Ervaringen Velux dakkapel basis isolatie

Pagina: 1
Acties:

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-05 21:50
Ons recent aangekochte huis heeft (maar liefst) 6 dakramen waarvan er 4 vervangen moeten gaan worden.

Nu ben ik me aan het oriënteren op zo'n basis dakkapel van Velux als alternatief voor op 1 of 2 van de slaapkamers. Maar ik twijfel over hoe het zit met de isolatie van die dingen. Ik kan er op de site van Velux niets over vinden (overigens zeggen die waardes mij als leek niet zoveel)

Mijn eigen ervaringen:
In ons vorige huis hadden we niet lang geleden 2 gewone Velux HR++ dakramen laten plaatsen op zolder en dat viel me erg tegen qua isolatie waarde. Een klein raam op het zuiden werd 's zomers zo heet dat het net een straalkachel leek (ondanks zonwering buitenaf en zonwerende/verduisterende rolgordijnen binnenkant) en in de winter kwam er vanaf de 2 grotere ramen veel kou.

In ons recent aangekochte huis is die ervaring hetzelfde; afgelopen zomer voelden deze (verouderde) dakramen als enorme radiatoren aan, ondanks de buiten- en binnenzonwering. Maargoed, die hebben nog geen HR++ glas, want die dingen stammen nog uit de jaren 80.

Dit keer zou ik dus willen kijken naar triple glas (of in elk geval iets beters dan het huidige gewone HR++ glas)

Terug naar die basis dakkapel; als ik het zo bekijk zijn ze van aluminium gemaakt en lijken ze mij op het eerste gezicht dan erg gevoelig voor hitte opnemen in de zomer (en warmteverlies in de winter?) Alle 4 de nieuwe ramen komen op het zuiden dus ik zou graag willen voorkomen dat we 's zomers last gaan krijgen van hitte door die basis dakkapel.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mede tweakers die zo'n basis dakkapel hebben en hoe dat bevalt qua warmte of koude gevoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oU6LjneJt6XL9lbyOLO9eweFmJs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R9Gu09L5rSmd41ZIfnqSjgsm.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door autoreverse op 23-11-2023 09:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ander glas in de vorm van hr++(+) doet niet heel veel tegen warmte, zonwering aan de buitenkant wel.

Dus ik zou kijken naar zoiets als zonwerend glas, rolluik, screen. tegen koude val moet je gewoon zo goed mogelijk isoleren en het beste glas nemen wat je kan betalen/krijgen. veder zou ik velux mailen met de vraag wat de isolatiewaarde is van de zijkant van de dakkapel. (of zelf zoeken in de specificaties)

[ Voor 78% gewijzigd door twain4me op 23-11-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Ik kreeg destijds het advies om niet voor duurder glas dan het HR++ te gaan, verschil zou te klein zijn tov de meerprijs. Nu denk ik toch een beetje: alle beetjes helpen nietwaar. Zeker ook voor de toekomst als we op warmtepomp over gaan en de gehele isolatie van de woning ineens een stuk belangrijker wordt….

Goeie suggestie over het zonwerend glas. Ik heb al wel ervaring met zonwerend (hr++) glas laten plaatsen in de ramen van de dakkapel van onze vorige woning en dat scheelde enorm qua wering van de hitte. Zal eens kijken of Velux of andere merken dat ook aanbieden voor dakramen.

Zonwering aan de buitenkant hebben we al (van die lichtdoorlatende rollo’s die je aan de buitenkant aan 2 haakjes klikt)
Ik zag dat Velux nu ook plastic rolluiken heeft voor de buitenkant. Esthetisch niet geweldig, maar als het goed werkt kan ik daarmee leven.
Benieuwd of daar ervaringen mee zijn, of die iets beter de hitte lijken te weren.

