Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouther20
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-01 18:08
Bij veel vacatures staat er bij de eisen dat er gevraagd wordt naar een bepaald werk- en denkniveau. Bijvoorbeeld een HBO werk-en denkniveau. Waarom vragen werkgevers dan niet net zo goed naar een HBO diploma als je dan toch op HBO niveau moet kunnen presteren?

En dan staat er ook haast nooit aangegeven een HBO werk-en denkniveau inhoud volgens de werkgever.

Alle reacties

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Omdat werkgevers flexibeler zijn, en willen aangever wat ruwweg het niveau van de functie is. Dat je HBO werk en denkniveau hebt kan je aantonen met een HBO diploma, maar als jij denkt dat je met je MBO diploma er ook voor in aanmerking komt, omdat je in de loop der jaren best een hoop hebt bijgeleerd en hebt laten zien dat je meer in je mars hebt, dan kan je ook erop solliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:11

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Daarnaast kan je met een praktijk gerichte opleiding (welke vaak niet HBO is) ook later middels certificaten en cursussen het beoogde niveau behaald hebben.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

Omdat er maar genoeg hele slimme, gemotiveerde mensen zijn die om wat voor reden dan ook geen papiertje hebben gehaald. Met een dergelijke eis wil je aangeven dat zij ook zeker welkom zijn om te solliciteren.

Vaak heb je veel meer aan iemand met 10 jaar ervaring en een HBO denkniveau dan iemand met een HBO papiertje en 1 jaar ervaring.

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02:11
Omdat er genoeg mensen zijn die een hbo diploma hebben, omdat ze goed kunnen studeren….maar dat echter niet om kunnen zetten in de praktijk. En ook andersom natuurlijk (zei de gek): geen ster zijn in studeren, maar in de praktijk zeker wel bijvoorbeeld hbo niveau aan kunnen. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-06 19:10

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Je hebt meer aan mensen met goede werkervaring dan mensen met alleen hbo papiertje.

Usenet handleidingen

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:35

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mouther20 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:18:
Bij veel vacatures staat er bij de eisen dat er gevraagd wordt naar een bepaald werk- en denkniveau. Bijvoorbeeld een HBO werk-en denkniveau. Waarom vragen werkgevers dan niet net zo goed naar een HBO diploma als je dan toch op HBO niveau moet kunnen presteren?

En dan staat er ook haast nooit aangegeven een HBO werk-en denkniveau inhoud volgens de werkgever.
Ik zit met mijn MBO-papiertje ook al jaren op een HBO functie :)

Door inmiddels >20 jaar werkervaring in mijn gebied.

Op andere gebieden merk ik dat ik geen HBO denkniveau heb, maar dat zal de baas jeuken ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:02
Ik neem even mijn zelf als voorbeeld. Enkel MBO4 op zak in de software engineering. Ben nu 4 jaar werkzaam en heb gedurende mijn stage meer geleerd dan 2.5 jaar op de opleiding. Ik kan goed zelfstandig leren en werken maar beheerste op dat moment niet de vaardigheden om dat via het reguliere onderwijsstelsel te bewijzen. Nu ook niet overigens taal en rekenvaardigheid nekt mij enorm. Was ik vanuit mijn MBO naar HBO gedaan dan was ik of uitgevallen of tot de conclusie gekomen dat het niks voor mij is. Nu ik de praktijk heb mogen mee maken weet ik zeker dat ik geen ander vak zal willen uitvoeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Puddi Puddin op 23-11-2023 08:48 ]

Anoniem: 1777010

Volgens mij is dit je echte vraag. Wil je dit eens toelichten?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:57
Aannemende dat 'wat' in de vraag mist: de inhoud hoeft niet gespecificeerd te worden. Het is een kwalificatie dat in een werkomgeving men jou niet kan onderscheiden van de gemiddelde HBO-opgeleide collega in een vergelijkbare rol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Ik heb geen diploma maar wel 15 jaar ervaring. Werkgevers zijn tegenwoordig slim genoeg om in te zien dat werkervaring meer waard is dan boekenkennis.

