Boek dealing with stress

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik ben op zoek naar een goed, praktisch boek over hoe om te gaan met stress.

Google geeft me duizenden mogelijkheden maar welke is écht goed?

Alle tips zijn welkom.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:00

CeesKees

I rest my Kees

https://www.thema.nl/boek...c2jT-5LAswLRxoCrGkQAvD_Bw

Het boek “fokking druk”

[ Voor 10% gewijzigd door CeesKees op 21-11-2023 17:57 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:41
Het beste werkt een manier voor jou vinden om er goed mee om te kunnen gaan, dat is zo verschillend per persoon.

Maar goed, een boek waar ik me wel in kon vinden was: https://www.bol.com/nl/nl...-a-f-ck/9200000056625922/

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Als je al stress krijgt van het zoeken naar een boek, is een psycholoog misschien een beter idee.

Maar van die zoeken en vervolgens wachten tot je aan de beurt bent, krijg je ook stress...

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04 11:16
Bartske schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:58:
Het beste werkt een manier voor jou vinden om er goed mee om te kunnen gaan, dat is zo verschillend per persoon.

Maar goed, een boek waar ik me wel in kon vinden was: https://www.bol.com/nl/nl...-a-f-ck/9200000056625922/
Dit vond ik ook een heel vermakelijk, makkelijk te lezen boek. En prima inzichten. Kan nooit kwaad, deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Bartske schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:58:

Moet je wel tegen het Amerikaanse family values geblaat kunnen. Ik heb hem daarom niet uitgelezen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zelfhulpboeken zijn geldklopperij, daar staan meestal hele persoonlijke verhalen in maar geen concrete wetenschappelijke onderbouwing of überhaupt correct opgestelde logica.

Als je stress hebt omdat je het druk hebt is het allerlaatste waar je je tijd aan moet verdoen het lezen van zo'n boek. Alles dat daar in staat kun je in 5 minuten samenvatten door te Googlen op 'omgaan met stress', want dat zijn dezelfde 5-10 tips die steeds terug blijven komen.

In het geval dat je stress hebt waar je niks aan kunt doen (bijv. omdat je gewoon een hele drukke baan hebt met heel veel verantwoordelijkheden) dan moet je een psycholoog zoeken om daar daadwerkelijk mee om te gaan, dat is een persoonlijk proces waarin je leert om dingen te verwerken en los te laten en bijv. een duidelijkere scheiding tussen werk en privé te maken.

In andere gevallen is de oplossing niet omgaan met stress maar het voorkomen ervan, en dat is ook in het eerste geval eigenlijk de kern, maar als je daar hulp bij nodig hebt ga je met zo'n boek echt niet ver komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Lid worden van de bieb en verschillende boeken proberen? Wat voor de één werkt, hoeft niet voor een ander te werken.

[ Voor 36% gewijzigd door souljah1h op 22-11-2023 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb net ''wat ik eerder had willen weten'' uit en ik vind het erg goed geschreven en zal direct helpen om stress te verminderen.

https://www.bol.com/nl/nl...JHMw.2_18.19.ProductTitle

en het werkboek
https://www.bol.com/nl/nl...JHMw.2_18.22.ProductTitle

Ik luister de meeste boeken op Storytel, klein bedrag per maand en je kan heel veel lezen/luisteren.

[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 22-11-2023 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Oon schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:29:
In andere gevallen is de oplossing niet omgaan met stress maar het voorkomen ervan, en dat is ook in het eerste geval eigenlijk de kern, maar als je daar hulp bij nodig hebt ga je met zo'n boek echt niet ver komen.
Geen idee of je zelf dus van die boeken hebt gelezen, maar vermijden van stressvolle situaties is heel moeilijk want dingen gebeuren nu eenmaal in je leven. De manier hoe je ermee omgaat is juist hoe je de last van stress in je leven verlaagd. De reactie op een gebeurtenis veroorzaakt de stress, dus als je last hebt van stress, moet je aan je reactie op situaties gaan werken.

