Rookmelder te vroeg buiten werking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:52
Ik heb een aantal maanden terug een set rookmelders van Alecto gekocht.
Op de melder staat een sticker met exp. 06/2031. Mijn aanname is dat dat betekend dat Alecto aangeeft dat de melder/batterijen tot die datum hun werking moeten behouden.
Eerder deze week begonnen beide melders met hun piepje dat de batterij opraakt.

Ik heb Alecto gevraagd of dat onder garantie valt, ze sturen een standaard mail dat ik naar het verkooppunt moet gaan weer ik ze gekocht heb.
Ik ben het daar maar half mee eens, uiteraard heb ik ze niet bij Alecto zelf gekocht, al had dat wel gekund. Maar feit blijft dat het hun product is, hun naam staat er op en ze zijn 8 jaar te vroeg overleden.

Als ik de bouwmarkt al ze ver krijg dat ze zonder bon hier ook maar iets mee gaan doen dan komt het toch ook weer bij Alecto terecht lijkt me. Zijn hier regels voor die een producent verantwoordelijk maakt voor wat hij produceert en de beweringen op de verpakking moet nakomen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 19:22
Die houdbaarheidsdatum heeft toch niets met de batterij te maken?
Rookmelders moet je om de 10 jaar vervangen, daar zal dat mee te maken hebben.
Tijdens die 10 jaar moet je wel een paar keer de batterijen vervangen.

Dus ga maar naar de bouwmarkt voor batterijen, niet voor een garantie claim...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
https://www.rookmelderwer...lithium-ultra-accu-6fr61/

Dit soort batterijen gebruiken, Lithium, en je zit voor een jaar of 5 goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 14:42
No Hands schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:21:
Op de melder staat een sticker met exp. 06/2031. Mijn aanname is dat dat betekend dat Alecto aangeeft dat de melder/batterijen tot die datum hun werking moeten behouden.
Eerder deze week begonnen beide melders met hun piepje dat de batterij opraakt.

Ik heb Alecto gevraagd of dat onder garantie valt, ze sturen een standaard mail dat ik naar het verkooppunt moet gaan weer ik ze gekocht heb.
Ik ben het daar maar half mee eens, uiteraard heb ik ze niet bij Alecto zelf gekocht, al had dat wel gekund. Maar feit blijft dat het hun product is, hun naam staat er op en ze zijn 8 jaar te vroeg overleden.

Als ik de bouwmarkt al ze ver krijg dat ze zonder bon hier ook maar iets mee gaan doen dan komt het toch ook weer bij Alecto terecht lijkt me. Zijn hier regels voor die een producent verantwoordelijk maakt voor wat hij produceert en de beweringen op de verpakking moet nakomen?
Hier precies zelfde issue. In mijn geval gemeld bij Bol en nieuwe ontvangen zonder enig probleem.

Alecto is idd niet je eerste aanspreek punt maar ben het met je eens het is wel hun reputatie en naam die het kennelijk niet waar kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:22
KNed schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:24:

Je hebt ook rookmelders met ingebouwde 'levenslange' batterijen. Woningbouw installeert dat soort melders bijvoorbeeld, hoeven ze niet elk jaar bij duizend huizen de batterijen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:39
Is de batterij vervangbaar? Zo ja, dan is het niet direct een productfout. De sensor gaat 10 jaar mee, de batterij niet. Varianten waar een betere, niet vervangbare batterij in zit kunnen wel langer blijven hangen. (Al betwijfel ik 10 jaar als je ze netjes maandelijks test.)

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Crahsystor schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:34:
Is de batterij vervangbaar? Zo ja, dan is het niet direct een productfout. De sensor gaat 10 jaar mee, de batterij niet. Varianten waar een betere, niet vervangbare batterij in zit kunnen wel langer blijven hangen. (Al betwijfel ik 10 jaar als je ze netjes maandelijks test.)
Het is zoiets: https://alectohome.nl/col...rij-en-time-out-toets-wit

10 jaar sensor en batterij.
Dus volgens jou betekend die tekst dat de sensor 10 jaar meegaat en dat er een batterij inzit?
En niet dat de batterij tien jaar mee zou gaan?
Wat slijt er aan die sensor dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands

Dat is maar net hoe je het leest. Als de tekst dat het 10 jaar meegaat op de sensor slaat en niet op de batterijen dan heb ik inderdaad geen punt hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Vorkie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:30:
https://www.rookmelderwer...lithium-ultra-accu-6fr61/

Dit soort batterijen gebruiken, Lithium, en je zit voor een jaar of 5 goed.
Dat past niet, er zitten van die platte ronde in: https://alectohome.nl/col...oopcel-batterij-cr2032-3v

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
No Hands schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:44:
[...]

