Wifi voor camping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ties Braam
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-11-2023
Hallo allemaal,

Wij zijn bezig met een camping op te richten. Alleen lopen wij ergens tegen aan, namelijk de wifi. Wij zijn aan het onderzoeken hoe en wat we moeten doen zodat wij achter op de camping ook het internet kunnen gebruiken. Heeft iemand hier advies voor?

Alvast bedankt,
Ties

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

5 staplaatsen? Of 500? 5 vierkante meter oppervlakte of 500? De info is summier. Wat wil je bieden aan je gasten?

Wat heeft je onderzoek tot nu toe zelf al voor inzichten opgeleverd?

[ Voor 12% gewijzigd door Pizzaman op 21-11-2023 23:44 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:05

FreakNL

Well do ya punk?

Ga alsjeblieft niet voor 1 overkoepelende WiFi met 1 code. Recept voor ellende.

Ik heb wat kennis van campings en waar het zo is geregeld is het overal drama.

Bij ons op de camping is er een systeem op basis van Ubiquity. 1 hoofdzender en elke chalet een ontvanger. Daar met UtP naar binnen en dan een eigen AP. De ontvangers worden beperkt op 20mbit. Er zijn 60 staplaatsen en er ligt een 1000 verbinding. Beetje overboeking dus maar niet iedereen heeft de WiFi afgenomen geloof ik…

Ik zal later als ik niet meer mobiel zit uitgebreider posten.

[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 24-11-2023 00:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rveck
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-09 22:02
Voor een goed advies is denk ik wat meer informatie nodig.
Hoe groot is de camping?
Staan er gebouwen?
Hoeveel bezoekers/gebruikers rekent u op?
Aan wat voor internetverbinding denkt u?
Wordt het gratis wifi of is een betaalfunctionaliteit gewenst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Meer informatie is nodig idd; ga je kabels aanleggen, ligt er al iets, hoeveel plaatsen, alleen wifi bij je huisjes (?) of overal ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ties Braam
Wij willen overal wifi hebben op het hele trein. In totaal komen er ongeveer 30 plaatsen en wij zouden vij elk plekje wifi willen hebben. 1 plekje is ongeveer 15 vierkante meter. Aan kabels liggen er nog niks. Ik hoop dat dit wel voldoende info is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:08
Welk Land, Bergen geen bergen. Bos, geen Bos. etc. En al naar @rveck zijn vragen gekeken?

Er mist teveel informatie.

Schrijf uit wat exact de situatie is.
Als je dat niet lukt, vraag dan een ICT leverancier die dit voor je kan bekijken en regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:12
Ties Braam schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:04:
Ik hoop dat dit wel voldoende info is.
Nog niet. Zie ook de eerdere vragen. Ik merk dat je erg zoekende bent. Mijn advies zou zijn om met een ICT-bedrijf te gaan praten met jouw wensen en eisen. Zij kunnen inventariseren wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn. Mocht je twijfels hebben over kosten of oplossing dan kan je een tweede bedrijf voor een oplossing vragen en/of hier op het forum delen c.q, nadere vragen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 15:32
Is er ter plaatse voldoende 4G of 5G-dekking? Geen Wifi aanbieden is in dat geval ook nog een optie (en misschien wel een betere dan slechte Wifi aanbieden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Welk land, moet je nog andere kabels leggen, echt camping of huisjes, wat is je doelgroep.
Een jongeren camping stelt andere eisen dan de bejaarden caravanclub om het maar bot te brengen. Wat wil je uitstralen budget camping of 5 sterren waar de hele familie moet kunnen Netflixen. Kortom nog veel meer vragen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Welke internetverbinding heb je nu al liggen, los van de wifi? Is er glasvezelbeschikbaar?

Als je 30 plaatsen hebt ga je al snel +500 mbps down nodig hebben om iedereen fatsoenlijk te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:41
Met plekjes van 15 vierkante meter spreek je niet echt over een 5 sterren camping. Is dat een tikfout? Want 30 plekken van 4x4m kun je bijna met 1 accespoint wel af.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ties Braam
De camping komt gewoon hier in Nederland op weiland waar wij bomen en struiken om heen gaan planten. Wij hebben nu al een aansluit punt van glasvezel(Delta) in het huis. Onze doelgroep is iedereen. Wij moeten zoiezo nog stroomkabels naar de camping trekken. Er staat tussen het wifi punt die er nu zit naar de canping toe staat er een schuur van 100 meter lang en 10 meter hoog. Wij gokken als de camping helemaal vool staat dat er ongeveer 50 mensen op de wifi willen. Voor nu willen wij de wifi gratis houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:41
Maar hoe groot is er campingterrein dan? Want 50 devices kun je met één goed accespoint wel hebben en dat zou het wel een heel stuk eenvoudiger houden. Maar de lengte en breedte van het terrein zijn hier bepalend.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Met gratis zou ik sowieso snelheid cap toepassen.. Anders zit de hele camping 24/7 te streamen... De camping waar ik altijd sta bied gratis aan op 1mbit oid.. Wel met een portal.. Maar tegen betaling kan je dan weer unlimited (2 devices) krijgen... En dan haal je zo 400+mbit

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ties Braam
Aanvullende info; campingplaatsen zijn 150m2 groot. Totale grote minicamping is 6000 m2 daar komt nog parkeerterrein speeltuin en theetuin bij is nog een x 3500m2 bij.
Waarbij de grootste lengte 110 meter is en de grootste breedte 85 meter
Naar de schuur kan een kabel getrokken worden. Dan is de grootste afstand tot uiterste puntje camping 100 meter.
Idee is om een maximale hoeveelheid mb gratis te geven en daarboven te betalen.
Ben benieuwd of jullie hiermee verder kunnen?!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:12
Wat ik al aangaf: Zou eerder een bedrijf vragen dan hier op het forum zo vragen. Dit omdat je volgens mij geen idee hebt wat je allemaal moet doen. Daarnaast moet je het spul kunnen onderhouden of laten onderhouden. Schrijf goed wat je wil. Hoeveel budget je hebt en ga dan informeren bij bedrijven in de buurt.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ties Braam schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:26:
Aanvullende info; campingplaatsen zijn 150m2 groot. Totale grote minicamping is 6000 m2 daar komt nog parkeerterrein speeltuin en theetuin bij is nog een x 3500m2 bij.
Naar de schuur kan een kabel getrokken worden. Dan is de grootste afstand tot uiterste puntje camping 100 meter.
Pak de kaart/plattegrond er bij en teken in een soort ruitvorm/schaakbord patroon de AP's door ze 50 meter uit elkaar te plaatsen. Dan is een campinggast nooit verder dan 25 meter van zo'n ding verwijderd.
Reken vervolgens met 1200-1600.- ex BTW per AP afhankelijk van hoeveel je er nodig hebt. Hoe meer je er nodig hebt, hoe lager de prijs per AP omdat je sommigr overhead kosten (zoals een switch/rack) ksn verdelen over meerdere.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Huur een bedrijf hiervoor in. Serieus.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
We hebben het hier over een terrein van +/- 100 x 80 meter zonder obstakels. Als je max 20 meter tot dichtstbijzijnde AP aanhoud heb je ongeveer 4 x 2 = 8 AP nodig. Ubiquiti of soortgelijk is prima.

Neem je een router, 16 poort POE switch en 8 outdoor APs die je monteert op klein paaltje of boom. Met UTP grondkabel verbinden en klaar ben je. Met 2k met je dan een heel eind op weg.

uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro

uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)

uitvoering: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)

https://www.sandervunderi...bel-haspel-305-meter.html

In de controller kun je iedere user of ieder device beperken in de snelheid. En je kunt ook een premium service configureren.

[ Voor 52% gewijzigd door Sethro op 24-11-2023 07:05 ]

• SMSfreakie
  • Niet online
@Ties Braam je kan ook natuurlijk eens informeren bij een andere camping hoe ze iets geregeld hebben, of bij welk bedrijf ze dat geregeld hebben....

404 Signature not found

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-09 15:09

Prx

Heb je het idee dat je dit zelf zou kunnen aanleggen en onderhouden, en zou je dit ook willen? Zoals je merkt gaat er voor een zakelijke installatie als dit nog wel wat expertise in zitten om dit goed aan te leggen. Het heeft geen zin om apparatuur te gaan adviseren aan je als we er uiteindelijk op uitkomen dat je beter een externe partij in de arm kunt nemen, want die komen namelijk met een eigen voorkeur/keuze (as-a-service).

Mocht je antwoord hier toch volmondig 'ja' zijn, geef dan echt eens een leuk plattegrondje (en dat mag ook zelf getekend zijn) met enige vorm van schaal. De positionering kan heel afhankelijk zijn van de opstelling van je 'laantjes' of 'veldjes'.

Als je toch al van plan bent om stroom aan te leggen naar alle plekken, dan kun je (afhankelijk van het bovenstaande) dan ook kijken waar je er extra leiding neerlegt voor ethernet. Heb eerder op lokaties gestaan waar het Access Point netjes weggewerkt zat in een gesloten paaltje/paddestoel naast de elektra. Op die wijze heb je ook alles bij elkaar. En nee, dat hoeft niet helemaal bedraad vanaf de camping tot aan je uplink aan de provider (die ik los zou doen van jouw eigen internet, maar soit), dat kan best een stukje door de lucht als er vrij zicht is.. Maar op de camping zelf wil je niet zoveel geweld door de lucht heen, dat wil je zo stabiel mogelijk.

50 endpoints kun je met moderne apparatuur zo voorzien van een goede verbinding, daar heb je niet veel Access Points voor nodig, maar de dekking goed krijgen gaat de uitdaging zijn. Maar daar heb je echt een tekening voor nodig, incluis obstakels ingetekend, niet alleen cijfertjes qua oppervlaktes.

Ps. Ga alsjeblieft niet met MB's werken, maar limiteer gewoon elk apparaat op zoveel Mbit/s. Met een 1Gbit fiber verbinding kun jij 50 man allemaal 20Mbit geven, Dan kan iedereen 4K Netflix streamen (afgezien van het IP gezeik :+) en dan zit je nog maar aan ~750Mbit.

[ Voor 68% gewijzigd door Prx op 23-11-2023 21:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Sethro schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:00:
We hebben het hier over een terrein van +/- 100 x 60 meter zonder obstakels. Als je max 20 meter tot dichtstbijzijnde AP aanhoud heb je ongeveer 4 x 2 = 8 AP nodig. Ubiquiti of soortgelijk is prima.

Neem je een router, 16 poort POE switch en 8 outdoor APs die je monteert op klein paaltje of boom. Met UTP grondkabel verbinden en klaar ben je. Met 2k met je dan een heel eind op weg.

uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro

uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)

uitvoering: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)

https://www.sandervunderi...bel-haspel-305-meter.html
En dan kan 1 user dus de boel voltorrenten.

Dit is de slechtste oplossing en totaal niet serieus te nemen.

Wat PRX zegt dus. Maak een endpoint voor elke chalet. Dat kan bedraad en draadloos. Limiteer die endpoints op mbits. Zorg daarna per endpoint voor een EIGEN WiFi.

Op vakantieparken is nooit gezeik met WiFi/internet omdat ze daar ook zo werken. Op campings is het 9 vd 10 keer gezeik omdat ze 1 overkoepelende WiFi neerzetten waar dan 300 man op gaan zitten….

Plan:
Zet een hoge mast neer (kijk naar vergunningen) op een plek aan de buitenkant (bijv receptie). Of inderdaad op de schuur.
Daar hang je je zender die “breed” “straalt”. Op elk chalet zet je een ontvanger en die laat je naar de zender “kijken”. Deze ontvangers limiteer je aan de hand van je internetverbinding en aantal ontvangers. Dus 1000mbit en 20 ontvangers? Geef ze grofweg 45mbit. Achter de ontvanger zit een utp kabel, die trek je naar binnen en binnen zet je een routertje met WiFi van 4 tientjes.

De zender en ontvanger zijn “transparant” voor de eindgebruiker. Achter de hoofd zender zit gewoon een router. Dus als jij je laptop in de UTP kabel stopt in een chalet krijg je in theorie gewoon een IP van de router die achter de hoofdzender zit. Dit kun je nog extra beveiligen door alleen de Macs vd endpoint routertjes toe te laten. Hebben ze bij ons ook gedaan, alleen de WAN MAC adressen vd meegeleverde routers krijgen een IP vd hoofdrouter…

Dit is precies zoals het op onze camping geregeld is. En dat is in een zeer populaire kustplaats met 60+ campings. Op onze camping zijn er 60 standplaatsen, niet heel groot dus. Het is de enige camping waar “de WiFi” goed werkt, wat boerencampings uitgezonderd…

Bij ons op de camping moesten we de endpoint apparaten eenmalig aanschaffen (via 1 leverancier) inclusief installatiekosten. Dat was eenmalig 250 euro. Installatiegarantie van 10 jaar en apparaat-garantie 3 jaar. Nu ken ik de installateur en ik heb meteen een eigen router opgehangen in overleg. Ging er nog 5 tientjes af. Het werkt super. Kost verder niks, zit gewoon bij het jaarlijkse stageld…

Ik ben het met overige posters eens dat je het moet uitbesteden maar daar zitten ook knoeiers tussen die met een oplossing komen wat op een lege camping een perfect resultaat geeft. En dan wordt het zomer en kom je erachter dat ruk is omdat er teveel mensen op zitten te rotzooien.

Praat eens met www.Wimood.nl

https://nl.linkedin.com/company/wimoodnl

30 plekjes over zo’n klein stukje leent zich uitstekend voor 1 zender en 30 losse ontvangers… Maar het hangt er wel vanaf: wat voor plekken praten we over? Chalets/stacaravans dus vaste sta plekken? Of tenten en elke dag andere bezoekers? Als het niet om vaste sta plekken gaat gaat mijn hele verhaal niet op….

[ Voor 57% gewijzigd door FreakNL op 24-11-2023 01:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik zou eerst kijken wat je gasten willen

TLDR ik geef alleen punten die je beste mee kan nemen in het plan .. en eerlijk gezegd laat 10 bedrijven langskomen en vraag ze om een voorstel voor 10 jaar oid .. scheelt je hoop gezeik + onderhoud is gedekt maar houd apparatuur in eigen aanschaf/beheer (kortom jij blijft eigenaar .. maakt bij dispuut overstap makkelijker.

je wilt wifi/netwerk hebben voor
- kantoor
- medewerkers
- betalingsverkeer
- filmavond (entertainment voor groepen)
- mensen die willen "werken" (vakantie terwijl je werkt)
- camping gasten

Vergeet niet de hangjongeren die bij een jeugdhonk (niet op de hele camping dus) .. wel filmpjes kunnen kijken of muziek luisteren (blije ouders ..als resultaat)
of dat je in de bar/plaza wel je netflix film /serie download (en gelijk een drankje hapje gescoort word = inkomsten)

wifi aanleggen is een "kunst" .. werk met cirkels van 20-30m .. op je plattegrond.(zelfde schaal of course) betere isolatie(caravan/huisje) is slechter bereik ..en metaal beinvloed ook.. (tentbuizen) dus ga niet uit van de "max" 35m cirkels..

Beste is een "ring" neerleggen van glasvezel, langs/naast voetpaden in buizen 12 /24 in een mantel,
het idee hierachter is dat als je de ring ergens onderbreekt door een werknemer die iets te enthousiast tijdens het hoog seizoen de boel te diep omspit je nog een backup hebt.. de je gaat ook niet alle vezels gebruiken maar het is goedkoper over 2 jaar wanneer je weer geld kan investeren om opnieuw kabels voor meer capaciteit ..

+ glas is minder gevoelig voor bliksem inslagen..

nu er zijn mannetjes die je in kan huren met glasvezel apparatuur die de connectors eraan kunnen zetten je hoeft niet alle 12/24 of hoeveel je er ook neerlegt aan te sluiten..

glas kan je gebruiken voor tv + internet dus multifunctioneel en 10gbit /100gbit omzetter naar ethernet voor je wifi dingen ..

houd er rekening mee dat je 2 of 3 internet aansluitingen wilt hebben, als er 1 storing heeft en "zakelijk" is niet zakelijk dus .. bellen als internet uitvalt tenzij een echte storing tussen de centrale en je camping ben je alsnog "overmacht" de pisang.. + je kantoor wilt niet gehinderd worden door camping gasten die streamen.

er zijn vast bedrijven die dit voor je kunnen doen ?

ik kom niet naar je camping als je moet betalen per MB (voor gratis wifi) gratis internet is wel fijn als je de lokale gelegenheden / google maps oid (dichtbijzijnde winkel)

oplossing: je kan gratis internet beperken tot https (meeste websites) en bv verbindingen verbreken voor 5 minuten als ze boven 20mb gaan per website.. .. (geen film/serie streamen of via een vpn hoef je ook niet lastig te doen met websites blokken..

Betaald internet toegang zou ik in 2 varianten aanbieden .. "office" want je wilt vanaf de camping "werken" en een "betalende bezoeker" die gewoon krijgt wat hij krijgt .. (die deelt zijn internet toch wel)

kortom denk niet aan alles dicht zetten .. of $$$$$

en bestel niet als je 5 access points nodig hebt er maar 5 .. doe er 10 .. houd die 5 als reserve ..
en kastjes zijn natuurlijk mooi doelwit voor "sloopers" . en vocht is ook een uitdaging voor elektronica

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:31
@FreakNL
Gaat het in jullie geval om vaste plekken met (sta) caravans?
Wij hebben ook seizoensplek op populaire badplaats, vlakbij wiimood, en daar hebben ze gekozen voor 3 accesspoints op paal die draadloos meshen. Werkt buiten prima maar binnen voor geen meter, isolatie van de caravans lijkt wel kooi vam faraday en stopt het wifi.
Ik heb dat opgelost door mikrotik wifi client aan de gevel te hangen en dat te repeaten via ap wat binnen staat.

Resume: als het vaste plekken met caravans zijn zou ik 100% voor jouw oplossing gaan. Zijn het tenten dan kom je denk ik nog wel uit met een aantal accesspointsl buiten strategisch

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja het gaat hier om vaste plekken met stacaravans en chalets.

Als het om wissel plekken gaat is er idd een andere oplossing vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
FreakNL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 00:31:
[...]

Dit is de slechtste oplossing en totaal niet serieus te nemen.

Wat PRX zegt dus. Maak een endpoint voor elke chalet. Dat kan bedraad en draadloos. Limiteer die endpoints op mbits. Zorg daarna per endpoint voor een EIGEN WiFi.

Op vakantieparken is nooit gezeik met WiFi/internet omdat ze daar ook zo werken. Op campings is het 9 vd 10 keer gezeik omdat ze 1 overkoepelende WiFi neerzetten waar dan 300 man op gaan zitten….

Plan:
Zet een hoge mast neer (kijk naar vergunningen) op een plek aan de buitenkant (bijv receptie). Of inderdaad op de schuur.
Daar hang je je zender die “breed” “straalt”. Op elk chalet zet je een ontvanger en die laat je naar de zender “kijken”. Deze ontvangers limiteer je aan de hand van je internetverbinding en aantal ontvangers. Dus 1000mbit en 20 ontvangers? Geef ze grofweg 45mbit. Achter de ontvanger zit een utp kabel, die trek je naar binnen en binnen zet je een routertje met WiFi van 4 tientjes.

De zender en ontvanger zijn “transparant” voor de eindgebruiker. Achter de hoofd zender zit gewoon een router. Dus als jij je laptop in de UTP kabel stopt in een chalet krijg je in theorie gewoon een IP van de router die achter de hoofdzender zit. Dit kun je nog extra beveiligen door alleen de Macs vd endpoint routertjes toe te laten. Hebben ze bij ons ook gedaan, alleen de WAN MAC adressen vd meegeleverde routers krijgen een IP vd hoofdrouter…

Dit is precies zoals het op onze camping geregeld is. En dat is in een zeer populaire kustplaats met 60+ campings. Op onze camping zijn er 60 standplaatsen, niet heel groot dus. Het is de enige camping waar “de WiFi” goed werkt, wat boerencampings uitgezonderd…

Bij ons op de camping moesten we de endpoint apparaten eenmalig aanschaffen (via 1 leverancier) inclusief installatiekosten. Dat was eenmalig 250 euro. Installatiegarantie van 10 jaar en apparaat-garantie 3 jaar. Nu ken ik de installateur en ik heb meteen een eigen router opgehangen in overleg. Ging er nog 5 tientjes af. Het werkt super. Kost verder niks, zit gewoon bij het jaarlijkse stageld…

Ik ben het met overige posters eens dat je het moet uitbesteden maar daar zitten ook knoeiers tussen die met een oplossing komen wat op een lege camping een perfect resultaat geeft. En dan wordt het zomer en kom je erachter dat ruk is omdat er teveel mensen op zitten te rotzooien.

Praat eens met www.Wimood.nl

https://nl.linkedin.com/company/wimoodnl

30 plekjes over zo’n klein stukje leent zich uitstekend voor 1 zender en 30 losse ontvangers… Maar het hangt er wel vanaf: wat voor plekken praten we over? Chalets/stacaravans dus vaste sta plekken? Of tenten en elke dag andere bezoekers? Als het niet om vaste sta plekken gaat gaat mijn hele verhaal niet op….
Die snelheidsbeperking die je voorstelt kun je ook gewoon opleggen als je wifi gebruikt. Op verschillende manieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:31
Ik zou wel opletten met snelheidsbeperking, als je teveel capt dan zijn de clients langer bezig en nemen ze meer airtime in beslag.
Een megabit of 30-40 per client is prima, veel meer snelheid pakt een gemiddelde client toch niet.

