Thuisnetwerk: router + access points of een mesh systeem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-02 10:26
Hoi,

Ik ben woonachtig in Belgie en mijn ISP is Telenet. Ik wil binnenkort de huidige modem met integrated router vervangen door een modem only die ik dan in bridge modus kan gebruiken om mijn eigen router te gaan gebruiken. Echter loop ik wat vast.

We hebben 3 verdiepen: gelijkvloers, verdiep 1 en verdiep 2. Op elk verdiep heb ik 1 of meerdere UTP kabel(s) die ik kan gebruiken.

Hoe ik het zie heb ik 3 opties:
  1. Router die helemaal alleen werkt
  2. Router in combinatie met 2 access points (1 op verdiep1 en 1 op verdiep2)
  3. Mesh systeem met 3 toestellen: 1 toestel die op verdiep0 werkt als router en dan 2 toestellen op verdiep 1 en 2
Echter zit ik met enkele vragen:
  1. Wat is dan het verschil tussen optie 2 en 3? Ik zou optie3 meshsysteem ook elk toestel willen bedraden. Werkt dit dan ook niet gewoon als het mesh toestel op verdiep0 als router, en de andere 2 als access points?
    Slaat het 'mesh' gedeelte enkel op het feit dat je deze toestellen ook zonder kabel kan aansluiten en ze puur draadloos werken (buiten de eerste dan die ook als router werkt)?
  2. Kan je eender welke router kopen (welk merk dan ook) om dan 2 access points van andere merken hieraan te verbinden? Zullen mijn toestellen dan nog automatisch switchen naar de dichtste access point (indien mijn netwerk goed ingesteld is qua sterkteregeling)?
  3. Welke optie verkiezen jullie en waarom?
  4. Nog belangrijke zaken om op te letten?
Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:21

lier

MikroTik nerd

1. Mesh is wireless backhaul...aangezien je overal UTP hebt liggen, hoef je gelukkig geen mesh te gebruiken. Dus optie 2.
2. Ja, maar het heeft voordelen om alles van een merk te kopen. Beheer is eenvoudiger, wellicht "zelfs" centraal geregeld.
3. Een merk, dus optie 2. Optie 1. is wat mij betreft geen optie (one trick pony is al lang niet meer van deze tijd).
4. Kijk in de pricewatch, lees (veel) op GoT en bedenk hoe belangrijk Wifi voor je is.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:38
Een modem only is geen router en kun je dus helemaal niet in Bridge zetten.
En waarom wil je een eigen router, wat voegt dat toe?

Beste oplossing is gewoon de modem/router/wifi van je provider blijven gebruiken en een of twee acces point bij te plaatsen.
Zou eerst een Acces Point aanschaffen en kijken of dat voldoende is, te veel is vaak veel slechter dan wat krap.

En laat je niet gek maken door mensen die roepen dat je alles van een merk moet hebben en dat beheer dan beter gaat.
Een acces point valt gewoon heel weinig aan te beheren door de gemiddelde gebruiker.
Centraal beheer is voor bedrijven waar ze tientallen Access points hebben handig.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 23-11-2023 12:55 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:21

lier

MikroTik nerd

Ben het helemaal met Ben(V) eens: laat je niet gek maken. Met de nuance dat beter iets anders is dan eenvoudiger.

Overigens ben jij de enige die de "beste oplossing" kan kiezen, het begint bij het begin: wat heb jij nodig, wat zijn je eisen en wensen en wat is je budget?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• BramCoding
Ben(V) schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:54:
En waarom wil je een eigen router, wat voegt dat toe?
In mijn huidige modem (met die ook als router dient) kan ik bvb geen eigen DNS server configureren. 1 van mijn eerste projectjes is om zelf de DNS server te kiezen om zo advertenties buiten te filteren.

Telenet laat in het algemeen heel weinig toe om zelf te configureren en ik wil (op een rustig tempo) zelf meer controle over mijn netwerk krijgen, zowel functioneel and educatief.
Ben(V) schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:54:
Een modem only is geen router en kun je dus helemaal niet in Bridge zetten.
De modem die ik nu heb zit ook een router ingebakken en deze kan je niet in bridge modus schakelen.
Een ander type modem (die ook routerfunctionaliteiten heeft) van Telenet kan je wel in bridgemodus zetten zodat de routerfunctionaliteiten hiervan uitgeschakeld worden en mijn eigen router dit dan moet opvangen.

Het was inderdaad niet zo mooi uitgelegd van mezelf.

