Power BI desktop leeftijd bepalen op dag einde jaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• The Scorpios
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-08 01:49
In Power BI heb ik de leeftijd nodig.
Dat gegeven zal ik in rapportage op verschillende plekken gaan gebruiken.'
Simpel gezegd : date(vandaag) - geboortedatum

Maar...... het moet niet op vandaag maar op einde van dit jaar. dus 31-12-2023
met als gevolg dat ik op 3 januari al de leeftijd zie van eind van het jaar 2024
En dat is niet handig voor jaarverslag/analyse

Dus mogelijk 2 kolommen aanmaken in Power BI query, eentje leeftijd einde lopend jaar en eentje met leeftijd einde vorig jaar.

Leuk bedacht door het team maar deze amateur komt daar niet uit.

Ik krijg actuele leeftijd wel door : Date.Year(DateTime.LocalNow())-Date.Year([Geboortedatum]))

Maar dan. Ik zie een mogelijkheid tot keuze Date.Year(Date.EndOfYear())-(Date.Year([Geboortedatum])) maar dan krijg ik error. Kan iemand me een zetje in de juiste richting geven?

[ Voor 4% gewijzigd door The Scorpios op 23-11-2023 14:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:40

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Ik gebruik geen PowerBI, maar net zoals Excel/PowerQuery gebruikt het de taal M.

Als het op conversies aankomt is M best wel strict. Hoewel ik zo niet kan zien waar de 'conversiefout' zou moeten zitten, mits de eerste regel echt werkt. UPDATE: Je zou natuurlijk voor nu je aan het debuggen bent eerst beginnen met AddColumn voor de DateTime.LocalNow(), AddColumn Date.EndofYear. Wat voor types worden er gegenereerd? 2 x AddColumn waar je de LeeftijdNu & LeeftijdDan resultaten in plaatst. Kom je misschien snel achter waar de (eigenlijk jouw denk-) fout zit. Je aanpak zelf lijkt wel de goede richting, nu alleen nog achter komen waar je precies tegenaan loopt.

The devil is in the details: Kan jij de specifieke foutmelding delen (dat is ook één van de mindere dingen, weinigzeggende foutmeldingen en/of je moet ze leren lezen)?

[ Voor 35% gewijzigd door GRDavies75 op 23-11-2023 13:42 . Reden: debug tips ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ik snap het probleem niet zo. Als de peildatum einde jaar is dan doet de exacte datum er niet toe. Dan is simpel huidigJaar-geboorteJaar

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• The Scorpios
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-08 01:49
Lustucru schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:07:
Ik snap het probleem niet zo. Als de peildatum einde jaar is dan doet de exacte datum er niet toe. Dan is simpel huidigJaar-geboorteJaar
Ja dat ben ik met je eens. maar ik krijg dit niet in een werkende formulie in Power BI M.

Want inderdaad, soms denk ik te moeilijk. Maar toch lukt het me niet met simpel denken. Ik heb meer kennis van formules nodig, en dat ontbeer ik

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:40

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

The Scorpios schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:30:
[...]

Ja dat ben ik met je eens. maar ik krijg dit niet in een werkende formulie in Power BI M.

Want inderdaad, soms denk ik te moeilijk. Maar toch lukt het me niet met simpel denken. Ik heb meer kennis van formules nodig, en dat ontbeer ik
Dat laatste heb ik ook vaak last van, maar wat betreft meer kennis:
https://learn.microsoft.c...uery-m-function-reference
https://learn.microsoft.com/en-us/powerquery-m/

Maak ik nog steeds veelvuldig gebruik van als het aankomt op de details van de formules (wat ze nodig hebben en wat ze precies opleveren)

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

The Scorpios schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:30:
[...]

Vziz gebruik je date.endofyear() fout. Die functie verwacht een input en geen lege ().

Geen idee of het geldig is in de context waarin je bezig bent maar het simpele YEAR(Today()) zou voldoende moeten zijn.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

.

[ Voor 94% gewijzigd door Lustucru op 23-11-2023 20:13 . Reden: Nvm ]

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

The Scorpios schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:51:

Ik krijg actuele leeftijd wel door : Date.Year(DateTime.LocalNow())-Date.Year([Geboortedatum]))
Dit geeft dus niet de actuele leeftijd maar de leeftijd op 31-12. :)

Pagina: 1