Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:30
Een paar weken geleden ben ik van Deconz overgestapt op ZHA omdat Deconz compleet was ontspoord en ik toch alles opnieuw moest inrichten.
In deze post wil ik mijn ervaringen delen op basis van een paar weken gebruik.

Ten opzichte van Deconz gaat het installeren van nieuwe devices een stuk prettiger en is beter te volgen. Ook hoe verschilldende sensoren in dezelfde device worden weergegeven is een stuk prettiger waardoor het inrichten van een netwerk een stuk beter gaat.
Ik heb ook gemerkt dat het systeem sneller schakelt als je lampen bedient.

Daar staan minpunten tegenover waar ik me toch wel aan erger.
Lampen en sensoren verliezen om onduidelijke redenen de verbinding met het netwerk en moeten dan gereset worden.

Automatiseringen heb ik nog niet stabiel werkend gekregen. Lichten beneden gaan "vanzelf" aan en uit, op
basis van dezelfde automatisering gaat de verlichting in het trapgat niet uit. Waarom?

Tekstberichten als een deur open gaat of juist dicht is worden niet verstuurd. In Deconz werkte dat feilloos.

Dubbel wip Aqara schakelaars werken niet, lijkt bekend probleem te zijn maar is nog niet opgelost. Ik heb van de vijf aqara schakelaars maar één enkelvoudige schakelaar werkend gekregen. Ik had nog een Aqara hub liggen, dus daarmee voor nu maar het licht en ventilatie op de WC geautomatiseerd.

Eenvoudige Ewelink schakelaars werken alleen als aan/uit knop. Andere functionaliteiten zijn wel te programmeren, maar ZHA reageert hierop niet.
FoH schakelaars werken in het geheel niet, schijnt ook een bekend probleem te zijn dat niet is / wordt opgelost.

Voor de philips RWL22 schakelaars is in Deconz een goed script beschikbaar, bij ZHA niet. In ZHA moet je alle knoppen apart programmeren en met scenes werken omdat de dimfunctie niet werkt. Ook hier herkent ZHA alleen aan/uit.

Als het opnieuw inrichten van mijn systeem met Deconz niet zo veel tijd zou kosten, zou ik liever terug gaan naar Deconz. Dat werkte niet feilloos, maar ZHA heeft echt veel te veel rafelranden.

DS1817+ DX517 - DS923+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:30
Na een wat negatieve post op woensdag, ben ik nu een paar dagen verder en heb het volgende toe te voegen
- het netwerk wordt stabieler als je bedrade devices als "accesspoint" gebruikt bij het pairen. Klaarblijkelijk loopt dan minder via de controler en wordt het netwerk stabieler.
- over het algemeen reageert het netwerk nu sneller dan op Deconz
- gisteravond aan het zoeken geweest naar scripts en voor bijvoorbeeld de genoemde sonoff schakelaars is een script beschikbaar.
- al de automatiseringen die ik had gemaakt ga ik compleet vernieuwen om zeker te zijn dat in de onderliggende codes niets blijft hangen en de boel verstoort.

IKEA wipschakelaars krijg ik nog steeds niet aan de praat, net als Aqara schakelaars zeer beperkt werken.

DS1817+ DX517 - DS923+