Is dit asbest? (huurwoning)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• mathildez
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-07-2024
Gisteravond zijn in ons huurhuis allerlei platen in het hok waar de ketel zit eruit gesloopt. Dit hok wordt binnenkort opnieuw betimmerd.

Nu zegt die aannemer dat het geen asbest platen zijn, maar zelf vertrouwen we het niet helemaal. De aannemer zegt nu namelijk dat het nobranda platen zijn, maar daarover lees ik dat deze wel asbest kunnen bevatten als ze voor 1994 gemaakt zijn. We zijn er niet helemaal gerust op en weten ook niet of het nu wel/niet verstandig is om al te gaan schoonmaken in huis met bijv. de stofzuiger.

Uiteraard nemen we hier nog contact over op met de huurbaas, maar zijn ook benieuwd: herkent iemand deze platen? Heb helaas niet heel goede foto’s, omdat het er dus al uit gesloopt is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EO88giz_u4kXVzs_GoVJfNw8lQ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fzmZmjtziHDPdvdQR0rGgGmm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJoW7KReCcRPiZQbp3kMn_Sf_0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GpIMLw67zQ3I2XlaMuLpTtyO.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Op basis van een foto is daar niets over te zeggen. Wafelstructuur is wel kenmerkend.

Heb je nog ergens een stukje liggen? Dat kun je voor paar tientjes laten testen.

[ Voor 12% gewijzigd door Sethro op 23-11-2023 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 13:55

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Wafelstructuur is asbestverdacht.
Ik zou niet gaan stofzuigen.
Jij hebt het niet gedaan.
Ik zou ook niet meer onnodig de cv ruimte betreden.

Asbestmateriaal kan je het beste zelf testen of laten doen door een bedrijf.

Huurbaas kan namelijk van alles zeggen. Omdat hij /zij niet gebaat is bij een dure asbestsanering.

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:21
Zou goed kunnen, no brando kan ook, maar dat kan je alleen zeggen als het erop gedrukt staat, vaak met rode letters, niet altijd goed zichtbaar. Als het er niet op staat, zou je het moeten laten testen.
Van welk jaar is de woning, als die van voor 1984 is dan kan het zeker asbest zijn, aangezien dit niet hechtgebonden is. (die asbestplaten zijn sinds 1984 al verboden)
De aannemer is officieel verplicht conform de arbo, om dit te laten onderzoeken. (ook al doet 90% het niet) Vezelverdacht is het zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:21
Overigens een simpele test is om er met een zaklamp langs af te schijnen, zit er glinstering in, dan is het hoogstwaarschijnlijk geen asbest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:55
Als het asbest is, en ze slopen het weg zoals het woord slopen bedoeld is.
Ligt het nu door je hele huis.

Zou het zeker even laten testen, klein stukje opsturen en je weet het.

• mathildez
Dank voor jullie reacties! We begrijpen nu dat alles in het hok zelf al is verpakt in zakken, dus dat stelt ons wat meer gerust. Alle deuren naar andere kamers zaten ook dicht. En ze hebben in principe hele platen eruit gehaald. En alles is al door hen gestofzuigd, dus dat hoeven we zelf niet meer te doen.

Dus flink luchten vandaag en dan valt het hopelijk mee!

[ Voor 12% gewijzigd door mathildez op 23-11-2023 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
mathildez schreef op donderdag 23 november 2023 @ 07:49:
Gisteravond zijn in ons huurhuis allerlei platen in het hok waar de ketel zit eruit gesloopt. Dit hok wordt binnenkort opnieuw betimmerd.
A. Waarom wordt dat gedaan?

B. Heb je een gereguleerde of geliberaliseerde huurovereenkomst?

C. Wie heeft opdracht gegeven om de platen te verwijderen? Jij of de verhuurder?

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
FRANQ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:31:
Als het asbest is, en ze slopen het weg zoals het woord slopen bedoeld is.
Ligt het nu door je hele huis.