Torrents zou ik verbieden icm detectie. Zie iemand met torrents? Dan direct blokkeren. Niet alleen vanwege de impact op wifi maar ook legal etc.
dankzij streaming is de kans op torrents wel stuk lager.

Anno 2023 wil je zoveel mogelijk 5ghz wifi maar dat is outdoor wat lastiger. Door een caravan krijg je nauwelijks 5ghz dus wil je 2.4 wellicht ook aanbieden.
Daarnaast mag je outdoor geen 5ghz kanalen 36-48 gebruiken. Je moet dus dfs kanalen gebruiken
Als je pech hebt met radar in de buurt kan dat ook weer uitdagingen geven

[ Voor 62% gewijzigd door laurens0619 op 24-11-2023 07:27 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-09 11:35
Maak eens een schets van je grond. is het een rechthoek? Vierkant?

Eerste en belangrijkste vraag: BUDGET?
Want anders kunnen we blijven gooien met voorstellen.

Zoals anderen al aanhaalden zou ik kijken naar Ubiquity.
Een AP hangen is simpel, maar wat er achter hangt is vele malen belangrijker!
Wie zal het beheren? Heb jij de kennis?

Ik doe zulke kleine installaties regelmatig es.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-08 07:40
Geen idee waar je vandaan komt, maar heb hier in Nijmegen een bedrijfsverzamelgebouw met soortgelijke afmetingen van WiFi voorzien. Ubiquiti als leverancier voor de hardware. Power over ethernet naar je access points zodat je niet én stroom én ethernet moet trekken. Dream router of dream machine SE als basis gebruiken, switch erachter en dan voldoende (1 per 2-4 plekken) outdoor access points (koop 5-packs Ubiquiti UAP-AC-M als je kosten wil besparen). En gebruik 'surge protectors' als je wil voorkomen dat je de switch sloopt bij blikseminslag.

Edit: maak het vooral niet te ingewikkeld. Je hebt het over een mini-camping. 30 plekken. Ga geen ingewikkelde configuraties bouwen met toegangscodes e.d., doe dat als je echt overlast gaat ervaren van heavy users. Denk dat dat wel mee gaat vallen. Snelheidslimiet per client van 50Mbit werkt doorgaans afdoende.

[ Voor 14% gewijzigd door emile op 24-11-2023 09:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-09 20:17
RedPas schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:06:
Maak eens een schets van je grond. is het een rechthoek? Vierkant?

Eerste en belangrijkste vraag: BUDGET?
Want anders kunnen we blijven gooien met voorstellen.

Zoals anderen al aanhaalden zou ik kijken naar Ubiquity.
Een AP hangen is simpel, maar wat er achter hangt is vele malen belangrijker!
Wie zal het beheren? Heb jij de kennis?

Ik doe zulke kleine installaties regelmatig es.
Grappig, had ik ook. Iedereen gaat los met oplossingen maar eerste vraag moet zijn, wat is je budget.
Als de klant aangeeft max 500 kwijt te willen of max 20K, dat scheelt nogal wat :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 00:44
Enige juiste manier is om een survey te doen adhv een plan van de camping waar alle gebouwen/chalets op staan.

Ik denk dat een eerste keuze al gaat moeten zijn of je alles zelf gaat plaatsen/configureren, of dit in beheer gaat laten door een IT firma (vaak tegen maandelijkse kost, soms ad-hoc facturatie). Ben je confident om zelf problemen op te lossen, heb je een hulplijn? Zoniet zou ik er zelf niet aan beginnen. Uiteraard kan je de bekabelingswerken en montage zelf doen in samenspraak met een IT partner, maar het beheer en de configuratie in handen van een professional laten.

Iedereen schreeuwt hier ook 'UniFi', maar dit hangt er vanaf. Soms is het voordeliger om Ruckus of Cisco te plaatsen... Hangt allemaal af van de locatie en vereisten.

Graafwerken doe je (hopelijk) maar 1 keer, dus denk goed na en onthoud dat goedkoop duurkoop is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je gaat nog electra aanleggen etc. ik zou voor nu iets meer geld uitgeven en alles in een mantel buis leggen zodat je er later altijd nog iets bij kan leggen. Denk nu na over een netwerk van kabels wat je neer gaat leggen.
Anders gezegd maak een plan waar je ultiem naar toe wilt, zorg dat je alles wat je doet past in dat plan op termijn scheelt dat een hoop geld en ergernis.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-09 11:35
Kabels? Glasvezel ja, liefst in een lus rond terrein. Voorzie genoeg en grote trekputten.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-09 14:41
@Ties Braam Wanneer je zelf exact weet wat je doet kun je het systeem volledig in eigen beheer nemen. Aangezien je de vraag hier op het forum stelt zou mijn advies zijn om het uit te besteden aan een (lokale) partij die hier dagelijks mee bezig is. Vraag een stuk of vijf bedrijven om een offerte voor dekkende outdoor WiFi en kijk waar ze mee komen. Vraag vervolgens de community hier om de offertes te beoordelen. Dat zou ik je willen adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ybos schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:26:
[...]

