Elke keer dat deze vraag hier terugkomt (ik denk dat dit zonder overdrijven het twintigste topic is met deze vraag), wordt er weer lekker denigrerend gedaan over "papiertjes", "book smarts" en werkervaring die meer waard is dan een opleiding.
Het probleem is alleen dat dat een raar frame is. Het is niet alsof de keuze altijd is tussen een hbo'er zonder ervaring, en een mbo- of ongediplomeerde mét. Er zijn ook hbo'ers met ervaring en mbo'ers zonder.
Laat ik het dan zo zeggen, vanuit mijn perspectief als mbo systeembeheer, doorgestroomd naar hbo softwareontwikkeling en intussen krap 15 jaar aan het werk als softwareontwikkelaar waarvan 11 als zelfstandige:
Niets zo irritant als de "self-taught" mbo'er die niet openstaat voor discussie of nieuwe informatie, die zit vastgeroest in "zo doen wij dat hier altijd", al dan niet al een decennium of langer in een (gouden kooi gevangen in een) lead-rol die juniors uitbrandt of wegjaagt met ononderhoudbare, ongedocumenteerde bagger en uit onzekerheid stammend hautain gedrag, niet in staat om een leesbare e-mail te typen, laat staan documentatie, die commentaar voor losers vindt "want het spreekt toch voor zich wat hier staat", tests tijdverspilling, enzovoorts, enzovoorts.
In de tientallen devs die ik in al die jaren heb meegemaakt, stuit dergelijk gedrag van niet-hbo'ers me vaker tegen de borst dan wel-hbo'ers die zogenaamd alleen goed kunnen leren maar niets in de praktijk kunnen brengen.
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf