Wat voor soort vloerverwarming aanleggen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-03 14:44
Beste Tweakers,

Ik sta op het punt om vloerverwarming aan te leggen in mijn appartement en ben op zoek naar advies over het beste type vloerverwarming, gezien ik uiteindelijk tegels als vloerbedekking wil hebben. Ik hoop dat jullie ervaringen en expertise kunnen delen om me te helpen de juiste keuze te maken.

Mijn appartement heeft een oppervlakte van circa 79 vierkante meter en ik wil graag vloerverwarming installeren voor zowel comfort als energie-efficiëntie.

Zijn er specifieke systemen die goed werken in combinatie met tegels? Wat zijn de voor- en nadelen van bijvoorbeeld het infrezen van vloerverwarming tov droge vloerverwarmingssystemen? Zijn er bepaalde merken of modellen die jullie aanbevelen op basis van jullie eigen ervaringen?

Daarnaast ben ik ook benieuwd naar eventuele uitdagingen bij de installatie in een appartement. Zijn er zaken waar ik specifiek rekening mee moet houden, zoals de ondervloer of beperkingen in het bouwontwerp?

Alle input wordt zeer gewaardeerd, en ik kijk uit naar jullie waardevolle adviezen en tips. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetjan
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-05 15:55
Ik kan je helaas geen advies geven maar ik ga je topic volgen want ik ben zelf ook aan het kijken naar vloerverwarming.

Wat voor ondervloer heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-05 11:59
Infrezen is prima, eender welke dunne vloerbedekking is ok en zelfs "planché" van 5cm dik werkt, isoleren is uiteraard aangeraden, maarja...

Droog systeem vloerverwarming is een elektrische weerstand die onder je vloer loopt, en zo hitte afgeeft.
In een vergelijkbare situatie heb ik toch gekozen voor een duurder nat systeem. Tijdelijk (1 winter) heb ik verwarmd met een keukenboiler, dit was verschrikkelijk duur, maar zou in stook en installatiekosten vergelijkbaar zijn met een droog systeem.

Ik was aan het uitkijken voor een warmtepomp met hulp van premies, uiteindelijk toch een gasketel geplaatst, goedkoper in installatie, goedkoper in verbruik en compacter, en stiller. (Daikin min = 8kW)

Een vuistregel is:
  • alle kringen ongeveer even lang,
  • max 100m (zeker niet veel langer)
  • een hart op hart afstand van ongeveer 10cm, dus tel ongeveer 10m/m2 buis = ongeveer 100w/m2
vermits het een appartement betreft kan je met misschien de helft van het vermogen toekomen, in jouw geval zal je wel toekomen met 1rol van 600m buis, dus iets meer afstand, tussen de buizen, maar wijk niet teveel af van de vuistregel, je kan ook aanvoer temperatuur verlagen, en zo zal het verschil met je retour (deltaT) ook kleiner worden, maar je ketel moet zo laag kunnen moduleren, dus neem de kleinste ketel op de markt. De pomp moet je zeker niet te langzaam zetten. Ik heb PexB 17mm, inwendig is dat 13mm, kleiner kan je maar dan moet de pomp harder werken. groter is echt niet nodig.

EDIT:
De daikin is de kleinste en stilste gasketel op de markt, moduleert goed (=kan klein vermogen geven) maar is nog steeds fors voor zo'n kleine ruimte. Bestaat in doorstroom, of boiler. Ik raad aan om een doorstroom te nemen, en eventueel in combinatie met buffervat (is niet boiler!)
Sturing is ook een uitdaging. een gewone thermostaat zal te laat uitslaan, en tip is om een externe sensor op de retour te zetten, en eventueel ook een buitensensor te plaatsen, en te werken met een stooklijn, maar dat is bij mij toch niet nodig), alles is goed warm op een kleine halfuur

[ Voor 24% gewijzigd door g4wx3 op 21-11-2023 17:26 ]

http://www.softfocus.be/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:49
Daniëlvveen schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:27:
Beste Tweakers,

Ik sta op het punt om vloerverwarming aan te leggen in mijn appartement en ben op zoek naar advies over het beste type vloerverwarming, gezien ik uiteindelijk tegels als vloerbedekking wil hebben. Ik hoop dat jullie ervaringen en expertise kunnen delen om me te helpen de juiste keuze te maken.

Mijn appartement heeft een oppervlakte van circa 79 vierkante meter en ik wil graag vloerverwarming installeren voor zowel comfort als energie-efficiëntie.

Zijn er specifieke systemen die goed werken in combinatie met tegels? Wat zijn de voor- en nadelen van bijvoorbeeld het infrezen van vloerverwarming tov droge vloerverwarmingssystemen? Zijn er bepaalde merken of modellen die jullie aanbevelen op basis van jullie eigen ervaringen?

Daarnaast ben ik ook benieuwd naar eventuele uitdagingen bij de installatie in een appartement. Zijn er zaken waar ik specifiek rekening mee moet houden, zoals de ondervloer of beperkingen in het bouwontwerp?

