Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-02 13:26

JediUberknaft

May Da Force B With You !

Topicstarter
Hoi, ik ben aan het lezen op internet, wat nou een goede opstelling /configuratie is voor mijn pc, zodat ik op een zo goed mogelijke / snelle manier 4k video editing kan doen.
Ik was zelf in de veronderstelling, dat als ik alles vanaf 1 M2 schijf zou doen, dit het snelste was ( dus OS, software en video footage vanaf 1 schijf)

Maar nu lees ik dat het beter is, om 1 schijf met OS en software te hebben en de video footage vanaf een andere schijf te pakken en daarnaar toe renderen. Omdat anders OS prio krijgt

Ik dacht nu om zelf dit te doen:

1x 2TB Samsung 990 Pro M2 voor mijn OS, Video Software en games (die moet ik gaan aanschaffen)
1x 1TB Crucial M2 (heb ik nu, en draai ik nu mijn software en games op) puur voor mijn video footage en om final edits naartoe te renderen.

De rest van mijn systeem is het onderstaande en ga ik niks aan aanpassen:
Windows 10
Gigabyte B550 AORUS ELITE V2
Amd Ryzen 7 5700X
ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 Ti met 12Gb
80GB Ram
Corsair RM850 Gold 850W

Als ik deze opstelling doe, haal ik dan dus meer perfomance eruit met video editing ? Het gaat al snel, maar meer is altijd fijn. Efficienter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07 19:28

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Gezien de snelheid van huidige SSDs denk ik niet dat je met 2 SSDs een groot verschil gaat merken.
Sowieso zou je even moeten opzoeken wat je moederbord aan kan.

Ik denk dat als je een beetje huidige generatie games gaat spelen en 4k video gaat editen dat je met 2TB sowieso misschien wat krap bemeten bent en je dus wel een 2e SSD kunt gebruiken zodat je genoeg ruimte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
Ok, ik dacht al wel een beetje zoiets. Ik wel alsnog de opstelling doen die ik hierboven beschreef, maar vroeg mij gewoon af hoe het zou zitten met snelheid/efficientie.

Qua ruimte zit het wel goed. Ik schrijf de final edits namelijk weer weg naar een externe 6TB hd en hou zo de edit schijf redelijk leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het hangt ook van de gebruikte software af. Vaak kan je aparte locaties voor cache instellen en dergelijke en het scheiden van dat soort zaken van de daadwerkelijke video's kan nog wel eens helpen.
Of je OS dusdanig in de weg zit dat je zoiets gaat merken betwijfel ik, maar dat kan je zien door de belasting van de schijf te testen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
Gonadan schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:03:
Het hangt ook van de gebruikte software af. Vaak kan je aparte locaties voor cache instellen en dergelijke en het scheiden van dat soort zaken van de daadwerkelijke video's kan nog wel eens helpen.
Inderdaad ja, daar zal ik ook nog meer onderzoek naar doen. Dat deed ik vroeger ok al in Adobe Premiere enzo (daar werk ik nu ook mee) Thanks for reminding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratrace27
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-10-2024
Je hebt een beest van een machine om op te editen. Het enige wat ik zou aanpassen is een derde schijf toevoegen volgens de richtlijnen/aanbevelingen van Adobe.
STORAGE
Fast storage is mission-critical for video production.
  • SSD or NVMe flash memory drives
  • For local storage, an optimal setup uses three drives:
  1. System Drive for OS and apps
  2. Drive for the Media Cache - accelerator files, including peak files (.pek) and conformed audio (.cfa). Premiere can make thousands of calls to these files every second).
  3. Media Drive for video assets and other project media
You can use fast external drives for media and Media Cache. You can store Media Cache and Media on the same drive if only two drives are available.

Bron: https://helpx.adobe.com/p...RAGE,-Fast%20storage%20is
Voor 4k editing zou ik ook overwegen om te transcoden naar een editing formaat als Apple ProRes 422 of DNxHD bij grotere projecten met veel bestanden/post productie. Hierbij is het aan te raden om dit vooraf te plannen om jezelf later tijd te besparen. Het editen gaat (veel) vloeiender... alleen worden je editing bestanden een stuk groter omdat er zo min mogelijk compressie wordt toegepast on je CPU te ontlasten.
Een grote SATA SSD als Media Drive van 4TB+ is hierbij aan te raden.
Kortom zou ik het zo aanpakken:
  • 990Pro M.2 voor OS en Software.
  • Crucial M.2 voor Media Cache.
  • Grote SATA SSD als Media Drive. (M.2 = Beter maar mogelijk overkill...)
Transcoding bij grotere/complexere projecten.
Edit: Puget Systems heeft een aantal uitgebreide artikelen over dit onderwerp.
https://www.pugetsystems....hardware-recommendations/

[ Voor 5% gewijzigd door ratrace27 op 10-12-2023 16:21 . Reden: Link naar artikel toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
ratrace27 schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:40:
Je hebt een beest van een machine om op te editen. Het enige wat ik zou aanpassen is een derde schijf toevoegen volgens de richtlijnen/aanbevelingen van Adobe.

Kortom zou ik het zo aanpakken:
  • 990Pro M.2 voor OS en Software.
  • Crucial M.2 voor Media Cache.
  • Grote SATA SSD als Media Drive. (M.2 = Beter maar mogelijk overkill...)
Transcoding bij grotere/complexere projecten.

[...]
Super bedankt ! Hier ga ik zeker naar kijken !
Pagina: 1