Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charnpo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-10-2024
Beste Tweakers,

Ik ben al een tijdje op het forum aan het lezen over de verschillende opties voor het verbeteren van het WiFi netwerk in mijn woning.

Situatie:
- Nieuwbouw (+/- 2010 gebouwd) woning van 3 verdiepingen
- Huidige provider: KPN glasvezel 100 Mbit/s down- en uploadsnelheid
- WiFi op begane grond & 1e verdieping is in orde. Modem staat in de meterkast.
- Op 2e verdieping heb ik geen wifi (louter in het trappengat)
- Ik heb CAT6 kabels getrokken naar de woonkamer en elke kamer op de 1 verdieping. Op de 2e verdieping heb ik geen internetkabel en ook geen mogelijkheid toe (kan altijd, maar niet netjes weg te werken dus voor nu geen oplossing)

Om WiFi te hebben op de 2e verdieping ben ik aan het rondkijken voor een access point of een repeater (repeater kan ik deels bekabeld aansluiten).

Ik heb bijvoorbeeld een van de onderstaande producten op het oog:
- TP-Link Deco X60 (model 5400): voor +/- 250eur
- TP-Link Deco X50: met Black Friday voor +/- 200eur
- Ubiquiti UniFi 6 Plus: voor +/- 135eur
- TP-Link EAP653: voor +/- 210eur

Schematisch zou ik het bijvoorbeeld als volgt kunnen aansluiten, waarbij
1) de Deco X50 of X60 bekabeld zijn aangesloten in de woonkamer en 1e verdieping. En de 3e node maakt via WiFi verbinding. In deze situatie zou de WiFi connectie verbeteren zowel in de woonkamer & 1e kamer + ik heb WiFi op 2e verdieping. Zijn er nadelen van deze setup?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72xoZtIiSecm5bQP-hg1pA5KDVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KZBJhzX3X5zoMPDu2kSce6x2.png?f=fotoalbum_large
(Foutje in de tekening: betreft een KPN modem natuurlijk ipv Ziggo)

Ik kan ook kiezen voor slechts 1 UniFi of TP-Link Omada en deze enkel op de 1e verdieping plaats (op mijn schema verdwijnen dan de andere access point op begane grond & 2e verdieping).
Immers kan ik de AP op de 1e verdieping bedraad aansluiten maar ik ben niet zeker of dat voldoende bereik gaat geven voor de 2e verdieping? Positie op de 1e verdieping is in een kamer i.p.v. in de nabijheid van het trappengat.. En als ik het goed begrijp kan een UniFi of Omada enkel bedraad worden aangesloten?

Wat zou jullie advies zijn? Zijn er nadelen (bijv. op performance vlak?) om te kiezen voor bijv. een X60 i.p.v. UniFi? Of zouden jullie iets anders adviseren?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:21
Ik zou 1x een superwifi2 erbij zetten op de 1e.
Of een 2e die je dan op zolder zet

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:36
1 .Kies voor een Access Point op elke etage, dit zal de beste dekking geven.
2. Enige nadeel is dat je ervoor moet zorgen dat de Access Point op de 2e etage, goed ontvangst moet hebben van de Access Point op de 1e etage.
3. Zowel Unifi als de Omada kan je draadloos inzetten.
4. Qua performance maakt het niet zoveel uit, mocht je PoE switches hebben dan kunnen de Unifi / Omada modellen wellicht uitkomst bieden. (Scheelt je een stopcontact)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-09 16:53
Ik zou beginnen met een super wifi punt van kpn op de eerste verdieping die je dan bekabelt aansluit.
Heb je dan nog niet voldoende op de tweede verdieping kun je hem verplaatsen naar de tweede verdieping en wireless aansluiten.
Is dat nog steeds niet voldoende dan een tweede superwifi punt op de eerste verdieping plaatsen.

Hier doe ik het ook met wifi in de meterkast en een Accesspoint op de eerste verdieping, daar dek ik het hele huis mee inclusief de zolder(die heeft hier wel een houten vloer).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• charnpo
Dank voor alle reacties!
heiyu schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:36:
1 .Kies voor een Access Point op elke etage, dit zal de beste dekking geven.
2. Enige nadeel is dat je ervoor moet zorgen dat de Access Point op de 2e etage, goed ontvangst moet hebben van de Access Point op de 1e etage.
3. Zowel Unifi als de Omada kan je draadloos inzetten.
4. Qua performance maakt het niet zoveel uit, mocht je PoE switches hebben dan kunnen de Unifi / Omada modellen wellicht uitkomst bieden. (Scheelt je een stopcontact)
Gaat een access point (bijv. Omada of Unifi) iets extras bieden t.o.v. bijvoorbeeld een X60? Als ik de X50 of X60 in 2 v.d. 3 kamers met kabel aansluit dan fungeren ze toch ook als een access point? En de derde (voor op zolder) moet dan inderdaad wel draadloos (naar wat ik begreep is dat je voor Omada ook nog een losse controller moet kopen?).