Een zelfhulpboek kan daar goed bij helpen om je daar even op te wijzen. Je hoeft niet boos te worden als de trein te laat komt, je een deadline niet haalt of je collega een lul is, dat is een keuze die je maakt en je stressniveau hangt af van die keuze.

Het boek hierboven legt dit heel goed uit en nog wat meer aspecten van waar de stress en angst vandaan komen en zo.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 22-11-2023 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

Ernemmer schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:39:
[...]

Geen idee of je zelf dus van die boeken hebt gelezen, maar vermijden van stressvolle situaties is heel moeilijk want dingen gebeuren nu eenmaal in je leven. De manier hoe je ermee omgaat is juist hoe je de last van stress in je leven verlaagd. De reactie op een gebeurtenis veroorzaakt de stress, dus als je last hebt van stress, moet je aan je reactie op situaties gaan werken.

Een zelfhulpboek kan daar goed bij helpen om je daar even op te wijzen. Je hoeft niet boos te worden als de trein te laat komt, je een deadline niet haalt of je collega een lul is, dat is een keuze die je maakt en je stressniveau hangt af van die keuze.
En dat is ook de reden dat verschillende mensen anders omgaan met dezelfde situatie. Dus in situaties waarin de ene helemaal in de stress schiet, kan de ander helemaal rustig blijven en nergens een probleem in zien. Voorkomen van dergelijke situaties is gewoon onmogelijk, dan moet je al de hele dag op de bank blijven zitten, maar dan krijg je weer andere problemen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Metalfreak schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:42:
[...]

En dat is ook de reden dat verschillende mensen anders omgaan met dezelfde situatie. Dus in situaties waarin de ene helemaal in de stress schiet, kan de ander helemaal rustig blijven en nergens een probleem in zien. Voorkomen van dergelijke situaties is gewoon onmogelijk, dan moet je al de hele dag op de bank blijven zitten, maar dan krijg je weer andere problemen.
En dat inzicht kan je imo best goed met zelfhulpboeken bereiken. Als je daarna nog diepere angsten (want dat is stress) hebt kan je die met een therapeut gaan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:41
Ramon schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:25:
[...]

Moet je wel tegen het Amerikaanse family values geblaat kunnen. Ik heb hem daarom niet uitgelezen.
Zeker, daar ben ik ook niet zo van. Je moet zoals met elk van dat soort boeken er uithalen wat je zelf belangrijk vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Waarom zoek je naar een pleister om zwerende wonden te laten helen?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:35
Is het heel flauw als ik vraag welke boeken je bekeken hebt en waarom je denkt dat die niet goed zijn? Zoals meerdere van je eerdere topics drop je een vraag en ga je achterover hangen.

Maar goed: on topic: er is geen enkel bezoek die jou helpt met tegen gaan van stress. De meeste boeken zijn vooral goed voor de portemonnee van de auteur. Wat helpt tegen stress:
- bewegen
- gezond eten
- sociaal leven
- seks
- goed slapen
- leren te accepteren dat je niet alles naar jouw hand kan zetten

En qua werk: hulp vragen als je vast loopt.

Succes.

P.S. Afhankelijk van je werk: wij hebben intern een psycholoog, een team collegiale ondersteuning en een directe lijn met PSHOR (Psychosociale Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen). Maar iets zegt me dat jij niet in mijn sector werkt.

[ Voor 18% gewijzigd door Cass Casey op 22-11-2023 08:58 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat hoeft ook niet. Als je dit soort dingen ervaart is een gesprek met je baas of manager een prima startpunt. Van daar richting coaching or bedrijfsarts en evt psycholoog. Is gewoon standaard het eea voor geregeld qua HR wetgeving :)

Dat gezegd hebbend: https://www.bol.com/nl/nl...ind-mee/9200000107638027/

Heb hem niet uitgelezen, toen ie over meditatie begon wel zelf geprobeerd. Maar de passage over negatieve gedachten en de gelijkheid met scheten was voor mij een perfecte gedachte om mijn eigen dingen in perspectief te zetten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:07
demichel schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:48:
Ik ben op zoek naar een goed, praktisch boek over hoe om te gaan met stress.

Google geeft me duizenden mogelijkheden maar welke is écht goed?

