Relais voor ethernet kabel / poort

Pagina: 1
Acties:
  • 1.062 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:33
Bestaat er een relais voor een ethernetkabel?

ik zou graag via HomeAssistant een ethernetkabel kunnen 'uit trekken' of 'in steken' .
Ik heb geen controle over de poort (poort actief/inactief maken) op de switch.

Daarom dacht ik aan een soort 'relay' die hiervoor kan dienen.

Bij voorkeur een module met 2 ethernetpoorten op (IN en OUT) en een input voor actief/inactief te maken.
(dit mag een wifi module zijn die dan vanuit een ander netwerk te bedienen valt)

(de homeassistant en de netwerkkabel die ik wil schakelen zitten op niets met elkaar te maken netwerken. )

Beste antwoord (via thomke op 23-11-2023 16:03)

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Koop gewoon een simpele 5 poorts switch voor 2 tientjes en een wallplug waarmee je de stroom van die switch kan halen. Dan ben je klaar. Misschien geen charmante oplossing. Maar wel de meest realistische denk ik.

[ Voor 23% gewijzigd door Nickname55 op 22-11-2023 13:36 ]

Euhm... \n ...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Koop gewoon een simpele 5 poorts switch voor 2 tientjes en een wallplug waarmee je de stroom van die switch kan halen. Dan ben je klaar. Misschien geen charmante oplossing. Maar wel de meest realistische denk ik.

[ Voor 23% gewijzigd door Nickname55 op 22-11-2023 13:36 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:28

Kheos

FP ProMod
thomke schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:33:
Bestaat er een relais voor een ethernetkabel?

ik zou graag via HomeAssistant een ethernetkabel kunnen 'uit trekken' of 'in steken' .
Ik heb geen controle over de poort (poort actief/inactief maken) op de switch.

Daarom dacht ik aan een soort 'relay' die hiervoor kan dienen.

Bij voorkeur een module met 2 ethernetpoorten op (IN en OUT) en een input voor actief/inactief te maken.
(dit mag een wifi module zijn die dan vanuit een ander netwerk te bedienen valt)

(de homeassistant en de netwerkkabel die ik wil schakelen zitten op niets met elkaar te maken netwerken. )
welk probleem probeer je precies op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
Met een LPG pomp mag het niet mogelijk zijn te tanken als er niemand aanwezig/in de buurt is.
oorspronkelijk idee was om de betaal terminal af te zetten. (spanning afnemen van de betaal terminal)

maar blijkbaar als de betaal terminal te lang zonder spanning zit wil deze niet meer correct opstarten.
ook is het niet optimaal om deze tijdens vries periodes zonder spanning te zetten.

Dus daarom dacht ik om in plaats van de betaal terminal zonder spanning te zetten, er voor te zorgen dat er geen betalingen kunnen uitgevoerd worden door de netwerk verbinding te verbreken.

dit is een compleet losstaand netwerk van de 'winkel' met een eigen router/isp verbinding door de groep van het tankstation. (dus kunnen we niet de hardware uitwisselen) .
maar een kabel in aansluiten/loskoppelen kunnen we wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kun je fysiek bij de kabel? Ik kwam deze "lan blocker switch" tegen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/w8UAAOSwo7RhPw-P/s-l1600.jpg
LD-DATABLOCK01
https://www.ebay.nl/itm/185779821461

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 22-11-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
als je er nu een extra switch tussen zet, en deze uitschakeld met een bv shelly plug?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:28

Kheos

FP ProMod
thomke schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:10:
Met een LPG pomp mag het niet mogelijk zijn te tanken als er niemand aanwezig/in de buurt is.
oorspronkelijk idee was om de betaal terminal af te zetten. (spanning afnemen van de betaal terminal)

maar blijkbaar als de betaal terminal te lang zonder spanning zit wil deze niet meer correct opstarten.
ook is het niet optimaal om deze tijdens vries periodes zonder spanning te zetten.

Dus daarom dacht ik om in plaats van de betaal terminal zonder spanning te zetten, er voor te zorgen dat er geen betalingen kunnen uitgevoerd worden door de netwerk verbinding te verbreken.

dit is een compleet losstaand netwerk van de 'winkel' met een eigen router/isp verbinding door de groep van het tankstation. (dus kunnen we niet de hardware uitwisselen) .
maar een kabel in aansluiten/loskoppelen kunnen we wel.
ben je een alleen staand pompstation of deel van een keten / franchise? In geval van het 2e: hoe lossen jouw collega's dat op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomke
Ja ik kan fysiek bij de kabel, idee was inderdaad zo een 'lan Blocker Switch' te gebruiken maar die ik dan schakelen via HomeAssistant ipv schakelaar op de knop.

domme goedkope switch met shelly plug lijkt nu inderdaad de beste oplossing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9soA9-uSH8sCY9Qh1lYeSo_evTQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zQs5rT2332TwWZS2nTQXgEdL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 17:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik zou denk ik zelf toch voor een goedkope 4 / 5 poorts managed switch gaan met CLI functie, bijvoorbeeld de Netgear GS305E. Daarmee kun je heel gemakkelijk met een CLI commando een poort aan- of uit zetten. Lijkt me een meer robuuste optie dan een switch veelvuldig plotseling van de stroom af te halen. Bovengenoemd model is al voor 25 euro te krijgen, dus echt duur is 't ook niet.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
Kheos schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:18:
[...]

ben je een alleen staand pompstation of deel van een keten / franchise? In geval van het 2e: hoe lossen jouw collega's dat op?
Ik weet de juiste regelgeving niet. (hij spreekt voornamelijk over uitschakelen tijdens de nacht )
Dit is voor een klant van mij die vroeg om een oplossing waarmee hij op afstand het kon mogelijk maken om al dan niet te pompen aan/uit te zetten voor zijn klanten.

