Gebruik Jabra PHS002W (USB audio) i.c.m. Teams WEB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-05 11:48
Mijn vraag

Sederd enige jaren maken we gebruik van Teams voor Videovergaderen binnen onze organisatie. Ik gebruikte hiervoor een Lenovo Video-Only WebCam en een Jabra PHS002W. Een perfecte combinatie voor mij.

Om IB redenen is binnen mijn organisatie het gebruik van het teamsprogramma geblokkeerd en kan teams alleen nog via het web gebruikt worden.

Hiervoor gebruik ik Google's Chrome. De issues die ik ervaar en waar ik graag een oplossing voor wil zijn:
  1. De Webcam werkt gelukkig maar het geluid loopt via de speakers en niet via de Jabra.
  2. De Microfoon in de Jabra is niet te gebuiken.
  3. Gedeelde content van een andere gebruiker niet zien, alleen een zwart scherm met een icoon in het midden
De interface van de Webversie lijkt behoorlijk op die van de Fat-versie, echter de Audio\Video instel mogelijkheden ontbreken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Lenovo Video-Only WebCam en een Jabra PHS002W USB audio device
  • Windows PC met Windows11
  • Chrome browser
  • Bekabeld verbonden aan het internet
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Teams via mijn mobiele telefoon i.c.m met de Jabra (bluetooth) werkt wel, Het scherm is echter te klein om goed te kunnen overleggen, zeker wanneer content wordt gedeeld.

Mijn bevindingen heb ik teruggekoppeld naar mijn werkgever, maar blijkbaar zijn er geen technische oplossingen om het oplossen op een BYOD. Iets wat ik betwijvel, vandaar mijn vraag hier.
Als enige oplossing is gebruik van een managed laptop. Daar zit ik niet op te wachten omdat ik nu achter een lekker groot scherm zit en alles gewoon perfect werkte.

Ik heb de extensie "AudioPick" geprobeerd en getest met YouTube en ik kan de audio niet routeren naar de Jabra speaker.

[ Voor 3% gewijzigd door pandit op 22-11-2023 17:21 . Reden: typos, extra info ]

Beste antwoord (via pandit op 25-11-2023 10:45)

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:51
pandit schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:29:
[...]

Edge werkt inderdaad beter dan in Chrome. Misschien logisch omdat Edge en teams beide van Microsoft zijn. Ik heb teams in de sidebar gezet zodat deze in 1 klik gestart kan worden en kan specifiek de camera en microfoon voor teams aan en uitzetten.

Ik zie echter niet de aangesloten apparaten? Waar zit dat ergens in Edge? Ik zat te zoeken in de instellingen
Bij mij zit het onder:
Meer -> Instellingen -> Apparaatinstellingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2T0cjQAi3DK8Td79n5xbaYJ8WXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/huTbr4bByhoA9kvChi0DZDoM.png?f=fotoalbum_large

Het ziet er bij mij dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fPUHDotC6s_fHVKQG7FsTeoxIg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UjG8PHT8j2UE8P9jYMQtNvU8.png?f=fotoalbum_large

Dit is dus via Microsoft Edge en niet via de teams client, bij de 2e afbeelding heb ik bewust het bovenste stuk erbij geplakt zodat je ook kunt zien dat het de browser is.

Edit: Let op, er is ook een nieuwe teams client (schuifje linksboven) ik gebruik echter nog de oude client.

Edit2: Dus niet bij de instellingen van Edge, maar bij de instellingen van Teams in de browser.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchKel op 23-11-2023 13:52 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 22:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe wordt het programma geblokkeerd als het BYOD is? Je kan de webversie in Chrome trouwens ook als PWA 'installeren'. Dat is iets wat MS nu verwacht van Linux gebruikers, omdat ze de desktop app niet meer aanbieden.

