Bezorger legt mijn externe HD voor de deur, nacht buiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 21:09
De bezorger heeft mijn nieuwe 20tb WD externe HD buiten bezorgd, voor de deur. Ik heb dit pas de volgende ochtend gezien. De buitenkant van het pakketje was nat. Daarbinnen niet veel nattigheid te zien, voelde wel vochtig aan. Net de HD aangesloten en hij lijkt gewoon te werken. Niet nat van binnen voelt wel koud.

Net Crystdiskinfo erop losgelaten:

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/e47d0dbe68f1df09835fe6df814138bf.png

Kan ik er vanuit gaan dat alles goed is gegaan?
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/ca16aa8f0f58ab68d27885321cc495d5.png
Hij maakt bij het schrijven / lezen soms wel iets meer schrijfgeluid dan ik gewend ben van mijn andere schijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 11:26

Bob

Qua temperatuurschommelingen heeft die schijf wel erger gezien tijdens de boottocht van Azie naar Europa. Ze is er alleszins op voorzien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je die schijf ook even de tijd gegeven om bij te komen van de temperatuurwisseling? Kou vinden schijven niet erg, misschien zelfs wel prettig. Maar de wisseling van temperaturen kan condens veroorzaken, op sommige plekken wil je dat liever niet. Even een dagje laten staan op kamertemperatuur en daarna gebruiken kan geen kwaad.

Dat een schijf meer of minder lawaai maakt hangt af van het type, fabrikant etc. Sommige schijven zijn gewoon niet gemaakt om geruisloos door het leven te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
sypie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:12:
Heb je die schijf ook even de tijd gegeven om bij te komen van de temperatuurwisseling? Kou vinden schijven niet erg, misschien zelfs wel prettig. Maar de wisseling van temperaturen kan condens veroorzaken, op sommige plekken wil je dat liever niet. Even een dagje laten staan op kamertemperatuur en daarna gebruiken kan geen kwaad.

Dat een schijf meer of minder lawaai maakt hangt af van het type, fabrikant etc. Sommige schijven zijn gewoon niet gemaakt om geruisloos door het leven te gaan.
Ohh, ja ik wilde hem gelijk gaan gebruiken. Ik koppel hem nu direct weer af en laat hem acclimatiseren. Dankje voor de info.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
saken schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:13:
[...]

Ohh, ja ik wilde hem gelijk gaan gebruiken. Ik koppel hem nu direct weer af en laat hem acclimatiseren. Dankje voor de info.
Als je hem al gebruikt hebt is ie al warm en hoeft ie niet meer te acclimatiseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:30
Die sequentiële snelheden zijn wel bizar laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Ernemmer schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:19:
[...]

Als je hem al gebruikt hebt is ie al warm en hoeft ie niet meer te acclimatiseren.
precies

Voor de volgende keer als een electrisch en/of fijnmechanisch apparaat te warm of te nat of te heet is geweest: heb geduld voor je er spanning op zet. Apparatuur kan typisch heel veel hebben als het uit staat.

In een geval als dit gaat het bijvoorbeeld om potentieel gecondenseerd vocht dat je op natuurlijke wijze wilt laten verdwijnen. De kans in dit geval is zeer gering juist omdat het product goed verpakt is geweest (doos, gesloten anti-statische zak met vochtvreter).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hij zit toch meestal in een gesealed anti-statisch zakje, dus nat worden is geen optie. Idiote actie vd bezorger (als hij geen toestemming had iig), maar voor de schijf geen probleem.

Condens zal ook niet vormen in de schijf, het ding is luchtdicht en daarmee ook vochdicht. Aan de buitenkant, tja, kan, maar verdampt ook gelijk, het is allemaal niet zo gek spannend maar even een uurtje wachten is wel het mooist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
zzattack schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:23:
Die sequentiële snelheden zijn wel bizar laag
Dat heb ik dus met al mijn externe hardeschijven..... wat zou dit kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als ik zo'n 40MB/s zie denk ik al snel aan de bandbreedte van USB2.0 plus overhead.
Kan het zijn dat je hem in een USB2.0 poort hebt zitten in plaats van iets van USB3.0 (of beter/sneller) ?

En het is al gezegd, maar nogmaals: Electronica die zeer koud of zelfs vochtig is niet aansluiten. Je kunt condensvorming krijgen tot zelfs sluiting als het echt nat is. Lekker laten drogen, kan het meestal best wel tegen.