Alle input wordt zeer gewaardeerd, en ik kijk uit naar jullie waardevolle adviezen en tips. Alvast bedankt!
Heb je toestemming van de VVE? Die zul je over het algemeen nodig hebben als je wilt gaan frezen in de vloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
g4wx3 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:19:

Een vuistregel is:
  • een hart op hart afstand van ongeveer 10cm, dus tel ongeveer 10m/m2 buis = ongeveer 100w/m2
verdeler met flow indicators en de flow in elke groep gelijk trekken.. dan maakt het niet uit of je een groep van 50 meter en een groep van 90 meter hebt.... :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-05 11:59
SMSfreakie schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:25:
[...]

verdeler met flow indicators en de flow in elke groep gelijk trekken.. dan maakt het niet uit of je een groep van 50 meter en een groep van 90 meter hebt.... :)
Klopt, zeker en vast flowmeters plaatsen!
Toch een klein probleem in mijn huidige woning (anders dan het vorige voorbeeld) heb ik een randkring van van 120m, en een kleine kring van 60m.
het huis is warm voor de randkring een warme retour heeft. Ik kan alles vertragen, maar ik vindt het comfortabel om op een klein uur het huis op te warmen van 15° naar 20°. Btw, ik heb net een netatmo on-off. dus een weekend weg kan ik toch op afstand alle aanzetten.

http://www.softfocus.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Hielko schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:23:
[...]

Heb je toestemming van de VVE? Die zul je over het algemeen nodig hebben als je wilt gaan frezen in de vloeren.
Dit is zeker geen onbelangrijke!

Verder is het de vraag inderdaad wat voor ondervloer je hebt, en wat er onder je zit. In bepaalde bouwjaren is de elektra en mogelijk ook andere leidingen van woonlaag x in de dekvloer van de verdieping erboven gelegd. Met frezen ga je daar dan mogelijk doorheen en kan dat best in de papieren lopen. Daarnaast niet zo fijn voor eventuele onderburen.

Alternatief is met bepaalde vloerplaten te gaan werken waar dan ingefreesd kan gaan worden, maar dan komt je vloer een cm of 2 omhoog, wat weer consequenties heeft voor (o.a.) je deuren.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
hetjan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:59:
Ik kan je helaas geen advies geven maar ik ga je topic volgen want ik ben zelf ook aan het kijken naar vloerverwarming.

Wat voor ondervloer heb je?
Op dit moment is dit de vloer (zie foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMrZBIvg94wPwH2PsHwIzJVeSvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhcH9eET18ZzR0FRLt09K1J9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniëlvveen
Infrezen is prima, eender welke dunne vloerbedekking is ok en zelfs "planché" van 5cm dik werkt, isoleren is uiteraard aangeraden, maarja...

Droog systeem vloerverwarming is een elektrische weerstand die onder je vloer loopt, en zo hitte afgeeft.
In een vergelijkbare situatie heb ik toch gekozen voor een duurder nat systeem. Tijdelijk (1 winter) heb ik verwarmd met een keukenboiler, dit was verschrikkelijk duur, maar zou in stook en installatiekosten vergelijkbaar zijn met een droog systeem.

Ik was aan het uitkijken voor een warmtepomp met hulp van premies, uiteindelijk toch een gasketel geplaatst, goedkoper in installatie, goedkoper in verbruik en compacter, en stiller. (Daikin min = 8kW)

Een vuistregel is:
vermits het een appartement betreft kan je met misschien de helft van het vermogen toekomen, in jouw geval zal je wel toekomen met 1rol van 600m buis, dus iets meer afstand, tussen de buizen, maar wijk niet teveel af van de vuistregel, je kan ook aanvoer temperatuur verlagen, en zo zal het verschil met je retour (deltaT) ook kleiner worden, maar je ketel moet zo laag kunnen moduleren, dus neem de kleinste ketel op de markt. De pomp moet je zeker niet te langzaam zetten. Ik heb PexB 17mm, inwendig is dat 13mm, kleiner kan je maar dan moet de pomp harder werken. groter is echt niet nodig.

EDIT:
De daikin is de kleinste en stilste gasketel op de markt, moduleert goed (=kan klein vermogen geven) maar is nog steeds fors voor zo'n kleine ruimte. Bestaat in doorstroom, of boiler. Ik raad aan om een doorstroom te nemen, en eventueel in combinatie met buffervat (is niet boiler!)
Sturing is ook een uitdaging. een gewone thermostaat zal te laat uitslaan, en tip is om een externe sensor op de retour te zetten, en eventueel ook een buitensensor te plaatsen, en te werken met een stooklijn, maar dat is bij mij toch niet nodig), alles is goed warm op een kleine halfuur
Ik heb gelezen dat je energieverbruik hoger ligt bij het infrezen tov een droog systeem. Met droog systeem bedoel ik een systeem waarbij bijvoorbeeld buizen waardoor heen warm water stroomt vastgezet zijn op een plaat. Als dat is wat je bedoelt met een elektrische weerstand die onder je vloer loopt, dan klopt het.
Daarnaast heb ik een cv ketel, dus geen warmtepomp of stadsverwarming of iets dergelijks. Ik was ook niet van plan om iets anders te laten installeren, gezien ik niet echt een goed beeld heb van de kosten afgezet tegen het terugverdienen van de investering. Wat betreft het technische aspect wat je opnoemt, ik ben zelf totaal niet technisch en ga deze klus ook zeker laten uitbesteden.
Mijn vraag was meer dat ik niet weet wat voor systeem ik het beste kan laten aanleggen. Ik heb met een bedrijf gesproken, en die adviseerde infrezen, maar ik weet niet of dat is omdat diegene dat een aantrekkelijkere klus vind of niet.

