HomeLab/server/nas oplossing gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bfw99
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-09 17:07
(allereerst even de mededeling dat ik niet wist welke plek het beste was om deze vraag te stellen dus heb ik maar gekozen voor opslag en backup)

Ik en een goede vriend van mij zijn actieve gamers en streamers. we draaien allebei met enige regelmaat een game server en streamen ook.
Nu hadden we het plan om een gedeelde nas op te zetten waar we allebei onze VODs op konden zetten om te kunnen editen voor bijvoorbeeld youtube. daarnaast was het ook een idee om een aparte server pc te hebben waarop allerlei server voor games kunnen draaien (minecraft,valheim, etc)

Ik had zelf bedacht dat een pc die al deze taken vervuld het handigste zou zijn, maar ik zie door de opslag het geheugen niet meer.

1. Nas.

Met het kijken voor een nas oplossing kwam ik al gauw op synology systemen uit omdat deze goed werken, betrouwbaar zijn en een vrij grote community hebben. alleen een synogly systeem is niet krachtig genoeg om game servers te draaien.

2. server pc.

Op zoek naar een server pc kom je op verschillende mogelijkheden uit. Maar het belangrijkste in de meeste gevallen is snelle opslag en veel ramgeheugen. (dit is dan weer niet perse nodig voor een Nas.

3. energieverbruik.

Als het allemaal eenmaal draait zijn energie kosten ook nog een ding. Het is niet handig als de server/nas/homelab 24/7 draait dat deze dan 200watt stookt, daarvoor is stroom veeeeels te duur.

Wat ik heb ik dan zelf geprobeerd en uitgezocht:
Jellyfin, al is deze niet geschikt voor "gewone" bestanden.
Truenas proberen uit te vogelen alleen dit is voor mij als servernoob echt nog iets te complex(ben bereid om te leren)

Korte samenvatting wat ik wil:
een opslag mogelijkheid voor Vods en videos die via meerdere netwerken is te bereiken, en een server pc met genoeg rekenkracht om meerdere servers tegelijk te draaien.

Mijn vragen aan mensen met kennis en ervaring:

Wat is de beste oplossing voor deze situatie?

(Als ik meer moet toevoegen of spelfouten moet veranderen laat het weten)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:09

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Nu hadden we het plan om een gedeelde nas op te zetten waar we allebei onze VODs op konden zetten om te kunnen editen voor bijvoorbeeld youtube. daarnaast was het ook een idee om een aparte server pc te hebben waarop allerlei server voor games kunnen draaien (minecraft,valheim, etc)[
  • Ik zou adviseren om twee computers in te zetten. Eentje als dedicated NAS en niets anders. De ander is de game server (en niets anders). Zo kan ieder systeem mooi gericht zijn op de specifieke taak.
  • In eerste instantie zeg ik: voor de NAS gewoon een Synology/QNAP doen. Als je tijd om handen hebt en je wilt die tijd ook besteden om te leren dan is TrueNAS een prima oplossing. Maar als er wat mis gaat moet je het wel zelf kunnen oplossen. Een kant-en-klaar systeem is misschien beter, zodat je je tijd op streaming en gaming kunt richten, waar je passie ligt. Maar als je het een leuk hobby project vind om iets met TrueNAS te bouwen met PC harware, ook prima natuurlijk.
  • Stroom verbruik hangt af van hoeveel opslag en dus hoeveel harde schijven je gaat inzetten. Zeg 5-10 watt per schijf. Maar je kunt schijven in spin-down zetten.
  • Jellyfin lijkt me - zoals ik het begrijp - niet wat jullie nodig hebben, gewoon een netwerk share zou genoeg moeten zijn want de video's worden op youtube geplaatst.
  • Qua game server kun je ook overwegen om een VPS (cloud server) te huren, maar dat is alleen handig als je niet 24/7 draait, anders is eigen hardware de betere optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Kompleet oneens met deze onzin, het is bijna alsof je de klok hebt horen luiden en verder alleen maar forum dogma verkoopt
Q schreef op woensdag 22 november 2023 @ 00:58:
[...]
  • Ik zou adviseren om twee computers in te zetten. Eentje als dedicated NAS en niets anders. De ander is de game server (en niets anders). Zo kan ieder systeem mooi gericht zijn op de specifieke taak.
Dat kost alleen maar een hoop geld en extra stroom etc voor kleinschalig gebruik is daar geen enkele noodzaak voor imho
  • In eerste instantie zeg ik: voor de NAS gewoon een Synology/QNAP doen. Als je tijd om handen hebt en je wilt die tijd ook besteden om te leren dan is TrueNAS een prima oplossing. Maar als er wat mis gaat moet je het wel zelf kunnen oplossen. Een kant-en-klaar systeem is misschien beter, zodat je je tijd op streaming en gaming kunt richten, waar je passie ligt. Maar als je het een leuk hobby project vind om iets met TrueNAS te bouwen met PC harware, ook prima natuurlijk.
losse systemen zijn eigenlijk alleen maar nuttig en nodig daar waar een enkel systeem de load niet aan kan voor de rest bestaat er gewoon (para) virtualisatie. Enige punt waar ik het wél een beetje mee eens ben is het: you break, it you fix it - idee. Argument is daar wel, als dat niet lukt met iets simpels als unraid of truenas scale dan is synology niet veel beter en kun je beter bijvoorbeeld onedrive overwegen en doet Microsoft het allemaal voor je.
[list]

