(Elektrotechniek) Wat is de maximale ondersteuningsafstand?

Pagina: 1
Acties:
  • 342 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoekcom
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 28-04 14:52
Mijn vraag uit boek van mijn docent

wat is de maximale beugel/ondersteunings afstand tussen een lengte kabel in de niet verticale lengte.

gegeven gegevens:

Vraag 1: YMvK 4 x 35mm²
Vraag 2: YMvK-as 4 x 70mm²

(AS is met armering!)

Gegeven Tabel uit boek

Soort kabel_________________ aanleg verticaal (m) _____ Aanleg niet-verticaal (m)

kabels zonder armering < 6mm²____0,4____________________ 0,4

Overige soorten kabels___________1______________________1*

* DE opgegeven waarde van 1m is de maximale afstand. ter voorkoming van doorhangen van de leiding kunnen de volgende regels worden toegepast:

- Kabels zonder armering, met een doorsndede vanaf 10mm² : 20*D
- Kabels met armering 30*D

Waarin: D de kabeldiameter is.

Nou is mijn vraag in welke maat moet ik opschrijven?

want als ik 30*70 doe kom ik uit op 2100 (?) maar als ik 20*35 doe kom ik uit op 700 (?)

in eerste instantie ging ik uit van mm maar dit vind ik erg ver uitelkaar voor een kabel die zo veel weegt

Relevante software en hardware die ik gebruik.

NPR5310 2017 blz 115 4.4.3

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Gegooglt, alleen alles wat je daar over vind is natuurlijk afstanden voor buis.

als u hier meer over weet zou ik het zeer waderen als u dit deelt.

[ Voor 8% gewijzigd door Pannekoekcom op 22-11-2023 14:46 . Reden: tabel wat ik had gemaakt schaalde niet goed omdat ik spaties gebruikte ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:43
Ik denk dat hier 2 zaken door elkaar gaan. Je geeft aan het laatste: dat je het erg veel gewicht vindt voor een kabel die zoveel weegt. Echter geeft de formule niets om het gewicht van de kabel (dus indirect hoeveel een kabelbinder kan houden), maar doorbuiging van de kabel.

Dus: de als je de kabel volgens deze tabel ophangt zal deze niet gaan doorbuigen. Echter... is de vraag en het gezonde verstand of de kabelhouder dit fijn zal vinden (hierdoor weer je gevoels questie).

De afstanden zoals je aangeeft zijn correct, in de praktijk zullen ze meer afgesteund worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het is niet de bedoeling dat wij jouw huiswerk gaan maken. Als je de opdracht niet begrijpt, vraag het je docent, daar is hij voor :)

Dit topic is gesloten.