Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-05 18:53
Hallo Tweakers,

Ik ben momenteel aan het kijken voor een nieuwe TV.
Op dit moment heb ik een 47" inch tv en wil deze upgraden naar een 65" of 55" inch model.

Ik heb een driezitsbank tegen de muur aan staan waarbij de kijkafstand zo'n 3,85 meter is tot de TV.
Haaks hierop heb ik een tweezitsbank met een kijkafstand van 3,2 meter tot de TV (de linkerplek op de bank is alleen bezet bij visite :P ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWMO20QadrVzi5QFthORgOwGsvI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7FCPKFGteUKmPzaXe132Inmc.jpg?f=user_large

Ik heb meerdere websites bekeken en kom overal eigenlijk tot de conclusie dat 55" inch een ideaal formaat is voor de kijkafstand van de tweezitsbank en 65" voor de kijkafstand van de driezitsbank. 8)7

Wat zijn jullie adviezen hierin? Een 65" inch gaat wel over mijn huidige TV-meubel uitsteken dus die zal ik dan voor de netheid ook moeten gaan vervangen.

Persoonlijk neig ik naar 65" inch maar ben ergens bang dat ik dan teveel heen- en weer moet kijken als ik met gamen op de tweezitsbank zit. Ik speel dan vooral racegames en shooters. Ik heb ook al bij de MediaMarkt TV's bekeken maar dat is toch anders dan thuis.

Wat is jullie advies/mening hierin? Bij voorbaat dank! :)

Op Tweakers lees ik vooral dat grote TV's snel wennen

p.s. ter aanvulling, ik kijk ook regelmatig "gewoon" TV. Volgens mij heeft KPN wel een 4K pakket beschikbaar dus dat wordt dan upgraden.

[ Voor 4% gewijzigd door DedSec85 op 22-11-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:15
Zelfde opstelling. De afstand vanaf de 'verre' bank tot aan onze 55 inch vind ik net te lang. Als ik ooit een nieuwe nodig heb wordt het minstens 65.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:51
DedSec85 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:16:
Dit dus. Hier hebben we ook een wat TV die iets boven de max zit van wat volgens de kijkafstand zou moeten maar daar merk je na de 1e dag al helemaal niets meer van. Ik kan me bij jouw afstanden niet voorstellen dat je 'last' gaat krijgen bij dat 65 inch scherm.
p.s. ter aanvulling, ik kijk ook regelmatig "gewoon" TV. Volgens mij heeft KPN wel een 4K pakket beschikbaar dus dat wordt dan upgraden.
4K is natuurlijk leuk, maar gezien de kijkafstand zul je ook met FHD geen enkel probleem hebben (en ook hier geldt, gebruik je geen 4K zul je het niet missen, maar zodra je 1x 4K hebt aangezet ben je er aan gewend en wil je niet anders :+ )

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:42
Het 4K-pakket van KPN heb je niets aan, want vrijwel alle zenders zijn 1080p (bij zowel Ziggo als KPN).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:07

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Wij hebben dezelfde kijkafstand hier.. ongeveer 3.8 mtr.. en heb voor een 65 inch gekozen.

Toch de immersie bij films/series en een nette grootte van scherm. De prijs is tevens nog te doen bij dit formaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
RonnnL schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:18:
Zelfde opstelling. De afstand vanaf de 'verre' bank tot aan onze 55 inch vind ik net te lang. Als ik ooit een nieuwe nodig heb wordt het minstens 65.
Is jullie 'verre' bank dan qua afstand ook vergelijkbaar? Ik ben ook nog in de markt voor een andere bank, maar aan die kijkafstand zal weinig veranderen.
redwing schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:25:
[...]

Dit dus. Hier hebben we ook een wat TV die iets boven de max zit van wat volgens de kijkafstand zou moeten maar daar merk je na de 1e dag al helemaal niets meer van. Ik kan me bij jouw afstanden niet voorstellen dat je 'last' gaat krijgen bij dat 65 inch scherm.

[...]

4K is natuurlijk leuk, maar gezien de kijkafstand zul je ook met FHD geen enkel probleem hebben (en ook hier geldt, gebruik je geen 4K zul je het niet missen, maar zodra je 1x 4K hebt aangezet ben je er aan gewend en wil je niet anders :+ )
Nee dat denk ik ook niet. Sommige sites zeggen echter totaal andere dingen. Consumentenbond zegt de kijkafstand in centimeters delen door 2,4, en dat is dan je diameter en andere sites raden op 2 meter weer een 75" inch scherm aan :+

Ben alleen benieuwd hoe het op de tweezitsbank (dus 3,2 meter afstand) is als ik gewoon TV kijk op een 65" inch. Mijn huidige 47" inch is gewoon Full HD. Dichtbij zie je de pixels wel maar vanaf de bank niet.
MarcoC schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:27:
Het 4K-pakket van KPN heb je niets aan, want vrijwel alle zenders zijn 1080p (bij zowel Ziggo als KPN).
Goed om te weten! Scheelt toch weer per maand :)
Nickrsd schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:29:
Wij hebben dezelfde kijkafstand hier.. ongeveer 3.8 mtr.. en heb voor een 65 inch gekozen.

