Welke van deze aansluitschemas inductiefornuis gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Heedless
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb een 1x35A aansluiting in huis, met een 2x16A kookgroep in de groepenkast en daarop via een 5x2.5mm YMvK kabel een 16A Perilex wcd.

Nu heb ik een nieuw inductiefornuis besteld, een SMEG C91IEA9, welke geschikt zou zijn voor zowel 2 als 3 fase en hier dus op zou moeten werken (waarbij '2 fase' hier natuurlijk onze Nederlandse 2 x dezelfde fase is middels die kookgroep).

Maar waar ik niet helemaal uit kom is welke van hun aansluitvoorbeelden ik moet volgen. Onderstaande afbeelding komt uit de handleiding.

Ik zou denken dat ik de rood omlijnde optie moet hebben, 220-240 V 2~. Maar deze gebruikt enkel 2 aders + aarde, geen nuldraden. Plus dat er bij staat dat je een 3x10mm2 kabel moet gebruiken wat ik nergens anders tegen kom.

Qua aansluitingen lijkt de laatste optie mij logischer (de leverancier zegt ook dat ik een 5x2.5mm kabel met stekker nodig heb) maar die voltages zijn hoger dan mijn beschikbare 230v. Klopt het dat die voltages de max aangeven en het op lagere voltages ook werkt, alleen met iets minder vermogen? Dan moet ik alleen nog oplossen dat ik geen L3 heb, wellicht door L2 te gebruiken voor 2 en 3 zoals in deze post.
.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_R44Q7Z4wxPqZKmdg_q60xpiwA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u3G7AlKdbJL8W1i6cTPFcYmF.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Heedless op 23-11-2023 12:16 ]

Beste antwoord (via Heedless op 10-12-2023 17:56)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Septillion schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:08:
Maar je hebt niet 3x L, 2xN en 1x PE dus niets wordt ooit 5qmm.
Je hebt wel:
L1 + L2 - 2x 2,5mm2 maakt 1x 5mm2
N1 + N2 - 2x 2,5mm2 maakt 1 x 5mm2
Pe - 2,5mm2 is voor randaarde genoeg
Meest veilige optie nu is een 4P 1A6A automaat. Dan kan je nog van alles fout samenvoegen of te veel vermogen vragen, in ieder geval is elke kabel dan netjes beschermd en indien je dus een kabel probeert over te belasten gaat de boel uit.
Dan als een 2L2N aansluiten ;)

L1 op 1
L2 op 2 & 3
N1 op 4
N2 op 5

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:04

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Geen van de schema's zijn geschikt voor een kookgroep. Op zich ook niet gek omdat ik alleen tegenkom dat hij een aansluitwaarde van 11kW heeft (wat ook niet gek is gezien het een fornuis + oven is).

Nu kan het vermogen van de kookplaat beperkt worden tot 3.7kW. Maar dan nog geeft Smeg dan niet aan op welke aansluitingen je kookplaat zit en welke je dus samen kan nemen. Daarnaast ben je dan ook de functionaliteit van je apparaat enorm aan het beperken. Grootste deel van de tijd zal je niet over de 3.7kW gaan maar toch jammer als dat niet kan.

Enige correcte is dan de overstap naar 3-fase... Dus weet niet wie je vertelt heeft dat deze unit op een "2-fase" / kookgroep kan.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 23-11-2023 12:39 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 20:59

M2M

medicijnman

bovendien zie je de kabeldikte erbij staan. De enige geldende optie voor 5x 2.5mm2 is een 3fase aansluiting

-_-

• Heedless
  • Niet online
@Septillion
Op termijn zou ik ook wel naar 3-fase willen, ook met het oog op een toekomstige warmtepomp e.d., maar het duurt hier 7 maanden voordat de netbeheerder een aanpassing kan maken.
Ik zal niet vaak alles tegelijk aan hebben staan, we willen vooral een ruimte oven hebben, dus dat het totale bruikbare vermogen geknepen wordt zal in de praktijk niet zo'n probleem zijn denk ik.
Het probleem blijft dan dat het mij niet duidelijk is welke aansluiting daar dan bij past. Zelfs als ik zo'n 3x10mm2 kabel gebruik naar m'n wcd toe, dan gaat vervolgens alles alsnog door slechts 2 aders naar de groepenkast (meter of 8 aan draad schat ik)...