vroeger woonden ze bij het pompstation zelf, maar zijn nu onlangs verhuisd wat verder in de straat.
om niet te moeten over en weer gaan voor de pomp aan / uit te schakelen vroeg hij wat er mogelijk was van oplossingen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 17:04
Eh, je hebt door dat de streepjes die je op de foto getekend hebt, niet in dezelfde kabel zitten? Ik zou nog eens heeel goed kijken naar wat je precies wilt/gaat doen ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 00:44
Ik keur dit niet goed, maar een mogelijke oplossing is om via een firewall te werken (bvb OPNSense of PFsense) en een firewall tijdsschema te maken waarbij je het IP van de terminal tussen bepaalde uren geen internettoegang geeft. Ik denk dat er hier minder ruimte voor een hardware defect is dan als je telkens de stroom aan en uit gaat zetten.

https://docs.netgate.com/...all/time-based-rules.html

Denk ook na over de gevolgen, voor een klant lijkt het dan gewoon alsof de terminal het niet doet. Ook al hang je er een bordje bij met de openingsuren (mensen kunnen niet lezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:49
thomke schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:19:

domme goedkope switch met shelly plug lijkt nu inderdaad de beste oplossing.
Je moet er wel rekening mee houden dat de switch enige tijd nodig heeft om op te starten als je er spanning op zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

thesaxofonist schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:28:
[...]

Je moet er wel rekening mee houden dat de switch enige tijd nodig heeft om op te starten als je er spanning op zet.
Ja een seconde ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
Gameboy schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:08:
Eh, je hebt door dat de streepjes die je op de foto getekend hebt, niet in dezelfde kabel zitten? Ik zou nog eens heeel goed kijken naar wat je precies wilt/gaat doen ;)
goed gezien! maar gaat naar dezelfde switch ;) dus het principe blijft hetzelfde!
er komen onder andere nog 4 ander betaal terminals toe (diesel / benzine) maar die mogen 24/24 werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
Xanthine schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:20:
Ik keur dit niet goed, maar een mogelijke oplossing is om via een firewall te werken (bvb OPNSense of PFsense) en een firewall tijdsschema te maken waarbij je het IP van de terminal tussen bepaalde uren geen internettoegang geeft. Ik denk dat er hier minder ruimte voor een hardware defect is dan als je telkens de stroom aan en uit gaat zetten.

https://docs.netgate.com/...all/time-based-rules.html

Denk ook na over de gevolgen, voor een klant lijkt het dan gewoon alsof de terminal het niet doet. Ook al hang je er een bordje bij met de openingsuren (mensen kunnen niet lezen).
dit netwerk waar alles op aangelsoten is heb ik / de klant geen controle over..
(mijn voorkeur ging zijn om alles over te zetten naar een Unifi systeem maar dat is niet mogelijk. het IT gebeuren zit niet in beheer van de klant, maar van de groep van tankstations)

Toen de persoon nog op locatie woonde legde deze 'tsavonds gewoon de automaat van de pomp af waardoor de pomp zonder spanning stond en de terminal wel gewoon werkte, wat nog meer verwarrend is voor die klanten volgens mij.

[ Voor 10% gewijzigd door thomke op 22-11-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
thesaxofonist schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:28:
[...]

dit is geen probleem ;) toen de klant nog on site woonde was dit ook niet iedere keer op de minuut dat hij de pomp inschakelde ;) . (oorspronkelijk wou hij enkel kunnen aan / uit zetten op afstand, wat ook niet altijd op de minuut juist zal zijn dus. Ik heb hem alvast een optie aangeboden via homeassistant om zowel timer (per dag) alsook manueel aan en uit te kunnen zetten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 00:44
thomke schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:53:
[...]

dit netwerk waar alles op aangelsoten is heb ik / de klant geen controle over..
(mijn voorkeur ging zijn om alles over te zetten naar een Unifi systeem maar dat is niet mogelijk. het IT gebeuren zit niet in beheer van de klant, maar van de groep van tankstations)
Tsja in dat geval kan je niet veel doen. Een domme switch aansluiten op een Philips Hue smart plug die je met de smartphone aan en uit kan doen? In het slechtste geval gaat dan die domme switch kapot en kan je alsnog de kabel omsteken in de 'hoofd'switch.

In Belgie noemen we dit 'bricolage' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herwijro
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 15:58
Ik zoek een mogelijkheid om via internet te controleren of er een contact open of dicht is, spanning aanwezig is… wie heeft een tip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomke
herwijro schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:30:
Ik zoek een mogelijkheid om via internet te controleren of er een contact open of dicht is, spanning aanwezig is… wie heeft een tip
Dit is niet het juiste topic hiervoor vrees ik

Best eens een nieuw topic starten en wat meer informatie vermelden + info wat je zelf al gevonden/gezocht hebt. (shelly zou een goeie optie kunnen zijn volgens mij) maar zoals ik al zei.. geef eerst wat meer info en maak een nieuw topic aan!

dit topic mag op slot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:02
thomke schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:53:
[...]
Toen de persoon nog op locatie woonde legde deze 'tsavonds gewoon de automaat van de pomp af waardoor de pomp zonder spanning stond en de terminal wel gewoon werkte, wat nog meer verwarrend is voor die klanten volgens mij.
In dat geval, is het dan niet mogelijk achter die automaat gewoon een shelly Pro 1 te steken? Eénmalig in te stellen met een schema dat hij tussen x en x uur uit staat en het werkt zoals vroeger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

herwijro schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:30:
Daar mag je een eigen topic voor openen :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.