Ik weet ook niet beter dan dat Teams, of elke web-based conference tool, in eerste instantie de systeemstandaard audio apparaten gebruikt maar ook de mogelijkheid geeft om aparte apparaten te kiezen via 'custom setup'. Kan mij niet voorstellen dat je dat in jouw web versie van Teams niet beschikbaar hebt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Hero of Time schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:53:
Hoe wordt het programma geblokkeerd als het BYOD is?
Goede vraag, Ik mag niet meer in de keuken kijken omdat ik niet meer in het beheer zit :-(
Je kan de webversie in Chrome trouwens ook als PWA 'installeren'. Dat is iets wat MS nu verwacht van Linux gebruikers, omdat ze de desktop app niet meer aanbieden.
Misschien een domme vraag, maar waar staat PWA voor?
Ik weet ook niet beter dan dat Teams, of elke web-based conference tool, in eerste instantie de systeemstandaard audio apparaten gebruikt maar ook de mogelijkheid geeft om aparte apparaten te kiezen via 'custom setup'. Kan mij niet voorstellen dat je dat in jouw web versie van Teams niet beschikbaar hebt.
Ik was zelf al aan het zoeken en wat aangepast, maar de microfoon wordt niet gevonden en ik de audio ook niet routeren naar de Jabra. Morgen verder zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 22:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

pandit schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:01:
[...]

Goede vraag, Ik mag niet meer in de keuken kijken omdat ik niet meer in het beheer zit :-(
BYOD, Bring Your Own Device. Hoe bepaald beheer dan dat je een specifiek programma, dat als dienst blijkbaar wel in de organisatie gebruikt wordt, niet mag installeren op je eigen apparaat? Zeker omdat je aangeeft dat het alternatief een locked down laptop van de zaak is. Dat strookt niet met elkaar.
[...]

Misschien een domme vraag, maar waar staat PWA voor?
Progressive WebApp. Wat in het verleden een apart programma met Electron was, is nu hetzelfde maar dan met je volledige browser. Maar wel gescheiden qua vensters en processen.
[...]

Ik was zelf al aan het zoeken en wat aangepast, maar de microfoon wordt niet gevonden en ik de audio ook niet routeren naar de Jabra. Morgen verder zoeken.
FAQ van Jabra zelf voor Teams: https://www.jabra.com/sup...work-with-Microsoft-Teams

Als het niet met input gezien wordt, zou ik zo denken dat je een driver mist. Heb je bluetooth op je apparaat? Probeer dat dan eens.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• pandit
BYOD, Bring Your Own Device. Hoe bepaald beheer dan dat je een specifiek programma, dat als dienst blijkbaar wel in de organisatie gebruikt wordt, niet mag installeren op je eigen apparaat? Zeker omdat je aangeeft dat het alternatief een locked down laptop van de zaak is. Dat strookt niet met elkaar.
Nee, ik bedoel dat teams op een managed laptop van het werk wel 100% schijnt te werken, maar het programma geïnstalleerd op je eigen PC niet (meer).
Progressive WebApp. Wat in het verleden een apart programma met Electron was, is nu hetzelfde maar dan met je volledige browser. Maar wel gescheiden qua vensters en processen.
Duidelijk
FAQ van Jabra zelf voor Teams: https://www.jabra.com/sup...work-with-Microsoft-Teams

Als het niet met input gezien wordt, zou ik zo denken dat je een driver mist. Heb je bluetooth op je apparaat? Probeer dat dan eens.
In native Teams heb ik inderdaad de opties zoals in dit artikel vermeld, Binnen de web-versie zijn deze opties afwezig, waardoor uitgaande audio naar de standaard output gaat, dus de speakers. Binnenkomende Audio (microfoon) werkt helemaal niet. Wat ik wil is dat alle audio via de Jabra gaat.
Ik ga kijken iof ik ergens een Bluetooth dongeltje heb liggen om het via BT te proberen.

• pandit
Inmiddels een dongeltje gevonden en mijn Jabra eraan connect. In de settings van Windows11 System->Sound de juiste radiobuttons ingedrukt en het videovergaderen zojuist werkte. Wel superomslachtig. In dit overleg werd er geen content gedeeld, dus dat is nog een dingetje die opgelost moet worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Bij mij werkt de teams cliënt ook niet. Echter krijg ik bij de Edge cliënt alle apparaten te zien die ik kan gebruiken, dus ook specifiek de Jabra bluetooth headset. Ook de webcam kan ik daar kiezen (ik heb er 2 op de laptop aangesloten).