Toch de immersie bij films/series en een nette grootte van scherm. De prijs is tevens nog te doen bij dit formaat
Immersie is fijn maar vind het ook belangrijk dat ik niet de hele tijd m'n nek of ogen moet draaien.

Denk toch dat het 65" inch gaat worden. Bestel hem online dus mocht ik het echt niks vinden, dan kan ik hem retourneren. Voor zover bedankt voor de aanvullingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:07

Nickrsd

Haha en nu nog uitzoeken welke 65 inch? Of daar ben je uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
Nickrsd schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:02:
Haha en nu nog uitzoeken welke 65 inch? Of daar ben je uit?
In principe de 65PUS8808 van Philips.
Ik wil Abilight, dus Philips, geen OLED i.v.m. inbranden, zon erop, lang aanstaan etc. en enigzins betaalbaar....dus die keuze is snel gemaakt gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-05 16:48
De 65” is bij allebei de kijkafstand nog steeds comfortabel.

Ik zou me eerder druk maken over goede kijkhoeken wanneer er ook regelmatig vanuit de tweezitsbank naar de TV gekeken wordt.

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:09

d0s

sssst

Ik ben voor 55 gegaan met afstand 3,7 meter. Spijt van: ga altijd voor de grootste maat bij twijfel.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:16

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hallo Tweakers,

Ik ben momenteel aan het kijken voor een nieuwe TV.
Op dit moment heb ik een 47" inch tv en wil deze upgraden naar een 65" of 55" inch model.

Ik heb een driezitsbank tegen de muur aan staan waarbij de kijkafstand zo'n 3,85 meter is tot de TV.
Haaks hierop heb ik een tweezitsbank met een kijkafstand van 3,2 meter tot de TV (de linkerplek op de bank is alleen bezet bij visite :P ).

[Afbeelding]

Ik heb meerdere websites bekeken en kom overal eigenlijk tot de conclusie dat 55" inch een ideaal formaat is voor de kijkafstand van de tweezitsbank en 65" voor de kijkafstand van de driezitsbank. 8)7

Wat zijn jullie adviezen hierin? Een 65" inch gaat wel over mijn huidige TV-meubel uitsteken dus die zal ik dan voor de netheid ook moeten gaan vervangen.

Persoonlijk neig ik naar 65" inch maar ben ergens bang dat ik dan teveel heen- en weer moet kijken als ik met gamen op de tweezitsbank zit. Ik speel dan vooral racegames en shooters. Ik heb ook al bij de MediaMarkt TV's bekeken maar dat is toch anders dan thuis.

Wat is jullie advies/mening hierin? Bij voorbaat dank! :)

toon volledige bericht
Eerste advies...je zit in Hoofddorp....ren eens binnen bij HelloTV Amsterdam (of desnoods een lokale TV-boer) en ga eens de 55 en 65 met elkaar vergelijken.

Neem een rolmaat mee en pak je 2 afstanden.

2de advies : ga voor de 65 inch ;).....

dat kan prima op 3.2m, ik zit op 4,2 en vind de 65 al best klein voor The Division of Fallout 4 bijvoorbeeld, maar ook met film door die zwarte balken op 21:9, ik zou graag naar 77 inch willen maar dat vind ik weer te groot als ik gewoon ontspannen wil met youtube.

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 23-11-2023 08:43 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:15
DedSec85 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:36:
[...]
Is jullie 'verre' bank dan qua afstand ook vergelijkbaar? Ik ben ook nog in de markt voor een andere bank, maar aan die kijkafstand zal weinig veranderen.
Ca. 4 meter (tot aan rugleuning bank) dus wel vergelijkbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Als je twijfelt tussen 55" en 65" moet je altijd 77" nemen *O*

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 14:03

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

hier zelfde opstelling. Verste afstnand is +- 3 meter, korste is +-1,5 meter, en geen kijkproblemen hier. Prima te doen!

Professioneel Heftruck Syndroom

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-05 15:59
stin00 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:32:
Als je twijfelt tussen 55" en 65" moet je altijd 77" nemen *O*
Dit.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-05 17:10
Ik heb ook al bij de MediaMarkt TV's bekeken maar dat is toch anders dan thuis.
Ja en nee. Zoals een hele tijd geleden de IKEA klantenservicemedewerker tegen mij zei: "Meneer, dan had u het product maar beter in de winkel moeten bekijken" toen ik iets wilde retourneren. Met dat devies ga ik dus tegenwoordig ook winkelen.

Wat ik dus een paar jaar geleden deed, toen ik hetzelfde dilemma had, was simpelweg met een rolmaat naar de MediaMarkt. Ik had thuis de afstand tot de bank opgemeten en ben in de MediaMarkt op dezelfde afstand gaan staan/'zitten'. Toen had ik ook een veel beter idee waar ik aan toe was.