Als je verdere tips hebt over aanpassen cv ketel etc dan kom ik graag met je in contact. Volgens mij heb je er veel verstand van, en bij die bedrijven blijft het vaak alleen bij het aanleggen van de vloerverwarming. Ze kijken niet verder naar cv ketel, thermostaat etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-05 13:41

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Even een kleine opmerking hier. Een droog systeem vloerverwarming is niet hetzelfde als elektrische vloerverwarming. Droogbouw wil zeggen, dat er bij de aanleg/installatie van vloerverwarming geen natte producten zoals zand-cement, beton, anhydriet etc. gebruikt worden. Er wordt dus wel gebruik gemaakt van een buizensysteem waar warm water doorheen stroomt en kan dus gewoon aangesloten worden op een (bestaande) CV of warmtepomp. Het opbouwsysteem (vaak matten) bevat uitsparingen voor de verwarmingsbuizen.

De voordelen van een droogbouw vloerverwarming is dat deze heel snel warm is, vaak maar 2cm hoogte nodig heeft en gelegd mag worden zonder toestemming van de VVE. Nadelen zijn de prijs (duur), minder warmtebuffer in de vloer en de hoogte die je niet inlevert bij een ingefreesde vloer.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
PeacekeeperNL schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:36:
[...]

Dit is zeker geen onbelangrijke!

Verder is het de vraag inderdaad wat voor ondervloer je hebt, en wat er onder je zit. In bepaalde bouwjaren is de elektra en mogelijk ook andere leidingen van woonlaag x in de dekvloer van de verdieping erboven gelegd. Met frezen ga je daar dan mogelijk doorheen en kan dat best in de papieren lopen. Daarnaast niet zo fijn voor eventuele onderburen.

Alternatief is met bepaalde vloerplaten te gaan werken waar dan ingefreesd kan gaan worden, maar dan komt je vloer een cm of 2 omhoog, wat weer consequenties heeft voor (o.a.) je deuren.
Toestemming van de VVE heb ik in principe. Alleen ik moet zelf vgm uitzoeken of het infrezen zonder nadelige gevolgen kan of niet. Voor de ondervloer die er nu ligt, zie foto in eerdere bericht hierboven.

Infreezen in vloerplaten is ook een optie inderdaad, alleen dan blijf ik twijfelen tussen dat en aanleggen matten met warmtebuizen eraan vastgemaakt. Wat betreft het feit dat de vloer omhoog gaat, moet even kijken wat dat doet met de deuren inderdaad. Maar dan moet ik dus eerst wel weten hoeveel cm precies de vloer omhoog komt bij welke methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
DexterDee schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:00:
[...]

Even een kleine opmerking hier. Een droog systeem vloerverwarming is niet hetzelfde als elektrische vloerverwarming. Droogbouw wil zeggen, dat er bij de aanleg/installatie van vloerverwarming geen natte producten zoals zand-cement, beton, anhydriet etc. gebruikt worden. Er wordt dus wel gebruik gemaakt van een buizensysteem waar warm water doorheen stroomt en kan dus gewoon aangesloten worden op een (bestaande) CV of warmtepomp. Het opbouwsysteem (vaak matten) bevat uitsparingen voor de verwarmingsbuizen.

De voordelen van een droogbouw vloerverwarming is dat deze heel snel warm is, vaak maar 2cm hoogte nodig heeft en gelegd mag worden zonder toestemming van de VVE. Nadelen zijn de prijs (duur), minder warmtebuffer in de vloer en de hoogte die je niet inlevert bij een ingefreesde vloer.
Klopt! Wat bedoel je met nadeel: minder warmtebuffer in de vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Daniëlvveen schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:13:
[...]

Met infrezen verwarm je de gehele vloer, de massa gaat de warmte in zitten. Dit vinden wij hier stuk prettiger, alleen heeft als nadeel dat wisselen van temperatuur langer duurt. Met matten is het zo op temperatuur omdat er geen massa hoeft te worden verwarmd. Nadeel daarvan is dat zodra de verwarming op temperatuur is en afslaat de warmte ook sneller weg is.
Zit even op een mooie vergelijking ter beeldvorming te denken, maar kan er zo geen bedenken... Is al laat haha

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Daniëlvveen schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:13:
Als je vloerverwarming infreest dan verwarm je feitelijk ook de beton rondom je verwarmingsbuizen. Dat is een behoorlijke massa die je dan opwarmt en die houdt de warmte een tijd lang vast en geeft deze geleidelijk ook weer af aan de ruimte. Bij droogbouw verwarm je eigenlijk alleen een dunne aluminium plaat waar de buis in ligt. Deze koelt dus snel weer af, waardoor de ruimte ook sneller weer afkoelt. Je kunt met een ingefreest systeem dus gelijkmatiger verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
PeacekeeperNL schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:28:
[...]

Met infrezen verwarm je de gehele vloer, de massa gaat de warmte in zitten. Dit vinden wij hier stuk prettiger, alleen heeft als nadeel dat wisselen van temperatuur langer duurt. Met matten is het zo op temperatuur omdat er geen massa hoeft te worden verwarmd. Nadeel daarvan is dat zodra de verwarming op temperatuur is en afslaat de warmte ook sneller weg is.
Zit even op een mooie vergelijking ter beeldvorming te denken, maar kan er zo geen bedenken... Is al laat haha
Ah oke, volg het deels. Wat kun je zeggen over het energieverbruik van de twee systemen met elkaar vergeleken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
DexterDee schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:29:
[...]

Als je vloerverwarming infreest dan verwarm je feitelijk ook de beton rondom je verwarmingsbuizen. Dat is een behoorlijke massa die je dan opwarmt en die houdt de warmte een tijd lang vast en geeft deze geleidelijk ook weer af aan de ruimte. Bij droogbouw verwarm je eigenlijk alleen een dunne aluminium plaat waar de buis in ligt. Deze koelt dus snel weer af, waardoor de ruimte ook sneller weer afkoelt. Je kunt met een ingefreest systeem dus gelijkmatiger verwarmen.
Helder. Zijn er geen droogbouw systemen waarbij de dunne aluminium platen de warmte langer vasthouden, zodat als je stopt met verwarmen het niet snel weer afkoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Daniëlvveen schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:32:
Helder. Zijn er geen droogbouw systemen waarbij de dunne aluminium platen de warmte langer vasthouden, zodat als je stopt met verwarmen het niet snel weer afkoelt?
De thermische massa (in combinatie met het soort materiaal) bepaalt hoeveel warmte een bepaald materiaal kan opslaan. Voor een 10m2 vloer van 15cm heb je het dan over 1,5 kuub beton ofwel 3600 kilo. De aluminium platen zijn maar een fractie van dat volume, of je moet met enorm dikke platen gaan werken. Dat laatste is niet praktisch en om die reden bestaan er geen droogbouw systemen die dezelfde thermische massa hebben als een betonvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
DexterDee schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:43:
[...]

De thermische massa (in combinatie met het soort materiaal) bepaalt hoeveel warmte een bepaald materiaal kan opslaan. Voor een 10m2 vloer van 15cm heb je het dan over 1,5 kuub beton ofwel 3600 kilo. De aluminium platen zijn maar een fractie van dat volume, of je moet met enorm dikke platen gaan werken. Dat laatste is niet praktisch en om die reden bestaan er geen droogbouw systemen die dezelfde thermische massa hebben als een betonvloer.
Dus je denkt dat in mijn situatie infreezen in de vloer (zie eerdere foto) het beste is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:29

rdejongjr

Gnome

Daniëlvveen schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:54:
[...]
Dus je denkt dat in mijn situatie infreezen in de vloer (zie eerdere foto) het beste is?
Meeste comfort als je aan de trage opwarming kan wennen en/of de temperatuur constant laat.
Vaak ook goedkoper, totdat ze leidingen raken :+ , ga heel goed na hoe dik de dekvloer is en hoe de leidingen lopen.

Water/gas wordt meestal direct verholpen maar elektra hebben ze een hekel aan en is vaak uitgesloten (op eigen kosten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik heb nergens gelezen of je benedenburen hebt. Zo ja, dan vraag ik mij af of je dan niet het huis van de benedenburen mee verwarmt met alle stookkosten van dien.

Je zult voordat je begint met freezen 200% zeker moeten zijn dat je vloer een minimaal 20mm dikke cementdekvloer heeft en in die laag geen leidingen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errrrrnie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 19:36
nokiaan958GB schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:20:
Ik heb nergens gelezen of je benedenburen hebt. Zo ja, dan vraag ik mij af of je dan niet het huis van de benedenburen mee verwarmt met alle stookkosten van dien.
Precies dit.. groot risico dat je de "gehele" constructie gaat verwarmen waardoor jouw onder-/zijburen mee kunnen profiteren van jouw gas.

Recente appartementen hebben vaak een zwevende dekvloer, echter zijn die ook vaak al voorzien van vloerverwarming :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Infrezen en droogbouw hebben beide zo hun voor en nadelen en zijn ook afhankelijk van de situatie waarin het wordt toegepast.

