+-14" laptop met snelle Ryzen CPU, +32GB en scherp scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 09:50
Deze vraag lijk ik elke paar jaar te moeten stellen, en telkens teleurgesteld te worden.

Momenteel heb ik een 2 jaar oude IdeaPad 5 Pro: 14", 2880x1800, Ryzen 5600 12 core.
uitvoering: Lenovo IdeaPad 5 Pro 14ACN6 (82L7006PMH)
Goede laptop, maar met containers en VM's is 16GB toch beperkt.

Wat ga je met je laptop doen?
Werkzaken: programmeren, containers, VM's, Office, beetje grafisch werk.
Presenteren, dus HDMI is ook wel belangrijker.

Wat is je budget?
Liefst onder de 1.500€, want de specs die ik wil zijn zeker onder die prijs te vinden.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, vandaar rond de 14".
15" wordt al wat groot op de trein en vliegtuig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
niet, moet wat stevig zijn.

Een query op de Pricewatch naar een laptop met ongeveer 14", deftige resolutie, +32GB RAM en Ryzen CPU levert nog altijd wreed weinig op:
categorie: Laptops

Op CoolBlue heb ik de opvolger van mijn huidige laptop gevonden:
https://www.coolblue.nl/p...-5-14aph8-83am000dmh.html

Lijkt het enige toestel te zijn wat aan mijn eisen voldoet.
Maar om nu 1.200 euro te betalen voor 16GB upgrade, iets snellere CPU en 30Hz sneller scherm ...
Liefst zou ik ineens naar 64GB RAM gaan.

Zijn er echt geen andere toestellen?

Beste antwoord (via Chris_147 op 28-11-2023 11:33)

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-06 15:13
Chris_147 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:20:

Maar om nu 1.200 euro te betalen voor 16GB upgrade, iets snellere CPU en 30Hz sneller scherm ...
Ik heb deze laptop en er zijn regelmatig kortingen + kortingscodes in de lenovo shop. Ik heb er zelf 770,- voor betaald. Het scherm is prima, VM's draaien ook prima met de 7840HS/32GB en de aluminium afwerking is ook OK. Licht gamen kan ook zelfs.

Minpunt is wel de Mediatek wireless kaart, deze werkte erg slecht in mijn laptop. Na elke slaapstand of hibernate was verbinden op geen enkele manier mogelijk. Verwisseld voor een Intel AX210 voor 15,- en werkt prima.

Het blijft wel een budget laptop, en ik zou er zeker geen 1200,- voor betalen. Max 850,- voor de 32GB/1TB variant.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:08
uitvoering: Lenovo Yoga Slim 7 ProX 14ARH7 (82TL009MMH)

Staat ook in je lijstje, is dan met 6800HS, dus een wat oudere cpu, maar de rest is volgens je eisen.

Een aantal redenen waardoor je weinig vindt:

- Een 14” op hoge resolutie is niet heel erg zinvol, het is vooral voor het mooie beeld.
- Dan zijn in dat soort systemen de geheugenchips vastgesoldeerd, dus uitbreiding is er nauwelijks.
- En de systemen die wel snel zijn met los geheugen, die zijn zakelijk, worden dus aan losse schermen gehangen en dan boeit resolutie weinig.

Bovendien kijk je alleen bij AMD, dus mis je de veruit grootste groep, die met Intel.

En vergeet niet dat je nu zoekt op het reeds aanwezige geheugen, niet wat er maximaal in kan. Je mist dus systemen met bv 16 GB, waar wel 32/64 GB in kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Op de Lenovo website kan je ook kijken naar de Pro 7 Gen 8 Yoga laptops, en dan door de configurator halen en meer geheugen erbij doen (als hij niet standaard op 32GB staat). Voordeel betere prijs/kwaliteit dan in web winkels, nadeel dat je niet volgende dag leveren moet verwachten. Ook niet de volgende week vaak.

• Chris_147
Bedankt voor de reacties.
Tja, de resolutie boeit mij wel best veel, zowel wanneer ik de laptop aan 2 externe 24" QHD schermen hang, aan mijn 13,3" 4K scherm, of wanneer ik de laptop los gebruik.
7 jaar geleden had ik al een HP Spectre X360 13,3" met 2560x1600 resolutie en 16GB. FHD doet het hem echt niet meer voor mij, gewoon wezenlijk minder informatie op het scherm bvb bij het programmeren.. Spijtig dat 32GB nog altijd een uitzondering moet zijn.

