Geboorteakte gevraagd door commerciële partijen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathan
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:01
Ik ben een transgender, ik ben momenteel in transitie. Ik ben al een tijd bezig mijn nieuwe voornaam en geslacht bij alle partijen waar ik zaken mee doe te veranderen. Sommige partijen (ik zal geen namen noemen) maken dat echter behoorlijk lastig.

Ten eerste is er vaak de drempel dat je een kopie ID nodig hebt. Daar kun je van denken: logisch. Maar de praktijk is iets genuanceerder vind ik. Om een nieuw ID te krijgen moet je naam en geslacht in de basisregistratie personen zijn aangepast. Voor die aanpassing heb je een deskundigenbeoordeling nodig. De deskundigenbeoordeling krijg je van bijvoorbeeld een genderpoli zoals bij het VUmc. De wachtlijst voor behandeling door het genderteam bij het VUmc is echter > 3 jaar. Nu is het wel zo dat je deze beoordeling ook kunt krijgen na (in mijn geval) ong. 3 maanden wachten, maar dan moet je er redelijk wat geld voor neerleggen (350 euro, niet vergoed). Dus met andere woorden, de drempel die wordt opgeworpen voor mensen die niet zo veel geld hebben en in transitie zijn is groot. Te groot vind ik, want hoeveel moeite is het nu om deze administratieve wijziging te doen?

Nu heb ik, eindelijk, mijn nieuwe ID. Nu loop ik er tegen aan dat er dus partijen zijn die naast de kopie ID ook nog een kopie van je geboorteakte willen zien. Op het moment dat je je geslacht en voornaam laat wijzigen in de basisregistratie wordt er namelijk een addendum gemaakt op je geboorteakte met deze wijziging. Persoonlijk ben ik redelijk (ok, heel erg ;) ) gericht op privacy. Een kopie van mijn geboorteakte ben ik dan ook niet zonder meer bereid te verstrekken.

Wat vinden jullie? Is er een juridische dan wel maatschappelijke grondslag waarop ik deze kopie geboorteakte toch zou moeten afstaan aan commerciële partijen, alleen maar voor een administratieve wijziging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:15

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Bij ons (streekziekenhuis) is de basisregistratie leidend. Wat daar staat, is de waarheid m.b.t. een patiënt.

Bij commerciële partijen die om een geboorteakte vragen, zou ik, als ik heel erg gericht was op privacy, een wissel naar andere commerciële partijen overwegen. Als ze al toegang hebben tot de basisregistratie, hebben ze toch geen reden om meer te vragen als je ID klopt met de basisregistratie?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Wat voor partijen?

Als je meer principes en tijd dan geld hebt dan ga je de strijd aan: klachtenprocedure, ombudsman, college voor mensenrechten, en elk woke clubje dat je kunt vinden.

Of je pakt het wat pragmatischer aan.

Niet kloppende gegevens is trouwens een prima privacy schild 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobTweaks
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-08 09:06

RobTweaks

Captain Hindsight

Net als Thunder7 snap ik 't niet zo goed van deze bedrijven. Heb je al eens gevraagd wat deze partijen hier precies toe beweegt? Zo ja, wat was dan precies de reactie? Is er een reden voor voorzichtigheid?

Bijvoorbeeld:
Fraude die op enige wijze is gepleegd waarbij zij nu denken het patroon te herkennen?
(Denken dat) hier een juridische grondslag of zelfs verplichting toe is?
Meer drempels opwerpen omdat ze geen zin hebben in administratief werk (zal niemand zo hard zeggen als 't al zo is ;))?
Etc...

Je vraagt nu naar de mening van mede-Tweakers. Maar doet die mening er echt toe? Niet dat ik onwelwillend ben. Je mag best weten dat ik 't zo op het eerste oog niet heel logisch vind en ook niet netjes. Je ID is precies hiervoor, identificeren... Dat doe je zoals ieder ander en wat daar op staat beschouwen we maatschappelijk gezien als de objectieve waarheid. Laten we 't dan ook niet lastiger maken dan dat.

