Dichtmaken van vloer meterkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinjoTweaker
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Hallo,

In ons nieuwe huis komt een vies luchtje uit de meterkast. Het hout wat vroeger de bodem van de meterkast was was helemaal verrot en heb ik weggehaald. Het is er ook erg vochtig en tassen die we er in leggen zijn binnen de kortste keren bedenkt met schimmel. Dat wil ik natuurlijk allemaal niet 😏

Voor zover ik het in de kruipruimte kon zien is de meterkast op een rechthoekig blok beton gebouwd. De kabels en leidingen gaan door een aantal gaten er doorheen en deze heb ik al netjes gedicht met wat pur. Verder is de kruipruimte sinds kort afgedekt met een bodemfolie wat optrekkend vocht zou moeten verminderen.

Maar dus nog steeds vochtigheid en muffigheid in de meterkast.

Nu heb ik bedacht om het gat af te dichten net beton. Dat zie ik veel andere meterkasten (grappig hoe je op dat soort dingen gaat letten als je er zelf mee bezig bent). Mijn beste plan is om het gat zoveel mogelijk te vullen met piepschuim, er dan een folie overheen te leggen en daar dan een laag betonmortel op te storten. Een alternatie is een houten vlak maken, en de gaten te dichten met pur en daar dan beton op te storten.

Over beide plannen met ik niet heel enthousiast 😅. Van het piepschuim weet ik niet of het het beton lang genoeg kan dragen. En het hout is lastig met alle buizen die naar beneden lopen.

Het gat is 35cm x 80cm x 60cm diep.

Ben benieuwd of iemand een soortgelijke klus heeft gedaan en hoe je dit handig kan aanpakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xB1c6XK4Th-ClbKeELQsYKGw9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QlaZitMux732ENoMk4xkvcMx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fowbOH8LY4J55Sr9NIwzjvcGqM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZHh3NZPaqfPApjW3e9REMch.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:07
Het lijkt me van belang te weten waar al dat vocht vandaan komt. Als het hout wat erop lag helemaal verrot is, dan lijkt me er iets lekken? Voor je de boel gaat afdichten, zou ik dat eerst onderzoeken. Idem waar de lucht vandaan komt.
Als je de oorzaak hebt kunnen wegnemen is een nieuw houten vloertje misschien voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Eerst de problemen oplossen voordat je het gat dichtgooit!.
Daarnaast zou ik deze put niet definitief dicht storten. Je netbeheerder zal dat niet echt waarderen als je de kabel en gasleiding vastzet in beton. Een betere optie is om er dan bijvoorbeeld isolatiekorrels in te gooien en daar een houten deksel op.

www.elecdev.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinjoTweaker
  • Niet online
Ja, dat was ook mijn eerste gedachte. Ik denk dus dat het uit de kruipruimte komt. Die was vrij vochtig, dat kon je voelen en heeft iemand ook een keer gemeten. De bodemfolie zou dag moeten verbeteren, en daarnaast hebben we nog de gevels laten impregneren zodat er ook minder vocht in de kruipruimte uitkomt. Maaf na een maand is het dus nog steeds muffig en vochtig.

Ik denk niet dat er iets lekt. Het hout had gewoon decennia lang in een vochtige omgeving gezeten.

Onze trapkast zit trouwens in verbinding met de meterkast. Daar is het dus ook vochtiger wat niet zo handig is omdat daar allemaal eten staat.

Het liefst zou ik het goed en permanent oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinjoTweaker
  • Niet online
Daarnaast zou ik deze put niet definitief dicht storten. Je netbeheerder zal dat niet echt waarderen als je de kabel en gasleiding vastzet in beton.
Zo'n vermoeden had ik al ja. Zou een "toplaag" van beton wel kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinjoTweaker
  • Niet online
Top trouwens dat jullie zo snel reageren! 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zitten er ook ventilatieroosters in de buitenmuren? Deze zouden zowel aan de voorkant als aan de achterkant (bij de meeste woningen) van een woning moeten zitten. Zo kan een kruipruimte ventileren, doorwaaien etc. Daardoor blijft het in ieder geval een stuk droger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:40
Weet niet hoe dat bij jou is maar bij condenseerde er aardig wat vocht op de waterleiding. Die komt tenslotte daar mijn huis in en in de MK is het een stuk warmer. Ik heb van die schuimrol om de waterleidingen gedaan daar, dat lostte het op.

De vieze geur in je kruipruimte kan eigenlijk alleen maar komen door slechte ventilatie. Als het gwn een muf grondluchtje is is dat echter vrij normaal.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinjoTweaker
  • Niet online
sypie schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:34:
Zitten er ook ventilatieroosters in de buitenmuren? Deze zouden zowel aan de voorkant als aan de achterkant (bij de meeste woningen) van een woning moeten zitten. Zo kan een kruipruimte ventileren, doorwaaien etc. Daardoor blijft het in ieder geval een stuk droger.
Ja, 2 voor en 2 achter. En ze zijn ook open dat heb ik gecheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinjoTweaker
  • Niet online
Jelle Brolnir schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:42:
Weet niet hoe dat bij jou is maar bij condenseerde er aardig wat vocht op de waterleiding. Die komt tenslotte daar mijn huis in en in de MK is het een stuk warmer. Ik heb van die schuimrol om de waterleidingen gedaan daar, dat lostte het op.
Bedankt voor de tip! Dat is een mogelijke oorzaak van vochtigheid die ik nog niet op mijn radar had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:02
PinjoTweaker schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:28:
Maar na een maand is het dus nog steeds muffig en vochtig.
Geef het nog even de tijd, het is buiten ook al 4 weken vochtig en in deze maanden (oktober/november) droogt het ook bijna niet. Een beetje vorstperiode en een oostenwind brengen meestal een flink lagere luchtvochtigheid met zich mee waardoor het in de kruipruimte ook droger wordt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-05 15:55
Jan_ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:27:
Eerst de problemen oplossen voordat je het gat dichtgooit!.
Daarnaast zou ik deze put niet definitief dicht storten. Je netbeheerder zal dat niet echt waarderen als je de kabel en gasleiding vastzet in beton. Een betere optie is om er dan bijvoorbeeld isolatiekorrels in te gooien en daar een houten deksel op.
Bij mij zit er een soort dekvloer van dun beton in, die je makkelijk kapot kan meppen, nog geen cm dik met inderdaad piepschuim daaronder. Kortgeleden een stukje kapotgemaakt om een pijpje voor de glasvezel door te steken vanaf de onderkant. Door die dekvloer bij mij gaat gasleiding, waterleiding en nog wat andere pijpjes naar beneden. En in de 33 jaar dat ik hier woon heb ik de netbeheerder werkelijk nog nooit aan de deur gehad ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

De netbeheerder komt ook zelden, heb het recent wel meegemaakt waarbij de hele wijk van nieuwe kabels werd voorzien inclusief alles huisaansluitingen. Waren woningen uit de jaren 70.

Als je het dichtmaakt doe het dan zo dat het zonder al teveel breekwerk weer open te maken is.
En let op met de koperen gas en waterleiding dat je die niet direct in het beton stort maar daar een buisje omheen doet.

www.elecdev.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinjoTweaker
  • Niet online
Bedankt voor alle hulp!

Ik heb de waterleiding geisoleerd met wat buisisolatie, de ruimte gevuld met EPS en een PVC buis om de leidingen en draden gemaakt. Later maak ik de kieren van de laatste laag piepschuim dicht met wat PUR en dan stort ik er een paar centimeter beton op.
Pagina: 1