Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MITHRASteefs
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-09 22:00
Hallo,

Ik had een vraag een oude VCR/VHS Player van Philips heb ik recent kunnen bemachtigen maar naar het aansluiten hiervan is het volgende component kapot gegaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ocaz1C3hQVmqU1cmMsV6nXfTidQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UVTvcjglOyjZHxOKquarvC3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fv6wUKmKT0mvahRp6SswECP47Rg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJEd7GuJp7MwMKbwvXQSNsKA.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik hier en daar vind is dat mensen aangeven dat dit component niet perse nodig is, weet er hier iemand meer van? En wat stellen jullie voor het te vervangen door een nieuwe RIFA HPC 25/085/56 of is er een beter en meer robust component wat ik hiervoor zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-09 17:42
https://www.conrad.nl/nl/...-ac-10-15-mm-1569576.html
Het is een ontstoring condensator, kan je zonder ja maar is niet verstandig.
Deze condensatoren van dit merk staan bekend op ontploffen na een aantal jaar, omdat ze vocht aantrekken.

[ Voor 38% gewijzigd door Hell-Slave op 21-11-2023 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MITHRASteefs
Oke, duidelijk bedankt voor de informatie, dan ga ik deze eens bestellen en vervangen door die wat u genoemd hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
MITHRASteefs schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:51:
Oke, duidelijk bedankt voor de informatie, dan ga ik deze eens bestellen en vervangen door die wat u genoemd hebt.
Belangrijk is :
1. Pin afstand (rastermaat)
2. Type condensator veiligheid X2
3. Spanning (hoger of gelijk aan) 275V AC of 630V DC.
4. Capaciteit (hoger of gelijk aan) 0,056uF / 56nF

Conrad heeft heel veel condensatoren de juiste voor jou zit er vast tussen.
De condensator die ik je linkte is prima maar ik weet niet welke rastermaat je nodig had, dus let op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MITHRASteefs
Bedankt voor de uitleg :) dan ga ik eens op zoek en even de Rastermaat opmeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Hij zou het prima moeten doen zonder (alleen iets meer storing geven wellicht), je kan 'm eruit knippen en de rest eerst testen of je niet nog andere problemen hebt.
Rubber droogt bijvoorbeeld ook uit en die dingen zitten vol met rubber bandjes enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MITHRASteefs
Die zijn nog goed gelukkig daar heb ik al wat ervaring mee :) maar met componenten echt vervangen nog niet zal eens kijken of die het zonder doet en anders toch dat onderdeel bestellen.

Heb een Video2000 Recorder met zelfde issue namelijk ook deze capicator die kapot is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
MITHRASteefs schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:16:
Heb een Video2000 Recorder met zelfde issue namelijk ook deze capicator die kapot is gegaan.
Wat ik al gezegd had bekend probleem bij deze condensatoren, als ik ze zie vervang ik ze meteen uit voorzorg.

https://www.transistorfor....php?mode=thread&id=20759

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:14

pistole

Frutter

RIFA condensators zijn berucht! Zoek maar op 'rifa caps' (of capacitors). Inderdaad, als je ze tegenkomt: gelijk vervangen.

Sowieso verstandig om oudere apparatuur (of apparatuur die al een tijd niet meer gebruikt is) eerst te controleren voordat je ze aanzet. Als je mazzel hebt is alleen de condensator kapot, als je pech hebt gaat er meer stuk.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MITHRASteefs
Zover het er nu op lijkt alleen dat want hij ging aan en toen ging de RIFA condensator kapot, recentelijk begonnen als hobby om oude VCR/VHS/Betamax te repareren waar het ging met snaren etc. maar nu 2 machines met dit component wat kapot is gegaan. Leuk project om te gaan repareren kijken of het hiernaar opgelost is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MITHRASteefs
Weet ik dat voortaan eerst de speler naar kijken of dit component erin zit en anders preventief al vervangen. Keep you posted :) vind al cool dat zoveel Tweakers actief reageren op topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:14

pistole

Frutter

Repareren altijd beter dan vervangen! En retro-tech is cool (maar dat komt weer door de leeftijd van ondergetekende ;) )

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MITHRASteefs
Ja ben zelf een flinke VHS/Betamax/VCC verzamelaar geworden en nu de apparatuur dat erbij hoort vind ik zeer interessant.
Pagina: 1