[ Voor 4% gewijzigd door autoreverse op 24-11-2023 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:05

Freakie1NL

Grote Baas

Binnenkort laten wij een Baskapel plaatsen, die doen niet aan Rc waarde omdat het glas bepalend is.
Standaard Velux HR++ heeft een Uw waarde van 1.3. Zou al met al neerkomen op een RC waarde van 4 als ik de site mag geloven. Wat prima is, niet vooruitstrevend maar verschil tussen bijvoorbeeld 4 en 6 is kostbaar om te realiseren en levert wel een besparing op, maar ook maar minimaal.

Zelfde soort concept als een Velux dakkapel basis.

Overigens is mijn ervaring dat maar 1 ding echt de hitte van zoninstralling tegen kan houden > screens of een rolluik oftewel zonwering.

Hoe goed geisoleerd ook, de warmte komt uiteindelijk binnen en blijft dan juist lang hangen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

autoreverse schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:27:
Ik kreeg destijds het advies om niet voor duurder glas dan het HR++ te gaan, verschil zou te klein zijn tov de meerprijs. Nu denk ik toch een beetje: alle beetjes helpen nietwaar. Zeker ook voor de toekomst als we op warmtepomp over gaan en de gehele isolatie van de woning ineens een stuk belangrijker wordt….

Goeie suggestie over het zonwerend glas. Ik heb al wel ervaring met zonwerend (hr++) glas laten plaatsen in de ramen van de dakkapel van onze vorige woning en dat scheelde enorm qua wering van de hitte. Zal eens kijken of Velux of andere merken dat ook aanbieden voor dakramen.

Zonwering aan de buitenkant hebben we al (van die lichtdoorlatende rollo’s die je aan de buitenkant aan 2 haakjes klikt)
Ik zag dat Velux nu ook plastic rolluiken heeft voor de buitenkant. Esthetisch niet geweldig, maar als het goed werkt kan ik daarmee leven.
Benieuwd of daar ervaringen mee zijn, of die iets beter de hitte lijken te weren.
glas is het oppervlak met het meeste verlies en juist door de plaatsing van een dakraam (in het dak, meer horizontaal) heb je nog meer verlies dan bij een normaal raam en is het dus nuttig beter glas te hebben. terugverdienen is niet alles, zeker als het een verblijfsruimte betereft, minder koude val is hoger comfort waardoor de thermostaat weer lager kan. glas plaatsen doe je voor 30 jaar inmiddels verouderde techniek kiezen zonder duidelijke reden is korte termijn denken. natuurlijk is geld maar 1 keer uit te geven en soms zijn er betere doelen voor dat geld. maar voor de meerprijs van een dakraam moet je hard zoeken.

ik hoor bijna dagelijks isolatie spijt en dat is altijd dat men te weinig heeft gedaan op het moment van kiezen en nooit teveel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Freakie1NL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:14:
Binnenkort laten wij een Baskapel plaatsen, die doen niet aan Rc waarde omdat het glas bepalend is.
En vanaf vandaag doe ik niet meer aan zwaartekracht. 8)7

glas,kozijnen en kozijn achtige delen druk je uit in U waarde en U= 1/R dus als je de U waarde weet "doe" je ook aan Rc

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 24-11-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
@twain4me goede punten, ik ga idd nu inzetten voor minsten 20-30 jaar dus beter kies je dan de beste optie tot nu toe. Qua comfort is meerprijs me ook wel wat waard; de slaapkamers nu voelen erg koud (winter) en heet (zomers) aan rondom de dakramen.

Kanttekening is wel dat de zwakste schakel van de Velux dakramen het handvat (bovenbediening) blijft vwb isolatie, hoe goed het glas ook is wat je kiest. Daarachter zitten de ventilatie gaten en het enigste wat de buitenlucht scheidt met binnen is een dun foam laagje op een houten latje (waar de bedieningsstang op gemonteerd zit). Dus dat is bij een groot raam toch een flinke strook waar de isolatie slecht is (ook als de ventilatie dicht zit)

Edit; ik vond nog een filmpje van een montage van een basis dakkapel. Daar lijk je te kunnen zien dat de behuizing van een soort kunststof is (best wel dun, maar dat zegt niet alles over de isolatie waarde) waar een soort doek overheen getrokken wordt (ik dacht dat het een aluminium behuizing zou zijn)