Voor/nadelen infrezen:
+ De vloerverwarming verdwijnt in je huidige dekvloer, dus de opbouwhoogte van de eindvloer zal minimaal zijn
+ De hele betonconstructie zal werken als buffer, wat in sommige situaties fijn kan zijn. Een warmtepomp bijvoorbeeld vindt het hebben van een flinke buffer erg fijn om zuinig te draaien.
+ Ik vermoed dat infrezen ook het goedkoopste in aanleg zal zijn.
- De vloer is verbonden en loopt door in de omringende appartementen, dus je zult zeker enigszins voor de buren stoken. Dit is zeer afhankelijk van de opbouw van de constructie.
- Het hebben van een grote thermische massa maakt het snel bijregelen lastig. Niet elke thermostaat kan hier goed mee overweg gaan waardoor je overshoots krijgt.

Voor/nadelen droogbouw:
- Het is een pakket op je huidige vloer, dus je gaat flink omhoog in opbouw. Het liefst heb je ook nog een beetje isolatie tussen je droogbouw systeem en de huidige vloer om het thermisch te ontkoppelen. Denk dus al snel aan 40 of 50mm omhoog om voordelen te halen uit een droogbouw systeem (en ik denk niet dat dat gaat in een appartement met je voordeur enzo)
+ Minder massa te verwarmen, dus je systeem reageert veel sneller. Daardoor kan je het makkelijker 's nachts lager zetten en overdag warmer. Theoretisch zal dit dus het goedkoopste systeem zijn om te stoken.
+ De vaak noodzakelijke 10 dB demping van je ondervloer kan je mooi verwerken onder je droogbouw systeem en samen nemen met je thermische onderbreking.

Dan nog wat andere overwegingen:
- In een appartement heb je vaak eisen wat betreft geluidsdemping van je ondervloer. Hoe zit dit? Je noemt tegels, maar je onderburen gaan waarschijnlijk niet blij zijn als je direct tegels op je huidige dekvloer monteert en is waarschijnlijk niet toegestaan vanuit de VVE. Of zit je op de begane grond?
- Hoe dik is je huidige dekvloer? Lopen hier nog andere leidingen in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:05

Droog en nat systeem zegt niets over het type vloerverwarming maar over de vloer. Een nat systeem ligt je vloerverwarming in zandcement, een droog systeem is er geen cement oid gebruikt maar profielen waar de slangen inklikken en soms met aluminium geleidingsmateriaal contact maken met je vloer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:29
Mag je überhaupt wel een tegelvloer aanleggen? Bij een VvE mag je meestal geen harde vloer aanleggen, tenzij je afdoende maatregelen neemt tegen contact geluid. Bijvoorbeeld een speciale ondervloer bij laminaat.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:46
Als er benedenburen zijn, dan zou ik eerst dat vochtprobleem in de hoek aanpakken ;-).

Ik heb geen beeld in wat voor appartement TS woont. Het kan best een appartement op de begane grond zijn in een oud pand waar de VVE bestaat uit de twee of drie eigenaren van die appartementen. Daar zijn vaak geen afspraken over soorten vloeren etc. Dus misschien kan daar wat meer duidelijkheid over komen.

Geen mening over het soort vloerverwarming, ik zou je alleen willen aanraden om voorbereid te zijn op toekomstige ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld een warmtepomp of stadswarmte o.i.d.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADRIGUZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-05 01:26
Je kan ook kiezen voor een droogbouw systeem met geïntegreerde isolatieplaten. Bijvoorbeeld EPS30 link dit bevat isolatie, aluminium warmtegeleiders en daarin de buizen. Daarop kan je afhankelijk van je type vloer diverse sytemen voor gebruiken.

Je hebt ook een bodem planner, wel in het duits maar met translate kom je een eind: https://bodenplaner.mfh-systems.com/de/ Daarmee zie je precies wat je nodig hebt e.d.

Ik ben zelf nu bezig met deze oplossing, eerst oude zandcementvloer eruit gehakt en geëgaliseerd met gietvloer mortel. Daar bovenop komen dan deze isolatieplaten + 20mm norit gipsvezelplaat + tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
RADRIGUZ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:07:
Je kan ook kiezen voor een droogbouw systeem met geïntegreerde isolatieplaten. Bijvoorbeeld EPS30 link dit bevat isolatie, aluminium warmtegeleiders en daarin de buizen. Daarop kan je afhankelijk van je type vloer diverse sytemen voor gebruiken.

Je hebt ook een bodem planner, wel in het duits maar met translate kom je een eind: https://bodenplaner.mfh-systems.com/de/ Daarmee zie je precies wat je nodig hebt e.d.

Ik ben zelf nu bezig met deze oplossing, eerst oude zandcementvloer eruit gehakt en geëgaliseerd met gietvloer mortel. Daar bovenop komen dan deze isolatieplaten + 20mm norit gipsvezelplaat + tegels.
Inderdaad een mooie compacte opbouw met maximale thermische ontkoppeling van de constructie. Uithakken van de bestaande zandcementvloer zal voor TS misschien complexer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
rdejongjr schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:51:
[...]

