Hoi,
Ik ben woonachtig in Belgie en mijn ISP is Telenet. Ik wil binnenkort de huidige modem met integrated router vervangen door een modem only die ik dan in bridge modus kan gebruiken om mijn eigen router te gaan gebruiken. Echter loop ik wat vast.
We hebben 3 verdiepen: gelijkvloers, verdiep 1 en verdiep 2. Op elk verdiep heb ik 1 of meerdere UTP kabel(s) die ik kan gebruiken.
Hoe ik het zie heb ik 3 opties:
Ik ben woonachtig in Belgie en mijn ISP is Telenet. Ik wil binnenkort de huidige modem met integrated router vervangen door een modem only die ik dan in bridge modus kan gebruiken om mijn eigen router te gaan gebruiken. Echter loop ik wat vast.
We hebben 3 verdiepen: gelijkvloers, verdiep 1 en verdiep 2. Op elk verdiep heb ik 1 of meerdere UTP kabel(s) die ik kan gebruiken.
Hoe ik het zie heb ik 3 opties:
- Router die helemaal alleen werkt
- Router in combinatie met 2 access points (1 op verdiep1 en 1 op verdiep2)
- Mesh systeem met 3 toestellen: 1 toestel die op verdiep0 werkt als router en dan 2 toestellen op verdiep 1 en 2
- Wat is dan het verschil tussen optie 2 en 3? Ik zou optie3 meshsysteem ook elk toestel willen bedraden. Werkt dit dan ook niet gewoon als het mesh toestel op verdiep0 als router, en de andere 2 als access points?
Slaat het 'mesh' gedeelte enkel op het feit dat je deze toestellen ook zonder kabel kan aansluiten en ze puur draadloos werken (buiten de eerste dan die ook als router werkt)? - Kan je eender welke router kopen (welk merk dan ook) om dan 2 access points van andere merken hieraan te verbinden? Zullen mijn toestellen dan nog automatisch switchen naar de dichtste access point (indien mijn netwerk goed ingesteld is qua sterkteregeling)?
- Welke optie verkiezen jullie en waarom?
- Nog belangrijke zaken om op te letten?