Grappig, had ik ook. Iedereen gaat los met oplossingen maar eerste vraag moet zijn, wat is je budget.
Als de klant aangeeft max 500 kwijt te willen of max 20K, dat scheelt nogal wat :Y
eigenlijk niet, een goed werkende mesh waarbij je niet reconnect voor elke AP kan een uitdaging zijn.. dan heb je het nog niet eens over de rest van de infra / investering

en ja investering helpt wel veel maar de rest van de faciliteiten zijn ook niet gratis om aan te leggen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-09 14:41
vso schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:50:
[...]

eigenlijk niet, een goed werkende mesh waarbij je niet reconnect voor elke AP kan een uitdaging zijn.. dan heb je het nog niet eens over de rest van de infra / investering

en ja investering helpt wel veel maar de rest van de faciliteiten zijn ook niet gratis om aan te leggen
Je kunt het heel low budget doen en dat zal vast werken maar beter is het om meer geld uit te trekken en het meteen goed te doen zodat je vanaf het begin een goede indruk kunt maken op je (toekomstige) gasten.

Liever een bedrade backbone dan draadloos, hoewel WiFi 7 (IEEE 802.11be) wel de belofte heeft dat het zeer robuust is, maar ja zie op dit moment maar voor een redelijke prijs leuke access points te vinden met ondersteuning voor een WiFi 7 backbone, daar zijn er nog niet veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

FrankHe schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:58:
[...]

Je kunt het heel low budget doen en dat zal vast werken maar beter is het om meer geld uit te trekken en het meteen goed te doen zodat je vanaf het begin een goede indruk kunt maken op je (toekomstige) gasten.

Liever een bedrade backbone dan draadloos, hoewel WiFi 7 (IEEE 802.11be) wel de belofte heeft dat het zeer robuust is, maar ja zie op dit moment maar voor een redelijke prijs leuke access points te vinden met ondersteuning voor een WiFi 7 backbone, daar zijn er nog niet veel van.
backbone is inderdaad 20x belangrijker zie vso in "Wifi voor camping"

En dan had ik het niet eens over 5ghz vs 2,4ghz er zijn nog heel veel andere dingen die erbij komen kijken.

ik zou persoonlijk de eigenaren van andere NL camping(s) die je niet als directe concurent beschouwen benaderen en dit soort vragen aan hun stellen.. hun leveranciers hebben immers al de ervaring opgebouwd

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:55
Lijkt me ook relevant of je de Wi-Fi gratis wil aanbieden of als betaalde service, ook qua investering in de totaaloplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 00:31:
[...]

* SMSfreakie meld!! en dan via SFTP naar de NAS thuis duwen :P

J/K natuurlijk maar het kan op de camping waar ik zit dus gewoon als je het zou willen..
al is dat in het hoekje van de camping waar we zitten wel een uitdaging met een laptop only :+

404 Signature not found

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Weer zo typisch Tweakers topic, ts is hagelnieuw en komt met een uiterst summiere uitleg van zijn probleem en mensen typen hier al hele lappen tekst neer.

Met zo weinig info kan niemand iets en als commercieel bedrijf kan je gewoon een ander commercieel bedrijf inschakelen die een prachtige wifi oplossing kan realiseren, of nog mooier vraag drie leveranciers een mooi design voor je te maken en kies daarin wat het beste bij je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:27
vso schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 01:52:
[...]
Beste is een "ring" neerleggen van glasvezel, langs/naast voetpaden in buizen 12 /24 in een mantel,
het idee hierachter is dat als je de ring ergens onderbreekt door een werknemer die iets te enthousiast tijdens het hoog seizoen de boel te diep omspit je nog een backup hebt.. de je gaat ook niet alle vezels gebruiken maar het is goedkoper over 2 jaar wanneer je weer geld kan investeren om opnieuw kabels voor meer capaciteit ..

+ glas is minder gevoelig voor bliksem inslagen..
Dit dus: Mantelbuizen leggen, glasvezel erdoor. Je hebt Delta die nu al tot 5Gb aanbieden (misschien niet bij jou maar dan komt dat nog een keer). Ik zou een sternetwerk aanleggen, da's sowieso ook voor je stroomkabels beter dan 1 grote (inductie)lus en glasvezel in dezelfde buis als stroom geeft ook minder risico's. Reken erop dat je "ooit" een kabel kapot gaat trekken. Hoe meer lengte, hoe groter die kans ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-09 17:09

Perkouw

Moderator General Chat
Even een selectief stukje die ik wil quoten. Zag het hierboven ook al voorbij komen. Denk dat het belangrijk is eerst even stil te staan bij wat je nu daadwerkelijk wilt en dan de vraag duidelijk uit te zetten bij een commerciële partij. Zoek je hulp op een publiek forum als hier, dan is het handig dat je zelf héél wat meer inzet vertoond.

Zoals ik in je startpost leest heb je de wensen om een camping op te richten, daar komt natuurlijk heel wat meer bij kijken dan alleen het aanbieden van internet aan je gasten. Het lijkt me verstandig dat je eerst het stuk 'camping' goed uitwerkt en dat je weet hoe straks e.e.a. echt definitief staat van theehuis tot sta plaatsen en welke andere voorzieningen je plaatst etc. Zodra netwerk om de hoek komt kijken lijkt het me goed dan te bepalen welke wensen/eisen je hebt. Ga je straks ook Tv aanbieden? Ga je wellicht nog andere netwerk geregelaarde zaken nodig hebben/aanbieden. Denk aan bijv. een pasjes systeem voor toegang?