[list]
• Stroom verbruik hangt af van hoeveel opslag en dus hoeveel harde schijven je gaat inzetten. Zeg 5-10 watt per schijf. Maar je kunt schijven in spin-down zetten.
• Jellyfin lijkt me - zoals ik het begrijp - niet wat jullie nodig hebben, gewoon een netwerk share zou genoeg moeten zijn want de video's worden op youtube geplaatst.
een gewone netwerkshare biedt doorgaans weer geen versioning: omdat git voor de leek wel wat lastig is zou ik dan eerder pydio of nextcloud aanraden in plaats van gewoon een gedeelde map
• Qua game server kun je ook overwegen om een VPS (cloud server) te huren, maar dat is alleen handig als je niet 24/7 draait, anders is eigen hardware de betere optie.
[/list]
kwa gameserver zou ik bij onvoldoende kennis al helemaal geen cloud servers of vpsen aanraden maar afhankelijk van je eigen wensen thuis wat draaien als je alleen met vrienden bent of een professionele gamehost zoeken als je een publieke server wilt

Maar als je dan echt zelf aan het knutselen wilt zijn er denk ik een paar redelijke opties

1: een synology nas
-- Originele zijn te duur een hebben vaak te zwakke hardware
-- gehackte expenology zou voor jou wellicht een goede oplossing zijn omdat je dan zelf hardware kunt kiezen maar deze oplossing is illegaal en voor zover ik weet ook vrij lastig te installeren

2: truenas scale
-- dit is de linux tak van truenas en draait vooral om de docker-plugins die je erop kunt draaien het is een vrij solide oplossing maar lang zo eenvoudig niet als synology

3: unraid (betaald)
Unraid houdt in mijn beleving een beetje het midden tussen freenas (scale) en synology
- je moet er eenmalig een klein bedrag voor neertellen maar daarna heb je een heel leuk systeem dat in veel opzichten net zo eenvoudig is als synology en op veel punten net als synology minder krachtig is dan bijvoorbeeld truenas
- bovendien heeft unraid geen eigen plugins dus die komen allemaal uit de comunity met bijhorende niet-professionele (commerciële) support..