[ Voor 37% gewijzigd door Ultraman op 22-11-2023 10:59 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Ultraman schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:57:
Als ik zo'n 40MB/s zie denk ik al snel aan de bandbreedte van USB2.0 plus overhead.
Kan het zijn dat je hem in een USB2.0 poort hebt zitten in plaats van iets van USB3.0 (of beter/sneller) ?
Ik heb al mijn usb hardeschijven op de usb poorten achter op het mobo zitten. Deze heb ik toevallig voorin gedaan en daarop staat geschreven: USB3.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/becf264ce85cd94ac627281da08941aa.png Dit zijn de speeds van mijn 3TB externe schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Gezien de snelheden zo dicht bij elkaar liggen lijkt dat toch sterk op een muur qua bandbreedte waar je tegenaan loopt. De doorvoer van de I/O lijkt de beperking en dan blijft de USB die op een lagere snelheid staat mijn hoofdverdachte. Dit resultaat is in die zin een mooie bevestiging van dat vermoeden.
Kan ons ook onnodig een bepaalde kant op sturen, maar je moet ergens beginnen.

Je maakt gebruik van een andere kabel voor deze twee schijven?
We werken niet met een dock of iets dergelijks?
USB3 functionaliteit werkt wel met andere apparaten?
Benodigde chipsetdrivers zijn geïnstalleerd?

[ Voor 73% gewijzigd door Ultraman op 22-11-2023 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Ultraman schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:00:
Gezien de snelheden zo dicht bij elkaar liggen lijkt dat toch sterk op een muur qua bandbreedte waar je tegenaan loopt.
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/d6478de9b788850aab91af32c290ae69.png
Screenshot van device manager

Nog een diskmark van mijn andere 8TB schijf, ook vrij laag. Streamt ook niet fijn, hapert als ik stream van die schijf.

Kan het een bios setting zijn?

Heb een Z690P WIFI D4 mobo en i7 12th gen

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/c0e34bfd85abe3ec28f7ea6c2a794e6e.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

Dat lijken mij 2.0 snelheden ja, heb je de webwinkel al ingelicht over wat er gebeurt is? Heb je het iig in de mail staan mocht er in de toekomst wel blijken dat er vocht bij gekomen is.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Ultraman schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:00:
Gezien de snelheden zo dicht bij elkaar liggen lijkt dat toch sterk op een muur qua bandbreedte waar je tegenaan loopt. De doorvoer van de I/O lijkt de beperking en dan blijft de USB die op een lagere snelheid staat mijn hoofdverdachte. Dit resultaat is in die zin een mooie bevestiging van dat vermoeden.
Kan ons ook onnodig een bepaalde kant op sturen, maar je moet ergens beginnen.

Je maakt gebruik van een andere kabel voor deze twee schijven?
We werken niet met een dock of iets dergelijks?
USB3 functionaliteit werkt wel met andere apparaten?
Benodigde chipsetdrivers zijn geïnstalleerd?
Zie nu pas je edit.
Er zit geen HUB tussen. Heb wel een Dell Thunderbolt dock tussenzitten, maar dat staat los van de USB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
D4NG3R schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:04:
Dat lijken mij 2.0 snelheden ja, heb je de webwinkel al ingelicht over wat er gebeurt is? Heb je het iig in de mail staan mocht er in de toekomst wel blijken dat er vocht bij gekomen is.
Heb hem bij Amazon gekocht. Is verstuurd vanuit Duitsland zie ik. Bij de tracking staat doodleuk "handled to receiver personally" :+ Heb een video gemaakt van het uitpakken als bewijs. Zal dan toch maar Amazon inlichten voor de zekerheid. Schijf gaat wel veel draaien hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Het was slimmer geweest als je die schijf eerst de gelegenheid had gegeven om op temperatuur te komen voor je hem aansloot.
Een schijf kan als hij niet gebruikt wordt prima met heel lage temperaturen overweg maar opstarten als hij erg koud is, is niet erg best voor mechanica.

Vocht hoef je niet bang voor te zijn, een disk is sealed dus er kan geen vocht naar binnen, alleen langdurig vocht kan corrosie op de printplaat en de contacten veroorzaken.

