Domein van hoster A naar B, mail en andere instellingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Mijn vraag
Mijn domein domeinnaam.nl wil ik verhuizen van hoster A naar B.
Ooit ben ik bij hoster A gestart maar prijzen werden steeds hoger waardoor ik een paar jaar geleden naar hoster B ben gegaan met de meeste domeinen. Op 1 na.
Dit was mijn meest gebruikte domein en beetje eng om over te stappen (if it ain't broken enzo).
Op dit domein heb ik een paar URL forwards actief en mijn mail gaat via Gmail Workspace.
Dit is overigens ook bij de andere domeinen die al bij hoster B zitten en dat gaat goed.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al gevraagd bij hoster B wat ik moest doen en kreeg als antwoord dat ik na verhuizing de DNS records moest doorgeven. Nu wil ik graag even weten wat ik precies moet doen én waar ik het kan vinden.
Bij hoster A zie ik alleen maar een paar nameservers en DNS beheer.
Als de verhuizing in werking is en de DNS records nog niet zijn aangepast, kan ik in die periode dan wel gewoon mail ontvangen?

Wellicht is het allemaal makkelijker dan ik denk maar wil graag even weten wat ik moet doen en uiteraard zonder uitval.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzokphp
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:08
De DNS records die je kunt vinden onder DNS beheer bij je huidige provider heb je inderdaad nodig. Voor de zekerheid zou ik dat ergens opslaan alvorens je gaat verhuizen.
Als je een domeinnaam verhuisd en daarna de DNS records aanpast kan er dus een korte onderbreking zijn tot je dit hebt aangepast, omdat de DNS records dan tijdelijk niet staan zoals ze hiervoor stonden.

Je kunt bij sommige providers ook al van tevoren de DNS records opgeven (dus voor de verhuizing), soms d.m.v. een DNS template. Dan gaan zijn de juiste DNS records direct actief na de verhuizing.

Mocht het trouwens om een .nl domeinnaam gaan heb je ongeveer een uur na de verhuizing voordat de verhuizing daadwerkelijk "actief" is. SIDN (de beheerder van .nl domeinnamen) updated de zone file eens per uur. In dat geval kun je dus de DNS records achteraf aanpassen en zal er geen onderbreking zijn, mits je dit dan wel snel na de verhuizing uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Dank je wel. Even bij de huidige provider gekeken en zie bij DNS beheer een 20 tal regels bestaande uit: NS, A, CNAME en MX.
Moeten al die regels worden opgeslagen en overgenomen?
Kan ze eventueel posten hier maar weet niet of er privacy gevoelige informatie in staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die moet je inderdaad mee nemen naar de buren. Allicht zal die de helft automatisch genereren, daar kom je vanzelf achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
De gegevens heb ik dus. Kan ik nu gewoon verhuizing aanvragen en gegevens delen met nieuwe provider of kan ik zelf invoeren? En dan werkt e-mail weer zoals voorheen of moet ik meer doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:46

nelizmastr

Goed wies kapot

hemiparo schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:25:
De gegevens heb ik dus. Kan ik nu gewoon verhuizing aanvragen en gegevens delen met nieuwe provider of kan ik zelf invoeren? En dan werkt e-mail weer zoals voorheen of moet ik meer doen?
Voor e-mail zijn MX en TXT (spf, dkim en dmarc) het belangrijkst. De rest zal je ongetwijfeld voor andere dingen nodig hebben. NS records heb je niet nodig, tenzij je die ooit zelf veranderd hebt naar bijv. cloudflare. Als ze iets van ns1.domeinboerA.nl zijn dan kun je die vergeten, gezien je domein na verhuizing op de nameservers van B staat.

Maar concreet is je antwoord ja. Geef de records door aan B en vraag de verhuizing aan. Er is kans dat je even geen mail ontvangt of kunt sturen, dat is normaal. Er is altijd verwerkingstijd, hierom doe ik de meeste migraties middels MX records ‘s avonds of ‘s nachts.

I reject your reality and substitute my own

• hemiparo
  • Niet online
Ik heb zelf niks ingesteld. Zal de verhuizing aanvragen en hopen dat het goed gaat. Voor alle zekerheid: stel dat het niet goed gaat is het dan altijd op te lossen? Even geen mail sturen/ontvangen is nog te overzien maar alles kwijt raken of onherstelbaar uiteraard niet. Wellicht voor velen een appeltje eitje, voor mij beetje abracadabra...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Zojuist reactie van nieuwe provider en reactie gehad:

Het is wel mogelijk dat we de DNS-instellingen voor je doorvoeren.
Je kunt hierover telefonisch contact opnemen of je kunt een mail sturen met de instellingen die doorgevoerd kunne worden.
Voordat je het domein verhuisd, dien je wel een back-up van je mails te maken.