Prijstechnisch is het interessanter om voor een X50 bijv te kiezen, daar heb ik 3 stuks voor €200 terwijl 1 Omada €210 kost. M.a.w. krijg ik niet 'most bang for bucks' met de Deco's (bedraad) tussen €66 en €85 per stuk?
Ben(V) schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:23:
Ik zou beginnen met een super wifi punt van kpn op de eerste verdieping die je dan bekabelt aansluit.
Heb je dan nog niet voldoende op de tweede verdieping kun je hem verplaatsen naar de tweede verdieping en wireless aansluiten.
Is dat nog steeds niet voldoende dan een tweede superwifi punt op de eerste verdieping plaatsen.

Hier doe ik het ook met wifi in de meterkast en een Accesspoint op de eerste verdieping, daar dek ik het hele huis mee inclusief de zolder(die heeft hier wel een houten vloer).
Dat kan inderdaad interessant zijn. Is de performance van zo'n Super WiFi punt goed? En kan ik deze ook blijven gebruiken als ik bijvoorbeeld ooit zou overstappen naar Ziggo of andere provider?
KPN vraagt €62 per access point, dat is grofweg evenveel als een Deco X50. Is zo'n SuperWifi punt dan interessant?

• Ben(V)
Zijn ook gewoon wifi 6 accesspoints en kunnen ook zonder kpn gebuikt worden.
En alle accesspoints van welk merk voldoen aan de wifi standaarden en performen dus allemaal hetzelfde ondanks dat iedereen daar een eigen mening over heeft.

Het voordeel van die superwifi is dat als je bij KPN zit het allemaal "out of the box" werkt en ook samenwerkt met je KPN router.
Dat doen die Deco's niet, als je die met een wifi backhaul wil laten werken dan moet je ze in router mode zetten en dan maakt die een eigen netwerk en heb je twee verschillende netwerken die elkaar niet kunnen bereiken.

Kortom als je Kpn hebt ben je met die superwifi punten veel flexibeler.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• laurens0619
@charnpo
Een unifi omada geeft je voornamelijk extra:
- VLAN support
- Multi SSID support

Als je dat niet nodig hebt dan is het alleen onnodig duur en complex.
Voordeel superwifi:
- Je experiabox doet mee in de wifi (mits je EB 12 hebt). Dat scheelt een AP op de BG en compelxiteit

Vorodeel Deco:
- Spul blijft werken alsj je wisselt van provider,werkt onafhankelijk van je experiabox (waar ik de wifi van zou uitschakelen).

Op performance vlak is een deco x50 superieur tov een Unifi 6 lite maar ik geloof vergelijkbaar met een unifi 6 pro/plus.

• Ben(V)
Qua performance is alles lood om oud ijzer.
Alles is bepaalt door de wifi specs die wettelijk verplicht zijn.

• charnpo
Thanks! Dat nuanceert weer e.e.a.
@Ben(V) : m.b.t. Superwifi begrijp ik dat het inderdaad allemaal beter out of the box werkt tov andere merken.

Ik las dat het de moeite kan zijn om verschillende kanalen in te stellen per access punt om te voorkomen dat ze niet in elkaars vaarwater zitten. Kun je dat ook doen met de SuperWifi punten? Bij de X50/X60 kan dat iig niet. Als dat een belangrijk punt is om een performant wifi netwerk op te zetten dan zou dat nog eventueel een reden kunnen zijn om bijv 1 Omada AP te kiezen

• Ben(V)
Ook bij een x50/x60 kun je uiteraard gewoon zelf de kanalen instellen, want je moet altijd verschillende kanalen gebruiken.
Maar dat is helemaal nooit ingewikkeld en vereist echt geen cloudgestuurde management software.

[ Voor 28% gewijzigd door Ben(V) op 24-11-2023 13:20 ]

• laurens0619
Kan bij een deco niet. Die dingen kleppen allemaal op hetzelfde 5ghz kanaal.

Mrja als je met een single 5ghz radio een wireless uplink (mesh) gaat doen dan wil je dat ook. Anders moet dat ap continu kanaal wisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charnpo
@laurens0619 dus in mijn geval zou ik geen baat hebben bij een apparaat die toestaat om kanalen aan te passen aangezien bijv. Deco 1 op kanaal X continue moet schakelen om een signaal uit te wisselen met Deco 2 op kanaal Y?

In dat geval zou ik toch de SuperWifi 2 punt(en) overwegen. Zolang ik mij niet lastig maak bij overstappen naar andere provider (vergelijk graag jaarlijks)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Klopt

Waar je wel baat bij kunt hebben is om een tri-band setje te kopen. Dan praten ze naar de client toe op hetzelfde kanaal maar gaat de backhaul via een ander kanaal. Dan kom je op de Deco XE75

Maar dat "unieke kanalen" is allemaal waar maar wordt vaal belangrijker gemaakt dan het is:
- JE hebt er alleen last van als 2 clients op exact hetzelfde moment praten met een accesspoint. Hoe meer clients/meer verkeer je hebt, hoe vaker dat voorkomt.
- Als je met 2 clients op hetzelfde AP zit, dan zit je ook te praten op hetzelfde kanaal.

2 clients op hetzelfde AP is ongeveer net zo "schadelijk" als 2 clients op verschillende kanalen op verschillende accesspoints. OVer het eerste wordt alleen meestal minder moeilijk gedaan dan om het tweede.
Daarnaast is 5ghz dekking vaak beperkt tot een verideping dus valt de storing onderling ook wel mee

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 24-11-2023 13:05 ]

Pagina: 1