Je kunt kijken of je Edge kunt gebruiken. De webclient is daar uiteraard voor geoptimaliseerd.

Overigens zijn er wel degelijk methoden om de teams cliënt te blokkeren op een BYOD. Dit kan door middel van policies instellen. Dat hebben ze in het verleden bij ons bedrijf ook gedaan maar hebben ze weer terug gedraaid omdat er zoveel klachten waren. Toen kreeg ik een melding dat mijn systeem niet voldeed aan de beveiligingsinstellingen die vereist waren (of iets wat daarop leek). Het installeren van teams lukte overigens wel, dat kunnen ze niet blokkeren op een eigen device. Nu zijn er algemene inlog problemen met de teams cliënt waar het bij de web cliënt wel mogelijk is.

Ik ben benieuwd wanneer ik de teams cliënt weer kan gebruiken. Overigens werkt het inloggen op de laptop van het bedrijf zelf ook niet en hebben ze het probleem bij de leverancier neergelegd. Dus dit is niet iets wat ze bewust hebben gekozen.

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
pandit schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:34:
Mijn vraag

Als enige oplossing is gebruik van een managed laptop. Daar zit ik niet op te wachten omdat ik nu achter een lekker groot scherm zit en alles gewoon perfect werkte.
je kan toch gewoon een extern groot scherm aansluiten op je werklaptop?

• pandit
je kan toch gewoon een extern groot scherm aansluiten op je werklaptop?
Klopt, alleen op dit moment niet erg praktisch. Mijn werklaptop gebruik ik nooit thuis, alleen voor onderweg en op kantoor. Mijn bureau wordt dan een beetje vol met extra kabels, 2 muizen en 2 toetsenborden. Na mijn verbouwing is dat wel de uiteindelijke situatie.

• pandit
Bij mij werkt de teams cliënt ook niet. Echter krijg ik bij de Edge cliënt alle apparaten te zien die ik kan gebruiken, dus ook specifiek de Jabra bluetooth headset. Ook de webcam kan ik daar kiezen (ik heb er 2 op de laptop aangesloten).

Je kunt kijken of je Edge kunt gebruiken. De webclient is daar uiteraard voor geoptimaliseerd.
Edge werkt inderdaad beter dan in Chrome. Misschien logisch omdat Edge en teams beide van Microsoft zijn. Ik heb teams in de sidebar gezet zodat deze in 1 klik gestart kan worden en kan specifiek de camera en microfoon voor teams aan en uitzetten.

Ik zie echter niet de aangesloten apparaten? Waar zit dat ergens in Edge? Ik zat te zoeken in de instellingen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
pandit schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:29:
[...]

Bij mij zit het onder:
Meer -> Instellingen -> Apparaatinstellingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2T0cjQAi3DK8Td79n5xbaYJ8WXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/huTbr4bByhoA9kvChi0DZDoM.png?f=fotoalbum_large

Het ziet er bij mij dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fPUHDotC6s_fHVKQG7FsTeoxIg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UjG8PHT8j2UE8P9jYMQtNvU8.png?f=fotoalbum_large

Dit is dus via Microsoft Edge en niet via de teams client, bij de 2e afbeelding heb ik bewust het bovenste stuk erbij geplakt zodat je ook kunt zien dat het de browser is.

Edit: Let op, er is ook een nieuwe teams client (schuifje linksboven) ik gebruik echter nog de oude client.

Edit2: Dus niet bij de instellingen van Edge, maar bij de instellingen van Teams in de browser.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchKel op 23-11-2023 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pandit
Dank zij je screenafbeeldingen, heb ik het gevonden, Toevallig zojuist een overleg gehad en binnen edge gaat het content delen ook veel beter dan binnen Chrome. Mijn probleem is hierbij opgelost.

Allen bedankt voor het meedenken en de oplossingen
Pagina: 1