Het is zoiets: https://alectohome.nl/col...rij-en-time-out-toets-wit

10 jaar sensor en batterij.
Dus volgens jou betekend die tekst dat de sensor 10 jaar meegaat en dat er een batterij inzit?
En niet dat de batterij tien jaar mee zou gaan?
Wat slijt er aan die sensor dan?
Die zou inderdaad 10 jaar mee moeten gaan zonder vervanging van de batterij.
De sensor is gegarandeerd goed gekalibreerd voor tien jaar. Daarna kan door vervuiling of verwering de nauwkeurigheid niet meer gegarandeerd worden. Het is dus niet zo dat hij automatisch niet meer werkt, maar de onzekerheid is na tien jaar te groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kan je eens je typenummer hier plaatsen van je rookmelder?

Geen enkele knoopcel zou 10 jaar mee gaan. Misschien heb je wel de verkeerde gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-05 23:54

PoweRoy

funky!

Ik had het met FireAngel rookmelders. Had er 3. Deze zijn met 10jaar lithium batterij (niet verwisselbaar) en gekoppeld aan elkaar.

De eerste ging na 3 jaar piepen (en omdat het gekoppeld was, gingen de andere ook piepen). Via FireAngel garantie formulier ingevuld en kreeg een nieuwe. De andere 2 gingen op het 4e en 5e jaar ook piepen. Die ook vervangen.

Ik had eerst de winkel gebeld maar die gaf aan dat na een jaar de garantie via FireAngel ging. En dat ging soepeltjes.

[This space is for rent]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik heb een aantal maanden terug

[...]

Als ik de bouwmarkt al ze ver krijg dat ze zonder bon hier ook maar iets mee gaan doen
Zoek datum en tijd erbij in je bankafschriften, dan kan de bouwmarkt je aankoop terugvinden. "Geen bon = geen garantie" = onzin.

Aangenomen dat je gepind hebt, uiteraard.

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 22-11-2023 13:09 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 13:26
[...]
Zijn hier regels voor die een producent verantwoordelijk maakt voor wat hij produceert en de beweringen op de verpakking moet nakomen?
Er zijn wel regels die zeggen dat jouw eerste aanspreekpunt als consument bij garantie-claims de verkoper is en niet de producent. Zeker de eerste (twee?) jaar hoor je naar de verkoper terug te gaan voor dit soort zaken.
Dat die bouwmarkt toch weer contact opneemt met de producent is niet jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 19:22
No Hands schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:45:
[...]

Dat is maar net hoe je het leest. Als de tekst dat het 10 jaar meegaat op de sensor slaat en niet op de batterijen dan heb ik inderdaad geen punt hier.
Inderdaad, als je deze hebt dan moet de batterij ook gewoon 10 jaar mee gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Vorkie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:54:
[...]

Kan je eens je typenummer hier plaatsen van je rookmelder?

Geen enkele knoopcel zou 10 jaar mee gaan. Misschien heb je wel de verkeerde gehad.
Alecto SA100
https://alectohome.nl/pro...r-met-5-jaar-batterij-wit

Deze, waar op de website vreemd genoeg staat dat er 5 jaar batterij inzit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
CodeCaster schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:09:
[...]

Zoek datum en tijd erbij in je bankafschriften, dan kan de bouwmarkt je aankoop terugvinden. "Geen bon = geen garantie" = onzin.

Aangenomen dat je gepind hebt, uiteraard.
Ik snap dat het zo werkt maar er zitten hier 3 bouwmarkten en ik heb de afgelopen maanden daar zowat 30 pinafschriften van. Eens zien of ik nog kan bedenken wanner het logischerwijs geweest is. Was vlak voor de foto's van Funda voor verkoop van mijn huis werden gemaakt denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door No Hands op 22-11-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Het komt helaas voor dat de batterijen niet zo lang meegaan als beloofd, heb dat vaker meegemaakt.

Volgens de handleiding zitten er 3x CR2450 knoopcellen per rookmelder in.

Reken voor jezelf uit wat meer moeite, tijd en geld kost:
zelf een stel nieuwe batterijen halen, of proberen je gelijk te halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
3dfx schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:27:
Het komt helaas voor dat de batterijen niet zo lang meegaan als beloofd, heb dat vaker meegemaakt.

Volgens de handleiding zitten er 3x CR2450 knoopcellen per rookmelder in.

Reken voor jezelf uit wat meer moeite, tijd en geld kost:
zelf een stel nieuwe batterijen halen, of proberen je gelijk te halen ;)
https://alectohome.nl/col...oopcel-batterij-cr2450-3v
3 per rookmelder, ik heb er 2. Dat zijn er 6, keer 5 euro is 30 euro.
Ik kan het best missen maar ik kan er ook een week boodschappen van halen of een halve tank benzine mee betalen.

Ik wil dus mijn gelijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:38
Of je koopt ze niet van Alecto en dan ben je voor een euro per batterij klaar. Het is nou niet dat die van Alecto zo lang meegaan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

30 euro? Stuk goedkoper te vinden hoor https://www.bol.com/nl/nl...BX5AMYCU9HcYaAhC4EALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
No Hands schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:18:
[...]