Als laatste 2 opties zijn er nog Windows server met bijhorende storage server role of proxmox maar daar kun je in aandere topics over lezen

Persoonlijk zou ik voor optie 3 gaan of 2 als je wat meer durf hebt

Voor unraid is er ook veel op YouTube te vinden google maar eens op spaceinvader

[ Voor 6% gewijzigd door i-chat op 22-11-2023 09:18 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Gewoon een server met netwerkshares als gedeelde storage is de simpelste en beste oplossing.
Een Nas als game server is geen goed idee, veel te weinig power.

Je zit gewoon met een kip en ei probleem.
Weinig stroomverbruik betekent weinig power en veel power is veel stroomverbruik.

De beste oplossing is dus een Windows server met goed ingestelde power management zodat je daar je verbruik mee beperkt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-09 21:50
Bedenk ook even hoe lang de verschillende zaken in gebruik zijn.

Staan de server en de NAS beide ongeveer even lang aan dan kunnen ze beide prima gecombineerd worden in 1 enkel systeem.

Staat de NAS veel vaker/langer aan dan de game server kun je energie besparen door 2 systemen aan te schaffen. Uiteraard moet je gaan berekenen of je de besparing op energie meer is dan de meerkosten van 2 losse systemen.

Vaak merk je dat een NAS vaak 24/7 aanstaat en dat mensen er ook andere (lichte) zaken/servers op gaan draaien. Denk aan Pi-Hole, downloaden van torrents, mqtt server etc.
Dan word het al snel interesant om een (zuinige) NAS te nemen en een losse (zware) game server.

Iemand noemde ergens OneDrive, maar voor het editen van filmmateriaal wil je veel en vooral snelle opslag hebben zonder dat je beperkt word door je internetverbinding. OneDrive is daarvoor niet geschikt. Zeker niet als je dat nog gaat combineren met een gameserver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:31

Tazzios

..

Ik en een goede vriend van mij zijn actieve gamers en streamers. we draaien allebei met enige regelmaat een game server en streamen ook.
Wonen jullie bij elkaar of moet 1 van de 2 over het internet?

@i-chat Je bent de QNAP vergeten in je opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:59:
Gewoon een server met netwerkshares als gedeelde storage is de simpelste en beste oplossing.
Als die server Windows server editie draait en de storage role krijgt dan is het een beetje discutabel wat je als beste of makkelijkste wilt omschrijven
"goed genoeg en relatief mindwr ingewikkeld dan sommige alternatieven" zou ik eerder zeggen

[q] Je zit gewoon met een kip en ei probleem.
Weinig stroomverbruik betekent weinig power en veel power is veel stroomverbruik. []/q]
Nee een goede balans tussen powermanagement, effectief configureren en goede hardware keuzes

Een leuke 65w octacore 4ghz stabiel laten draaien op 20w powerbudget met een baseclock van 2,4ghz is toch een flinke powerboost ten opzichte van een 10w 2,2ghz celeron quadcore

Lees 10% meer clocksnelheid
2x zoveel cores
EN een flinke boost in de IPC met dus nóg meer performance
De beste oplossing is dus een Windows server met goed ingestelde power management zodat je daar je verbruik mee beperkt.
Windows powermanagement is lang niet zo goed als sommige hardware bios of driveroplossingen

En daarboven Windows client als server is gewoon brake en Windows server editie is duur

Er zijn zo veel betere opties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