Aan de andere kant: Welke gegevens geef je nog meer met de geboorteakte dan al op je ID zichtbaar zijn? Ik neem aan dat je alle niet-relevante gegevens kunt wegstrepen... Ik weet dat ik dan redelijk pragmatisch redeneer. Je kunt ook stellen dat deze partijen er gewoon niet naar moeten vragen, ongeacht de precieze uitwerking. In dat geval, snap ik 't wel, al had ik misschien een andere afweging gemaakt.

Laatste punt is ook heel pragmatisch. Maar wat gaat er precies mis of anders als je deze wijzigingen helemaal niet laat doorvoeren? Is het de moeite waard? Een verkeerde aanhef op de post? Of gaat 't veel verder dan dat? Waarmee ik 't niet wil bagatelliseren, 't is makkelijk praten vanaf de zijlijn :).

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

• Leviathan
Een internetprovider en een hostingplatform. Geen kleine jongens dus.
RobTweaks schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:26:
Je vraagt nu naar de mening van mede-Tweakers. Maar doet die mening er echt toe? Niet dat ik onwelwillend ben. Je mag best weten dat ik 't zo op het eerste oog niet heel logisch vind en ook niet netjes. Je ID is precies hiervoor, identificeren... Dat doe je zoals ieder ander en wat daar op staat beschouwen we maatschappelijk gezien als de objectieve waarheid. Laten we 't dan ook niet lastiger maken dan dat.
Precies dat dus. Zoals @thunder7 ook al zegt, een ID zou genoeg moeten zijn.
RobTweaks schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:26:
Laatste punt is ook heel pragmatisch. Maar wat gaat er precies mis of anders als je deze wijzigingen helemaal niet laat doorvoeren? Is het de moeite waard? Een verkeerde aanhef op de post? Of gaat 't veel verder dan dat? Waarmee ik 't niet wil bagatelliseren, 't is makkelijk praten vanaf de zijlijn :).
Het is inderdaad meer een gevoelskwestie. Je geboortenaam wordt in deze situatie ook wel je dead name genoemd. Omdat dat de naam is waar je niet meer mee verder wil leven. Dat raakt gewoon best wel diep. Ik vermoed dat als ik er helemaal niet uit kom met deze partijen (maar dan zijn we inderdaad zoals @Rukapul ook al aangeeft wel een aantal stations verder) ik het er toch maar bij laat zitten. Omdat het privacy aspect voor mij ook zwaar weegt. Maar dat zal niet prettig zijn. En misschien moet ik dan toch maar geduldig wachten op glasvezel, en/of tot mijn jaarcontract bij het hostingplatform voorbij is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Leviathan schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:57:
Nu heb ik, eindelijk, mijn nieuwe ID. Nu loop ik er tegen aan dat er dus partijen zijn die naast de kopie ID ook nog een kopie van je geboorteakte willen zien.
Tja. Flauwe vraag richting die partijen:

"Waarom?"

Iets minder flauwe vraag richting die partijen:
"Waarom hebben jullie eigenlijk mijn gender/geslacht nodig in jullie dienstverlening?"

Er wijzigen dingen op je ID. Maar hoe is dat anders dan iemand die bijvoorbeeld de achternaam van de partner aanneemt? Moet die ook een geboorteakte bijvoegen?

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Om een nieuw ID te krijgen moet je naam en geslacht in de basisregistratie personen zijn aangepast.
Dat het veranderen van je naam lastig is kan ik begrijpen met het oog op het tegen gaan van fraude, maar ik geloof niet dat dit deel echt is waar je last van hebt.

Dat er uberhaupt een geslacht op onze ID moet staan vind ik een probleem op zich. Het voegt imho weinig toe en levert wel gedoe op. Als het er niet op staat hoeft er ook niks veranderd of beoordeelt te worden. Maar het is misschien een beetje laf van mij om het probleem zo op de toekomst af te schuiven, daar heb jij nu niks aan.

Dan is er nog de situatie dat je met geld veel gedaan krijgt in deze wereld, zelfs op terrein. Het is niet eerlijk maar volgens mij niet specifiek voor jouw situatie. Normaal gesproken zou ik iets zeggen als "denk goed na over op welke partij je stemt bij de volgende verkiezingen" maar die hebben we net gehad.

Dan het tweede punt, de geboorteakte. Ik weet niet helemaal hoe het zit maar ik kan me wel voorstellen dat het veranderen van een naam op een bestaand contract ze een of andere vorm van bewijs willen dat jij nog steeds dezelfde persoon bent.

