Advies upgrade met in achtneming tv meubel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLange
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 26-11-2024
Beste Tweakers, graag wil ik jullie advies vragen. Mijn PC is vrij oud (2016) dus wil hem upgraden, maar ben op zoek naar advies over wat ik nog meer moet upgraden dan GPU/CPU. Bijkomstige uitdaging is dat ik dit graag in een kastje wil doen. Hartelijk dank voor antwoorden _/-\o_

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen. Ik speel graag singleplayer RPGs zoals Witcher, Skyrim, Cyberpunk 2077, Divinity Original Sin 2, en in de toekomst Baldurs Gate 3, Hogwarts Legacy en Elden Ring. Daarnaast soms Civilization VI. Ik heb een couch setup in de woonkamer met Xbox controller, toetsenbord voor navigatie, koptelefoon. Huidige systeem heb ik op advies van m'n broertje gebouwd in 2016. Dat is al een tijd geleden en hoewel games niet unplayable zijn, is mijn systeem denk ik aan upgrade toe.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absolute max prijs, hangt af van hoeveel er vervangen moet worden. Streven is dat het niet het neusje van de zalm hoeft te zijn, maar ik wil graag mijn games de komende vijf jaar op high settings spelen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
onderstaande lijst heb ik nu, hoef er niets van per se te bewaren maar zolang dingen goed genoeg zijn voor de nieuwe build wil ik ze natuurlijk meenemen:
- gpu: NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti
- cpu: AMD Ryzen 5 1600 Six-Core Processor 3.20 GHz
- moederbord: ASRock A320M Pro4
- geheugen: 16 gb RAM
- storage: twijfel hoe ik dit goed in vul. Onder system information vind ik onderstaande twee terug:
WDC WD10EZRZ-00HTKB0
Samsung SSD 840 EVO 120GB
- Case: gaat sowieso veranderen
- power supply:
- Fan: Noctua NF-F12 PWM 120 mm
- Overig: usbs voor headset, microsoft xbox one controller, logitech keyboard, en een bluetooth adapter

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuwe, kleine behuizing
Nieuwe graphics card sowieso.
Wordt cpu dan knijpend? Dan ook cpu.
Verder ben ik benieuwd welke veranderingen jullie verder zouden aanraden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb van de meeste componenten weinig verstand, dus laat me graag adviseren. Qua cases heb ik de volgende ideeen:
- Phanteks Evolv shift XT past als het goed is in zijn hoogste stand. Volgens mij is deze ook bedoeld om over de breedte te koelen, dus kan goed geplaatst worden zoals in onderstaande afbeelding (rood = richting van airflow).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H38zqUz5RKhKqaCPLjO0pl3dgvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VDc6o3s1z2o1bbC0KjIgixiU.png?f=fotoalbum_large
- NZXT H1 V2 op zijn front panel leggen, in zelfde positie als de eerste case (zodat van alle kanten lucht er bij of uit kan).
- Silverstone Sugo Series 13
heb ik gezien maar heb t gevoel dat dat wel echt te klein wordt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De uitdaging is dat de pc moet passen in dit kastje (middelste frame verplaats ik waarschijnlijk, max ruimte = 83 cm x 29.5 cm x 42 cm (bxdxh)), waarbij een acceptabele koeling gewaarborgd wordt. Ik wil een groot luchtrooster in de achterkant van het kastje maken en het deurtje tijdens het gamen open laten staan. Bovendien staat het kastje een centimeter of 20 van de muur. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyFhRCUCeE-a0GvnrEfBZIBdblU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pnN9ztGhBzmidbLYBknY6Fix.jpg?f=user_large

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
1, Advies welke case het beste kan werken in mijn kastje, specifiek lettend op de componenten (zie 2) die er in moeten, en of de koeling hiermee voldoende kan zijn, lettend op de games die ik wil spelen.
2. Advies over welke onderdelen ik moet vervangen (indien mogelijk met suggesties) om mijn games te kunnen spelen en zodat ik er nog zeker 5 jaar tegenaan kan.

[ Voor 5% gewijzigd door JLange op 21-11-2023 17:34 ]