Andere overweging is ook vrij eenvoudig. Het is mijn huis en ik zet dus in mijn huis wat ik wil. Ik ben slechtziend en heb dus een 65" televisie op 2.5 meter. Wat de visite daarvan vindt moeten ze lekker zelf weten. Ik ben met mijn situatie enorm tevreden. Je moet het jezelf comfortabel maken, immers zit jij het er meest naar te kijken :).

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zit op minder dan 2m50 van mijn 65" en de volgende gaat een 77" worden. Zelfs dan is alles gewoon goed te zien zonder je hoofd echt merkbaar te moeten bewegen. (alleen de klok moet hoger gehangen worden dan :D )

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 14:03

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Dit, onze 65 G1 hing net een dag (kwamen van 48"), en dacht toen al; oei.... dit had best groter gemogen nog...

Professioneel Heftruck Syndroom

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-05 15:59
NeFoRcE schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:58:
[...]

Dit, onze 65 G1 hing net een dag (kwamen van 48"), en dacht toen al; oei.... dit had best groter gemogen nog...
Precies. Ik ging van 40 naar 55 inch en heb spijt dat ik geen 65-er opgehangen heb, aangezien ik waarschijnlijk gewoon weer 10 jaar met het ding ga doen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DedSec85
Freshouttheoven schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:24:
De 65” is bij allebei de kijkafstand nog steeds comfortabel.

Ik zou me eerder druk maken over goede kijkhoeken wanneer er ook regelmatig vanuit de tweezitsbank naar de TV gekeken wordt.
Ik heb daarom bewust gekozen voor een TV met draaibare voet, zodat ik er een beetje invloed op heb, ongeacht waar ik zit.
alex3305 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:38:
[...]

Ja en nee. Zoals een hele tijd geleden de IKEA klantenservicemedewerker tegen mij zei: "Meneer, dan had u het product maar beter in de winkel moeten bekijken" toen ik iets wilde retourneren. Met dat devies ga ik dus tegenwoordig ook winkelen.

Wat ik dus een paar jaar geleden deed, toen ik hetzelfde dilemma had, was simpelweg met een rolmaat naar de MediaMarkt. Ik had thuis de afstand tot de bank opgemeten en ben in de MediaMarkt op dezelfde afstand gaan staan/'zitten'. Toen had ik ook een veel beter idee waar ik aan toe was.

Andere overweging is ook vrij eenvoudig. Het is mijn huis en ik zet dus in mijn huis wat ik wil. Ik ben slechtziend en heb dus een 65" televisie op 2.5 meter. Wat de visite daarvan vindt moeten ze lekker zelf weten. Ik ben met mijn situatie enorm tevreden. Je moet het jezelf comfortabel maken, immers zit jij het er meest naar te kijken :).
Dit heb ik inderdaad gedaan. Vertekent wel. In de MediaMarkt heb je geen andere meubels staan en is het één grote TL-verlichte hal. In de MediaMarkt zag de 65" inch er acceptabel uit.

Voor alle Tweakers die gereageerd hebben, de kogel is door de kerk. Ik heb de Philips 65PUS8808 besteld bij HelloTV. Helaas net te laat dus komt pas begin december, maar ben vooralsnog blij en benieuwd naar deze keuze! Ik heb er geen extra garantie/service pakket bij genomen maar als het goed is heb je sowieso 14 dagen om te retourneren zonder reden van opgaaf (mocht de TV echt niet bevallen)

Dank voor jullie suggesties _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
Nou, de TV is binnen. Wel heul erg groot. Misschien is het even wennen maar twijfel toch of ik geen 55” had moeten doen. Gamen is wel gaaf 😀

Ik merk wel wat stotterend beeld bij de wat snellere scènes dus ik hoop dat ik dat eruit krijg. Kan dat nog aan de HDMI kabel liggen? Apple TV zit nog op een oude kabel aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DedSec85 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:36:

Nee dat denk ik ook niet. Sommige sites zeggen echter totaal andere dingen. Consumentenbond zegt de kijkafstand in centimeters delen door 2,4, en dat is dan je diameter en andere sites raden op 2 meter weer een 75" inch scherm aan :+
Nee, bij 75" is dan de kijkafstand ~4.60m en op 2m ~33"

Maar uiteindelijk gaat het er om hoe jij het zelf ervaart. vaak kun je beter even in een winkel gaan kijken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:34
77” is ook prima te doen op die 3.85,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafzwaan
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-05 10:44
Een beetje anders maar ik heb voor het kijken van films op 4 meter afstand een 100 inch projectiescherm hangen. En dat is op 4K al echt prima. Ik wil niet meer terug. (voor gewoon tv dingen een 'oude' 55 inch en dat is toch echt wel klein na film gekeken te hebben)
Pagina: 1