Inductiekookplaat defect (hard geluid)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:41
Mijn vraag:
Sinds vandaag maakt één van mijn kookzones van mijn inductie fornuis een hard schel geluid als ik hem aanzet.
Ik heb hem meteen maar weer uitgezet. Er gaat geen automaat/aardlek uit. Het defect is beperkt tot een enkele zone, en treed op met alle pannen.

Onderstaande link bevat een video met het geluid:

YouTube: 21 november 2023

Relevante software en hardware die ik gebruik
N/A

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Spanning eraf/erop (reset) helpt niet.
Ik weet niet zo goed waar ik naar moet zoeken. Zoektermen resulteren in: "dit is normaal, inductie hoort geluid te maken" (dat weet ik, maar niet zo), tot er zit vocht in. Dit specifieke geluid moet toch duiden op een specifiek probleem.
De kookplaat is 17 jaar oud, dus afgeschreven, maar als het met geringe kosten op te lossen is wil ik het wel proberen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:35

BoAC

Memento mori

Heb je ook merk/type?
Daarmee kun je op Google misschien wat vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
BoAC schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:16:
Heb je ook merk/type?
Daarmee kun je op Google misschien wat vinden?
Type kan ik je helaas niet zeggen, maar het is een Atag. (Heb aan de onderkant gekeken, maar zit geen type plaatje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Lijkt me dat er iets mis iets met je spoel (rotte aansluiting/defect spoel), enigste manier is open halen en kijken of je iets mis ziet. In principe zou deze na een tijd ook een foutmelding moeten geven, maar daar zou ik niet op wachten.

[ Voor 39% gewijzigd door Damic op 21-11-2023 19:37 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Doet de kookzone nog wel iets? (pannetje met een bodempje water)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
SMSfreakie schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:39:
Doet de kookzone nog wel iets? (pannetje met een bodempje water)
Ik durf hem niet aan te zetten, bang dat ik met kapot maak... tenzij iemand met verstand van zaken zegt dat het geen kwaad kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:16
Het klinkt als metaal op metaal.

Een inductiekookplaat schakelt met hoge frequentie, het klinkt haast alsof een spoel uit elkaar trilt of onderdelen daarvan met hoge frequentie langs elkaar schuren ofzo. Wat anders kan het zijn in een kookplaat?

Ik zou deze inderdaad niet aan zetten.

Zeker geen garantie meer er op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
Wilke schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:46:
Het klinkt als metaal op metaal.

Een inductiekookplaat schakelt met hoge frequentie, het klinkt haast alsof een spoel uit elkaar trilt of onderdelen daarvan met hoge frequentie langs elkaar schuren ofzo. Wat anders kan het zijn in een kookplaat?

Ik zou deze inderdaad niet aan zetten.

Zeker geen garantie meer er op?
Na 17 jaar inderdaad geen garantie meer :). Met dit typische geluid hoop ik dat iemand het zal herkennen. Volgens mij zijn er niet zoveel onderdelen die zo'n geluid kunnen produceren.

[ Voor 12% gewijzigd door Rowwan op 21-11-2023 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:17
Het magnetisch veld en de stromen door de wikkelingen zorgen voor (Lorentz) krachten. Dat is ook de reden dat grote vermogens transformatoren 100 Hz geluid maken.
De spoelen in de kookplaat zullen wel zijn ingegoten in één of ander goedje om zo min mogelijk geluid te maken, maar ik kan me voorstellen dat dat na verloop van tijd slijt of bros wordt of iets dergelijks.
Lijkt me vrij lastig te repareren.
Pagina: 1