Tikkende waterleiding

Pagina: 1
Acties:

• Dennis van der Stelt
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-12 21:52
- Elke 4 seconden hoor ik een tik in mijn waterleiding
- Bij de hoofdaansluiting in mijn meterkast voel ik heel goed de tik in de leiding.
- Draai ik de hoofdaansluiting dicht, stopt het geluid, maar keert het heel snel weer terug.
- Draai ik koud of warm een tijdje open, stopt het geluid, maar keert het heel snel weer terug.
- Als kranen dicht staan, telt watermeter niet door, dus lijkt geen lekkage te zijn

Ik heb een nieuwbouwhuis van 2019 (twee-onder-een-kap) waarbij leidingen grotendeels flexibel zijn en dus niet van staal/koper/wat-dan-ook. Het kan niet (lijkt me) het uitzetten/krimpen van leidingen zijn, want het is allemaal koud water. Het moet eerst naar zolder naar de cv-ketel voordat het warm verder gaat. Dan zou ik de tik nooit voelen in de hoofdkraan naar binnen.

Het enige wat ik kan bedenken is dat ik een Quooker heb, maar die lijkt verder niets te doen. De leidingen daar trillen verder niet, hoewel ik het wel zachter hoor en voel dan in de meterkast.

Enig idee wat het kan zijn? Enige wat ik op internet kan vinden is over leidingen die trillen/bonken bij warmer/kouder worden, maar het is zo regelmatig dat dit het niet kan zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennis van der Stelt op 22-11-2023 22:31 . Reden: Toevoegen watermeter ]

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Dennis van der Stelt schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:27:
- Draai ik de hoofdaansluiting dicht, stopt het geluid, maar keert het heel snel weer terug.
Hoe lang blijft het geluid weg als deze dicht is dan? Is dit dan ook als je een kraan openzet (drukloos maakt) ?

• Dennis van der Stelt
Het geluid komt ruim binnen een minuut weer terug, zowel als ik hoofdkraan dicht draai als wanneer ik een kraan in huis open zet en weer dicht draai.

• Dennis van der Stelt
Wat eventueel misschien zou kunnen meewerken aan de oplossing:
De buitenkraan (met vorstbeveiliging) heeft tijd open gestaan op een tuinslang waarbij uiteindelijk de sproeier het water afsloot. In principe zijn die niet heel goed om af te sluiten dus zal hij misschien langere tijd gedruppeld hebben. Met het weer was dat niet goed te zien, maar die heb ik gisteren dichtgedraaid. Ook die heb ik tijdje laten lopen, maar maakt niet uit. Tikken keert weer ruim binnen minuut terug.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:39

Onbekend

...

En als het tikken terug komt, is het dan op het zelfde volume en toonhoogte? Of zit daar nog verschil tussen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Dennis van der Stelt schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:33:
Het geluid komt ruim binnen een minuut weer terug, zowel als ik hoofdkraan dicht draai als wanneer ik een kraan in huis open zet en weer dicht draai.
Als je de stekker van je CV er uithaalt en het geluid blijft terug komen ondanks dat je hoofdkraan dicht staat (en in huis duikloos is) dan zou ik het niet zoeken in je waterleiding e.d.

• Dennis van der Stelt
Onbekend schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:38:
En als het tikken terug komt, is het dan op het zelfde volume en toonhoogte? Of zit daar nog verschil tussen?
Constant hetzelfde. Lijkt meer alsof het een soort knik is elke keer. Alsof je een PVC pijp dubbel vouwt. Een vrij laag geluid. Dus niet een tikkend geluid alsof een koperen leiding tegen een tegel aan slaat ofzo. Het is ook heel duidelijk te voelen bij de hoofdkraan. Alsof iemand in mijn kruipkelder met en harde rubberen hamer tegen de leiding aan slaat.

Ik heb geïnventariseerd bij buren waar het huis niet vast zit, maar die hebben het niet, zeggen ze. Bij buren die wel aan me vast zitten heb ik het nog niet kunnen vragen.

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-12 19:25

Ligone

Moeha!

Bij mij was het het vlottersysteem van 1 van de wc's die dit veroorzaakte. Weken naar gezocht maar toch gevonden. Draai de toevoer van de wc('s) eens dicht!

• Dennis van der Stelt
Hier een video van het geluid als hoofdleiding open staat en is afgesloten:

Ik heb op zolder gekeken bij cv installatie. Daar hoor je het tikken minimaal en als ik cv ketel van stroom af haal, verandert er niets.

