• dev024
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 24-11-2023
Ha Tweakers!

Ik heb me als software developer de afgelopen jaren omhoog gewerkt bij mijn huidige werkgever. Ik ben ooit begonnen als medior developer, maar inmiddels ben ik al een tijd voor ze werkzaam als senior developer.

Sinds een aantal jaar ben ik bezig me te ontplooien tot lead software developer, en dit begint zijn vruchten af te werpen. Begin volgend jaar (exacte datum laat ik even buiten beschouwing) zal er een gesprek plaatsvinden waarbij ik daadwerkelijk gepromoveerd zal worden en daar horen natuurlijk allerlei onderhandelingen bij over de nieuwe functie en bijbehorende arbeidsvoorwaarden.

Uiteraard heb ik zelf al onderzoek gedaan naar mijn marktwaarde in die functie, maar kijkende naar het gemiddelde landelijke salaris, verbaast het me dat hier een gat van bijna 1000 euro zit tussen wat ik nu verdien en wat marktconforme gemiddelde is salaris is voor een lead software developer. Uiteraard snap ik dat ik me hier niet door moet laten afschrikken, maar ik wil goed voorbereid voor de dag komen (en met goede argumenten).

Daarom ben ik erg benieuwd of hier developers aanwezig zijn met goeie tips, en wie dus eerdere ervaring(en) hebben met een dergelijke promotie (sr -> lead). Ik ben ook op zoek naar wat nu écht goede argumenten tijdens zo'n gesprek om ter tafel te brengen. Ja inderdaad, het internet staat ook vol met tips, maar een extra vraag hier kan nooit geen kwaad lijkt me.

Tot slot verwacht ik dat dit gesprek plaats gaat vinden in aanwezigheid van zowel mijn directe leidinggevende als de manager van de algemene afdeling waarvoor ik werkzaam ben. Kan ik het bijvoorbeeld maken om te zeggen dat ik zaken als onderhandelen over mijn arbeidsvoorwaarden prettiger vindt met alleen mijn manager of is het heel normaal dat je zo'n gesprek altijd (ik noem het maar even zo) 2 tegen 1 voert?

Ik ben heel benieuwd naar jullie bruikbare tips!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Die 1000 euro verschil. Is dat dat je lager zit dan gemiddeld? Of zit je dat hoger dan gemiddeld??

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• dev024
Tylen schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:10:
Die 1000 euro verschil. Is dat dat je lager zit dan gemiddeld? Of zit je dat hoger dan gemiddeld??
Die 1000 euro verschil zit hem in mijn huidige salaris (als senior dev), versus het gemiddelde markconforme salaris wat ik op internet terugvind voor de functie lead dev. Het gemiddelde salaris van een lead dev wat ik op internet terugvind ligt zo'n 1000 euro hoger dan mijn huidige salaris als sr dev.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar waarom zou je je daardoor kunnen laten afschrikken? Dat is toch een goede reden om een mooie verhoging te verwachten? En ik zou niet verwachten dat het €1000 erbij wordt, maar dat zou ook geen verdubbeling van je salaris zijn, want ik neem aan dat je al een net salaris hebt.

Anyway, je vergelijkt het nu wel met gemiddeld salaris. Terwijl jij niet gemiddeld bent, maar dev024 bent. En daarbovenop ben jij heel junior als lead dev, zo junior als je kan zijn. Dus dan zou ik het niet vreemd vinden dat, zonder verdere kennis van jouw presteren natuurlijk, je ondergemiddeld begint, en dan in de loop der jaren via gemiddeld naar bovengemiddeld groeit.

• dev024
Sissors schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:20:
Anyway, je vergelijkt het nu wel met gemiddeld salaris. Terwijl jij niet gemiddeld bent, maar dev024 bent. En daarbovenop ben jij heel junior als lead dev, zo junior als je kan zijn. Dus dan zou ik het niet vreemd vinden dat, zonder verdere kennis van jouw presteren natuurlijk, je ondergemiddeld begint, en dan in de loop der jaren via gemiddeld naar bovengemiddeld groeit.
Daar heb je een goed punt. Echter denk ik dat er nog wel wat ruimte zit om uiteindelijk wat hoger dan ondergemiddeld uit te komen. Deze promotie naar lead dev is er, zoals je begrijpt, niet een die plots plaatsvindt en me van de een op de andere dag promoveert. Ik vervul al geruime tijd de taken van een lead dev (het reguliere plaatje - men wil eerst graag zien wat voor vlees ze in de kuip hebben). Met andere woorden, ik heb zogezegd al vlieguren en begin niet koud in een hogere functie straks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Alles hangt uiteraard af van de context en inhoud.