Dat eerste was ik blij mee maar die backup? Is dat noodzakelijk?
Bij de andere verhuizing ook niet gedaan en dat ging ook goed?
En begrijp: ik neem dienst af van Google dus als echt belangrijk is moet ik ook backup maken maar in principe hoeft nu toch niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:37

EvH

Als je domein linkt naar google (je dns records), dan is er niks aan de hand. Gewoon een nieuwe dns record aanmaken bij hoster b naar je google omgeving.

Waar de nieuwe hoster meer op doelt en wat veel mensen vergeten: stel je hebt hosting bij A. Je mail staat opgeslagen bij hoster A en je gaat je domein verhuizen naar hoster B, dan verhuist je mail niet mee.

In jouw situatie staat de mail niet bij hoster A, niet bij B, maar bij C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Dank weer! Zoiets dacht ik al, gelukkig maar.
Kan ik hier nog iets laten zien of ik het juiste doorgeef of zou mijn nieuwe hoster het wel lukken?
Zou ook niet graag onbedoeld privacy gevoelige data hier posten!

[ Voor 12% gewijzigd door hemiparo op 24-11-2023 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvH

EvH

Maak gewoon een screenshot van je huidige dns records en je hebt je backup.

Je kan die records delen met hoster B, dan kunnen zij het dubbel checken.

Als je toegang hebt tot de TTL, zou je die alvast kunnen verlagen zodat de dns snel gewijzigd kan worden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
EvH schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:13:
Maak gewoon een screenshot van je huidige dns records en je hebt je backup.

Je kan die records delen met hoster B, dan kunnen zij het dubbel checken.

Als je toegang hebt tot de TTL, zou je die alvast kunnen verlagen zodat de dns snel gewijzigd kan worden :-)
Dacht ik het allemaal te begrijpen komt TTL om de hoek 8)7
Ondertussen wel iets gevonden, kan ik dit ook nu al verlagen? Terwijl verhuizing nog niet gepland is? Verwacht niet dat mijn simpele domein met mail veel data genereert...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvH

EvH

Ja hoor :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Nou... domeinverhuizing is opgestart. Nu fingers crossed. Medewerker van nieuwe hoster zou instelling aanpassen. Ben alleen vergeten de TTL aan te passen...

• Largo
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-06 08:31

Largo

Donderdraak

hemiparo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:53:
Nou... domeinverhuizing is opgestart. Nu fingers crossed. Medewerker van nieuwe hoster zou instelling aanpassen. Ben alleen vergeten de TTL aan te passen...
He is het allemaal gelukt? Ik moet hetzelfde doen (heb 6 mailadressen bij google apps), is het voldoende om je dns records in te voeren bij je nieuwe host, of moet je opnieuw je die koppeling activeren bij je nieuwe host?

• hemiparo
  • Niet online
Oeps! Ja! Heb alleen het MX record aan moeten passen en toen werkte de mail weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largo

Largo

Donderdraak

hemiparo schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:35:
Oeps! Ja! Heb alleen het MX record aan moeten passen en toen werkte de mail weer!
top! thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08 16:39
hemiparo schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:27:
Zojuist reactie van nieuwe provider en reactie gehad:

Het is wel mogelijk dat we de DNS-instellingen voor je doorvoeren.
Je kunt hierover telefonisch contact opnemen of je kunt een mail sturen met de instellingen die doorgevoerd kunne worden.
Voordat je het domein verhuisd, dien je wel een back-up van je mails te maken.

Dat eerste was ik blij mee maar die backup? Is dat noodzakelijk?
Bij de andere verhuizing ook niet gedaan en dat ging ook goed?
En begrijp: ik neem dienst af van Google dus als echt belangrijk is moet ik ook backup maken maar in principe hoeft nu toch niet?
Je gaat wisselen van e-mail server door de verhuizing. Dus maak een archief aan en sleep alles in je mailbox er naar toe. Dan weet je zeker dat je ze niet kwijt gaat raken. Voorkomen is beter dan genezen.
mail gaat via Gmail Workspace
Ik had beter moeten lezen, je blijft de zelfde mail service gebruiken?
Dan is het een kwestie van de email TXT (spf) records kopieëren, nmi.

[ Voor 9% gewijzigd door Duke of Savage op 15-12-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Duke of Savage schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:49:
[...]

Je gaat wisselen van e-mail server door de verhuizing. Dus maak een archief aan en sleep alles in je mailbox er naar toe. Dan weet je zeker dat je ze niet kwijt gaat raken. Voorkomen is beter dan genezen.

[...]

Ik had beter moeten lezen, je blijft de zelfde mail service gebruiken?
Dan is het een kwestie van de email TXT (spf) records kopieëren, nmi.
Kan gebeuren ;)

Heb alleen MX records aangepast en toen werkte het weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largo

Largo

Donderdraak

hemiparo schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:54:
[...]

Kan gebeuren ;)

Heb alleen MX records aangepast en toen werkte het weer!
Yes correct, ik heb gisteren ook alles overgezet naar een nieuwe hoster, alleen MX records opzetten was voldoende. Nogmaals dank.
Pagina: 1