Ik ben bang dat je daar een pragmatische keuze zal moeten maken en dat je eigenlijk alleen maar kan verliezen. Ik heb geen idee wat je rechten zijn maar als die er al zijn zal je kabaal moeten maken om ze te krijgen en loopt je privacy alsnog een risico. Aangezien het om een jaarcontract gaat en niet om iets waar je de rest van je leven aan vast zit is het contract uitzitten waarschijnlijk de makkelijkste en snelste weg is.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:25
Ik snap de vraag wel eerlijk gezegd. Je wilt o.a. je voornaam laten wijzigen met de informatie dat het om dezelfde persoon gaat. Een nieuwe id kaart laten zien bewijst niet dat jij de eigenaar bent van het account, sterker nog, het bewijst dat jij (volgens de administratie dus) eerder een ander persoon bent.

Als je toch wilt bewijzen dat jij de persoon bent die zijn gegevens heeft laten aanpassen dan vind ik een geboorteakte (je geeft zelf aan dat hier een aantekening op staat en dat dit dus inderdaad bewijst dat je gegevens zijn aangepast) niet heel vreemd.

Je hebt zelf je gegevens laten aanpassen dus dan is het ook aan jou om aan te tonen dat dit inderdaad officieel gebeurd is op een juiste manier.

Lijkt me verder makkelijker om om het gewoon zo te laten en bij de volgende provider je nieuwe gegevens op te geven....

[ Voor 9% gewijzigd door Nopheros op 23-11-2023 17:44 ]

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:49
Wat @TMDC ook al aangeeft “Waarom hebben ze je geslacht nodig?”
Ik kan me niet herinneren dat ik bij het afsluiten van een internetabonnement ooit een ID heb moeten overleggen.
Ik kan me ook niet voorstellen dat in het kader van AVG ze kunnen hardmaken dat ze je geslacht nodig hebben voor de dienstverlening.

Dat een wijziging in het systeem twijfels oproept kan, maar dan nog. Stel ik had bij het aanvragen per ongeluk Dhr ipv Mevr aangeklikt en ik wil dat later wijzigen is er toch ook geen geboorteakte nodig?

Voornaam wijzigen idem, helemaal als je nieuwe voornaam ook begint met dezelfde letter (wat nu een aanname is, maar aannemelijk van de in transities die ik heb gezien).

• Leviathan
Ik zie hier een aantal keer terugkeren dat het logisch is dat als je een contract wil veranderen, dat je ook met de benodigde bewijslast moet komen. Dat klinkt misschien logisch, maar al die andere partijen (je weet pas met hoeveel partijen je zaken doet als je een lijst gaat maken op basis van bv. je wachtwoordmanager, echt veel meer dan ik dacht!) doen niet zo moeilijk. En dat wil niet zeggen dat die andere partijen over een nacht ijs gaan. Natuurlijk wordt er geverifieerd wie je bent. Dat kan op basis van zo'n beetje alle gegevens die ze van je bijhouden. Of het nu geboortedatum is, telefoonnummer, bankrekeningnummer, noem het maar. De meeste partijen verifiëren echt wel wie je bent als je met een dergelijk wijzigingsverzoek komt. En dat gegeven is logisch.

Ik weet niet waarom deze twee partijen het anders willen doen. Een is een Duitse partij, duitse grundlichkeit misschien? Of misschien is het voor hun makkelijker op deze manier? Voor mij is het in elk geval niet makkelijker.

Wat ik ook niet probeer te vergeten is dat het ergens ook een luxeprobleem is natuurlijk. We leven gelukkig in een land waar je kunt zijn wie je bent. In menig land ben je als lid van de regenbooggemeenschap je leven niet eens zeker. Dus blijven relativeren helpt ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47
Leviathan schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:30:
Ik zie hier een aantal keer terugkeren dat het logisch is dat als je een contract wil veranderen, dat je ook met de benodigde bewijslast moet komen. Dat klinkt misschien logisch, maar al die andere partijen (je weet pas met hoeveel partijen je zaken doet als je een lijst gaat maken op basis van bv. je wachtwoordmanager, echt veel meer dan ik dacht!) doen niet zo moeilijk. En dat wil niet zeggen dat die andere partijen over een nacht ijs gaan. Natuurlijk wordt er geverifieerd wie je bent. Dat kan op basis van zo'n beetje alle gegevens die ze van je bijhouden. Of het nu geboortedatum is, telefoonnummer, bankrekeningnummer, noem het maar. De meeste partijen verifiëren echt wel wie je bent als je met een dergelijk wijzigingsverzoek komt. En dat gegeven is logisch.