Dat hij op 2-fase kan stond op de site van de winkel (hij stond in lijstje van apparaten die dat kunnen, met in de specificaties "Aansluiting op aantal fasen: 2.3". Maar zie dat bij andere winkels inderdaad niet terug, pff.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-05 21:01
Heedless schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:11:
Ik heb een 1x35A aansluiting in huis
Dan kun je hem dus niet op twee fasen aansluiten, je hebt er maar één.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:57

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Heedless schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:02:
Dat hij op 2-fase kan stond op de site van de winkel (hij stond in lijstje van apparaten die dat kunnen, met in de specificaties "Aansluiting op aantal fasen: 2.3". Maar zie dat bij andere winkels inderdaad niet terug, pff.
Zo te zien kan hij ook prima op twee fases. Die heb jij alleen niet, jij hebt een kookgroep van 2x 16A uit één fase.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Question Mark schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:09:
[...]

Zo te zien kan hij ook prima op twee fases. Die heb jij alleen niet, jij hebt een kookgroep van 2x 16A uit één fase.
Er zitten 2 nulgeleiders in het schema, dus aansluiten als 2L2N kan prima.

L1 op 1
L2 op 2 (bruggen met 3)
N1 op 4
N2 op 5

• Septillion

Septillion

Tja de winkel F* up :+

Nu is het in veel regio's de wachttijd voor verzwaren wel enorm is afgenomen maar waarschijn nog steeds niet volgende week. Tip daar, zorg dat de meterkast dan klopt en kijk dan ook echt naar de faseverdeling en of hij überhaupt nog wel mee kan.

Terug naar het probleem, heel officieel is er geen methode. Heeeeeeeeeeel misschien dat Smeg je nog kan vertellen of de oven los zit en op welke aansluitingen maar anders ben je officieel klaar.

Maar kans is heel groot dat één van de fase aansluitingen (pin 1, 2 of 3) naar de oven gaat en één van de N aansluitingen (4 of 5). Ook lijkt me het hier weer het geval dat het eigenlijk gewoon twee apparaten zijn die tegen elkaar geschroefd zijn dus volledig los werken. Dan zou je kunnen kijken welke dat zijn

- Kijk op welke aansluitingen de oven werkt. Ga de combies van L en N af maar sluit steeds maar één L en één N aan. Gezien schema 2 en 4 verwacht ik dat pin1 de L voor de oven is. Hopelijk werkt de oven op één combinatie en werkt deze volledig.
- Als met dat zo is, sluit nu alleen de twee overgebleven L samen aan en de overgebleven N. Werkt nu de kookplaat volledig en de oven niet?

Als dat zo is dan zou ik het nog wel aandurven dat als de twee paren te gebruiken + kookplaat op 3,7kW limiteren. Maar moet dus wel de oven volledig (alle functies) werken met maar één L en één N aangesloten. Is nog geen 100% garantie dat de N niet gek gedeeld wordt maar gezien het "twee apparaten tegen elkaar" en feit dat er überhaupt al twee N aansluitingen zijn acht ik die kans klein. Dan zou je werkelijk de stromen door de adres ook moeten checken. Of een 4p automaat gebruiken (ipv 2x P+N kookgroep en dus ook geen 3p+n krachtgroep pakken)

Maar correct is het dan nog steeds niet dus op naar 3-fase :)

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 23-11-2023 13:19 ]

• Septillion

Septillion

@Question Mark Ik zie geen schema op twee fases (van het 230/400V systeem). Alleen van een 133/230V systeem.

• Septillion

Septillion

@RaZ Ben het met je eens dat het heel waarschijnlijk is dat de kookplaat op pin 2-3 zit. Maar er is geen standaard dat pin 1 bij pin 4 hoort en dus de correcte N is. Dus zonder testen kan je dit niet zo stellig zeggen.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Septillion schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:19:
@RaZ Ben het met je eens dat het heel waarschijnlijk is dat de kookplaat op pin 2-3 zit. Maar er is geen standaard dat pin 1 bij pin 4 hoort en dus de correcte N is. Dus zonder testen kan je dit niet zo stellig zeggen.
Als je kijkt dat die plaat ook op een 32A aangesloten kan worden door de L op 1, 2 & 3 te zetten, en de N op 4 & 5. Maar dat doen we in Nederland niet, want wij hebben 2x16a op 1 fase. Daardoor kan je L1 en L2 bij elkaar doen, en de 2 Nullen ook samenvoegen, en aansluiten als het bovenste schema.