Als jij "lead dev" wordt bij het 752e Full-service Internetbureau in Schubbekutteveen dat WordPress-templates aanpast, en houdt jouw rol in dat je andere developers moet vertellen voor welke klant ze vandaag moeten werken, dan kun je een ander salaris verwachten dan wanneer je bij een cutting-edge bedrijf het beste uit meerdere mensen haalt en een manager van kennis wordt.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dev024
CodeCaster schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:55:
Alles hangt uiteraard af van de context en inhoud.

Als jij "lead dev" wordt bij het 752e Full-service Internetbureau in Schubbekutteveen dat WordPress-templates aanpast, en houdt jouw rol in dat je andere developers moet vertellen voor welke klant ze vandaag moeten werken, dan kun je een ander salaris verwachten dan wanneer je bij een cutting-edge bedrijf het beste uit meerdere mensen haalt en een manager van kennis wordt.
Ik wil niet te veel context en inhoud geven, ivm anonimiteit, maar ik wil wel een tipje van de sluier geven op wat voor niveau lead dev dit zal zijn; het gaat om een bedrijf met in-house software development. Deze software wordt ook voornamelijk intern gebruikt voor klantadministratie (klantportalen uitgesloten).

Als (toekomstig) lead dev ben ik degene waarop collega developers (junior, medior, senior), functioneel applicatie beheerder, team lead, product-owners, business stakeholders en manager(s) terugvallen als het gaat om alle technische kennis en inzicht rondom het applicatielandschap en de software architectuur. Als men een (ruwe) inschatting op impact of effort wil hebben, dan klopt men bij mij aan. Ik heb zogezegd de pet 'leiderschap op code- en architectuur niveau' op.

Voor de duidelijkheid, ik vervul bovenstaande al geruime tijd, dus het is niets nieuws wat ik zal gaan doen als ik daadwerkelijk gepromoveerd wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door dev024 op 23-11-2023 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:46
Als je echt voorbereid aan tafel wilt gaan zitten zou je wellicht eens kunnen solliciteren om er echt achter te komen wat je waard bent. Persoonlijk denk ik dat het je persoonlijke en professionele ontwikkeling sterk kan verhinderen door te lang bij een partij te blijven zitten. Misschien krijg je daadwerkelijk een aanbieding die je echt ziet zitten en kan je met een totaal andere mindset aan de onderhandelingstafel zitten.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Welke verantwoordelijkheden heb je nu als senior? En welke komen erbij als Lead? Ga je mensen aansturen? Hoe hands-on blijf je? Ga je je bemoeien met de strategie?

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 16:46
dev024 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:01:
[...]

Voor de duidelijkheid, ik vervul bovenstaande al geruime tijd, dus het is niets nieuws wat ik zal gaan doen als ik daadwerkelijk gepromoveerd wordt.
Dus het is alleen een wijziging in de functienaam? Als je al die werkzaamheden al uitvoert had je al veel eerder moeten onderhandelen over het salaris? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

dev024 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:15:
[...]

Die 1000 euro verschil zit hem in mijn huidige salaris (als senior dev), versus het gemiddelde markconforme salaris wat ik op internet terugvind voor de functie lead dev. Het gemiddelde salaris van een lead dev wat ik op internet terugvind ligt zo'n 1000 euro hoger dan mijn huidige salaris als sr dev.
Dat is natuurlijk ook onderdeel van je pad; je bent als medior devleoper naar senior gegaan, en nu naar lead. Als je in die tijd een keer of 2 van werkgever had geswitcht was je wel bijgebleven qua salaris, maar bij dezelfde werkgever zal dat vrijwel nooit het geval zijn.

Je kunt nu proberen te onderhandelen om weer op een marktconform salaris uit te komen, maar ik zou me er wel op voorbereiden dat dat niet gaat lukken.

De enige manier om écht te ontdekken wat je waard bent is solliciteren en een aanbod krijgen, dan weet je wat andere bedrijven voor je willen betalen en heb je meteen een goede basis om dan óf van werkgever te wisselen óf bewust ervoor te kiezen om een jaartje of twee als lead developer te doen tegen best wel flink minder dan je waard bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xajorkith
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:37
dev024 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 07:58:
Tot slot verwacht ik dat dit gesprek plaats gaat vinden in aanwezigheid van zowel mijn directe leidinggevende als de manager van de algemene afdeling waarvoor ik werkzaam ben. Kan ik het bijvoorbeeld maken om te zeggen dat ik zaken als onderhandelen over mijn arbeidsvoorwaarden prettiger vindt met alleen mijn manager of is het heel normaal dat je zo'n gesprek altijd (ik noem het maar even zo) 2 tegen 1 voert?

Ik ben heel benieuwd naar jullie bruikbare tips!
Eerlijk gezegd zou ik blij zijn dat de hogere manager erbij is. Jouw eigen manager kan waarschijnlijk helemaal geen beslissing nemen omtrent jouw salaris zonder de toestemming van die hogere manager. Je kan veel beter met die manager rechtstreeks onderhandelen dan met jouw manager.
Als ik de keuze had en er zou er maar 1 tegenover mij mogen zitten zou ik altijd voor die afdelingsmanager kiezen. Die mag tenminste keuzes maken(in ieder geval meer dan jouw direct leidinggevende).