• Dennis van der Stelt
Ligone schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:00:
Bij mij was het het vlottersysteem van 1 van de wc's die dit veroorzaakte. Weken naar gezocht maar toch gevonden. Draai de toevoer van de wc('s) eens dicht!
Resulteerde dit ook in feit dat water doorliep? Want dat is niet het geval bij mij.
Daarnaast, resulteerde dit in duidelijk voelbaar tikken in de hoofdleiding zoals bij mij op het filmpje?

[ Voor 12% gewijzigd door Dennis van der Stelt op 22-11-2023 23:04 ]

• Ligone

Ligone

Moeha!

Dennis van der Stelt schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:03:
[...]

Resulteerde dit ook in feit dat water doorliep? Want dat is niet het geval bij mij.
Daarnaast, resulteerde dit in duidelijk voelbaar tikken in de hoofdleiding zoals bij mij op het filmpje?
Nee, alleszinds niet zichtbaar of hoorbaar. enkel dat die heel miniem opende om dan om de zoveel tijd dicht te klappen en een tik veroorzaakte die in het ganse huis hoorbaar was.

• Dennis van der Stelt
Ligone schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:05:
[...]

Nee, alleszinds niet zichtbaar of hoorbaar. enkel dat die heel miniem opende om dan om de zoveel tijd dicht te klappen en een tik veroorzaakte die in het ganse huis hoorbaar was.
Bij mij is het echt in de waterleiding te voelen. Ook boven op zolder, alhoewel het daar minimaal is. De klappen zijn dan al dusdanig gedempt, maar ik voel ze nog steeds in de waterleiding.

• Ligone

Ligone

Moeha!

probeer het eens hé, elke WC heeft normaal gezien een afsluitkraantje.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:39

Onbekend

...

Zet naast die afsluitkranen ook eens de andere afsluitkranen dicht zoals die van de wasmachine, vaatwasser en haal eens de spanning af van alle water-apparaten zoals de cv-ketel en keukenboiler.

Het getik zou nu over moeten zijn. Zo niet, dan ben je nog iets vergeten of heb je een lekkage.
Anders kan je langzamerhand elk apparaat weer aansluiten en de kraan open draaien totdat je het geluid weer hoort.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 24-12 11:27
Dit klinkt inderdaad mechanisch/elektrisch.. en gezien er zeker invloed op uit te oefenen, en regelmatig is, is verwacht ik niet dat het een blootgestelde leiding betreft waar bijvoorbeeld takken op vallen, vogels op pikken oid (zeker niet in een 2019 huis, die zal echt geen blootgestelde leidingen hebben).

Het kan ook nog via je verwarming terug lopen/tikken naar je normale waterleidingen, als er een koppeling bestaat tussen CV en sanitair water (bijvoorbeeld door een gemeenschappelijke warmtewisselaar).

• Dennis van der Stelt
grasmanek94 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 07:27:
Dit klinkt inderdaad mechanisch/elektrisch.. en gezien er zeker invloed op uit te oefenen, en regelmatig is, is verwacht ik niet dat het een blootgestelde leiding betreft waar bijvoorbeeld takken op vallen, vogels op pikken oid (zeker niet in een 2019 huis, die zal echt geen blootgestelde leidingen hebben).

Het kan ook nog via je verwarming terug lopen/tikken naar je normale waterleidingen, als er een koppeling bestaat tussen CV en sanitair water (bijvoorbeeld door een gemeenschappelijke warmtewisselaar).
Er is inderdaad een wisselaar tussen de radiatoren en vloerverwarming. Maar die wisselt nooit, want er is nooit vraag vanuit radiatoren. Plus die zijn niet op waterleiding aangesloten die in de meterkast binnenkomt.

Op het moment van schrijven is er ook geen getik meer te horen. Als het terugkomt (wat gebeurt) ga ik controleren of een van de apparaten in huis het veroorzaakt. Het toilet in de gang en de Quooker zitten het meest dichtbij en hoe verder weg ik kom, hoe zachter de tikken hoorbaar en voelbaar zijn.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Je zegt dat je de hoofdkraan al hebt dicht gedraaid, maar heb je toen ook de waterdruk eraf gehaald door beneden een kraan te openen en de leidingen leeg te laten lopen?

• Dennis van der Stelt
Nou, of iets heeft geholpen wat ik gedaan heb, of het is uit zichzelf goed gekomen. Maar het tikken is al een paar dagen weg. Ik weet nog steeds niet wat de oorzaak was of hoe het verholpen is. Als het terugkomt en/of ik weet hoe het is opgelost, zal ik het hier alsnog posten.

Bedankt voor de hulp en reacties.

Pagina: 1