Tuinontwerp en onderheien

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-05 17:48
We hebben een half jaar geleden een stuk grond van de gemeente bij kunnen kopen (175m2) van 35 meter lang en 5 meter breed. Op de afbeelding hieronder te zien met de zwarte lijnen. We hebben een hoekhuis en naast ons komen nog 2 huizen te staan in de toekomst (ongeveer de paarse lijnen).

Nu hebben we een hovenier gevraagd voor een ontwerp en die wil natuurlijk eerst graag wat input voor zijn ontwerp. Goed om te weten dat ons huis in Rotterdam staat en dat de grond hier heel erg zakt. De grond die we hebben gekocht is denk ik wel 20-30cm lager dan onze eigen tuin (tenminste aan de achterkant)

We hebben op dit moment een onderheid terras wat ik graag zou willen uitbreiden (blauw). Ook ons zitje aan de voorkant (rood) zou ik graag uitbreiden met een overkapping (met rode strepen). Tot slot zou ik graag een soort houten schuur hebben (groen) voor bijvoorbeeld tuingereedschap, fietsen, speelgoed, auto spullen (eventueel koffers etc).

Ik wacht nog op een offerte voor het onderheien maar dat zal waarschijnlijk wel redelijk prijzig kunnen zijn. Zijn er mensen met ervaring met onderheien of met alternatieven voor onderheien? Ik heb zelf eigenlijk niks kunnen vinden en de hovenier zei ook dat als ik de uitbreiding van het terras niet laat onderheien dat het dan binnen 2 jaar scheef ligt tov huidige terras (en dat je dat goed gaat zien omdat het huidige terras wel onderheid is).

De stuk in het grijs zat ik te denken aan speelveldje voor de kinderen en eventueel een kippenhok oid. Het wit om lijnde leek me makkelijk om gewoon gras te doen.

Tot slot het geel gearceerde gedeelte hadden we nog een idee om een glzen overkapping met zonwering te plaatsen maar dat blijkt ook erg prijzig te zijn dus dat weten we nog neit helemaal zeker.

Alle ideen zijn welkom, het is best een groot stuk dus ook wel veel mogelijkheden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7-mtz6e2SK_KH_w7iNCOVHyR30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNnHTa2TEGJ4m098vFDg8ZAi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:40
Lees de voorwaarden bij de overeenkomst goed door, soms is bepaald dat je op het gekochte perceel niet mag bouwen. Maar alleen voor tuin / groen mag gebruiken.

Verder heb je sowieso een vergunning nodig voor het groene bouwwerk aan de straatzijde en check even of je voor de andere bouwwerken ook een vergunning nodig bent. Hierbij ben je afhankelijk van de voorschriften uit het bestemmingsplan / beheersverordening. (Check op www.ruimtelijkeplannen.nl en de vergunningscheck oo www.omgevingsloket.nl; of vraag na bij de gemeente).
Het lijkt erop dat het perceel nu braak ligt, ik weet niet wat het vorige gebruik was en of het bestemmingsplan inmiddels is aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
Bas.013 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:19:
Lees de voorwaarden bij de overeenkomst goed door, soms is bepaald dat je op het gekochte perceel niet mag bouwen. Maar alleen voor tuin / groen mag gebruiken.

Verder heb je sowieso een vergunning nodig voor het groene bouwwerk aan de straatzijde en check even of je voor de andere bouwwerken ook een vergunning nodig bent. Hierbij ben je afhankelijk van de voorschriften uit het bestemmingsplan / beheersverordening. (Check op www.ruimtelijkeplannen.nl en de vergunningscheck oo www.omgevingsloket.nl; of vraag na bij de gemeente).
Het lijkt erop dat het perceel nu braak ligt, ik weet niet wat het vorige gebruik was en of het bestemmingsplan inmiddels is aangepast.
Thanks, er stond eerder een boerderij, deze is gesloopt en 2 kavels komen in de verkoop. Wellicht heb je gelijk en mag het alleen als siergrond worden gebruik. Ik heb even snel opgezocht op de website van de gemeente wat dat betekent: "U mag er dus geen garage, schuur, carport of uitbouw op plaatsen". Ik vraag me wel af of de gemeente echt gaat handhaven, helemaal als het om een houten bouwwerk gaat? Het zou echter wel zonde zijn als het afgebroken moet worden omdat het niet mag.
""

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:54
Ja hoor, dat kan zeker, vooral als je toekomstige buren aan de zijkant bezwaar gaan maken. Kan me hier een topic herinneren over een houten speeltoestel dat als bouwwerk werd beoordeeld. Dus ik zou het risico niet nemen, zeker niet met meer dan 1 bouwwerk en/of een bouwwerk dat zich niet makkelijk laat verplaatsen. Kijk of je de schuur etc aan de andere zijde of achterkant kunt plaatsen zodat je het nieuwe zijkant vlak kunt houden.

Om op je vraag terug te komen: er zijn zeker tuinen die onderheid zijn (ik heb het zelf niet, kennissen wel). In gebieden met veel veen is dat best gebruikelijk, omdat het soms echt centimeters per jaar zakt. Zonder maatregelen ziet je bestrating er na een jaar al niet meer zo strak uit. Inmiddels zijn er ook wel andere technieken, zoals schuimbeton. Maak eerst een goed plan voor je tuin en vraag dan offertes op die passen bij de verschillende onderdelen in je tuin. Een terras vraagt wat meer (is zwaarder) dan een deel met struiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:51

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

mmmmmark schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:42:
[...]