Zou het zeker even laten testen, klein stukje opsturen en je weet het.
Als het wordt gesloopt, via een saneringsbedrijf, dan ligt het niet door je hele huis. Ik heb de zachte platen laten verwijderen en controle gehad van de GGD. Zo'n bedrijf moet serieuze administratie bijhouden om het schoon te verklaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:55
BiLLY_daKid schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:16:
[...]

Als het wordt gesloopt, via een saneringsbedrijf, dan ligt het niet door je hele huis. Ik heb de zachte platen laten verwijderen en controle gehad van de GGD. Zo'n bedrijf moet serieuze administratie bijhouden om het schoon te verklaren.
Er was geen sanerings bedrijf volgens de startpost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:39
mathildez schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:17:
Dank voor jullie reacties! We begrijpen nu dat alles in het hok zelf al is verpakt in zakken, dus dat stelt ons wat meer gerust. Alle deuren naar andere kamers zaten ook dicht. En ze hebben in principe hele platen eruit gehaald. En alles is al door hen gestofzuigd, dus dat hoeven we zelf niet meer te doen.

Dus flink luchten vandaag en dan valt het hopelijk mee!
Ik zou helemaal niet luchten en zelf testen. Als dit asbest is zijn ze erg onverantwoord bezig geweest en spelen met jouw gezondheid.

Testen en bij slechte uitslag opzoek naar de juiste instanties om dit te melden.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• mathildez
We gaan toch even vragen of ze het willen testen inderdaad, al is het maar voor onze eigen gemoedsrust ;)

• Christ1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:15
Afgaande op het uiterlijk van de plaat zou ik zeggen asbest, maar ben geen expert.
Vergelijkbare situatie gehad in een project. Aannemer was al aan het slopen (want kon geen asbest zijn omdat het gerenoveerd was), maar bleek later toch asbesthoudend te zijn die was blijven zitten bij de renovatie (nieuwe gipsplaat er zonder nadenken over gezet). Ook een zachte plaat.
Afblijven en laten onderzoeken, zeker als het uit de 'verdachte' periode komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:39
mathildez schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:54:
We gaan toch even vragen of ze het willen testen inderdaad, al is het maar voor onze eigen gemoedsrust ;)
Niet vragen, zelf een sample opsturen. Dan weet je het zelf 100% zeker. Nu kunnen ze wel wat roepen… die paar tientjes…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Christ1000 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:01:
...
Afblijven en laten onderzoeken, zeker als het uit de 'verdachte' periode komt.
Het komt ook van een verdachte plek. De platen in een cv-hok zijn vaker dan gemiddeld asbesthoudend.

When life gives you lemons, start a battery factory

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:01
Ik las hier laatst op GoT ook een verhaal van een Tweaker waarbij een aannemer is gaan slopen en het hele huis verontreinigd is geraakt met asbest. Dat wil je echt niet! :-( Even kijken of ik het topic terug kan vinden.
edit:
Nee dus, ik kan het topic/post niet meer vinden. Het was door de vorige eigenaar van het huis gedaan, ze hebben alles moeten vernietigen. Het gezin met kinderen was hierdoor blootgesteld aan asbest.

[ Voor 32% gewijzigd door Puch-Maxi op 24-11-2023 00:54 ]

My favorite programming language is solder.

• mathildez
CrazyFool schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:10:
[...]

Niet vragen, zelf een sample opsturen. Dan weet je het zelf 100% zeker. Nu kunnen ze wel wat roepen… die paar tientjes…
Dat zouden we graag doen, maar al het materiaal is al verwijderd en ligt ook (gelukkig) niet in ons huis. Verder goed contact met de huurbaas hoor, dus die vertrouw ik wel. De aannemer zal het materiaal dan toch moeten laten testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-05 17:34
Als ze het op die manier eruit hebben gesloopt, dan ligt het zeker weten door heel je huis.
Pagina: 1