Enkelglas vervangen voor HR glas in oude kunststof kozijnen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenroy1
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 29-04 07:41
Wij hebben helaas nog enkel glas in de ramen op de hele bovenverdieping (6 ramen) zitten. Zelf dacht ik dat dit makkelijk op te lossen was door de ramen 'gewoon' te laten vervangen voor HR+ glas (of beter). Toen ik vorig jaar het huis kocht dacht ik "ah joh: zijn kunststof kozijnen, dat is zo gepiept..

De eerste reacties op de offertes die ik heb aangevraagd laten echter een iets ander beeld zien, namelijk: de kunststof kozijnen zijn dermate oud dat er geen glaslatten meer voor te krijgen zijn.

Nu moet ik helaas bekennen dat mijn technische kennis hier tekortschiet, mijn vraag aan jullie is dan ook of er mogelijkheden zijn om dit alsnog voor elkaar te krijgen. Hieronder heb ik foto's toegevoegd van de kunststof kozijnen. Zijn er hier toevallig mensen die ervaring hebben met dit vraagstuk en zijn er eventueel workarounds?

Het vervangen van 6 kozijnen is namelijk iets prijziger dan het vervangen van alleen 6 ramen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhbZMR4H1mpuQK94caG64O-vcWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDOuAxxGjQneqVyc39ymPsjQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iiIXEQpGUV6A_BgtDAAGsj9WXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/guLy0NYQjoUrLCTU7zsAPacu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Al bij alle buren / wijk aangebeld die nog dezelfde kozijnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenroy1
Rukapul schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:36:
Al bij alle buren / wijk aangebeld die nog dezelfde kozijnen hebben?
Nog niet! Maar dat is zeker een goeie tip. Zat ook al te denken aan het bellen van de woningvereniging omdat ons huis voorheen een huurhuis was en mijn buren bijvoorbeeld (twee onder 1 kap) nog huren. Wellicht dat ze daar nog oplossingen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:09
Heb je een idee welk profiel daar destijds is toegepast? Meestal is er dan achteraf wel wat te krijgen.
Ik denk dat het bij deze kozijntjes wel ophoudt met 4-15-4 HR++ glas, bij dikker glas (triple) heb je geen ruimte voor de glaslat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:53
_JGC_ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:46:
Heb je een idee welk profiel daar destijds is toegepast? Meestal is er dan achteraf wel wat te krijgen.
Ik denk dat het bij deze kozijntjes wel ophoudt met 4-15-4 HR++ glas, bij dikker glas (triple) heb je geen ruimte voor de glaslat.
TS heeft waarschijnlijk ook nog de mogelijkheid om te kiezen voor vacuümglas, het soort wat ook bij restauratie van monumenten wel wordt gebruikt. Bijna dezelfde isolatiewaarde als triple glas, maar een stuk dunner. Het is wel iets duurder.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenroy1
_JGC_ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:46:
In reactie op een van de offertes kreeg ik te horen dat het type profiel 'trocal' zou zijn. Er stond specifiek bij dat dit van de jaren 80 zou zijn. Zelf heb ik geen idee of dit klopt, het bedrijf heeft dit gebaseerd op dezelfde foto's als ik heb toegevoegd in de post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenroy1
Yaksa schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:51:
[...]

TS heeft waarschijnlijk ook nog de mogelijkheid om te kiezen voor vacuümglas, het soort wat ook bij restauratie van monumenten wel wordt gebruikt. Bijna dezelfde isolatiewaarde als triple glas, maar een stuk dunner. Het is wel iets duurder.
Nog nooit van gehoord maar dank voor deze toevoeging; ga ik onderzoeken. Dat het duurder is maakt mij nog niet zoveel uit. Het is altijd goedkoper dan 6 kozijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:09
Je zou er eens een glaslat uit kunnen tikken om te kijken hoe de dwarsdoorsnede is. Trocal is nog wel het een en ander voor te krijgen online.
Misschien kan de woningbouwcorporatie je verder helpen, die moeten sws specs hebben van je kozijnen, misschien hebben ze ook een partij die je aan glaslatten kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Naast vragen zou ik inderdaad een glaslat loshalen en het profiel vergelijken met webwinkel plaatjes voor Trocal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:13
Kunststof kozijnen met enkel glas? Dat heb ik echt nog nooit gezien. Kunststof kozijnen met oud dubbelglas/Thermopane lijkt me logischer. Maar hoe dan ook is dat beide het vervangen waard ja.
Hou er wel rekening mee dat zulke oude kozijnen ook het kozijn zelf nauwelijks isolatiewaarde heeft. Moderne kozijnen isoleren ook beter.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:23
ikbenroy1 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:28:

Het vervangen van 6 kozijnen is namelijk iets prijziger dan het vervangen van alleen 6 ramen :P
6 nieuwe kozijnen isoleren ook wat beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenroy1
No Hands schreef op woensdag 22 november 2023 @ 07:10:
Kunststof kozijnen met enkel glas? Dat heb ik echt nog nooit gezien. Kunststof kozijnen met oud dubbelglas/Thermopane lijkt me logischer. Maar hoe dan ook is dat beide het vervangen waard ja.
Hou er wel rekening mee dat zulke oude kozijnen ook het kozijn zelf nauwelijks isolatiewaarde heeft. Moderne kozijnen isoleren ook beter.
Alhoewel mijn kennis beperkt is denk ik wel dat het echt enkel glas is. Dit beoordeel ik adhv de dikte maar dat kan ik natuurlijk verkeerd hebben. Verder heb je natuurlijk helemaal gelijk en moet ik mij afvragen of het niet handiger is om alles in 1 keer goed te doen.

Zoals ik er nu in sta, maar ik laat mij graag adviseren, voelt het logisch om te kiezen voor hr+ (of beter) glas indien het probleem met de glaslatten kan worden opgelost. Als dat niet kan dan overweeg ik om ook de kozijnen te vervangen. Maar dat is zoals ik er nu in sta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:13
ikbenroy1 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:46:
[...]

Alhoewel mijn kennis beperkt is denk ik wel dat het echt enkel glas is. Dit beoordeel ik adhv de dikte maar dat kan ik natuurlijk verkeerd hebben. Verder heb je natuurlijk helemaal gelijk en moet ik mij afvragen of het niet handiger is om alles in 1 keer goed te doen.

Zoals ik er nu in sta, maar ik laat mij graag adviseren, voelt het logisch om te kiezen voor hr+ (of beter) glas indien het probleem met de glaslatten kan worden opgelost. Als dat niet kan dan overweeg ik om ook de kozijnen te vervangen. Maar dat is zoals ik er nu in sta.
HR+ is al verouderd als je dit typt. De norm is HR++ en beter, HR+++ of vacuumglas. Ik zou er gewoon vanuit gaan dat je die oude kozijnen niet behouden kan, ja het kost meer maar je bespaart ook meer in je stookkosten voor de komende 35 jaar en je comfort is vele malen hoger.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1