Thanks, er stond eerder een boerderij, deze is gesloopt en 2 kavels komen in de verkoop. Wellicht heb je gelijk en mag het alleen als siergrond worden gebruik. Ik heb even snel opgezocht op de website van de gemeente wat dat betekent: "U mag er dus geen garage, schuur, carport of uitbouw op plaatsen". Ik vraag me wel af of de gemeente echt gaat handhaven, helemaal als het om een houten bouwwerk gaat? Het zou echter wel zonde zijn als het afgebroken moet worden omdat het niet mag.
""
Val bijna van mijn stoel. Dit zoek je toch uit voor je de grond koopt? Neem aan dat het iets meer kost dan een pakje boter.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05 20:33
Het groene hokje staat voor de rooilijn en hoort niet bij het achtererf. De kans is klein dat daar een schuurtje gebouwd mag worden. Sowieso niet vergunningsvrij.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
m-vw schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:33:
[...]

Val bijna van mijn stoel. Dit zoek je toch uit voor je de grond koopt? Neem aan dat het iets meer kost dan een pakje boter.
Hoop dat je nog op je stoel zit ;) Ik heb de koopakte erbij gepakt en daar staat idd gebruik als siertuin alhoewle er niet gespecificeerd staat wat dat inhoud. Op de website van de gemeente staat echter "U mag er dus geen garage, schuur, carport of uitbouw op plaatsen". Een tuinhuis/overkapping lijkt dus gewoon te mogen evenals een terras.

Het enige wat dan niet zou mogen is een houten schuur in de voortuin maar ik denk dat dat wel gedoogd wordt. Zal wel een simpel schuurtje worden, als we het doen, voor het geval het wel weggehaald moet worden ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-05 19:42
mmmmmark schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:08:
[...]
Het enige wat dan niet zou mogen is een houten schuur in de voortuin maar ik denk dat dat wel gedoogd wordt. Zal wel een simpel schuurtje worden, als we het doen, voor het geval het wel weggehaald moet worden ooit.
Niet vanuit gaan. Tegenwoordig kan er vanaf de luchtfoto's het een en ander gecontroleerd worden. Dat doet men juist voor de BAG. Ik zou de gok niet nemen. Je kan kijken wat er precies in de bestemmingsplanregels en toelichting staat op de website ruimtelijke plannen voor het "achtererf". Aan de voorzijde voor de voorgevel heb je eigenlijk altijd wel een vergunning nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-05 18:28
[...]

Het enige wat dan niet zou mogen is een houten schuur in de voortuin maar ik denk dat dat wel gedoogd wordt.
Nee hoor, dat wordt niet gedoogd. Zeker niet als een buur 5 huizen verderop zich een keer verveelt. "laat ik eens melden dat daar een illegale schuur staat....."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:22
Schuurtje met een groen (begroeid dus) dak. Dan valt het vanuit de lucht ook niet zo op.
Ik zou de gok wel durven wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:01

krouwen

Hardware Enthusiast

Je hebt tegenwoordig ook tuinhuisjes van plastic volledig, die kan je heel makkelijk weer verplaatsen natuurlijk en je hoeft niks te heien o.i.d.

https://www.azalp.nl/kete...hfONxFWgMj2hoCBCsQAvD_BwE

Zoiets bijvoorbeeld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-05 13:31
[...]

Hoop dat je nog op je stoel zit ;) Ik heb de koopakte erbij gepakt en daar staat idd gebruik als siertuin alhoewle er niet gespecificeerd staat wat dat inhoud. Op de website van de gemeente staat echter "U mag er dus geen garage, schuur, carport of uitbouw op plaatsen". Een tuinhuis/overkapping lijkt dus gewoon te mogen evenals een terras.
Een tuinhuis is toch een schuur? Potato/potato. Een carport is een overkapping. Ik denk dat je 99% zeker kan zijn dat de gemeente aanklopt dat het weer weg mag. En zo niet, dan heb je vast een buur met teveel tijd en een te saai leven die dat de gemeente wel maant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-05 19:57
Je hebt nu een groot grasveld in je achtertuin (waarom noem je het rode deel de 'voorkant'?), kan je daar niet een mooie overkapping met schuurtje etc maken? Dat mag sowieso..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:22
Ik zou dat schuurtje daar ook aan de voorkant willen hebben, ideaal zo bij de oprit. Direct de fietsen erin, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
krouwen schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:43:
Je hebt tegenwoordig ook tuinhuisjes van plastic volledig, die kan je heel makkelijk weer verplaatsen natuurlijk en je hoeft niks te heien o.i.d.

https://www.azalp.nl/kete...hfONxFWgMj2hoCBCsQAvD_BwE

Zoiets bijvoorbeeld
Dat is ook een goeie inderdaad _/-\o_
Giant87 schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:12:
Je hebt nu een groot grasveld in je achtertuin (waarom noem je het rode deel de 'voorkant'?), kan je daar niet een mooie overkapping met schuurtje etc maken? Dat mag sowieso..
Dat is de kant waar naar we toe kijken vanuit de keuken en woonkamer, ik hou dat graag vrij ook voor het uitzicht.
KNed schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:00:

Ik zou dat schuurtje daar ook aan de voorkant willen hebben, ideaal zo bij de oprit. Direct de fietsen erin, etc...
Inderdaad en alle troep erin mooi aan de voorkant zodat het niet wordt gezien vanuit de woonkamer en keuken
Pagina: 1