Samenvattend zou ik zeggen; werk het hele plan eens uit, kijk of je een commerciële partij nodig hebt (denk verstandig als ik je reacties zo lees) en zo niet werk dan ook echt je netwerk aanpak eens uit en kom dan eens hier polsen voor feedback/gerichte vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-09 22:45
Het klinkt allemaal niet of je je al erg goed ingelezen hebt. Als dat op de rest van de camping zaken ook zo is, dan ga je het heel erg druk krijgen met klachten en wensen van je gasten.

Basis is: jij moet een plan hebben voor het geheel. WiFi is slechts een onderdeel van dat plan. En: Wifi is tegenwoordig service en geen verdien model meer.

Bedenk ook dat je prima met Wifi kan rommelen in je huis, dat je prima een door een firma opgezet netwerk zelf kan beheren, maar dat je straks al zoveel dingen te doen hebt, dat je simpelweg zaken die een ander kan doen voor niet al te veel geld, beter daar kan laten. Zeker als je erg weinig verstand er van hebt. Zelfs zo weinig dat je nu nog niet in staat bent om hier een goede casus te presenteren, waardoor je echt te helpen bent. In dit geval verwacht ik niet dat we zoveel kunnen toevoegen.

Laat je niet afremmen in je dromen en ideeën, maar een camping openen hoe klein ook is een bedrijf gaan runnen met alles wat daarbij komt. Leuk voor er bij als je een boerderij of iets dergelijks hebt, maar een klus om op te zetten met voorzieningen, regels en allerhande partijen en contracten.

Dus eerst nu een plan maken: wat wil ik, wie wil ik bereiken? Hoeveel geld wil ik investeren, hoe groot wil ik beginnen, hoe wil ik daarna opschalen naar groter. Maak een businessplan, waarin je de investeringen afzet tegen wat het moet opbrengen. En maak dit toetsbaar voor bijvoorbeeld een bank. Die wijzen alles af waar maar enig risico in zit, dus dat is een prima toets of je ver genoeg bent met het plannen en nadenken.

En weet dat gasten kritisch zijn. Zet je op je website Wifi, dan verwacht men ook WERKENDE Wifi. En dat is voor de andere campingzaken zoals sanitair en andere voorzieningen net zo. Wat is je tijdspad en wees reëel: als jij ongeveer de enige mankracht bent, dan moet je als stelregel dubbel zoveel tijd nemen als dat jij nu denkt.

Als ik je 2 posts met gedachten lees, dan durf ik nu al te stellen dat je plan niet compleet is en je nu al over de uitvoering begint. Of je gestelde vraag hier moet niet kloppen (misschien wil je weten wat je moet begroten? Wat er bij komt kijken?)

Een camping starten op de manier waarop je hier de casus presenteert wordt niets. Laat dan wat vrienden en famillie bij je kamperen maar zet het verder uit je hoofd.

Dit is niet onaardig bedoeld, maar het is wel zelfbehoud voor je vrees ik.

Wil je er echt voor gaan, praat dan eens met een andere niet in de concurrerende ring liggende camping. Personeelsgebrek alom. Als je een (hoog) seizoen gratis meewerkt en tegelijk afspreekt in de keuken te mogen kijken wat er bij komt kijken, dan heb je in 3 maanden werk een heel goed beeld denk ik en kan je eerder ons adviseren dan dat wij jou dat doen.

[ Voor 12% gewijzigd door ucsdcom op 24-11-2023 14:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Wij beheren een natuurcamping, en bieden daar bewust geen Wifi aan, omdat we ons richten op rustzoekers en natuurliefhebbers, niet op mensen die de hele dag in de voortent zitten te Netflixen. Daarbij is Wifi op zo'n terrein ook niet te realiseren door het grote aantal bomen en struiken die het signaal enorm dempen. Dat is dus ook iets wat je in je netwerkplanning mee moet (laten) nemen.

Om je verder een idee te geven van het beheer van een camping in het hoogseizoen: Als alles vol staat, kun je 2 tot 3 keer per dag je sanitair schoonmaken. Je moet je logboek voor de legionellacontrole bijwerken. En er raakt ook wel eens een toilet verstopt. Dan ben je ook nog met de hogedrukreiniger in de weer of aan het proberen of je snel een ontstoppingsbedrijf kunt regelen. Tussendoor ben je 2 of 3 keer per week bezig met maaien, bezig met reserveringen of het inschrijven en administratie van je gasten, mag je groot en klein leed van de gasten oplossen en dan heb je zo te zien ook nog een theetuin waar de horeca bemensd moet zijn. En als klap op de vuurpijl mag je 's avonds om kwart voor 11 naar die ene caravan toe dat Frans Bauer nu onderhand echt uit moet... Oh, en de volgende morgen begint alles om half 7 weer opnieuw...

In het najaar heb je nog geen rust. Dan mag je snoeien, kampotgekampeerde veldjes opnieuw inzaaien, in de winter kun je dan je gereedschap zoals zit- en bosmaaiers laten onderhouden en onderhoud aan de voorzieningen doen (denk ook bijvoorbeeld aan het laten keuren van de speeltuin), en vanaf Pasen begint het kampeerseizoen weer.

Dan ben je waarschijnlijk heel blij dat je de Wifi uitbesteed hebt :D

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-09 14:05
FreakNL schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 23:45:
Ga alsjeblieft niet voor 1 overkoepelende WiFi met 1 code. Recept voor ellende.

Ik heb wat kennis van campings en waar het zo is geregeld is het overal drama.