PS.
Disken op een website kopen is nooit verstandig, sorteer centra en pakket bezorgers gaan vaak niet erg zachtzinnig met pakketjes om.
Gooien en stoten met een harddisk is erg slecht voor ze.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25
saken schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:58:
Ik heb al mijn usb hardeschijven op de usb poorten achter op het mobo zitten. Deze heb ik toevallig voorin gedaan en daarop staat geschreven: USB3.0
In welke USB poorten heb je de HDD's daar aangesloten?
Toch niet misschien de (zwarte) USB 2.0 poorten?
Dat zou dan wel de lagere snelheid verklaren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
The_Doman schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:49:
[...]

In welke USB poorten heb je de HDD's daar aangesloten?
Toch niet misschien de (zwarte) USB 2.0 poorten?
Dat zou dan wel de lagere snelheid verklaren natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/4f55ad243535c8da4d70f68a06acbe00.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/c7df7ca863c96e0985213d16d0684ce0.jpg

Alle hd's zitten achterop en de nieuwe HD zit voorin (USB3.0)

https://tweakers.net/i/Nq...63122.jpeg?f=imagegallery

Ik zie dus dat ik mn hd's in de zwarte usb poorten (2.0d dus) na de ps2 poort. Zal ik als mijn taken gefinished zijn eens omprikken :-)

Maar wat ik niet snap is waarom die front poort zulke lage snelheden geeft?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Op die kast staat USB3, maar zit die intern ook aangesloten op een USB3 poort?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• saken
Ik zal hem tzt even openhalen om te checken waar die kabel naartoe loopt.
Oh jeetje, ik wist dit helemaal niet. Blijkt dat ik dus mn muis en toetsenbord op de usb3 poorten had en mn hd's op usb2.
Ik maar denken dat ik nieuwe hd's nodig had.

Dit is de performance nu van de nieuwe 20TB. hoe dom kon ik zijn.... straks ook ff kijken of dit met mn server ook het geval is.....

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/7db638501d4474508bcf0d2331e34434.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:24
@saken
Dit soort hardeschijven zijn hermetisch afgesloten en vaak ook gevuld met helium. Dus alleen de chipset kan beïnvloed worden door vocht.
Maar ik zou mij niet te druk maken hierover, hoe ze gooien met het pakketje is waarschijnlijk veel schadelijker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

saken schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:00:
Ik zal hem tzt even openhalen om te checken waar die kabel naartoe loopt.
Oh jeetje, ik wist dit helemaal niet. Blijkt dat ik dus mn muis en toetsenbord op de usb3 poorten had en mn hd's op usb2.
Ik maar denken dat ik nieuwe hd's nodig had.

Dit is de performance nu van de nieuwe 20TB. hoe dom kon ik zijn.... straks ook ff kijken of dit met mn server ook het geval is.....

[Afbeelding]
Kijk, lossen we dat probleem buiten je vraag rondom externe disk voor de deur ook meteen op :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 09:47

Managelorian

“This is the workflow.”

Was het zakje waar de HDD in zat gesealed? Want dan is er sowieso geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Hij zat niet in een zakje. Er zat een vervrommeld papier op. Welke overigens niet nat was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco011
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Net wat chrisborst zegt. Temperatuur maakt niet uit, zelfs niet beneden het vriespunt mits droog.

Ik zelf had de Seagate Exos X18 bij een Duitse webshop besteld. Zat wel netjes geseald in een anti-static bag van de HDD zelf en verder nog de piepschuim waarin de webshop de HDD ook aangeleverd kreeg.

Mocht er iets gebeuren heb je altijd nog garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:59
saken schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:40:
Hij zat niet in een zakje. Er zat een vervrommeld papier op. Welke overigens niet nat was.
Als er geen antistatische zak omheen zat dan vraag ik me af of je wel een nieuwe drive hebt... volgens mij horen die altijd in een gesealed zakje te zitten. Wellicht is dat tegenwoordig minder gangbaar maar ik vraag me dan wel af bij welke webshop je de drive hebt gekocht dat deze zo verzonden wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Archer_VC10 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:04:
[...]