En een beetje offtopic, maar de mentaliteit van de jeugd heeft er ook mee te maken. Ze komen net van school en willen allemaal 10k per maand verdienen en een dikke leasewagen. Dus als een bedrijf dan moet kiezen tussen een ervaren volwassen kandidaat zonder diploma, of een veeleisend persoon die recht van de schoolbanken komt is de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 17:03
Voorbeeldje welke in programmeerwereld veel voorkomt (iig ikzelf):

Ik heb geen relevant diploma in wat ik doe. Ik begon als hobby programmeur (met die text based maffia spelletjes 8)7 ), en dat werd van steeds beter niveau.

Ondertussen ben ik Senior met lead capaciteiten. Ik zou mezelf als bekwaam durven omschrijven en HBO niveau, maar ik heb nog steeds dat diploma niet :)

Complimentje?

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-06 16:35
En er zijn werkgevers die je dan inzetten voor HBO werk met minder loon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
HBO papiertje eisen terwijl dat voor functie niet vereist is een gigantische red flag. Vaak is dat een enorm bureaucratisch cultuur. Zo had mijn opdrachtgever ook eens een Servicedesk die bestond uit HBO'ers... Samengevat, doe mij maar MBO'ers.

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:42

Plainside

I browse when I'm at work

Fraggert schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:34:
[...]

Ik zit met mijn MBO-papiertje ook al jaren op een HBO functie :)

Door inmiddels >20 jaar werkervaring in mijn gebied.

Op andere gebieden merk ik dat ik geen HBO denkniveau heb, maar dat zal de baas jeuken ;)
Dit idd zelf ook MBO gedaan, nu bijna 7 jaar in dienst en dan merk je over de jaren dat je toch op hoger niveau gaat denken. Het is niet alleen je diploma waar het omdraait met die teksten, maar ook je ervaringen en hoe je dit opgenomen hebt.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:35

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Plainside schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:48:
[...]

Dit idd zelf ook MBO gedaan, nu bijna 7 jaar in dienst en dan merk je over de jaren dat je toch op hoger niveau gaat denken. Het is niet alleen je diploma waar het omdraait met die teksten, maar ook je ervaringen en hoe je dit opgenomen hebt.
precies, genoeg momenten waarop ik als oudgediende aan collega's met HBO en WO zaken kan gaan zitten uitleggen.

vanwege geldende kwaliteitscriteria zijn "wij" dan ook extern ge-audit op ons niveau waarbij wij hebben moeten aantonen middels opleidingen, cursussen en werkervaring wat ons niveau is.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• PBX_g33k
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 23:24
Martijn.C.V schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:41:
Voorbeeldje welke in programmeerwereld veel voorkomt (iig ikzelf):

Ik heb geen relevant diploma in wat ik doe. Ik begon als hobby programmeur (met die text based maffia spelletjes 8)7 ), en dat werd van steeds beter niveau.

Ondertussen ben ik Senior met lead capaciteiten. Ik zou mezelf als bekwaam durven omschrijven en HBO niveau, maar ik heb nog steeds dat diploma niet :)
Hier nog zo eentje. GitHub was mijn CV in het beginperiode van mijn carriere als developer.
Ondertussen 13 jaar verder en kan zeggen dat mijn werkgeschiedenis de HBO diploma in waarde overtreft.

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01:17
Zelf ben ik nu met een master aan de UvA bezig en heb hiervoor VMBO basis -> MBO3/4 en HBO fulltime afgerond. Tijdens mijn stages en werk heb ik gemerkt dat het bezitten van een diploma niet altijd betekent dat iemand ook praktisch goed kan functioneren of nieuwe taken goed kan oppakken. Voor een grote organisatie heb ik tijdens stage tussendoor een advies rapport geschreven om de ISO te ontlasten, dat werd helemaal de hemel in geprezen terwijl ik gewoon toepaste wat ik op school (HBO) had geleerd.

