thee koud laten trekken <-> alcohol

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dellete
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-05 11:38
Dag mensen

Al even laat ik losse thee in een kan trekken in de frigo. Dit soms tot 4 dagen. Het idee was hoe langer het trekt hoe meer stoffen er vrij komen. Dit smaakt lekker.

Nu vroeg ik me af of ik me geen zorgen hoef te maken dat er geen alcohol kan ontstaan door eventuele fermentatie/gisting?
Zelf heb ik al wat opgezocht en zolang er geen suiker toegevoegd is krijg je geen alcohol?
Ook zou ik het merken aan de geur en smaak van alcohol?

Oftewel: hoelang zou men thee kunnen trekken zonder dat er alcohol o.i.d. ontstaat?
Concrete informatie vind ik niet op het internet, hopelijk hier wel!

Bedankt!! _/-\o_

PS: mijn excuses, ik weet niet direct in welk subforum dit past?

[ Voor 5% gewijzigd door dellete op 23-11-2023 08:24 ]

Beste antwoord (via dellete op 25-11-2023 09:14)

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
dellete schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:38:
Ok, bedankt!!

Ik dacht dat er uit fermentatie van thee alcohol kon ontstaan, zoals er de natuur fermentatie van fruit naar alcohol bestaat..

Maar er kan wel een soort van fermentatie ontstaan door de tijd? Krijg je dan geen niet-alchoholische onbekende stoffen die ontstaan? Die eventueel schadelijk kunnen zijn?
Fermentatie gebeurt door organisme die koolhydraten eten en (onder andere) alcohol uit poepen.
Water en thee hebben bijzonder weinig koolhydraten, dus ook geen plek voor die organismen.
(Fruit heeft deze koolhydraten wel, dus ook alcohol na fermentatie).

Uiteindelijk kan er van alles ontstaan, maar dan heb je het wel over echt lange tijden in de koelkast (lagere temperaturen werken ook niet positief voor dergelijke organismen).

Gewoon doen als je het lekker vindt

Alle reacties

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Idd zoals je zegt, er moet wel iets te vergisten zijn om alcohol te krijgen.

Er zijn veel schillende typen gisten, als jij geen gist toevoegt dat alcohol kan maken, dan zal er niet zomaar dat type gist in je product komen dat alcohol maakt.

Op de huid heb je van nature ook gisten, maar deze maken geen alcohol.

Tevens doen alcohol gisten in de koelkast vrijwel niets.

Kortom, alcohol zal niet ontstaan, anders zouden heel veel mensen "Thee" maken ;)

• dellete
Ok, bedankt!!

Ik dacht dat er uit fermentatie van thee alcohol kon ontstaan, zoals er de natuur fermentatie van fruit naar alcohol bestaat..

Maar er kan wel een soort van fermentatie ontstaan door de tijd? Krijg je dan geen niet-alchoholische onbekende stoffen die ontstaan? Die eventueel schadelijk kunnen zijn?

[ Voor 36% gewijzigd door dellete op 23-11-2023 14:39 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
dellete schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:38:
Ok, bedankt!!

Fermentatie gebeurt door organisme die koolhydraten eten en (onder andere) alcohol uit poepen.
Water en thee hebben bijzonder weinig koolhydraten, dus ook geen plek voor die organismen.
(Fruit heeft deze koolhydraten wel, dus ook alcohol na fermentatie).

Uiteindelijk kan er van alles ontstaan, maar dan heb je het wel over echt lange tijden in de koelkast (lagere temperaturen werken ook niet positief voor dergelijke organismen).

Gewoon doen als je het lekker vindt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Bedankt voor je antwoord!

Wat bedoel je met lange tijden in de koelkast? Meer dan een week?

Ik merk dat er na meer dan 4 dagen een zeer klein schuimlaagje en belletjes ontstaan. Ik vermoed dat dit dan de eerste tekenen van een soort van gisting/fermentatie/o.i.d.?

Qua smaak is het zeker te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-07 18:07

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Kun je niet beter een verwarmde plaat nemen met zo'n magnetisch roerstaafjes?

En iets om het zakje volledig uit te knijpen/persen.

Of misschien de theeblaadjes vermalen tot poeder en dat in z'n geheel oplossen in het water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Bedankt voor de tips.
Pagina: 1