Alle tips zijn welkom.
Geen boek maar wel aanrader: HubermanLab podcasts, wetenschappelijk gefundeerde informatie over werking van lichaam en brein,dus ook over stress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:37

LankHoar

Langharig tuig

@Oon noemt het al een beetje, maar het hangt er nogal vanaf waar je stress vandaan komt. Mocht het werkdruk zijn, dan kan ik je dit boek/systeem aanraden: Getting Things Done van David Allen (2015 versie). Toen ik ~10 jaar geleden stress begon te ervaren omdat mijn werkdruk enorm toenam, heb ik dit boek eerst geluisterd en toen gelezen, en daar heel veel aan gehad. Heb een heel systeem opgebouwd om mijn leven te managen, en werkt perfect.

Maar ja, mocht je echt voor 20u werk per dag hebben, dan gaat dit je niet helpen. Of komt het omdat er externe dingen spelen (rouw, ziekte), dan gaat dit je ook niet helpen. Dus het is maar net wat de bron is van je stress :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:41

PinusRigida

I put the p in pool.

CodeCaster schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:19:
Als je al stress krijgt van het zoeken naar een boek, is een psycholoog misschien een beter idee.

Maar van die zoeken en vervolgens wachten tot je aan de beurt bent, krijg je ook stress...
offtopic:
Jouw comment doet me denken aan iets heel anders -al is het om de sfeer wat te verlichten:

Komt een man duidelijk op z'n ongemak aan de receptie van de bibliotheek, vraagt aan de receptioniste "heeft u boeken over paranoia?" zegt de dame: "ja hoor, ze staan achter je" :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:20

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Welkom in de wondere wereld van symptoombestrijding. Dan levert immers veel meer geld op dan genezing.

Pak het probleem aan bij de bron. En dat is de bron van de stress wegnemen. Een boek gaat hier niets bij helpen. Ergens mee omgaan is geen genezing en het probleem zal blijven...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:39:
Welkom in de wondere wereld van symptoombestrijding. Dan levert immers veel meer geld op dan genezing.

Pak het probleem aan bij de bron. En dat is de bron van de stress wegnemen. Een boek gaat hier niets bij helpen. Ergens mee omgaan is geen genezing en het probleem zal blijven...
Ok, haal de stress van het verliezen van een familielid eens weg dan, of het krijgen van een ongeluk, of een ziekte of het uitbreken van een oorlog in je land, of het vergaan van de planeet, of een slechte jeugd, of etc...

Dus je moet wel leren omgaan met deze stress zodat je er minder/weinig last van hebt, wegnemen zal namelijk niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-05 19:22
Kijk eens naar de boeken van Michael Singer. Met name 'The Untethered Soul' is een bestseller (en ook Nederlandstalig te verkrijgen).
Hij is ook een paar keer bij Tony Robbins te gast geweest.

Verder is de Wim Hof methode wel een aanrader en dan vooral de ademhalingsoefeningen.

Het boek van Matthew Walker is ook erg interessant in wat slaap allemaal voor je lichaam en welzijn doet. Hij is ook bij Joe Rogan in de podcast geweest.

Elke dag een stuk wandelen in de natuur kan ook wonderen doen. Er zijn heel opties en de beste oplossing verschilt per persoon maar unaniem is dat slaap (vast ritme en voldoende), gezond eten (dus weinig suiker) en wat beweging (bij voorkeur in de natuur) het belangrijkst is. Vergeet niet dat je niet alles in één keer perfect hoeft te doen. Probeer stukje bij beetje e.e.a. te verbeteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• friket
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-05 15:50
Geen boek, maar wel 2 adviezen die mij goed hebben geholpen :

Maak je niet druk om zaken waar je geen invloed op hebt. Als je ergens geen invloed hebt, dan is de enige keus accepteren. Op heel veel zaken om je heen, zoals andere mensen, dingen die nou eenmaal gebeuren zoals ongelukken/ziektes, etc. heb je geen controle.

En alles wat je aandacht geeft groeit. Dus focus vooral op zaken die jou goed doen en minder op zaken waar je stress van krijgt.