• dev024
Mog schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:41:
Welke verantwoordelijkheden heb je nu als senior? En welke komen erbij als Lead? Ga je mensen aansturen? Hoe hands-on blijf je? Ga je je bemoeien met de strategie?
Een van de grote verschillen is dat ik als senior technische invloed op de afdeling had (dus vooral de technisch expert tussen collega's, functioneel applicatie beheerder en team lead). Als lead dev, zal mijn invloed verruimd worden naar business en management niveau (hierin is ook de directie betrokken).

Zij zijn afhankelijk van mijn technische kennis / input / advies in het maken van functionele keuzes. In een nutshell, zij kunnen met een heel gaaf idee komen, maar ik ben degene die ze duidelijk moet maken of dit technisch haalbaar is, wat het aan tijd / inzet zal kosten (ruwe inschatting) en welke impact (op bijvoorbeeld regressie) eraan vast zit.

Hierdoor heb ik, vanuit technisch oogpunt, invloed op de strategie waar men met de software naartoe wil. Omdat de software door het hele bedrijf gebruikt wordt voor klantadministratie, heeft dit direct invloed interne bedrijfsprocessen en op het gezicht en service van het bedrijf naar klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 15:10
Mijn beste investering is geweest het boek Salarisonderhandelen aan te schaffen

LINK

In het boek staan veel praktische tips hoe je jouw standpunten kan onderbouwen.
Ook het "spel" onderhandelen en het mentale erachter.

succes straks

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:46
Hoe heb je dat gemiddelde markconforme salaris salaris bepaald?
Want vaak staat er bij een vacature een range met een maximum. Omdat er vaak een schaal achter zit.
En die schalen werken met ervaringsjaren in een functie.

Als je zou solliciteren bij een andere werkgever is de onderhandeling vaak waar je in die schaal terecht moet komen met jouw ervaring.

Ik weet niet of je huidige werkgever ook een salaris/functiehuis kent, want dan zou je eigenlijk al wel weten in welke schaal je functie valt, en weet je of die 1000 euro extra daar in past.

Als dat niet past kan je het hard proberen te spelen (want je moet in een andere functie/schaal komen dat vinden HR mensen meestal niet zo fijn), maar dan moet je ook bereid zijn te vertrekken als ze niet mee willen in je eis.

• dev024
SiErRa schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:00:
Hoe heb je dat gemiddelde markconforme salaris salaris bepaald?
Want vaak staat er bij een vacature een range met een maximum. Omdat er vaak een schaal achter zit.
En die schalen werken met ervaringsjaren in een functie.
Ik heb in eerste instantie gekeken naar vacatures voor dezelfde functie (daarbij ook rekening gehouden met de provincie/regio waar ik werk, omdat ook die nogal eens verschilt).

Ik heb ook verschillende zogeheten salariswijzers naast elkaar gezet en daaruit valt me tevens op dat de salarisranges in deze verschillende salariswijzers redelijk aansluit met de ranges die men in vacatures noemt.

Het huidige bedrijf waar ik zit werkt niet met schalen en er is ook geen CAO van toepassing. Een salarishuis is vaker ter sprake gekomen bij kwartaalmeetings, maar voor geen enkele werknemer is bekend of dit er is en er is nooit definitief uitsluitsel gegeven dat dit er is of gehanteerd wordt. Ik ga er vanuit dat dit er niet is, anders zou dit gecommuniceerd zijn.

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 10:45
dev024 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:01:

Per direct om de tafel gaan zitten en je niet laten uitbuiten :X

Wij kunnen nooit zeggen wat je waard bent als je vaag blijft over het bedrijf, het aantal personen waar je de leiding over hebt, wat je nu verdiend enz. Dat is afhankelijk van zoveel factoren en zal altijd een range zijn. Je moet onderhandelen over hoe hoog je in die range komt te zitten.

Dan gaat het over of je er zelf tevreden mee bent en of je de verhoging genoeg vind. De manager tegenover je weet dat je die functie al geruime tijd doet voor hetzelfde als een senior, hierdoor lijkt het alsof salaris je amper wat boeit of dat je simpelweg niet kunt onderhandelen.

Bij mij hoeven ze niet met extra verantwoordelijkheden aan te komen zonder extra salaris of een duidelijk vooruitzicht (= extra salaris bij goed uitvoeren van die verantwoordelijkheden gedurende tijd X), en dat weten ze omdat ik daar altijd heel duidelijk in ben. Als manager zijnde zou ik je nu wat kruimels toegooien omdat je toch alles accepteert (wat een aanname is op deze paar posts, of het waar is mag je zelf beoordelen natuurlijk).

Mijn advies is dus per direct om de tafel gaan zitten en voor jezelf opkomen.
Pagina: 1