Bij ons op de camping is er een systeem op basis van Ubiquity. 1 hoofdzender en elke chalet een ontvanger. Daar met UtP naar binnen en dan een eigen AP. De ontvangers worden beperkt op 20mbit. Er zijn 60 staplaatsen en er ligt een 1000 verbinding. Beetje overboeking dus maar niet iedereen heeft de WiFi afgenomen geloof ik…

Ik zal later als ik niet meer mobiel zit uitgebreider posten.
This is the way.

Je kunt het aanvullen door over het park AP's te hangen en op die AP's alle WiFi netwerken toelaten.
Dan kunnen je gasten verbinden met hun eigen WiFi en deze blijven gebruiken door het gehele park heen.

Binnen de controller kun je op de AP instellen welke WiFi's er uitgezonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Duke of Savage schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:06:
[...]

This is the way.

Je kunt het aanvullen door over het park AP's te hangen en op die AP's alle WiFi netwerken toelaten.
Dan kunnen je gasten verbinden met hun eigen WiFi en deze blijven gebruiken door het gehele park heen.

Binnen de controller kun je op de AP instellen welke WiFi's er uitgezonden worden.
Dit wordt geen chaletpark. Als ik zie dat @TS in zijn eerste post al begint over max. 30 plaatsen, dan gaan ze draaien met een vergunning voor een minicamping. Daar mag je dit soort bouwwerken niet neerzetten, hooguit een of 2 trekkershutten, als de gemeente dat toestaat. Mensen zullen daar voornamelijk komen met de eigen tent, vouwwagen of sleurhut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Oekiejoekie schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:40:
Wij beheren een natuurcamping, en bieden daar bewust geen Wifi aan, omdat we ons richten op rustzoekers en natuurliefhebbers, niet op mensen die de hele dag in de voortent zitten te Netflixen. Daarbij is Wifi op zo'n terrein ook niet te realiseren door het grote aantal bomen en struiken die het signaal enorm dempen. Dat is dus ook iets wat je in je netwerkplanning mee moet (laten) nemen.
wifi (apparatuur) is door de jaren heen wel verbeterd, dit is nog wel de gedachte van 1999 met de kennis en opvattingen van de toenmalige kennis zeg maar ..

Case en point menig camping heeft groen zoals je noemt en wel werkende wifi ..

ik heb een gsm met internet .. maar mijn kids blazen met gemak onze databundels er doorheen op dag 1 van aankomst. jeugd speelt niet meer met elkaar ze "appen" .. en zitten stil in groepjes bij elkaar om een wifi punt heen. en vind ik erg fijn want ze zitten niet om mijn kop te zeuren.. wat ze wel doen als ze bij de sta-plek kunnen internettten..

je camping bied zeker wel TV aansluiting aan zodat iedereen na etenstijd wel achter de TV kruipt ? beetje dubbelzinnig vind ik zoiets ..

En begrijp me niet verkeerd, vind je insteek / uitleg wat oudbollig .. zolang je camping de door jou gewenste gasten aantrekt doe lekker je ding ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekiejoekie
vso schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:15:
[...]

je camping bied zeker wel TV aansluiting aan zodat iedereen na etenstijd wel achter de TV kruipt ? beetje dubbelzinnig vind ik zoiets ..

En begrijp me niet verkeerd, vind je insteek / uitleg wat oudbollig .. zolang je camping de door jou gewenste gasten aantrekt doe lekker je ding ;)
Wij hebben inderdaad geen TV-aansluitingen, en zelfs geen stroom op de plekken. We hebben zelfs geen afgebakende plekken, je zet bij ons je tent gewoon op een van de vrije veldjes die overal tussen de natuur zijn.

En ja, daar is zeker een heel aardige nichemarkt voor. Veel van onze kampeerders zijn fietskampeerders. Die hebben niet eens de ruimte om dat soort luxe mee te slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:52

RoamingZombie

Watching the sheeple...

vso schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:15:
[...]

wifi (apparatuur) is door de jaren heen wel verbeterd, dit is nog wel de gedachte van 1999 met de kennis en opvattingen van de toenmalige kennis zeg maar ..

Case en point menig camping heeft groen zoals je noemt en wel werkende wifi ..

ik heb een gsm met internet .. maar mijn kids blazen met gemak onze databundels er doorheen op dag 1 van aankomst. jeugd speelt niet meer met elkaar ze "appen" .. en zitten stil in groepjes bij elkaar om een wifi punt heen. en vind ik erg fijn want ze zitten niet om mijn kop te zeuren.. wat ze wel doen als ze bij de sta-plek kunnen internettten..

Ik denk dat jij een beetje het punt mist van een natuurcamping. Ongetwijfeld niet jouw ding maar er zijn zat mensen die op vakantie willen zonder tv, internet, etc. Je weet wel, lekker primitief, tentje er bij, mooie natuur en rust. :+

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RoamingZombie schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:56:
[...]

Ik denk dat jij een beetje het punt mist van een natuurcamping. Ongetwijfeld niet jouw ding maar er zijn zat mensen die op vakantie willen zonder tv, internet, etc. Je weet wel, lekker primitief, tentje er bij, mooie natuur en rust. :+
offtopic:
sure maar 5 min van de lokale super en nog steeds gsm (en dus internet) ontvangst en zonder openvuur vind ik niet "puur natuur" kan je net zo goed op het grasveld om de hoek pakken. 8)

Maar laten we niet te ver OT gaan voor de rest we snappen elkaar en ieder zijn meug

Tja vanalles

Pagina: 1