Telkens ik boven wil verwarmen met radiators moet ik beneden de vloerverwarming dichtdraaien, anders wordt het beneden te warm.
Dat wil ik automatiseren door thermoactuators te plaatsen op iedere kring van de vloerverwarming.
Deze zal ik samen met de pomp aansturen door de thermostaat, de ketel werkt niet op 230v en zet ik achter een de relais. Dit ga ik zo alvast instaleren.
Het duurt wel even (3min) voordat deze op temperatuur zijn (40°C) en open gaan, ik zou een start vertragende relais voor de pomp en ketel-relais kunnen plaatsen, beter nog is een pompschakelaar met sensor op een van de actuatoren. Buiten het seizoen schakelt die af en toe de pomp aan. De ketel-relais zou ik hier ook achter kunnen zetten, buiten het seizoen staat de cv voor verwarming uit.
Ten slotte misschien een interval-relais plaatsen voor alles, om stooktijd te beperken, de thermostaat (siemens) reageert te traag op de vloerverwarming, en ik kan er geen externe sensor op plaatsen. (Op termijn zal ik een andere plaatsen, die set van Watts wil niet werken helaas)
Ik heb wat schema's gemaakt in app.diagram.io, een fantastische tool, wat denken jullie? Ik ga eerst de basisschakeling maken, en daarna misschien uitbreiden met een pompschakelaar, en een interval-relais
situatieschema
principeschema
visueel principeschema + tijd diagrammen
bonus flowchart ketelwerking+parameters
[
Voor 26% gewijzigd door
g4wx3 op 23-11-2023 00:39
]