Als er geen antistatische zak omheen zat dan vraag ik me af of je wel een nieuwe drive hebt... volgens mij horen die altijd in een gesealed zakje te zitten. Wellicht is dat tegenwoordig minder gangbaar maar ik vraag me dan wel af bij welke webshop je de drive hebt gekocht dat deze zo verzonden wordt?
Het gaat om een externe schijf. Die zitten doorgaans niet in een antistatisch of gesealde zak hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:47
Aikon schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:30:

Condens zal ook niet vormen in de schijf, het ding is luchtdicht en daarmee ook vochdicht. Aan de buitenkant, tja, kan, maar verdampt ook gelijk, het is allemaal niet zo gek spannend maar even een uurtje wachten is wel het mooist.
Een harddisk is niet luchtdicht, er zit een gaatje met filter om er voor te zorgen dat de luchtdruk in de behuizing gelijk is aan de luchtdruk buiten de behuizing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

ninjazx9r98 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:31:
[...]

Een harddisk is niet luchtdicht, er zit een gaatje met filter om er voor te zorgen dat de luchtdruk in de behuizing gelijk is aan de luchtdruk buiten de behuizing.
Sinds een paar jaar zijn steeds meer schijven wel degelijk hermetisch afgesloten om de helium niet te laten ontsnappen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:59
Admiral Freebee schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:11:
[...]

Het gaat om een externe schijf. Die zitten doorgaans niet in een antistatisch of gesealde zak hoor :)
Note to self: beter lezen.... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:47
CodeCaster schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:37:
[...]

Sinds een paar jaar zijn steeds meer schijven wel degelijk hermetisch afgesloten om de helium niet te laten ontsnappen.
Die had ik inderdaad even niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:53:
[...]

Die had ik inderdaad even niet aan gedacht.
Ik dacht altijd dat er een membraampje achter dat gaatje zat om luchtdrukverschillen wat op te vangen, maar idd, het is echt een gaatje met een filter zie ik :)

Uiteraard niet bij de helium schijven, maar daar doelde ik niet eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Gelukkig lag jouw dure pakketje er nog. Heb je al een klacht ingediend bij het bezorgbedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
BounceMeister schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:37:
Gelukkig lag jouw dure pakketje er nog. Heb je al een klacht ingediend bij het bezorgbedrijf?
Nee, nog niet gedaan. Denk dat ik alleen Amazon inlicht. postbedrijf is al eerder klacht ingediend, meerder malen. Heeft weinig zin, is maar net wie je treft als postbode.

Speeds 8TB schijf op usb3 poort:
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/273970e91187778b0447a1e0a4b8decf.png

Speeds 3TB schijf op usb3 poort:

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/892308ee19102d429aa81b993599114f.png
Zijn beide 5200 toeren schijven , de 20TB is 7200RPM

Aanzienlijke verbetering dus! :-D

De 20TB schijf is nog 20 uur aan het kopieeren van files. Maar schiet wel in het rood qua temp

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/2807a5be60b999ee6d8cb2811d6a5400.png

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:34
Hoe heb je die 20TB schijf liggen?
Geef hem eens wat meer koeling (bv. de randen op een verhoging leggen zodat de printplaat lucht rondom krrijgt als je hem los hebt liggen).

• sypie
  • Niet online
En dan nog: 55 graden voor een schijfje valt toch best mee?

• saken
Renault schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:19:
Hoe heb je die 20TB schijf liggen?
Geef hem eens wat meer koeling (bv. de randen op een verhoging leggen zodat de printplaat lucht rondom krrijgt als je hem los hebt liggen).
Hij staat rechtop op mijn bureau vrij van andere objecten.

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/eed2d3c5fb21e24930ec108896147ef4.png

Na 1 dag aangestaan te hebben.
54C

Mijn 3TB externe schijf is 20C (partitie H)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25
saken schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:02:
Na 1 dag aangestaan te hebben.
54C
De 7200RPM disk zal natuurlijk sneller wat warm(er) worden dan de andere schijven.
Ik neem aan dat de schijven automatisch in sleep/standby gaan bij geen gebruik?
WD heeft daar nog een tooltje voor om dat eventueel in te stellen:

WD External Drive Utilities Software
WD Drive Utilities External Drive Management Guided Assist

Drive Sleep Timer

The drive sleep timer turns off power to your drive after a certain period of inactivity to conserve power and minimize long-term wear on the drive.

Default Timer Setting ON
Default Time 30 minutes
Supported Time Intervals 10, 15, 30, 24 and 90 minutes
Pagina: 1