Op donderdag 06 september 2001 16:13 schreef jurjen13 het volgende:
Wij "ongelovigen" zien misschien nix bijzonders in de bijbel of de koran, maar gelovigen putten nog steeds een hoop kennis uit die boeken en gebuiken die boeken nog steeds als leidraad voor hun leven/opvattingen en waardes etc etc....
Wij mogen dan misschien "andere" opvattingen hebben over homosexualiteit en andere zaken, die mensen niet. Het is een vrij essentiele pijler van het geloof, dat boek, en verteld hun hoe ze moeten leven...waarom zou je een boek willen moderniseren wanneer alles wat er voor jou in staat een betekenis heeft? een doel heeft? etc etc
Ik denk zelfs dat christenen/moslims het als heiligschennis zouden ervaren als jij de inhoud van dat boek een nieuwe betekenis zou willen geven...
Hoi,
Ik geloof zelf ook en er staat nergens een echte wet in de bijbel beschreven (voor deze tijd dan)(en denk ik). Daar vergissen volgens mij heel veel mensen zich in, vele mensen die de bijbel of koran geloven, gaan er regels uit halen, en gaan zo leven zoals een of andere hoge piet dat wil. Kijk maar naar de Paus, Mormonen, Jehova's getuigen etc etc. Er staan wel adviezen in of wijze praat, daar kun je ook niet omheen. Maar nergens staan wetten voor onze tijd, daarom komen er ook veel van die oorlogen en allerlei ander gekloot, daarom zijn ook super veel mensen tegen gelovigen, dat vind ik niet altijd eerlijk, maar ik begrijp dat wel. Ik accepteer ook iedereen of ie nu gelooft of niet en of ie nu "slecht" volgens deze maatschappij is of niet.
Ik vind ook dat je niets uit de bijbel mag veranderen, omdat het een oud boek en geinspireerd boek is. De bijbel is trouwens in vele verschillende delen geschreven, eigenlijk zijn het gewoon 66 losse boeken, een Fransman heeft deze boeken genummerd en heeft elk hoofdstuk vers nummers gegeven. Oorspronkelijk zijn het dus losse boeken en briefen die voor bepaalde volkeren in die tijd zijn geschreven, maja veel mensen willen die wetten die voor hun golden ook naar nu halen. Dan haal je een juk.
En dat de bijbel vele malen vertaald is klopt, maar er zijn vele orginele griekse en hebreeuwse geschriften die je letterlijk kan bekijken, deze losse woorden kun je een voor een vertalen in het engels (dus je vertaalt dan zelf). Je kunt ook kijken waar het griekse woord nog meer staat, dan kun je zelf een beetje vertaal werk doen.
Voor mij stelt de bijbel dus geen wetten, daarom zei Jezus ook, de waarheid zal u vrij maken, hoe kun je vrij zijn als je nog wetten opglegd krijgt?

De mensen leggen zelf de wetten op en kweken hun eigen geweten.
Religie heeft zo ontzettend veel elende in de wereld veroorzaakt, kijk maar naar Ierland of Israel, maar ik vind dat dat nergens op slaat, en heeft ook niet veel met geloof te maken, maar met religie.
TheSky