[Video: https://www.facebook.com/dakvensteratwork/videos/3253800084848578/]

Nog een andere video (time lapse) van montage van een dak-serre (niet hetzelfde product, mogelijk qua constructie wel dicht gerelateerd aan de basis dakkapel) waarbij je bij 0:51 goed ziet hoe de opbouw van de behuizing is (in dit geval een stuk multiplex/underlayment o.i.d., daaroverheen regen/vochtwerend (?) doek en daaroverheen de aluminium platen) Gevoelsmatig een zeer slechte isolatie. Aan de binnenkant is er een paar cm ruimte aan de zijkanten (ik gok ergens tussen de 4 ~ 6 cm) om na te isoleren....

[ Voor 45% gewijzigd door autoreverse op 01-12-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
autoreverse schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:04:
[...]
Kanttekening is wel dat de zwakste schakel van de Velux dakramen het handvat (bovenbediening) blijft, hoe goed het glas ook is wat je kiest. Daarachter zitten de ventilatie gaten en het enigste wat de buitenlucht scheidt van binnen is een dun foam laagje op een houten latje (waar de bedieningsstang op gemonteerd zit). Dus dat is bij een groot raam toch een flinke strook waar de isolatie slecht is (ook als de ventilatie dicht zit)
Beetje offtopic misschien, maar met de huidige isolatietrend wordt ventilatie een aandachtspunt. Nieuwere huizen beschikken over balansventilatie. Is dat bij jou niet het geval, dan heb je die ventilatieroosters gewoon nodig en zal je wat extra moeten stoken om schimmel tegen te gaan. Ik hoor steeds vaker dat mensen daar problemen mee krijgen omdat er te weinig geventileerd en gestookt wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door desmond op 01-12-2023 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41
Wij hebben hier dit type dakkapel in de badkamer. Deze zat er al in toen we het huis kochten, maar was nog niet afgewerkt (dat gingen ze nog doen maar toen gingen de vorige bewoners opeens verhuizen).

Bij ons zit het dakkapel op het noorden dus echt veel last van de zon hebben we niet. Het wordt ook niet heel heet in die kamer (want noorden) en was in de zomer de koelste kamer van het huis. Nu het buiten eindelijk koud is merk ik niet echt dat het tocht en dus met de isolatie zit het goed. Ik weet niet exact waarmee het is afgewerkt maar bij het afwerken mochten we niks boren in het isolatiemateriaal wat er zat.

Als je ramen niet op het noorden zitten moet je wel echt iets doen met zonwering. Daar heeft Velux volgens mij ook mooie oplossingen voor. Wij hebben er nu een plisse gordijn in zitten en altijd in dezelfde stand. Maar die kun je ook weer krijgen met extra zonwering of verduistering.

Ben er erg tevreden over, met name over de extra ruimte die je krijgt zonder dat het echt een compleet dakkapel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autoreverse
@Taenadar bedankt voor je reactie.
Qua zonwering heb ik altijd zonverduisterende rolgordijnen binnen gehad en de buitenzonwering (zo'n grijze rollo). Voor dit huis overwegen we rolluiken (ramen zitten op zuid-west, dus worden goed heet overdag)

Ik heb inmiddels ook antwoord van Velux:
Technische prestatie van de constructie

Thermische prestatie
Uw-waarde [W/m²/K] 1.3

Ψdakkapel basis/dak [W/m/K] 0.075 Het lineair warmteverlies tussen de dakkapel basis en de
dakconstructie
De zijkanten en bovenkant van het dakkapel bestaat uit mulitlplex en polyurethaan.

Opstand, bovendeel: multiplex + 88 mm polyurethaan isolatiemateriaal.
Opstand, zijdelen: multiplex + 37 mm polyurethaan isolatiemateriaal.

[ Voor 43% gewijzigd door autoreverse op 06-02-2024 12:53 ]

Pagina: 1