Draaikiepraam blokkeert

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felidaelynx
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-10 23:11
Hallo,

Ik heb nu al een tijdje boven een draaikiepraam dat blokkeert alleen ik kom er zelf niet uit hoe ik dit kan oplossen.
Het probleem is dat hij niet meer kiept, omdat hij rechtsboven niet los lijkt te komen.
Ook kan het raam niet volledig open draaien (naar binnen toe) en het handvat niet volledig op slot.
Ik heb al gekeken of het slot wel open staat maar volgens mij is dat zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtueSkY3ezKEm403nR45naMnH8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnHUAW0dwNLjq6QMKfinGXEO.jpg?f=fotoalbum_large
Foto van hoe ver de klink sluit.
Ter info beneden is sluiten 90 graden rechts is draaien en 180 graden naar boven is kiepen.

Hopelijk heeft een van jullie een idee hoe ik dit op kan lossen of wie ik hiervoor zou kunnen bellen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:54

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik ga dit proberen over tekst uit te leggen :P

Ik heb een gevoel dat er teveel met de scharnieren gedraaid is.

Kan je eens een foto maken van het bovenste scharnier in gesloten toestand aub?

Mijn beste gok:

Plaatser van de ramen merkte dat de raam niet goed toe ging en inplaats van het goed te doen heeft hij scharnier bovenaan maximaal aangedraaid.

Scharnier terug los draaien, en de ruit zelf een beetje opspieen, waarschijnlijk een (rood) glasblokje van 3mm dat erbij moet.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felidaelynx
@Jellabie Bedankt voor je antwoord!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSYXHhF_gPQpBQmkBjSpgDP2JjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0Ojk12VLJY0G2XA0ABJkoKP.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atpL-iko9c-L_5JQMmrABWE4wjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xM1U6i8eRQgssy41CM8nYD0u.jpg?f=fotoalbum_large
Hier twee foto's van de bovenste scharnier in gesloten toestand. Er zit wel volgens mij een kap omheen. Of bedoelde je iets anders? (Het handvat zit links)

Het raam is inmiddels wel ± 14 jaar oud dus een eventuele foute installatie heeft het dan lang uitgehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Niet om moeilijk te doen, toevallig een foto van er recht voor?

Lijkt mij dat het raam helemaal tegen het scharnier is getrokken

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-10 16:19
Alle bewegende delen en scharnieren oliën en/of met WD40 behandelen, dan komt het los. Alles is waarschijnlijk compleet uitgedroogd na zoveel jaar en is nu metaal op metaal. Dat loopt vast.

Er zitten bewegende palletjes aan de zijkant van het raam vergeet die niet.

En ja WD40 is hier perfect voor.

[ Voor 25% gewijzigd door pennywiser op 22-11-2023 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felidaelynx
@pennywiser Daar had ik zelf nog niet aan gedacht 🫣. Zal ik morgen/dit weekend eerst nog even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felidaelynx
@Jellabie Hier nog een foto, volgens mij is alles aardig recht als ik de waterpas op mijn telefoon naast het raam houd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGGcE-FMJJFUtt4yiauKtJFfbR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3qiNQad6BvvR9Soq1xSq3C57.jpg?f=fotoalbum_large
Super bedankt in ieder geval. Ik zal sowieso eerst het antwoord van PennyWiser nog opvolgen. En daarna geef ik een nieuwe update.

[ Voor 16% gewijzigd door Felidaelynx op 22-11-2023 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
Waarschijnlijk gewoon vuil.

Gewoon met WD40 en keukenpapier alles waar je bij kunt schoonmaken.

Dus raam openen en het beslag in de sluitstijl schoonmaken. Beweeg daarbij alles wat kan bewegen, rammel met de klink. Herhaal dat aan de bovenkant.

Dan rammelend met de klink kijken of het raam kan kiepen. Zo ja, nogmaals schoonmaken.

Soms voel je weerstand op een bepaalde plek. Dan kun je kijken of je door ergens mee te duwen er beweging in kunt krijgen. In de sluitstijl zit typisch ook een palletje.

Met rammelen bedoel ik veel bewegen met eventueel lichte kracht zonder te forceren.

Let met dit alles erop dat je kunt eindigen met een raam in je hand dat vast zit in een hoek. Zorg dat je weet hoe je dat oplost en/of iemand bij de hand hebt.

Als alles eenmaal beweegt en schoon is dan opnieuw invetten met vaseline.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 22-11-2023 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-10 16:19
Staat dit raam op de zonkant? Dan wordt het vaak erg warm en droogt het enorm snel uit allemaal. Losmaken met WD40 en bijhouden met Teflon PTFE spray.

Nogmaals, alle bewegende delen behandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felidaelynx
Het raam staat inderdaad op de zonkant (het zuidwesten). Ik zal in het vervolg het beter bijhouden.
Nog even ter info het is een kunstof kozijn.
Allemaal bedankt nog hopelijk lukt het met goed schoonmaken om het weer allemaal soepel te krijgen. Daarna volgt ook een update

• Jellabie

Jellabie

Felidaelynx schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:17:
@Jellabie Hier nog een foto, volgens mij is alles aardig recht als ik de waterpas op mijn telefoon naast het raam houd.
[Afbeelding]
Super bedankt in ieder geval. Ik zal sowieso eerst het antwoord van PennyWiser nog opvolgen. En daarna geef ik een nieuwe update.
Scharnieren zitten nog goed :)

Als je de klinkt vast neemt en hef de vleugel op en tegelijkertijd probeer je hem te sluiten, lukt dit wel?

De Nederbelg !

Pagina: 1