Zoals dit schema, plaatje nummer 3, dat kan dus ook met deze kookplaat:
Afbeeldingslocatie: https://elektrohonk.files.wordpress.com/2017/01/perilex__siemens__boekje.jpg?w=660

• Septillion

Septillion

@RaZ Een random ander boekje pakken zegt niets. Ja, het is gebruikelijk om 1-4 en 2/3-5 te doen maar het is geen verplichting. Fabrikant mag het indelen zoals hij wil zolang het meegeleverde aansluitschema maar klopt met de situatie. Dus met een ander plaatje zeggen dat het kan is erg gevaarlijk.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RaZ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:12:
[...]

Er zitten 2 nulgeleiders in het schema, dus aansluiten als 2L2N kan prima.
Ik zie nergens een aansluitschema waarbij twee nullen in de kabel gebruikt worden.
Septillion schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:15:
@Question Mark Ik zie geen schema op twee fases (van het 230/400V systeem). Alleen van een 133/230V systeem.
Met twee fases gebruik je normaliter ook geen 230V, maar 380V. Dan pak je het ene laatste schema.

@RAZ. Let op dat TS een kabel van 2,5 mm2 gebruikt. Het enige aansluitschema wat dat ondersteund is één met meerdere fases. De andere schema's hebben een dikkere kabeldikte nodig, maar dan komt TS waarschijnlijk niet uit met zijn afzekering van 16A.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Septillion

Septillion

@Question Mark Mea culpa, maar dan zit je als nog aan de 4qmm en op vol vermogen 32A door L2 en 28A door N. Nog niet geschikt voor standaard Nederlands huis.

En op zich prima om dikkere kabel lager af te zekeren ofwel als je de N 4qmm of meer kunt pakken dan zou het ook kunnen op 2x16A. Misschien kan je dan nog steeds te veel vermogen vragen maar dan grijpt de automaat in. :+ Maar goed, even tijdelijk een 4qmm trekken is niet zo makkelijk en mixen van adresdiktes komt ook weer mer beperkingen....

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Question Mark schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:45:
[...]

Ik zie nergens een aansluitschema waarbij twee nullen in de kabel gebruikt worden.
[...]

Met twee fases gebruik je normaliter ook geen 230V, maar 380V. Dan pak je het ene laatste schema.

@RAZ. Let op dat TS een kabel van 2,5 mm2 gebruikt. Het enige aansluitschema wat dat ondersteund is één met meerdere fases. De andere schema's hebben een dikkere kabeldikte nodig, maar dan komt TS waarschijnlijk niet uit met zijn afzekering van 16A.
L1 en L2 samenvoegen door ze bij elkaar te knijpen en aan te sluiten op 1, 2 & 3 Want 2x 2,5mm2 wordt dan gewoon 1x 5mm2, en dat doe je ook met de 2 nullen, en die op 4 & 5 te zetten.

Dus een 5x 2,5mm2 snoer is geen enkel probleem, maar het gewoon als een 2L2N aansluiten kan ook gewoon, de kookplaat voegt het dan namelijk intern bij elkaar, werking is precies het zelfde ;)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

En dat is officieel niet toegestaan, want je aarde is dan nog steeds 2,5 mm2 terwijl die officieel dan ook 5 mm2 moet zijn.

Dat er veel kan weet ik, dat het ook vaak goed gaat weet ik ook wel, maar dat maakt het alleen nog niet altijd juist..

• Septillion

Septillion

Meest veilige optie nu is een 4P 1A6A automaat. Dan kan je nog van alles fout samenvoegen of te veel vermogen vragen, in ieder geval is elke kabel dan netjes beschermd en indien je dus een kabel probeert over te belasten gaat de boel uit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Septillion schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:08:
Je hebt wel:
L1 + L2 - 2x 2,5mm2 maakt 1x 5mm2
N1 + N2 - 2x 2,5mm2 maakt 1 x 5mm2
Pe - 2,5mm2 is voor randaarde genoeg
Dan als een 2L2N aansluiten ;)

L1 op 1
L2 op 2 & 3
N1 op 4
N2 op 5

• Heedless
  • Niet online
Question Mark schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:09:
[...]

Ik begrijp dat het technisch geen 2-fase is, maar is het koppelen van twee groepen door middel van een kookgroep niet wat we in Nederland 2-fase noemen? Zo kom ik het althans overal tegen.