Meeste comfort als je aan de trage opwarming kan wennen en/of de temperatuur constant laat.
Vaak ook goedkoper, totdat ze leidingen raken :+ , ga heel goed na hoe dik de dekvloer is en hoe de leidingen lopen.

Water/gas wordt meestal direct verholpen maar elektra hebben ze een hekel aan en is vaak uitgesloten (op eigen kosten).
Ok, thanks voor de reactie. De dekvloer is de vloer van de foto die ik hierboven heb gepost neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniëlvveen
nokiaan958GB schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:20:

Je zult voordat je begint met freezen 200% zeker moeten zijn dat je vloer een minimaal 20mm dikke cementdekvloer heeft en in die laag geen leidingen liggen.
Ik heb inderdaad benedenburen. Ik zal proberen na te gaan hoe dik m'n dekvloer is en of in die laag geen leidingen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
Erwin_83 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:19:
Mag je überhaupt wel een tegelvloer aanleggen? Bij een VvE mag je meestal geen harde vloer aanleggen, tenzij je afdoende maatregelen neemt tegen contact geluid. Bijvoorbeeld een speciale ondervloer bij laminaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJXro10Si9Hd0R7hgF8szKCTP9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4saBUwOOtWvYz6IncHb36Vol.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Infrezen valt dus al af ;)

Geen idee met een opbouw systeem of je dan genoeg geluids demping krijgt.

Pvc of laminaat met tegel look geen alternatief?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
Erwin_83 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:47:

Waarom valt infrezen volgens jou af? Bedoel je dat het dan allemaal te hoog wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Erwin_83 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:47:

Dat hoeft niet hoor. Er zijn dempende ontkoppelingsmatten voor tegels op de markt die aan de eisen voldoen en een redelijke thermische weerstand hebben. Zo'n mat is vaak zo'n 5mm dik ofzo.

Natuurlijk is het niet helemaal ideaal door de extra thermische weerstand naar boven toe, maar het is een aardig compromis.

[ Voor 4% gewijzigd door frennek op 22-11-2023 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
frennek schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:17:
Infrezen en droogbouw hebben beide zo hun voor en nadelen en zijn ook afhankelijk van de situatie waarin het wordt toegepast.

Voor/nadelen infrezen:
+ De vloerverwarming verdwijnt in je huidige dekvloer, dus de opbouwhoogte van de eindvloer zal minimaal zijn
+ De hele betonconstructie zal werken als buffer, wat in sommige situaties fijn kan zijn. Een warmtepomp bijvoorbeeld vindt het hebben van een flinke buffer erg fijn om zuinig te draaien.
+ Ik vermoed dat infrezen ook het goedkoopste in aanleg zal zijn.
- De vloer is verbonden en loopt door in de omringende appartementen, dus je zult zeker enigszins voor de buren stoken. Dit is zeer afhankelijk van de opbouw van de constructie.
- Het hebben van een grote thermische massa maakt het snel bijregelen lastig. Niet elke thermostaat kan hier goed mee overweg gaan waardoor je overshoots krijgt.

Voor/nadelen droogbouw:
- Het is een pakket op je huidige vloer, dus je gaat flink omhoog in opbouw. Het liefst heb je ook nog een beetje isolatie tussen je droogbouw systeem en de huidige vloer om het thermisch te ontkoppelen. Denk dus al snel aan 40 of 50mm omhoog om voordelen te halen uit een droogbouw systeem (en ik denk niet dat dat gaat in een appartement met je voordeur enzo)
+ Minder massa te verwarmen, dus je systeem reageert veel sneller. Daardoor kan je het makkelijker 's nachts lager zetten en overdag warmer. Theoretisch zal dit dus het goedkoopste systeem zijn om te stoken.
+ De vaak noodzakelijke 10 dB demping van je ondervloer kan je mooi verwerken onder je droogbouw systeem en samen nemen met je thermische onderbreking.

Dan nog wat andere overwegingen:
- In een appartement heb je vaak eisen wat betreft geluidsdemping van je ondervloer. Hoe zit dit? Je noemt tegels, maar je onderburen gaan waarschijnlijk niet blij zijn als je direct tegels op je huidige dekvloer monteert en is waarschijnlijk niet toegestaan vanuit de VVE. Of zit je op de begane grond?
- Hoe dik is je huidige dekvloer? Lopen hier nog andere leidingen in?
Thanks voor je uitgebreide antwoord. Er zijn inderdaad eisen. Zie screen van artikel uit splitsingsakte in eerdere reactie. Ik zit op de hoogste verdieping (15 hoog) en heb alleen onderburen.
Wat betreft de dikte van de dekvloer en of er leidingen lopen, dit moet ik nog uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
Saint2Saint schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:37:
Als er benedenburen zijn, dan zou ik eerst dat vochtprobleem in de hoek aanpakken ;-).

Ik heb geen beeld in wat voor appartement TS woont. Het kan best een appartement op de begane grond zijn in een oud pand waar de VVE bestaat uit de twee of drie eigenaren van die appartementen. Daar zijn vaak geen afspraken over soorten vloeren etc. Dus misschien kan daar wat meer duidelijkheid over komen.