i-chat schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:06:
Kompleet oneens met deze onzin, het is bijna alsof je de klok hebt horen luiden en verder alleen maar forum dogma verkoopt
Ik snap deze reactie helemaal niet en ik vind 'm best wel ongepast.
Losse systemen zijn eigenlijk alleen maar nuttig en nodig daar waar een enkel systeem de load niet aan kan voor de rest bestaat er gewoon (para) virtualisatie.
In dit geval hebben we met iemand te maken die mogelijk niet super technisch is (en ook niet vaak hier op het forum komt) en voor die mensen is dat mogelijk niet handig.
een gewone netwerkshare biedt doorgaans weer geen versioning: omdat git voor de leek wel wat lastig is zou ik dan eerder pydio of nextcloud aanraden in plaats van gewoon een gedeelde map
Dat lijkt veel te complex voor TS en we hebben het ook helemaal niet over backup etc gehad.
-- Originele zijn te duur een hebben vaak te zwakke hardware
-- gehackte expenology zou voor jou wellicht een goede oplossing zijn omdat je dan zelf hardware kunt kiezen maar deze oplossing is illegaal en voor zover ik weet ook vrij lastig te installeren
Het laaste wat je wilt in mijn ogen is gehackte zooi, je betaald een prijs voor Synology maar je krijgt er ook stabiliteit voor terug.

Wat mij betreft staar je je teveel blind op specs maar hou je onvoldoende rekening met het totaal plaatje.
2: truenas scale
-- dit is de linux tak van truenas en draait vooral om de docker-plugins die je erop kunt draaien het is een vrij solide oplossing maar lang zo eenvoudig niet als synology
Ik denk dat TS weinig of geen ervaring met docker heeft maar ik laat me graag corrigeren.
3: unraid (betaald)
Unraid houdt in mijn beleving een beetje het midden tussen freenas (scale) en synology
- je moet er eenmalig een klein bedrag voor neertellen maar daarna heb je een heel leuk systeem dat in veel opzichten net zo eenvoudig is als synology en op veel punten net als synology minder krachtig is dan bijvoorbeeld truenas
- bovendien heeft unraid geen eigen plugins dus die komen allemaal uit de comunity met bijhorende niet-professionele (commerciële) support..
Op zich niets mis mee, maar dan bouw je 1 doos als NAS en game server. Alle eieren in 1 doosje, of dat een punt is mag TS voor zichelf bepalen. Ook ben je dus helemaal je eigen sysadmin. Hoe belangrijk is de data echt, en hoe wordt de backup geregeld?

Tja, ik vind zelf dat je geen rekening houdt met het kennis/ervaringsniveau van de TS en ik blijf bij mijn advies om twee apparte systeempjes neer te zetten. Je kunt ook prima een 2e hands systeempje op V&A kopen wat snel genoeg is als game server bijvoorbeeld. En als je die server niet gebruikt, zet je 'm uit :D

Maar goed, TS moet zelf eerst maar weer in de lucht komen, mijn ervaring is vaak dat mensen met weinig forum posts hier iets plaatsen en dan nooit meer reageren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
Ongepast omdat ik gegeven de context, aangeef dat iedereen die deze materie echt snapt, TD nooit zou adviseren om maar wat aan te rommelen met een gedeelde map in windows home of pro!

Of om maar een consumenten nasje te laten samenwerken met een hobby pc/server

De reden waarom ik pydio of nextcloud aanbeveel is omdat versie beheer een van de eerste methode is om te beschermen tegen ransomeware en gebruikersfouten waarmee ik dus just wél rekening probeer te houden met een newbie user

Een van de redenen waarom ik zo'n voorstander ben van unraid is de relatief lage complexiteit
- het feit dat data niet in raid staat en dat elke disk afzonderlijk nog leesbaar blijft is echt een pro voor beginners
- ik geef je gelijk dat ik nog niet ben ingegaan op backups maar dat moet je met een gedeelde map ook nog afzonderlijk regelen punt is dan dat oydio én nextcloud daar beiden goede plugins voor hebben en je in windows nog weer naar lossen apps moet zoeken