Aan de andere kant zegt het papiertje vaak wel iets over de snelheid waarmee een persoon nieuwe informatie kan opnemen en daarmee iets kan doen, wat afhankelijk van de baan belangrijk of minderbelangrijk kan zijn.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Elke keer dat deze vraag hier terugkomt (ik denk dat dit zonder overdrijven het twintigste topic is met deze vraag), wordt er weer lekker denigrerend gedaan over "papiertjes", "book smarts" en werkervaring die meer waard is dan een opleiding.

Het probleem is alleen dat dat een raar frame is. Het is niet alsof de keuze altijd is tussen een hbo'er zonder ervaring, en een mbo- of ongediplomeerde mét. Er zijn ook hbo'ers met ervaring en mbo'ers zonder.

Laat ik het dan zo zeggen, vanuit mijn perspectief als mbo systeembeheer, doorgestroomd naar hbo softwareontwikkeling en intussen krap 15 jaar aan het werk als softwareontwikkelaar waarvan 11 als zelfstandige:

Niets zo irritant als de "self-taught" mbo'er die niet openstaat voor discussie of nieuwe informatie, die zit vastgeroest in "zo doen wij dat hier altijd", al dan niet al een decennium of langer in een (gouden kooi gevangen in een) lead-rol die juniors uitbrandt of wegjaagt met ononderhoudbare, ongedocumenteerde bagger en uit onzekerheid stammend hautain gedrag, niet in staat om een leesbare e-mail te typen, laat staan documentatie, die commentaar voor losers vindt "want het spreekt toch voor zich wat hier staat", tests tijdverspilling, enzovoorts, enzovoorts.

In de tientallen devs die ik in al die jaren heb meegemaakt, stuit dergelijk gedrag van niet-hbo'ers me vaker tegen de borst dan wel-hbo'ers die zogenaamd alleen goed kunnen leren maar niets in de praktijk kunnen brengen.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:01
HEEL platgeslagen is de verdeling wat mij betreft als volgt:

MBO werk- en denkniveau: Doen (= oplossingen toepassen)
HBO werk- en denkniveau: Analyseren en adviseren (= bestaande oplossingen vinden voor een uitdaging)
WO werk- en denkniveau: Experimenteren en onderzoeken (= nieuwe oplossingen vinden voor een uitdaging)

Uiteraard zal iemand van HBO werk- en denkniveau ook Doen, dus zie het als een pakket van verantwoordelijkheden en taken die uitgebreid wordt naar mate hoe hoger je werk- en denkniveau is.

Iemand met een MBO diploma maar met voldoende werkervaring gaat waarschijnlijk vanzelf meer analyseren in hun werk en adviezen uitbrengen hoe een uitdaging opgelost moet worden. Zodra die persoon zich daar comfortabel bij voelt en het goed gaat heeft hij of zij wat mij betreft een HBO werk- en denkniveau.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-06 22:50

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ionicawa schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:40:

HBO werk- en denkniveau: Analyseren en adviseren (= bestaande oplossingen vinden voor een uitdaging)
WO werk- en denkniveau: Experimenteren en onderzoeken (= nieuwe oplossingen vinden voor een uitdaging)

Uiteraard zal iemand van HBO werk- en denkniveau ook Doen, dus zie het als een pakket van verantwoordelijkheden en taken die uitgebreid wordt naar mate hoe hoger je werk- en denkniveau is.

Iemand met een MBO diploma maar met voldoende werkervaring gaat waarschijnlijk vanzelf meer analyseren in hun werk en adviezen uitbrengen hoe een uitdaging opgelost moet worden. Zodra die persoon zich daar comfortabel bij voelt en het goed gaat heeft hij of zij wat mij betreft een HBO werk- en denkniveau.
Grappig, volgens deze maatstaf heb ik een WO- en HBO-niveau, maar ik ben dan juist weer niet goed in de vertaling van conceptueel naar toepassen (doen).
Aan de andere kant, dat heeft waarschijnlijk andere oorzaken dan mijn niveau...