Geen mening over het soort vloerverwarming, ik zou je alleen willen aanraden om voorbereid te zijn op toekomstige ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld een warmtepomp of stadswarmte o.i.d.
Wat dat vochtprobleem betreft, ik heb de woning recent aangekocht en onlangs pas de sleutels gekregen. Bij de overdracht is mij de schimmelplek (zie foto 1) opgevallen.
Na geschakeld te hebben met de VVE is er iemand met verstand van schimmels vanuit de VVE langs gestuurd. Eenmaal laminaat eruit getrokken, was het volgende te zien (zie foto 2). De oorzaak is onduidelijk. Wel valt duidelijk te zien dat de muur opnieuw is geverfd. Achter de muur zit de douche van m'n badkamer, maar vanuit de badkamer was ook al het kitwerk etc dicht. De schimmel (zie foto 3) heb ik met schimmelreiniger weggekregen, en de vocht is ook niet meer teruggekomen. Gezien het feit dat de muur opnieuw geverfd, ben ik er nog steeds niet gerust over, want ik weet de oorzaak niet.
Het betreft een appartement op de hoogste verdieping (15 hoog) van het appartementencomplex. Het is gebouwd in 2012.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEMi9yU1XRrKPqlljz3CjO-V4-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZs2aIVKF9IZ20gomAqtL7Mz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIce822Gpl56i3xgtOxIThM7lz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7El12yZskTgHEMfIL7Z96qSD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMrZBIvg94wPwH2PsHwIzJVeSvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhcH9eET18ZzR0FRLt09K1J9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:53
Voor appartementen is de voorkeur droogbouw gezien je dan ook nog een beetje isolatie hebt, met matten en egaline kan ook als je perse plavuizen of PVC wil.

[ Voor 64% gewijzigd door mr_evil08 op 22-11-2023 16:38 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
rdejongjr schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:51:
[...]

Vaak ook goedkoper
, totdat ze leidingen raken :+ , ga heel goed na hoe dik de dekvloer is en hoe de leidingen lopen.

Dat is alleen van toepassing bij een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
mr_evil08 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:36:
Voor appartementen is de voorkeur droogbouw gezien je dan ook nog een beetje isolatie hebt, met matten en egaline kan ook als je perse plavuizen of PVC wil.
Ik wil er keramische tegels in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
mr_evil08 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:40:
[...]

Dat is alleen van toepassing bij een warmtepomp.
Kun je dit verder toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
frennek schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:44:
[...]

Dat hoeft niet hoor. Er zijn dempende ontkoppelingsmatten voor tegels op de markt die aan de eisen voldoen en een redelijke thermische weerstand hebben. Zo'n mat is vaak zo'n 5mm dik ofzo.

Natuurlijk is het niet helemaal ideaal door de extra thermische weerstand naar boven toe, maar het is een aardig compromis.
Dempen die ontkoppelingsmatten goed dan?

@Daniëlvveen is er een reden dat je een tegelvloer wilt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
Erwin_83 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:26:
[...]

Ja, vind het mooi. Smaak kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
In pvc en laminaat is er ook veel te krijgen wat aardig in de buurt komt van tegels. Voordeel, als de vloerverwarming uit is voelt de vloer niet zo koud aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Bij een warmtepomp kost het meer rendement als je sochtends weer wil opwarmen want vaak is dat ook het koudste moment van de dag.

Met een gasketel kan je gerust de vloer laten schommelen, kwa rendement maakt het niet uit voor de ketel, zolang je maar niet tever gaat met nachtverlaging.

Nam je droogbouw dan was het sowieso een nobrainer.

Een tegelvloer heeft wel nadelen, als vloerverwarming uit staat is het ijskoud, het zuigt je warmte uit de voeten.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 22-11-2023 18:06 ]

• frennek
mr_evil08 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:03:
[...]

Bij een warmtepomp kost het meer rendement als je sochtends weer wil opwarmen want vaak is dat ook het koudste moment van de dag.

Met een gasketel kan je gerust de vloer laten schommelen, kwa rendement maakt het niet uit voor de ketel, zolang je maar niet tever gaat met nachtverlaging.

Nam je droogbouw dan was het sowieso een nobrainer.

Een tegelvloer heeft wel nadelen, als vloerverwarming uit staat is het ijskoud, het zuigt je warmte uit de voeten.
In een appartement met benedenburen wordt een vloer nooit echt koud natuurlijk.

• frennek
Erwin_83 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:26:
[...]

Of het goed dempt weet ik niet, maar als je een beetje rondzoekt zie je dat er ontkoppelingsmatten die 10 tot 15 dB dempen en expliciet vermelden dat ze voldoen aan de vaak gestelde eisen door een VVE. Natuurlijk zullen je benedenburen blijer worden van vloerbedekking dan van tegels.

Edit: En uiteindelijk hangt het ook allemaal af van de constructie van de appartementen zelf. Als de dekvloer al zwevend is gelegd en de constructie degelijk in elkaar zit heb je daar eigenlijk al de meeste ontkoppeling van.