Ik weet niet waarom deze twee partijen het anders willen doen. Een is een Duitse partij, duitse grundlichkeit misschien? Of misschien is het voor hun makkelijker op deze manier? Voor mij is het in elk geval niet makkelijker.

Wat ik ook niet probeer te vergeten is dat het ergens ook een luxeprobleem is natuurlijk. We leven gelukkig in een land waar je kunt zijn wie je bent. In menig land ben je als lid van de regenbooggemeenschap je leven niet eens zeker. Dus blijven relativeren helpt ook :)
Je kan ook je oude contract opzeggen. En dan met je nieuwe naam een nieuw contract aangaan.
Ten eerste doen ze dan ineens niet moeilijk met je ID of geboorteakte. En ten tweede krijg je waarschijnlijk "nieuwe klanten korting".

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:40:
[...]
Dat er uberhaupt een geslacht op onze ID moet staan vind ik een probleem op zich. Het voegt imho weinig toe en levert wel gedoe op.
Het levert geen gedoe op hoor. Ik heb daar in het echt nog nooit iemand over horen klagen. Off-topic.

[ Voor 37% gewijzigd door Ardana op 25-11-2023 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:27

Dido

heforshe

BFmango schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:46:
Het levert geen gedoe op hoor. Ik heb daar in het echt nog nooit iemand over horen klagen.
YMMV, want ik heb er genoeg mensen over horen klagen.
Quote en reactie verwijderd.

[ Voor 70% gewijzigd door Ardana op 25-11-2023 18:57 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Misschien gaat het niet zozeer over het geslacht, maar over de naamswijziging. Daar zijn procedures voor. Sommige organisaties draven door: ze verzamelen informatie die er niet toe doet. Dat mag niet van de AVG. Volgens de AVG moeten ze de minst belastende wijze gebruiken van gegevenswijzigingen. Als je kan inloggen geef je al aan dat jij het bent. Eventueel kunnen ze ook nog een bevestiging per email, brief of telefoon vragen. Dat is alles wat nodig is.

Alleen specifieke organisaties zoals banken, zorgaanbieders of politie mogen om je ID vragen. Dat is geregeld in wetgeving. Andere organisaties mogen dat niet.

De AVG kent het concept dataminimalisatie.

Bedrijven gaan ook te ver als ze het behandelen als een contractwijziging. Daar is geen sprake van, je bent nog steeds dezelfde persoon. Sommige organisaties gebruiken ten onrechte een naam als vaststaand gegeven en als sleutel in databases, dat is ook een verkeerde manier van omgaan met gegevens.

Het corrigeren van persoonsgegevens is een wettelijk recht. Daar mogen geen blokkades voor worden opgeworpen. Men mag ook niet naar nóg meer gegevens vragen dan ze al hebben.

Duitse shops bijvoorbeeld informeren vaak naar je geboortedatum, soms zelfs als verplicht veld. Dat is niet nodig als je iets wil bestellen. Duitse organisaties staan ook bekend om halsstarrigheid bij het vasthouden aan eigen procedures. Maak er een chefsache van en contacteer de functionaris gegevensbescherming (FG, soms privacy officer genoemd). Grote organisaties zijn verplicht die te hebben.

Helpt dat niet, dien dan een klacht in bij de Nationale Ombudsman tegen de organisatie. Als er sprake is van teveel vragen (onnodig drempels opwerpen) of niet aanpassen van persoonsgegevens, dien dan een klacht in bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathan
Quote en reactie verwijderd.

@mrmrmr bedankt voor je heldere uiteenzetting! Ik wist een aantal dingen die je noemt niet. Zoals de stap om eerst de FG te benaderen voordat je verder in de klachtenprocedure stapt, goed om te weten!

[ Voor 66% gewijzigd door Ardana op 25-11-2023 18:58 ]

Pagina: 1