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31

Belangrijk hier is niet zo zeer voldoende werkervaring, maar relevante werkervaring. Wat ik zie is dat MBO-ers die veel met HBO-ers hebben samengewerkt (of HBO-ers die veel met WO-ers hebben samengewerkt) het hogere werk- en denkniveau hebben. Als ze dat niet hadden, hadden ze zich niet staande kunnen houden in zo'n omgeving.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-06 13:44

...
HBO is mijns inziens meer praktisch georiënteerd en WO meer theoretisch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dat doen ze om sympathiek over te komen, maar in werkelijkheid kijken ze vooral naar een diploma en of je niet teveel gaat kosten (lees: jong bent). Je bent ideaal als je 20 bent met 5 jaar ervaring. Inderdaad: dat kan dus niet.

Dat alles kan automatisch met sollicitatieplatforms die cv's "leest" en probeert te interpreteren. Recruiters hebben geen zin/tijd om er zelf naar te kijken. Een brief wordt al helemaal niet meer gelezen.

Maak jezelf niet wijs dat je het ook zonder papiertje kan: haal dat papiertje! Zonder dat is de kans groot dat je je hele leven achterstand hebt in salaris en werk.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik heb de propedeuse van een HBO opleiding gehaald, maar die verder nooit afgemaakt.

Inmiddels wel 30+ jaar ervaring achter de rug en door allerlei vakspecifieke trainingen mezelf opgewerkt. Ik heb dus wel degelijk HBO niveau, alleen geen papiertje van een HBO opleiding. Genoeg werkgevers die goede mensen niet mis willen lopen op basis van dat soort “futiliteiten” en dus vragen naar een nivo in plaats van opleiding X of Y.

Neemt overigens niet weg dat @mrmrmr gelijk heeft: met papiertje openen deuren toch wat makkelijker, zijn salaris aanbiedingen vaak beter en promotiekansen (zeker bij de overheid) ook.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Omdat ze mensen zonder diploma niet willen uitsluiten. Je moet zelf toe kunnen lichten waarom je dat nivaue denkt te hebben (bijvoorbeeld door ervaring)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:36
Ik denk eerder dat werkgevers vaker wel twijfelen aan de waarde van een HBO-diploma en dat liever zelf nog willen meten. HBO werk- en denkniveau is ook weer subjectief. Dit kan per bedrijf anders zijn.

Anoniem: 361276

Expats kunnen ook Hbo niveau hebben en papieren op dat niveau maar kunnen waarschijnlijk geen hbo diploma overhandigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:11

Blokker_1999

Full steam ahead

CodeCaster schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:30:
Elke keer dat deze vraag hier terugkomt (ik denk dat dit zonder overdrijven het twintigste topic is met deze vraag), wordt er weer lekker denigrerend gedaan over "papiertjes", "book smarts" en werkervaring die meer waard is dan een opleiding.

Het probleem is alleen dat dat een raar frame is. Het is niet alsof de keuze altijd is tussen een hbo'er zonder ervaring, en een mbo- of ongediplomeerde mét. Er zijn ook hbo'ers met ervaring en mbo'ers zonder.

Laat ik het dan zo zeggen, vanuit mijn perspectief als mbo systeembeheer, doorgestroomd naar hbo softwareontwikkeling en intussen krap 15 jaar aan het werk als softwareontwikkelaar waarvan 11 als zelfstandige:

Niets zo irritant als de "self-taught" mbo'er die niet openstaat voor discussie of nieuwe informatie, die zit vastgeroest in "zo doen wij dat hier altijd", al dan niet al een decennium of langer in een (gouden kooi gevangen in een) lead-rol die juniors uitbrandt of wegjaagt met ononderhoudbare, ongedocumenteerde bagger en uit onzekerheid stammend hautain gedrag, niet in staat om een leesbare e-mail te typen, laat staan documentatie, die commentaar voor losers vindt "want het spreekt toch voor zich wat hier staat", tests tijdverspilling, enzovoorts, enzovoorts.