Zoals je waarschijnlijk wel merkt ben ik verre van een kenner op dit vlak. Maar ik wil er wel wat over bijleren en mijn thuisnetwerk wat meer customizen. De toekomst brengt wat hobby projectjes, wat home assistant stuff, ... en daar vind ik netwerkcontrole wel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:38
Met het kiezen van een andere DNS kun je natuurlijk niets filteren.
Als je niet weet wat je nodig hebt is het verstandiger dat eerst te bedenken en niet meteen hardware te gaan kopen.

Als je wilt add blocken moet je iets als pi-hole gebruiken op bijvoorbeeld een raspberry pi en als je die dan ook configureert als dhcp server kun je gewoon de router van je provider blijven gebruiken.

Bedenk dat alles wat van jouw is ook door jou onderhouden moet worden en tijdig van firmware patches voorzien moet worden om secure te blijven.
Als je een router van je ISP gebruikt doen die dat voor je.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• BramCoding
Ben(V) schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:06:
Met het kiezen van een andere DNS kun je natuurlijk niets filteren.
Als je niet weet wat je nodig hebt is het verstandiger dat eerst te bedenken en niet meteen hardware te gaan kopen.

Als je wilt add blocken moet je iets als pi-hole gebruiken op bijvoorbeeld een raspberry pi en als je die dan ook configureert als dhcp server kun je gewoon de router van je provider blijven gebruiken.

Bedenk dat alles wat van jouw is ook door jou onderhouden moet worden en tijdig van firmware patches voorzien moet worden om secure te blijven.
Als je een router van je ISP gebruikt doen die dat voor je.
Ik bedoelde inderdaad via iets pi-hole achtigs. Maar met de router van mijn ISP kan ik dit niet gebruiken toch want ik kan de DNS van pi-hole niet configureren (want mijn ISP router laat dit niet toe). Ik kan DHCP ook niet uitschakelen.

Het updaten en dergelijke is ook geen probleem voor mij en ik snap dat het dan mijn eigen verantwoordelijkheid wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:58
Je hebt zelfs nog een vierde optie namelijk een eigen modem gebruiken, echter dit kan niet als je vaste telefonie via telenet gebruik. Helaas is er weinig aanbod voor consumenten, de enige producent is AVM. categorie: Modems en routers

Ik geef zelf de voorkeur aan zo min mogelijk apparaten ivm stroomverbruik.

Je kan het zo gek maken als je zelf wil, maar bedenk eerst:
  • budget
  • wifi standaard
  • hoeveel LAN poorten
  • # PoE devices
  • Ipv6 support
  • VLAN support
Meest gebruiksvriendelijke oplossing zijn in mijn ogen
  • het modem vervangen door een eigen modem en indien nodig boven een eigen accespoint plaatsen
  • zgn mesh set kopen en bedraad aansluiten op modem dat in bridge mode staat
Meest goedkope oplossing is enkele tweedehands routers aanschaffen en goed configureren.

Klein zakelijk spullen gebruiken zoals Unifi, HP Aruba of TP-Link Omada lijkt mij op basis van wat hierboven staat niet aan te bevelen.

• BramCoding
DVX73 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:17:
Je hebt zelfs nog een vierde optie namelijk een eigen modem gebruiken, echter dit kan niet als je vaste telefonie via telenet gebruik. Helaas is er weinig aanbod voor consumenten, de enige producent is AVM. categorie: Modems en routers

Ik geef zelf de voorkeur aan zo min mogelijk apparaten ivm stroomverbruik.

Je kan het zo gek maken als je zelf wil, maar bedenk eerst:
  • budget
  • wifi standaard
  • hoeveel LAN poorten
  • # PoE devices
  • Ipv6 support
  • VLAN support
Meest gebruiksvriendelijke oplossing zijn in mijn ogen
  • het modem vervangen door een eigen modem en indien nodig boven een eigen accespoint plaatsen
  • zgn mesh set kopen en bedraad aansluiten op modem dat in bridge mode staat
Meest goedkope oplossing is enkele tweedehands routers aanschaffen en goed configureren.

Klein zakelijk spullen gebruiken zoals Unifi, HP Aruba of TP-Link Omada lijkt mij op basis van wat hierboven staat niet aan te bevelen.
De modem hou ik liever nog van Telenet. Als ik dan toch een eigen router erna aansluit kan ik evengoed die modem behouden.

Waarom zou je een mesh aanbevelen? Is het niet altijd beter om elk toestel bedraad aan te sluiten en een mesh doet dit niet?

