standaard XVB (o.i.d.) kabel voor lichtpunten. Of dat toegestaan is durf ik niet te zeggen, en ik ben het misschien ook wel met je eens dat dit zwarte schakeldraad moet zijn. Al is het maar om geen verwarring te zaaien bij iemand die er achteraf aan werkt. Maar in de meeste gevallen willen mensen maar één grote bobijn kopen voor alles. En dan gebruiken ze die ineens voor alles: wcd's, lichtpunten, etc.

Ik keur het niet goed, maar het is de realiteit. Mogelijks zat deze kabel er al voor TS er aan begon te sleutelen.

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Opifex schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:16:
[...]

Ik vermoed dat deze Phillips Hue continue spanning nodig heeft. Het is geen klassieke lamp die met een schakelaar bediend wordt.

Dat gezegd zijnde: Zo goed als overal waar ik aan lampen heb gewerkt zag ik standaard XVB (o.i.d.) kabel voor lichtpunten. Of dat toegestaan is durf ik niet te zeggen, en ik ben het misschien ook wel met je eens dat dit zwarte schakeldraad moet zijn. Al is het maar om geen verwarring te zaaien bij iemand die er achteraf aan werkt. Maar in de meeste gevallen willen mensen maar één grote bobijn kopen voor alles. En dan gebruiken ze die ineens voor alles: wcd's, lichtpunten, etc.

Ik keur het niet goed, maar het is de realiteit. Mogelijks zat deze kabel er al voor TS er aan begon te sleutelen.
Zou kunnen, maar ook een HUE punt is gewoon een lichtpunt met dus een schakeldraad. Als je wilt voorkomen dat je gezin constant de hue lamp uitzet, dan moet je ze opvoeden, lijfstraffen introduceren en evt. een stukje tape over je schakelaar heen maken :)

Het is gewoon link. Je zal maar daar ff komen helpen, lamp is uit, dus hoppakee boel open en bam. Toch spanning. Sure, eerst ff meten, maar het zijn allemaal opstapelende veiligheidsmaatregelen die je neemt als je aan de gang bent.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
bonzz.netninja schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:22:
[...]

Zou kunnen, maar ook een HUE punt is gewoon een lichtpunt met dus een schakeldraad. Als je wilt voorkomen dat je gezin constant de hue lamp uitzet, dan moet je ze opvoeden, lijfstraffen introduceren en evt. een stukje tape over je schakelaar heen maken :)

Het is gewoon link. Je zal maar daar ff komen helpen, lamp is uit, dus hoppakee boel open en bam. Toch spanning. Sure, eerst ff meten, maar het zijn allemaal opstapelende veiligheidsmaatregelen die je neemt als je aan de gang bent.
Als je vertrouwt op het uitstaan van een lichtschakelaar voor het spanningsloos maken van een lamp, dan verdien je het wat mij betreft om een klapper te krijgen :P

Aan de elektriciteit werken --> Altijd de zekering uit!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Opifex schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:28:
[...]

Als je vertrouwt op het uitstaan van een lichtschakelaar voor het spanningsloos maken van een lamp, dan verdien je het wat mij betreft om een klapper te krijgen :P

Aan de elektriciteit werken --> Altijd de zekering uit!
Dat zeg ik. Het zijn allemaal veiligheidsmaatregelen maar je weet ook hoe het gaat. Je wilt gewoon geen continu spanning op een lichtpunt volgens mij.

• GJP1987
Geen paniek. Het is bestaande bouw waarbij er wat muren zijn weggehaald en hier en daar wat extra stopcontacten zijn bijgemaakt. Elektra van de nieuwe keuken etc zijn door een vakman gedaan. Voor wat er bij deze plafondlamp mis is gegaan zie ik geen reden tot zorgen zoals jij die uit. Verklaar u graag nader wat er mis is.
Opifex schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:12:
Ik huiver bij het lezen van dit topic. Ik hoop werkelijk waar dat TS de komende jaren geen beroep dient te doen op de brandweer...