Als ik bij Lenovo naar de zakelijke versies kijk, dan blijkt met AMD een hoge resolutie scherm niet dik gezaaid te zijn en betaal je +2.500€ voor ongeveer dezelfde laptop als de IdeaPad 5 maar met niet-gesoldeerd geheugen, 2e M.2 slot en (hopelijk) iets betere bouwkwaliteit.

De Yoga Slim 7 ProX heeft geen HDMI. Spijtig, zag er anders inderdaad goed uit.

De laptops die van het werk heb, zijn met Intel CPU's. Dan toch veel liever AMD. Tenminste echte cores, stiller en zuiniger. Ondanks wat Intel allemaal beweert, is AMD momenteel gewoon veel beter.

Moet niet Lenovo zijn hoor. Is er bij andere merken te vinden wat ik zoek?

[ Voor 5% gewijzigd door Chris_147 op 23-11-2023 09:07 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Chris_147 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:00:
Bedankt voor de reacties.
Tja, de resolutie boeit mij wel best veel, zowel wanneer ik de laptop aan 2 externe 24" QHD schermen hang, aan mijn 13,3" 4K scherm, of wanneer ik de laptop los gebruik.
7 jaar geleden had ik al een HP Spectre X360 13,3" met 2560x1600 resolutie en 16GB. FHD doet het hem echt niet meer voor mij, gewoon wezenlijk minder informatie op het scherm bvb bij het programmeren.. Spijtig dat 32GB nog altijd een uitzondering moet zijn.

Als ik bij Lenovo naar de zakelijke versies kijk, dan blijkt met AMD een hoge resolutie scherm niet dik gezaaid te zijn en betaal je +2.500€ voor ongeveer dezelfde laptop als de IdeaPad 5 maar met niet-gesoldeerd geheugen, 2e M.2 slot en (hopelijk) iets betere bouwkwaliteit.

De Yoga Slim 7 ProX heeft geen HDMI. Spijtig, zag er anders inderdaad goed uit.

De laptops die van het werk heb, zijn met Intel CPU's. Dan toch veel liever AMD. Tenminste echte cores, stiller en zuiniger. Ondanks wat Intel allemaal beweert, is AMD momenteel gewoon veel beter.

Moet niet Lenovo zijn hoor. Is er bij andere merken te vinden wat ik zoek?
De Yoga Pro 7 Gen 8 heeft wel HDMI poort. Zelfde resolutie optie als de Slim 7 heeft. (Overigens denk ik dat momenteel op CPU gebied AMD echt wel een voorsprong heeft, maar "echte" cores? Dan zou ik maar snel kopen voor AMD ook zeker in laptop processoren met verschillende core snelheden gaat komen).

Maar goed, die gaat ook niet fundamenteel anders zijn dan die je al op Coolblue had: Wat draagbaarder denk ik, en iets andere schermverhouding, maar je oorspronkelijke punt veranderd niet: Je gaat meer dan €1000 betalen voor dubbel het geheugen, en wat snellere CPU (geloof dat GPU ook best wel sprong heeft gemaakt, maar als je daar niks mee doet).

De andere kant natuurlijk: Als je nu je werk niet goed kan doen, dan is een upgrade van ruim €1000 om dat wel goed te kunnen doen een koopje natuurlijk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• twiekert
Chris_147 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:20:

Ik heb deze laptop en er zijn regelmatig kortingen + kortingscodes in de lenovo shop. Ik heb er zelf 770,- voor betaald. Het scherm is prima, VM's draaien ook prima met de 7840HS/32GB en de aluminium afwerking is ook OK. Licht gamen kan ook zelfs.

Minpunt is wel de Mediatek wireless kaart, deze werkte erg slecht in mijn laptop. Na elke slaapstand of hibernate was verbinden op geen enkele manier mogelijk. Verwisseld voor een Intel AX210 voor 15,- en werkt prima.

Het blijft wel een budget laptop, en ik zou er zeker geen 1200,- voor betalen. Max 850,- voor de 32GB/1TB variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Bedankt.
Ik vind hem ook wel wat duur tov mijn huidige, die ik 850€ had betaald.
Ik hou hem in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
Black Friday aanbieding (zonder OS) is € 939,01. Op zich ook nog een goede prijs.

https://www.lenovo.com/nl/nl/p/laptops/ideapad/ideapad-500-series/ideapad-pro-5-gen-8-(14-inch-amd)/83amcto1wwnl1

[ Voor 59% gewijzigd door twiekert op 25-11-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Bedankt voor de tips!