@Septillion / @RaZ
Bedankt voor jullie ideeën. Ik weet nu in elk geval dat het niet aan mij lag dat de schema's in de handleiding niet geschikt leken ;) Jullie hebben wat opties aangedragen, maar misschien moet ik hier dan toch maar iemand anders voor inschakelen die het veilig kan monteren voor mij / een ander fornuis uitzoeken (al was het maar voor de verzekering).

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Heedless schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:10:
[...]

Ik begrijp dat het technisch geen 2-fase is, maar is het koppelen van twee groepen door middel van een kookgroep niet wat we in Nederland 2-fase noemen? Zo kom ik het althans overal tegen.
Tja, een kookgroep blijft een beetje een gedrocht van een oplossing waarbij de manier van realiseren nog wel eens wil verschillen. In jouw geval wordt hij samengesteld uit één fase, maar dit zijn vaak ook twee verschillende fases.

Doordat het niet echt een standaard is, is hij niet alleen technisch ten opzichte van een krachtstroomgroep wat lelijk, maar blijft ook tricky bij aanpassingen. Je zult toch vaak goed moeten kijken hoe en wat die kookgroep opgebouwd is.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De 2x16a kookgroep wijkt in de perilex wcd af van de 3 fase norm.

Meestal is het dit schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fz4r7U1Vmf_DVVshYpYAsP_vtx0=/f/image/YxnnCCeNncLtE5TEvWawPmsC.png

Dat houdt dan in dat als je een prefab perilex snoer met stekker aan wil sluiten, de kleurcodes die in de aansluitschema's niet kloppen.

Dan zijn dit de kleurcode

L1 = grijs, en niet bruin
L2 = zwart (en dat klopt)
N1 = blauw (en dat klopt)
N2 = bruin, en niet blauw

Dan kan je altijd het perilex stopcontact veranderen naar de 3 fase norm, en dan kloppen de kleuren wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zG8tMZfkz7trIqW-paNqiTVPSpg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vayeWe4a2yCkvhDQHHcvnV7F.png?f=user_large

Dan is Grijs niet L3, maar N2 voor een 2x16a enkelfase kookgroep, en kloppen de kleurcodes wel ;)

[ Voor 23% gewijzigd door RaZ op 23-11-2023 16:19 ]

• Heedless
  • Niet online
Ik kan de wcd aansluiten hoe ik wil, dus dat is geen probleem. Het gaat mij echt om hoe ik de stekker vervolgens aan het apparaat moet monteren aangezien ze daar dus geen goed schema voor hebben in de handleiding.
Ik denk dat ik dan sowieso maar ga voor een ander fornuis. Nu nog uitzoeken welk fornuis wel echt op 2-fase kan, aangezien 3-fase voorlopig geen optie is.

[ Voor 23% gewijzigd door Heedless op 23-11-2023 18:05 ]

• Septillion

Septillion

Als je echt een fornuis wilt (dus oven en inductie) dan wordt het wel erg lastig... Of ja, dan zit je met een 3.6kW plaat of ze moeten daar wel eerlijk zijn hoe het verdeeld zit over de fases.

Zou ik zelf denk ik gewoon voor een 4P aardlekautomaat gaan en mijn methode proberen. Kans is groot dat het dan voor nu netjes verdeeld zit maar belangrijkste, elke kabel is netjes beveiligd dus mocht het niet zo zijn dan is er niets aan de hand. Dan schakelt hoogstens de automaat af maar je bent niet ongezien kabels aan het overbelasten.

Dezelfde 4P aardlekautomaat is daarna gewoon in te zetten op 3-fase dus wat dat betreft zelfs win-win. Enige is dat ze, zeker in Nederland, niet zo heel gangbaar zijn. Maar bijvoorbeeld een Hager ADM416G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Niet online
Blijkbaar is er iets mis gegaan met mijn laatste reactie dus nog een keer:

Vandaag is het fornuis eindelijk geleverd en ik heb hem (ook na overleg met de installateur van de winkel) aangesloten zoals @RaZ beschreef:

L1 op 1
L2 op 2 + 3
N1 op 4
N4 op 5

Dit was volgens de winkel ook hoe zij deze altijd aansluiten en tot nu toe werkt het prima! Ik ga wel de begrenzing van de kookplaat aanzetten en kijken of ik met dat vermogen uit de voeten kan. Op termijn ga ik wel naar 3-fase maar tot die tijd is dit al heel wat. Bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1