Netwerk in een nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZKevin
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 04-05 12:40
Hallo iedereen,

Wij zijn nu bezig met de afwerking van onze nieuwbouwwoning (kelder en gelijkvloers).
Nu is het de bedoeling om een vlot en sterk netwerk doorheen het huis te hebben en ook een groot deel van de tuin indien mogelijk.
Liefts 1 netwerk zodat we bv niet hoeven te switchen tussen netwerk slaapkamer, living etc.

Ik heb een schets van onze woning toegevoegd en aangeduid waar er ethernetaansluitingen zijn.

Heb niet veel ervaring met netwerken, dus alle hulp is welkom.

Telenet komt vooraan in de kelder binnen, dus daar komt de modem te staan.
Die verbind ik dan met een switch (minstens 10 poorten, heb 9 aansluitingen in de woning en dan nog 1 naar de garage achter in de tuin).

Maar wat is de volgende stap? Voorzie ik op elke verdieping een AP, of moet dit eerder in elke ruimte?
Indien AP's moet ik best uitkijken naar een switch met PoE poorten. Of moet ik eerder naar zo een mesh systeem zoals bv. orbi ax6000?

Hoop dat iemand me hier verder kan helpen,

Groetjes Kevin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jk71YkpCyknOF7kik9PEIBlBodM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XK3u6YdpW7LSZWpkNWZhUhmp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylvXaTAp6LznnB4vDNUm-kH8k88=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P61AGWNxM6R4nvpuiJUWvkvs.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-05 10:56

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Wat is je budget?
Wat verwacht je qua snelheden etc?

Ideale situatie in mijn ogen:
Access point op iedere verdieping. Idealiter een beetje in het midden van het geheel zodat je overal dekking hebt. Je zou netwerkaansluitingen op het plafond kunnen maken (heb ik zelf niet gedaan overigens), voeding via PoE. Hiermee zul je een prima dekking moeten kunnen hebben verwacht. Sluit apparaten die je vast aan kunt sluiten ook vast aan, dit ontlast je netwerk aanzienlijk (wifi word trager naarmate er meer devides opzitten).

Mesh systeem is in de basis gewoon niet ideaal en zou ik zelf daarom nooit kiezen vanuit een nieuwbouw situatie.
Welke oplossing kies je: dat is sterk afhankelijk van je budget en hoe handig je zelf bent. Ubiquite maakt mooi spul maar je hebt daar wel wat kennis voor nodig.

Zelf een paar jaar geleden nieuw gebouwd en ben redelijk los gegaan met netwerkaansluitingen. Heb een aansluiting of 30 in huis waarvan ik de meeste ook daadwerkelijk gebruik. 4 kabels naar veranda / tuinhuis lopen die ik alle 4 ook werkelijk gebruik (acces point, camera, tv en netwerkstreamer)

Tip: zorg voor wat loze leidingen. Kun je altijd nog zien hoe je deze ga gebruiken. Inrichting die je vooraf bedenken en hoe je de woning over x jaar gebruik kunnen nog wel eens verschillen.
Zelf ook overal dubbele aansluitingen gemaakt.

[ Voor 36% gewijzigd door Tortelli op 22-11-2023 20:38 ]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZKevin
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 04-05 12:40
Had de post van Tortelli niet gezien, had ondertussen wel verder het forum gelezen en me wat verdiept in het verschil tussen AP's en Mesh.

We nemen het 1Gbps pakket van telenet.

Heb ondertussen het volgende gekocht:
Een tp-link TLSG1016PE en 3X Deco X50-PoE AP's. Ga er waarschijnlijk 1 in de kelder hangen en dan mogelijks 1 in de living en 1 in de slaapkamer of garage afhankelijk van het bereik, maar dat moet ik dan nog even afwachten.

Onze computers/Tv worden sowiso vast aangesloten.
Alvast bedankt voor je antwoord!

[ Voor 9% gewijzigd door ZKevin op 24-11-2023 16:09 ]