Ook unraid heeft er goede plugins voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik zit ook in het kamp om zaken te splitsen. Een 2 of 4 bay NAS van Synology voor de opslag doet respectievelijk 15 of 30 watt. Zet er een Intel NUC of iets dergelijks bij waar je Proxmox op draait met voldoende ram en snelle storage voor je gameservers wat pakweg 10 watt nodig heeft. Best of both worlds met weinig energieverbruik naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

i-chat schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:00:
Ongepast omdat ik gegeven de context, aangeef dat iedereen die deze materie echt snapt, TD nooit zou adviseren om maar wat aan te rommelen met een gedeelde map in windows home of pro!
Ik heb het nooit over Windows gehad, ja een netwerk share, maar dat kan ook een SAMBA share van Synology zijn.
Of om maar een consumenten nasje te laten samenwerken met een hobby pc/server
Lijkt mij niets mis mee? Je bent zo denigrerend over Synology/QNAP maar dat is gewoon prima spul voor wat het is, en past goed bij de doelgroep.
De reden waarom ik pydio of nextcloud aanbeveel is omdat versie beheer een van de eerste methode is om te beschermen tegen ransomeware en gebruikersfouten waarmee ik dus just wél rekening probeer te houden met een newbie user
Het laatste wat een 'newbie' user moet doen is nextcloud gaan draaien, dat is een recept voor dataverlies en ik zie helemaal geen requirements waar dit voor nodig is. Het gaat voornamelijk om video bestanden voor youtube.
Een van de redenen waarom ik zo'n voorstander ben van unraid is de relatief lage complexiteit
- het feit dat data niet in raid staat en dat elke disk afzonderlijk nog leesbaar blijft is echt een pro voor beginners
- ik geef je gelijk dat ik nog niet ben ingegaan op backups maar dat moet je met een gedeelde map ook nog afzonderlijk regelen punt is dan dat oydio én nextcloud daar beiden goede plugins voor hebben en je in windows nog weer naar lossen apps moet zoeken

Ook unraid heeft er goede plugins voor
Unraid is geen verkeerde keuze, zelfs voor een newbie niet, maar je moet gewoon wel voldoende skills hebben om bij problemen de boel te kunnen oplossen. Je moet dus Linux skills hebben of dat willen leren en Linux onder stress druk gebruiken is weer iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bfw99
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-09 17:07
Mijn kennis en ervaring met nas systemen is 0,0 ben wel bereid er wat voor te leren en uit te zoeken als ik daarmee bijvoorbeeld veel kan besparen. wat ik vooral zoek is ook wel een beetje gemak.

Wat ik zo lees is dat een aantal als advies geeft om toch de systemen te splitsen voor bijvoorbeeld gemak. en een aantal het advies geeft om het systeem helemaal zelf op te zetten.

Nou moet ik bekennen dat ik mij in het begin van de zoektocht mij had verkeken op de kennis en kunde die je nodig hebt met het "even" opzetten van een server. Ookal ben ik bereid om veel te leren heb ik niet oneindig de tijd dus ik denk dat ik het toch een beetje moet inperken.
Een complete server opzetten lijkt mij dan niet een heel goed idee.

Mocht ik nou kiezen voor een synology: zijn deze softwarematig goed te onderhouden? dus probleemoplossing en updaten.

Nu zie ik ook Unraid voorbij komen ik zal mij daar vanavond op proberen in te lezen om te kijken of ik dat snap en of mij dat gaat lukken. verder zal ik alle andere termen die ik tegenkom ook even doornemen.

Tot zover heel erg bedankt voor het meedenken en reageren op mijn vraag!
Hopelijk morgen of aankomend weekend weer een update met wat ik heb geleerd en welke vragen ik dan heb.

• Q

Q

Synologies en QNAPs zijn juist bedoeld voor mensen die geen sysadmin willen spelen. Ik heb alleen ervaring met QNAP 8-bay systeem voor video bedrijf en dat is advanced spul maar prima.

Lees het synology topic of kijk wat youtube over de synology waar jij naar kijkt. Dit zijn de grote spelers, je kunt software updates automatisch schedulen, je bent zo min mogelijk sysadmin. 1 x instellen en klaar.

Waar je zelf wel over zou kunnen nadenken is backup. Hoe belangrijk is de data, wat mag backup kosten.
Pagina: 1