Het is misschien eieren na Pasen, aangezien alles al weggestukt is, maar ik kan TS alleen maar aanraden om een elektricien te laten komen om dit veilig voor je te regelen. Je kennis m.b.t. elektriciteit is duidelijk beperkt. Daar zit geen schaamte in. Maar zorg a.u.b. voor de veiligheid van jezelf en je gezin... Met deze lamp heb je je misschien correct uit de knoei kunnen helpen, maar zoals ik het hoor heb je heel wat anders van elektra ook bedraad en aangesloten? Dit is iets wat ik zelf, als iemand met een sterke opleiding in elektra en toch een aanzienlijk aantal jaren in deze branche, zelf niet zonder een ongerust hart zou durven doen... een foutje is snel gemaakt. Zelfs professionals maken hier voortdurend fouten in, laat staan een leek.

Je sprak over "een klein draadje trekken om de functie van de blauwe draad op te vangen". Door die blauwe draad loopt evenveel stroom als door de bruine.... Deze zal dus als eerste smelten, met een brand tot gevolg.

Je hoort op het nieuws vaak "De oorzaak van de brand was een kortsluiting". Maar dat is meestal larie. Kortsluiting leidt zelden tot nooit tot een brand, want daar heb je je zekering voor. Het is overbelasting dat tot branden leidt. Wat jij voorstelde is daar het perfecte recept voor.

• GJP1987
Zoals Opifex al aangeeft dienen Hue lampen continue voorzien te zijn van spanning. Anders zullen ze niet juist functioneren met een bijvoorbeeld een motion sensor.
bonzz.netninja schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:31:
[...]

Dat zeg ik. Het zijn allemaal veiligheidsmaatregelen maar je weet ook hoe het gaat. Je wilt gewoon geen continu spanning op een lichtpunt volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Laatst online: 22:45

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

bonzz.netninja schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:31:
Gevalletje "source: trust me dude ;) "

Zo lang de juiste kleuren installatiedraad zijn gebruikt, kan het geen verrassing zijn of er spanning op staat of niet (al zet je die natuurlijk sowieso vooraf uit). In mijn huis (2021) is alles dubbel uitgevoerd: N/L/E en H (schakeldraad). Continue spanning is nodig voor slimme verlichting, een schakeldraad voor traditionele verlichting. Fijn om de keuze te hebben.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Thijsmans schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:13:
[...]

Gevalletje "source: trust me dude ;) "

Zo lang de juiste kleuren installatiedraad zijn gebruikt, kan het geen verrassing zijn of er spanning op staat of niet (al zet je die natuurlijk sowieso vooraf uit). In mijn huis (2021) is alles dubbel uitgevoerd: N/L/E en H (schakeldraad). Continue spanning is nodig voor slimme verlichting, een schakeldraad voor traditionele verlichting. Fijn om de keuze te hebben.
95% van de Nederlanders zal het waarschijnlijk worst wezen. Begrijp me niet verkeerd, het is natuurlijk goed dat er normen zijn. Zou daar echt in staan dat een lichtpunt alleen op geschakelde / zwarte draad mag? (Handig ook, die niet openbare nen :/)

Bij m'n schoonouders was door de vorige bewoners aardedraad gebruikt als fase in de uitbouw. Dat gaf even een uitdaging toen ik een nieuwe wcd monteerde omdat er gestucd was _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:57

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

bonzz.netninja schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:22:
Zou kunnen, maar ook een HUE punt is gewoon een lichtpunt met dus een schakeldraad.
Onjuist, in geval van TS waar de schakelaar is verwijderd MOET deze zelfs bruin zijn.

Een schakeldraad gebruik je alleen achter een schakelaar en sinds NEN 1010:2020 (514.3.6) mag deze ook bruin zijn. Sterker nog, hij mag ook een andere keur zijn mits die niet gereserveerd is. De oude norm (2015) beperkte het gebruik tot zwart en grijs voor draden.

Daarnaast mocht een schakelader altijd al bruin zijn sinds NEN 1010:2015 (514.3.6), deze norm is voor aders en draden nu gelijkgetrokken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• GJP1987
"Kleur op kleur en je bent elektromonteur!" 🫡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJP1987
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Th8wZRKIgEXlK5fF-_Pn7CI7MfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ln41loQby0sZ4eId1mFJUB1q.jpg?f=fotoalbum_large

🤝
Pagina: 1