Dat was mijn initiele vraag waaruit dit topic voor mij gevloeid is: wat is het verschil tussen mesh en een access point die bedraad is, waar het eerste antwoord door @lier was:
1. Mesh is wireless backhaul...aangezien je overal UTP hebt liggen, hoef je gelukkig geen mesh te gebruiken. Dus optie 2.
En over het lijstje aan vragen:
  • budget --> hangt sterk af van wat ervoor terug komt. Geen vast budget maar ook geen 500 euro per toestel. Dus dit beslis ik dan eenmaal de onderste vragen duidelijk zijn.
  • wifi standaard --> moet ik mij eerst in verdiepen waarom ik bepaalde versies wel/niet zou willen.
  • hoeveel LAN poorten --> kan ik dit niet makkelijk uitbreiden door een switch na te koppelen? Geen belangrijke factor voor mij dus in routerkeuze.
  • # PoE devices --> nog geen, maar terug, indien ooit nodig: PoE switch nakoppelen?
  • Ipv6 support --> in mijn thuisnetwerk denk ik niet dat ik dit wil/nodig heb.
  • VLAN support --> nu nog niet, in de toekomst met home assistant en meer automatisatie, guest network, ... misschien wel. Dus optie staat open. Hangt terug wat af wat de veranderen hiervoor zouden inhouden dan. Is dit niet wat de router kan regelen dus als je een fully configurable router hebt kan je dit later inwerken?
Bedankt!

[ Voor 17% gewijzigd door BramCoding op 23-11-2023 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:58
BramCoding schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:44:
[...]

De modem hou ik liever nog van Telenet. Als ik dan toch een eigen router erna aansluit kan ik evengoed die modem behouden.

Waarom zou je een mesh aanbevelen? Is het niet altijd beter om elk toestel bedraad aan te sluiten en een mesh doet dit niet?

Dat was mijn initiele vraag waaruit dit topic voor mij gevloeid is: wat is het verschil tussen mesh en een access point die bedraad is, waar het eerste antwoord door @lier was:

[...]

En over het lijstje aan vragen:
  • budget --> hangt sterk af van wat ervoor terug komt. Geen vast budget maar ook geen 500 euro per toestel. Dus dit beslis ik dan eenmaal de onderste vragen duidelijk zijn.
  • wifi standaard --> moet ik mij eerst in verdiepen waarom ik bepaalde versies wel/niet zou willen.
  • hoeveel LAN poorten --> kan ik dit niet makkelijk uitbreiden door een switch na te koppelen? Geen belangrijke factor voor mij dus in routerkeuze.
  • # PoE devices --> nog geen, maar terug, indien ooit nodig: PoE switch nakoppelen?
  • Ipv6 support --> in mijn thuisnetwerk denk ik niet dat ik dit wil/nodig heb.
  • VLAN support --> nu nog niet, in de toekomst met home assistant en meer automatisatie, guest network, ... misschien wel. Dus optie staat open. Hangt terug wat af wat de veranderen hiervoor zouden inhouden dan. Is dit niet wat de router kan regelen dus als je een fully configurable router hebt kan je dit later inwerken?
Bedankt!
Mesh is wireless backhaul, echter de meeste sets ondersteunen ook om bekabeld aangesloten te worden.
Strikt genomen is het dan een router met meerdere accespoints, maar dit is puur ter vereenvoudiging.

Wifi standaarden:
nieuwste is nu wifi7, maar gezien de prijs hiervan zou ik deze niet snel aanbevelen.
wifi5 is in mijn oogpunt het minimale dat je nu in huis wil halen
wifi6 lijkt mij nu het meest toekomstbestemdig

Lan poorten
Switch erbij is een extra investering, kost extra stroom (en ruimte) mocht je deze niet nodig hebben omdat je router / accespoint genoeg aansluitingen heeft is dat een pre.

VLAN
Dit ga je alleen vinden op klein zakelijke apparatuur of je moet zelf gaan knutselen.

PoE
Kan je idd op een later moment toevoegen.

Ipv6
Hier is een compleet topic over Het grote IPv6 topic

• BramCoding
DVX73 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:03:
[...]

Mesh is wireless backhaul, echter de meeste sets ondersteunen ook om bekabeld aangesloten te worden.
Strikt genomen is het dan een router met meerdere accespoints, maar dit is puur ter vereenvoudiging.
Bedankt voor de inzichten. Ik heb dus geen setje nodig waarop specifiek 'mesh' staat maar gewoon een router en accesspoints (hoeveel ik er ook zou willen/nodig hebben). Het 'mesh' gedeelte heeft voor mij geen nut gok ik aangezien ik overal bedraad kan aansluiting per verdieping.

Ik ga even in de pricewatch rondneuzen.
Pagina: 1