Alecto SA100
https://alectohome.nl/pro...r-met-5-jaar-batterij-wit

Deze, waar op de website vreemd genoeg staat dat er 5 jaar batterij inzit.
Dat is een andere dan die je eerde linkte, met ook andere specificaties. Levensduur; 10 jaar sensor, 5 jaar batterij. De batterij zou het uit moeten houden tot 06/2026. De batterij is dus nu na de helft, nog geen 2,5 jaar, van de te verwachten levensduur leeg. Dat is te vroeg. 5 jaar is de belofte volgens de verpakking bij normaal gebruik, dus je product voldoet niet aan wat beloofd was door de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Crahsystor schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:08:
[...]

Dat is een andere dan die je eerde linkte, met ook andere specificaties. Levensduur; 10 jaar sensor, 5 jaar batterij. De batterij zou het uit moeten houden tot 06/2026. De batterij is dus nu na de helft, nog geen 2,5 jaar, van de te verwachten levensduur leeg. Dat is te vroeg. 5 jaar is de belofte volgens de verpakking bij normaal gebruik, dus je product voldoet niet aan wat beloofd was door de winkel.
Ja die eerste was gewoon een willekeurige, die klopte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je vindt het raar, dat een fabrikant weigert, terwijl je geen overeenkomst met ze hebt? ;)

De bon/factuur is om aan te tonen met wie je een overeenkomst hebt en vanaf wanneer de garantie periode in gaat. Voor de rest heb je recht op een deugdelijk product, als de fabrikant zegt dat een melder 10 jaar mee moet gaan, heb je gewoon recht op garantie. Maar dat heb je wel alleen via de winkel, met hen heb je de overeenkomst afgesloten en niet met de fabrikant. Uiteraard moet je wel kunnen aantonen waneer de overeenkomst in is gegaan en zonder bon kun je dat niet en kun je dus ook geen aanspraak maken op welke vorm van nazorg dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
CH4OS schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:21:
[...]
Je vindt het raar, dat een fabrikant weigert, terwijl je geen overeenkomst met ze hebt? ;)

De bon/factuur is om aan te tonen met wie je een overeenkomst hebt en vanaf wanneer de garantie periode in gaat. Voor de rest heb je recht op een deugdelijk product, als de fabrikant zegt dat een melder 10 jaar mee moet gaan, heb je gewoon recht op garantie. Maar dat heb je wel alleen via de winkel, met hen heb je de overeenkomst afgesloten en niet met de fabrikant. Uiteraard moet je wel kunnen aantonen waneer de overeenkomst in is gegaan en zonder bon kun je dat niet en kun je dus ook geen aanspraak maken op welke vorm van nazorg dan ook.
De bon is niet noodzakelijk. Je moet kunnen aantonen wanneer het product bij de winkel verkocht is. Dat kan door kassabon, pintransactie of zelfs een video van het sluiten van de overeenkomst. Het gaat er puur om dat je kunt aantonen dat de winkel het product op dat moment verkocht en geleverd heeft.

Winkels weigeren graag garantie zonder bon, want dat is makkelijker en goedkoper voor hen. Bedrijven zeggen wel vaker heel stellig dat iets zus of zo is, maar dat maakt het nog niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:19
De verkooppunt is altijd je 1e aanspreekpunt, niet de fabrikant.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Nou Ik heb inmiddels gevonden dat de Gamma geen Alecto rookmelders verkoop maar Praxis wel, dat maakt het al makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
CH4OS schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:21:
[...]

Ik heb in zoverre geen overeenkomst met de fabrikant maar ik heb wel een product wat zij gemaakt hebben wat niet voldoet aan wat ik ervan verwachten mag. Dus mag ik ze best vragen daar wat aan te doen. Vragen staat vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

No Hands schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:50:
Ik heb in zoverre geen overeenkomst met de fabrikant maar ik heb wel een product wat zij gemaakt hebben wat niet voldoet aan wat ik ervan verwachten mag. Dus mag ik ze best vragen daar wat aan te doen. Vragen staat vrij.
Strict gezien heb je dus geen overeenkomst met ze, maar met de winkel die jij betaald hebt om hun producten te kopen. natuurlijk staat vragen vrij, maar als ze 'nee, neem contact op met de winkel' verkopen ben je het er ook niet mee eens (ergens half mee (on)eens zijn kan imo in dit soort kwesties niet), terwijl je ook geen overeenkomst met ze hebt. Dus hoewel vragen vrij staat, verwachtte je wel wat (onterecht) van ze. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 22-11-2023 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buffelkut
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-09-2024

Dus als je een rookmelder koopt die 5 jaar op de plank heeft gelegen moet je hem na 5 jaar al vervangen?
Volgens de sticker die er op zit wel dus.
Pagina: 1