[ Voor 17% gewijzigd door frennek op 23-11-2023 09:20 ]

• mr_evil08
frennek schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:16:
[...]

In een appartement met benedenburen wordt een vloer nooit echt koud natuurlijk.
Wel als die onderburen er nooit zijn of krenterig met de verwarming, kan je uit ervaring vertellen dat de vloer wel degelijk ijskoud wil worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
PeacekeeperNL schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:28:
[...]

Maar qua verbruik gaat het toch veel hoger uitvallen dan droge vloerverwarming. De hele massa (betonnen vloer) van de hele verdieping wordt opgewarmd ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
DexterDee schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:29:
[...]

Maar het is een behoorlijke massa die opgewarmd moet worden, en daarmee wordt vgm ook de vloer van derest van mijn verdieping, dus ook huis van buren etc warm. In mijn optiek een behoorlijk verschil qua energieverbruik tov bijv noppenplaten. Hoe denk jij hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Daniëlvveen schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:41:
Maar het is een behoorlijke massa die opgewarmd moet worden, en daarmee wordt vgm ook de vloer van derest van mijn verdieping, dus ook huis van buren etc warm. In mijn optiek een behoorlijk verschil qua energieverbruik tov bijv noppenplaten. Hoe denk jij hierover?
In het kort denk ik dat infrezen meer comfort geeft en een droogbouwsysteem energiezuiniger is. Afhankelijk van de vloeropbouw is het inderdaad heel goed mogelijk dat de onderbuur van jouw warmte kan meeprofiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
DexterDee schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:52:
[...]

In het kort denk ik dat infrezen meer comfort geeft en een droogbouwsysteem energiezuiniger is. Afhankelijk van de vloeropbouw is het inderdaad heel goed mogelijk dat de onderbuur van jouw warmte kan meeprofiteren.
In welk opzicht meer comfort, want in principe warmt het sneller op met zo een droogbouwsysteem tov natte systeem. Doel je op de warmtebuffer bij het afkoelen bij het natte systeem? Dus stel je gaat bijna naar bed en je zet 'm uit, dat het dan rustiger afkoelt dan droge systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Daniëlvveen schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:04:
[...]

In welk opzicht meer comfort, want in principe warmt het sneller op met zo een droogbouwsysteem tov natte systeem. Doel je op de warmtebuffer bij het afkoelen bij het natte systeem? Dus stel je gaat bijna naar bed en je zet 'm uit, dat het dan rustiger afkoelt dan droge systeem.
Doordat er bij ingefreesd warmte in je vloer zit, koelt het minder snel af wanneer je cv weer uitschakelt. Bij een droogbouwsysteem koelt het dan sneller af, wat best de nodige temperatuurschommelingen zou kunnen opleveren. De een is hier gevoeliger voor dan de ander.
Wij hebben zelf dan het geluk dat we een volledig woonhuis hebben, en we de kruipruimte hebben geïsoleerd.

Onze ketel moduleert wel, maar dit levert toch wel enige temperatuur schommelingen op (halve graad). Bij een appartement zou ik eerder naar een droogbouw neigen, al is dat in de regel wel duurder vanwege meerdere redenen. Maar dan kun je ook isolatie eronder leggen zodat je niet de benedenbuur zit op te warmen.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-05 20:58

watercoolertje

Untertitel

mr_evil08 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:03:Een tegelvloer heeft wel nadelen, als vloerverwarming uit staat is het ijskoud, het zuigt je warmte uit de voeten.
Dat is in de zomer juist een voordeel, altijd heerlijk die koele vloer (muv het deel waar de zon op schijnt).

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
PeacekeeperNL schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:25:
[...]

Doordat er bij ingefreesd warmte in je vloer zit, koelt het minder snel af wanneer je cv weer uitschakelt. Bij een droogbouwsysteem koelt het dan sneller af, wat best de nodige temperatuurschommelingen zou kunnen opleveren. De een is hier gevoeliger voor dan de ander.
Wij hebben zelf dan het geluk dat we een volledig woonhuis hebben, en we de kruipruimte hebben geïsoleerd.

Onze ketel moduleert wel, maar dit levert toch wel enige temperatuur schommelingen op (halve graad). Bij een appartement zou ik eerder naar een droogbouw neigen, al is dat in de regel wel duurder vanwege meerdere redenen. Maar dan kun je ook isolatie eronder leggen zodat je niet de benedenbuur zit op te warmen.
Dat is vooral afhankelijk van de afstelling van de ketel bij droogbouw.
Wanneer je daar niets aan doen krijg je inderdaad temperatuurschommelingen.

Ook zijn er zaken mogelijk als een buffervat.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 05-12-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
PeacekeeperNL schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:25:
[...]

Ok ok. Stel dat ik met droogbouwvloerverwarming ga werken en ook isolatie eronder, heb ik dan nog profijt van m'n onderburen die stoken?
Pagina: 1