[ Voor 6% gewijzigd door friket op 22-11-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:39
The Eagle schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:05:
Dat hoeft ook niet. Als je dit soort dingen ervaart is een gesprek met je baas of manager een prima startpunt. Van daar richting coaching or bedrijfsarts en evt psycholoog. Is gewoon standaard het eea voor geregeld qua HR wetgeving :)
Precies dit. Als je dit te lang laat sudderen (inclusief het zoeken en lezen van boeken) kan je richting een burnout gaan, en dat is echt serieus geen prettige situatie. Ga dus met bovenstaande advies zsm aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:36

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Heel impopulair hier op Tweakers, maar zoek contact met een dominee / predikant. Liefst een van een grote gemeente en met veel ervaring. Als je niet bekend bent met de kerk, zoek vooral geen te "zware" stroming op. Evangelisch of PKN bijvoorbeeld, niet richting Gereformeerde kerken en vermijd zeker stromingen met een sektarisch karakter.
Het zou je nog verbazen hoe goed een dergelijk persoon is in het leren omgaan met stressvolle gebeurtenissen en gevoelens.

Je moet hier uiteraard voor open staan en de Bijbel niet per definitie afschrijven als stoffig sprookjesboek zonder het open te willen slaan. Ook voor de niet-gelovige staat een een scala aan levenslessen in waar de predikant zeker naar zal verwijzen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

In plaats van een zelfhulpboek kun je ook eens proberen "gewoon een boek" te lezen. Kan ook stressverminderend werken.

Je vraag is verder wel erg algemeen, waar heb je precies stress van? Welk probleem wil je oplossen?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:47
Waterbeesje schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:10:
Heel impopulair hier op Tweakers, maar zoek contact met een dominee / predikant.
In ieder geval een stuk goedkoper dan een psycholoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Waterbeesje schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:10:
Heel impopulair hier op Tweakers, maar zoek contact met een dominee / predikant. Liefst een van een grote gemeente en met veel ervaring. Als je niet bekend bent met de kerk, zoek vooral geen te "zware" stroming op. Evangelisch of PKN bijvoorbeeld, niet richting Gereformeerde kerken en vermijd zeker stromingen met een sektarisch karakter.
Het zou je nog verbazen hoe goed een dergelijk persoon is in het leren omgaan met stressvolle gebeurtenissen en gevoelens.

Je moet hier uiteraard voor open staan en de Bijbel niet per definitie afschrijven als stoffig sprookjesboek zonder het open te willen slaan. Ook voor de niet-gelovige staat een een scala aan levenslessen in waar de predikant zeker naar zal verwijzen.
"Dominee, ik ervaar zo'n stress in dit leven.."
- "Ach zoon, dat is toch nergens voor nodig. Denk maar eens aan de hel die komt ná dit leven!"

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

CodeCaster schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:27:
[...]

"Dominee, ik ervaar zo'n stress in dit leven.."
- "Ach zoon, dat is toch nergens voor nodig. Denk maar eens aan de hel die komt ná dit leven!"
"Aan een stuk hout gespijkerd worden, dat is pas stress!"

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:23
Weet je waar de stress vandaan komt, dan kunnen we je beter helpen om een goed boek uit te kiezen. Dat boeken helemaal niet kunnen helpen vind ik onzin maar het ligt eraan wat voor stress je hebt en hoe hardnekkig die is. Anders heb je inderdaad een psycholoog nodig, maar dat kan ook een lang traject zijn en geen garantie op succes, maar vaka kunnen die je wel helpen de bron te vinden als dat zelf niet lukt.

[ Voor 10% gewijzigd door Stylze op 22-11-2023 17:34 ]

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Dank voor alle reacties!! Ik check uit wat er het beste zou passen bij mij.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@demichel, je TS is wat summier, waardoor het een opsom-topic wordt. Wat heb je al uitgezocht, wat heb je zelf al geprobeerd, waarom heb je de opties die Google je voorschotelt afgeschoten? Wat voor stress heb je? Etc. etc.

Zonder dat is dit topic niet levensvatbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 25-11-2023 18:52 ]

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Pagina: 1