Tja, nu ik weet dat hij ooit voor 770€ is weggegaan, heb ik helemaal geen interesse meer om 1.200€ te betalen.
Nadeel van de Lenovo shop is ik uit België kom, maar wel QWERTY wil.
Niet te configureren in de .BE shop. Wel standaard in de .NL shop, maar daar kan ik niet laten leveren in België.
Zelfde met CoolBlue, maar die hebben nog wel een fysieke shop waar ik hem kan oppikken, zoals ik deed met mijn huidige laptop.

Ik wacht nog even af. Misschien komt er nog iets anders interessant voorbij, of zakt deze in prijs bij CoolBlue nl.
Is er een soort tracker voor de kortingen van de Lenovo shop?
Ik hoor vaak personen hier vermelden dat we een mooie korting hebben gescoord bij Lenovo, maar je moet er maar opvallen, of... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Chris_147 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:38:
Bedankt voor de tips!

Tja, nu ik weet dat hij ooit voor 770€ is weggegaan, heb ik helemaal geen interesse meer om 1.200€ te betalen.
Nadeel van de Lenovo shop is ik uit België kom, maar wel QWERTY wil.
Niet te configureren in de .BE shop. Wel standaard in de .NL shop, maar daar kan ik niet laten leveren in België.
Zelfde met CoolBlue, maar die hebben nog wel een fysieke shop waar ik hem kan oppikken, zoals ik deed met mijn huidige laptop.

Ik wacht nog even af. Misschien komt er nog iets anders interessant voorbij, of zakt deze in prijs bij CoolBlue nl.
Is er een soort tracker voor de kortingen van de Lenovo shop?
Ik hoor vaak personen hier vermelden dat we een mooie korting hebben gescoord bij Lenovo, maar je moet er maar opvallen, of... ?
Nee, je kunt Lenovo chatten of bellen voor een aanbieding. Sommige aanbiedingen hebben al een bodemprijs maar andere kunnen best nog wat omlaag!

• Chris_147
Ondertussen staat hij enkele honderden euro's goedkoper op de website van Lenovo.
Spijtig genoeg kan ik in België niet de QWERTY versie bestellen en kan ik in Nederland niet bestellen met Belgisch adres.
Bij CoolBlue is er slechts 10€ af gegaan...

16GB versie is niet meer te bestellen, gaat deze laptop binnenkort vervangen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Ondertussen nog extra korting te verkrijgen: 125€ voor bestellingen boven de 1.000€.
Maar ik probeer al enkele dagen Lenovo support te bereiken: 45 minuten wachttijd via de telefoon en chat in België is gewoon niet functioneel, daar wordt je direct uitgegooid. Vrij waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galibier7
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 16:19
Chris_147 schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:42:
Ondertussen nog extra korting te verkrijgen: 125€ voor bestellingen boven de 1.000€.
Maar ik probeer al enkele dagen Lenovo support te bereiken: 45 minuten wachttijd via de telefoon en chat in België is gewoon niet functioneel, daar wordt je direct uitgegooid. Vrij waardeloos.
Ik ben dus niet de enige die hier last van heeft. Jammer, want ik probeer de chat ook al een tijdje om een poging te wagen extra korting te krijgen op mijn offerte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_147
Deze namiddag eindelijk iemand aan de lijn gekregen.
Kennelijk moet je laten leveren in Nederland, maar kan je wel met Belgisch BTW nummer de bestelling doorvoeren.
Heb ik dus geprobeerd met het adres van een collega en dat lukte inderdaad.
De laptop met Win 11 Pro kunnen verkrijgen voor 821€.
In totaal de laptop (upgrade Win11 Pro, 1TB), Lenovo 530 muis, 14" hoes, laptoptas T210 en Targus rugzak voor 960€. Ik zou 479€ bespaard hebben.
Enkel de laptop, met Win11 Home staat nog steeds bij CoolBlue voor 1.199€.
Dus dat geeft dan toch een leuk gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56
En hoe bevalt de laptop zo ver @Chris_147 ?
Ik zit in dezelfde zoektocht maar kom niet onder de 900,- ook niet via de klantendienst weg. Verder niet zo'n fan van Lenovo als bedrijf. Asus vivobook schijnt kwalitatief niet zo best te zijn dus dan wordt het denk ik toch een hp. Firefly 14 ziet er top uit maar al snel 1600 of meer. Iemand anders nog ideeen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_147
De Lenovo Ideapad 5 Pro bevalt me goed!
Snel, licht en goed scherm.
Nette aansluit mogelijkheden.
Bouwkwaliteit is ook beetje beter dan mijn vorige versie van 2 jaar geleden.
Eigenlijk gewoon een zeer goed toestel!
Pagina: 1