In de tientallen devs die ik in al die jaren heb meegemaakt, stuit dergelijk gedrag van niet-hbo'ers me vaker tegen de borst dan wel-hbo'ers die zogenaamd alleen goed kunnen leren maar niets in de praktijk kunnen brengen.
En dan zit je in de basis met een bias in omgekeerde richting, want de ergernissen die jij opnoemt ken ik evengoed van mensen die wel HBO gedaan hebben.

Ik denk dat een belangrijk verschil tussen de twee er vooral in bestaat hoe snel je dat niveau bereikt en hoe ver je daarna nog kunt groeien. Als MBO-er start je vaak echt onderaan de ladder en moet je jezelf opwerken. De kans dat je direct een mooie positie weet te scoren is zeer klein. Als je daarentegen HBO hebt gedaan sla je die eerste treden vaak al direct over. Je wordt geacht meer kennis vanuit de schoolbanken te hebben.

Maar wat soft skills betreft, waar jij vooral over lijkt te vallen, leer je op school een heel stuk minder. Tenzij het om naschoolse activiteiten gaat.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:32

Theo

moederbord

Hoe verder je in je carrière staat hoe minder relevant je papiertjes zijn die je als student behaald hebt..

Wanneer afgestudeerd bent is je diploma je enige waarmee je jezelf kunt bewijzen. Dertig jaar later is het niet zo boeiend meer wat je bijna 1/3e eeuw daarvoor aan papierwerk hebt gekregen, dan is is je loopbaanontwikkeling juist van belang.

Stel je hebt een universitaire masterstudie gedaan in vermogenselektronica, maar daarna ben je bij je studentenbaantje in de supermarkt blijven hangen waar je dertig jaar later nog steeds werkt dan is je diploma niks waard. Wanneer je dan ergens wil solliciteren dan kom je nergens aan de bak ondanks je masterdegree.

Andersom ook. Wanneer jij en je neef op de middelbare school wat aan het aanklooien zijn en een geniaal stukje code hebt kunnen schrijven. Jij bent een genie met het code schrijven, hij kan het zowaar verkopen. Nadat jullie beide de havo hebben afgerond richten jullie samen een bedrijf op wat tien jaar later 150 man in dienst heeft en een miljoenenwinst maakt, en waar jij een groot team van developers aanstuurt, Als je daarna ergens wil gaan solliciteren dan is het niet zo boeiend dat je enkel een havo diploma hebt. Je werkervaring, inzicht en intelligentie zitten zeker op het HBO/WO niveau wat ze dan zoeken, en je loopbaan bewijst dat.

Met elke sollicitatie is eigenlijk je laatste 5 jaar het meest belangrijk. Wat heb je toen gedaan, op welk niveau zat je en wat was je mentaliteit; je sterke punten en je valkuilen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:14

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Deveon schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:48:
HBO papiertje eisen terwijl dat voor functie niet vereist is een gigantische red flag. Vaak is dat een enorm bureaucratisch cultuur. Zo had mijn opdrachtgever ook eens een Servicedesk die bestond uit HBO'ers... Samengevat, doe mij maar MBO'ers.
Zo weet ik zelfs een bedrijf waar ik "bij voorbaat niet hoefde te solliciteren, want ik had geen universiteit gedaan". En dat vertellen ze je dan met droge ogen terwijl je de uitvoerende kant van R&D-projecten voor TNO, ESO, en een Fraunhofer Instituut doet. :D

In sommige vakgebieden is werkervaring meer waard dan daadwerkelijk het papiertje hebben. In sommige technische richtingen heb ik tegenwoordig liever de MBO'er met praktijkervaring dan een HBO'er die net van school komt, maar waarvan de opleiding inmiddels zodanig is uitgehold dat zelfs basiskennis ontbreekt. Dat kan ik die studenten overigens niet kwalijk nemen, maar wel het onderwijs. En dat zeg ik nota bene zelf met HBO-diploma op zak. |:(

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Pagina: 1