Warme lucht uit multi-split airco op ventilatiestand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickDLH
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-05 09:28
Ik heb nu 9 maanden een MHI multi-split airco met 1 buitenunit en 3 binnenunits.

Nu het kouder is geworden doen wij vaak 1 binnenunit aan voor het verwarmen van de ruimte waar we op dat moment zijn.

Het is mij echter opgevallen dat wanneer wij 1 binnenunit op verwarmen zetten in ruimte 1 en we zetten een andere binnenunit op de ventilatiestand in een andere ruimte, dan komt er ook warme lucht uit de 2e unit terwijl deze op ventileren staat.

Mijn vraag is, hoe kan dit? Ik dacht dat de ventilatiestand enkel de ventilator van de binnenunit zelf activeerde en dus de lucht verplaatst van de ruimte zelf (net als een conventionele staande ventilator), maar het lijkt er dus op dat de unit toch warme lucht aangevoerd krijgt. Ik heb gekeken naar het stroomverbruik en als ik de 2e unit op ventileren zet terwijl de 1e unit op verwarmen staat, dan gaat het stroomverbruik niet omhoog.

Ik stel deze vraag niet omdat het een probleem is, maar omdat ik niet helemaal begrijp waarom er warme lucht uitkomt bij ventileren.

Beste antwoord (via NickDLH op 22-11-2023 12:51)

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:53
Bleeding is de term waar je naar op zoek bent. Dat is een bekend fenomeen bij veel multi-splits. Zoek ook maar eens op die term in bijvoorbeeld Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 of haar voorgangers.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Er komt geen lucht uit de buitenunit. De buitenunit zorgt dat de "koelvloeistof" richting de binnenunits een bepaalde temperatuur heeft.
Het stroomverbruik voor koelen/verwarmen zit altijd aan de buitenunit gekoppeld, daar wordt het zware werk gedaan. De binnenunits blazen alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het is eigenlijk 1 gesloten systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2x-o6UN9srQHVhGB0QWirVwbVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6NXLAXVywjRmBRT1tuCpcWSB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:54

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ik weet niet precies hoe multi-splits werken, maar ik kan me voorstellen dat er vanuit de binnenunit een stuurignaal naar de buitenunit gaat die een klep/ventiel o.i.d. moet open moet zetten, en dat dit nu fout gaat.

Met opwarmen lijkt het me niet zo'n probleem, maar met koelen wil je niet dat de binnenunits die uit staan, toch koud koelmiddel aangeleverd en dus vervolgens gaan zitten condenseren. Heb je iets dergelijks in de zomer gemerkt? Zo niet, dan zal er wel geen probleem zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickDLH
Dat was een foutje van mij, ik begrijp inderdaad dat er geen warme lucht vanaf de buitenunit komt.

In de zomer hebben we regelmatig gekoels en ik heb niks gemerkt van condens of lucht of geluid vanaf de units die dan uit stonden.

Ik begrijp nu dus nog steeds niet helemaal waarom er warme lucht komt uit een unit die op ventileren staat wanneer een andere unit op verwarmen staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:41
Misschien kan de buitenunit niet laag genoeg om alle warmte in één binnenunit kwijt te kunnen bij lage vraag daar? Dus verdeelt hij de resterende warmte over de overige units.

Misschien eens testen door alle ruimten te laten ventileren en één ruimte de vraag echt hoog te zetten. Als dan nog steeds de andere binnenunits opwarmen, kan de buitenunit blijkbaar niet de binnenunits volledig afsluiten.
Extra test zou kunnen zijn twee units hoog in te stellen en de derde te checken.

Dat zou kunnen zijn om pendelen (aan/uit/aan/uit/aan..) te voorkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Crahsystor op 22-11-2023 12:45 ]

Addicted to silent computing

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
Bleeding is de term waar je naar op zoek bent. Dat is een bekend fenomeen bij veel multi-splits. Zoek ook maar eens op die term in bijvoorbeeld Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 of haar voorgangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickDLH
GermanPivo schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:47:
Ja dit is het natuurlijk, had ik even niet aan gedacht.

Eigenlijk komt het mij heel goed uit omdat ik de extra warme nu gebruik om boven bij te warmen wanneer de beneden unit op verwarmen staat. Eigenlijk kan ik dus het beste altijd een extra unit op ventileren zetten wanneer ik een unit heb die aan het verwarmen is.

Zorgt bleeding nog voor problemen wanneer het de warmte niet kwijt kan (omdat ik de andere niet op ventileren heb staan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-05 15:19
Bij mijn Panasonic installatie wordt de warmte gewoon naar alle binnenunits gepompt. Er is dan bijvoorbeeld maar één toestel dat blaast maar ook in de andere units passeert de warmte.
Is goed te zien aan de temperatuursensor van de binnen unit. Als alles uit staat, geeft die de kamertemperatuur aan. Maar als ik een andere binnenunit inschakel, dan geeft de sensor van een uitgeschakelde binnenunit een hogere temperatuur aan.

Vind het eigenlijk wel beetje vervelend. De buizen passeren van de achterkant van de woning naar de voorkant via onze zolder. De buizen zijn dan wel geïsoleerd maar ze gaan toch warmte afgeven. Schakel ik een binnenunit in om te verwarmen, dan zullen dus ook de buizen van de niet ingeschakelde binnenunits warmte verliezen.

Bij mijn systeem moet alle units wel op dezelfde stand staan. Als er een binnenunit op verwarmen staat, dan kan ik een andere binnenunit niet inschakelen op ventilatie. Pas als ik die ook op verwarmen zet, begint die

[ Voor 12% gewijzigd door Kenhas op 22-11-2023 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Maar waarom wil je eigenlijk “ventileren”? Je beseft dat dit puur het rondpompen van dezelfde lucht is en je dus geen verse lucht van buiten krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NickDLH
CyBeRSPiN schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:45:
Maar waarom wil je eigenlijk “ventileren”? Je beseft dat dit puur het rondpompen van dezelfde lucht is en je dus geen verse lucht van buiten krijgt?
Nou toevallig hadden we hem aan staan op het droog rek van de was omdat een beetje luchtstroom helpt met het drogen, maat toen kwamen we erachter dat er warme lucht uit komt wat eigenlijk wel handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:41
NickDLH schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:51:
[...]

Nou toevallig hadden we hem aan staan op het droog rek van de was omdat een beetje luchtstroom helpt met het drogen, maat toen kwamen we erachter dat er warme lucht uit komt wat eigenlijk wel handig is.
Dat is inderdaad handig. Let wel op dat al dat vocht uit je was dus ergens anders gaat condenseren tenzij je de warme lucht met vocht en al afvoert of je een luchtdroger hebt. De AC kan vast ook wel drogen. Gaat nog een stukje sneller, maar is wel koeler in de ruimte. Of hij voor één unit kan drogen (koelen) en de rest verwarmen, weet ik niet.

Addicted to silent computing

• GermanPivo
NickDLH schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:53:
[...]

Zorgt bleeding nog voor problemen wanneer het de warmte niet kwijt kan (omdat ik de andere niet op ventileren heb staan)?
Nee hoor, anders hadden ze by design die units wel automatisch laten ventileren.

Pagina: 1