Zolderkamer schuin dak afwerken

Pagina: 1
Acties:

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:05
Jaren 90 huis met een zolderkamer. Je kijkt hier tegen de piepschuim (100 dik dacht ik) dakplaten aan. Ik denk dat het Unidek platen zijn (bestond dat in 94 al)?

Deze wil ik afwerken. In andere kamers heeft men er tijdens de bouw gipsplaten tegenaan geschroefd. Is dat iets wat ik hier ook zomaar kan doen (rachelen natuurlijk)?

[ Voor 34% gewijzigd door Boefs op 11-01-2024 08:32 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
rare vraag, maar heb je last van een knallend dak?
indien dat niet het geval is zou ik terughoudend zijn met veranderingen aan de dakplaten. vaak zijn tempex dakplaten uit die tijd tot op de laatste cm gedimensioneerd persoonlijk zou ik bij twijfel het niet direct op de plaat schroeven maar een eigen constructie geven.

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:05
twain4me schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:52:
rare vraag, maar heb je last van een knallend dak?
indien dat niet het geval is zou ik terughoudend zijn met veranderingen aan de dakplaten. vaak zijn tempex dakplaten uit die tijd tot op de laatste cm gedimensioneerd persoonlijk zou ik bij twijfel het niet direct op de plaat schroeven maar een eigen constructie geven.
Knallend dak, zeker. Waar het precies vandaan komt heb ik nooit kunnen vaststellen.

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:13
Boefs schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:34:
[...]

Knallend dak, zeker. Waar het precies vandaan komt heb ik nooit kunnen vaststellen.
Ligt aan het krimpen/uitzetten van de platen, heel herkenbaar heb hier eenzelfde dak en recent was hier ook een topic over op tweakers van iemand die ook zulke klachten heeft/had.

Ik volg dit topic even, ik heb uiteindelijk niet nageisoleerd omdat ik een vrij dunne betonnen balk heb lopen onder de platen waarin wordt afgeraden te boren/schroeven. Ik zou dus niet heel eenvoudig een rachelwerk kunnen maken.
Hou er ook rekening mee dat de laag binnen dus hout (Hardboard) is. je wil geen vocht opsluiten daar door er zo alleen isolatiemateriaal tegenaan te zetten. (zeggen ze)