Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tom.aubroeck
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-02 11:14
In de zekeringkast hangen een aantal Shelly 4PM pro's waarmee ik de verlichting in huis kan regelen via HomeAssistant.
De drukknoppen in huis zijn van Niko (NO), maar die zijn aangesloten met een SVV van 0.8
Die zouden eigenlijk best werken op 12 V of 24 V.

Kan ik ervoor zorgen dat die drukknoppen rechtstreeks op de Shelly's aangesloten kunnen worden?

Ik experimenteerde al met een Shelly+ i4 DC: Drukknoppen met een transfo op 12 V, en dan via de shellyi4 de Shelly PRO aansturen. Maar ik wil dus liefst dat tussenstapje eruit...

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nee, niet zonder werkelijk aan de hardware te gaan sleutelen. En zelfs dan is waarschijnlijk een losse voeding nodig omdat de Shelly waarschijnlijk geen gescheiden laagspanning kent.

Je zou wel kunnen kijken of je bekabeling niet gewoon 230V aan mag. Niet alle, maar veel signaalkabels mogen ook gewoon 230V aan. Zou ik deze wel even afzekeren met een 1A glaszekering ofzo omdat ze zo dun zijn, maar dan is het verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArneBE
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-05 11:32
Ik zit zelf in een situatie weer ik een 3 tal Niko 6-knops "potentiaal-vrije" schakelaars heb die blijbkaar enkel "mogen" werken op 24v. Deze zijn nu gekoppeld aan Eltako unerversele (led) dimmers. Die hebben me al redelijk wat kopzorgen bezorgd om deze op een deftige manier slim te maken.

Ik las dat volgende een oplossing zou kunnen zijn:
- Je neemt een 24v voeding (bvb die van je deurbel of een andere die 12/24 kan voeden, dus in dit geval 24v)
- Je installeert één van deze https://benl.rs-online.co...rface-relays/7943761?gb=s (Phoenix Contact RIF-0-RPT-24DC/1 Series Interface Relay, DIN Rail Mount, 24V dc Coil, SPST, 1-Pole)

Zo zou je dus je 24v schakelaars kunnen laten schakelen op een 230v DIN dimmer of wat je ook wil aansturen.

Ik kocht recent deze: https://www.robbshop.nl/gledopto-din-rail-zigbee-dimmer-ac en kwam er pas later achter dat ik zo'n 24v schakelaars heb zitten ... . Ik heb geen plaats om die uit te breiden en ik wil de schakelaar ook niet "onbetrouwbaar" maken door daar en draadloze te hangen. Ook is héél mijn huis NIKO , dus dat oogt ook mooier.

Nu nog een elektricien vinden die dit wil aansluiten .... :D (ik heb zelf een visuele handicap, dus dat ligt wat moeilijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdsm
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-03 15:20
Zelfde situatie als topicstarter hier.
Momenteel 2 oude Siemens Logo's in gebruik die als input 24V DC hebben (via Niko drukknoppen) en 4 230V AC lichtkringen kunnen schakelen.
Helaas zijn die Logo's niet zo smart als Shelly.
Daarom een Shelly Pro 4PM aangeschaft om te combineren met Shelly Plus i4 DC (24V ook).
Jammergenoeg zit dat tussenstapje met die i4 er inderdaad nog tussen. Die kan wel mee op de DIN rail.

Waarom Shelly geen Pro AC relays met DC inputs maakt is mij een raadsel.

Railduino stond ook lange tijd op m'n lijstje om in de gaten te houden maar die community/ontwikkeling is minder dan Shelly naar m'n gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:48
@tom.aubroeck, @ArneBE , @tdsm

Hebben jullie hier ondertussen al een oplossing voor gevonden? Ik zit hier thuis met dezelfde situatie en zou er liever geen i4 tussen steken.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArneBE
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-05 11:32
nujtrug schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:18:
@tom.aubroeck, @ArneBE , @tdsm

Hebben jullie hier ondertussen al een oplossing voor gevonden? Ik zit hier thuis met dezelfde situatie en zou er liever geen i4 tussen steken.
Ik heb denk ik 2 mogelijkheden.
1) 230v steken op mijn SVV kabel (dat zou volgens de specs van de kabel kunnen, zolang je daar geen grote last op zet). Dus dan zou je er eigenlijk een een "slimme schakelaar" kunnen op zetten en die via Home Assistant bvb je licht laten aansturen. Dan heb je wel geen fysieke aansturing maar eerder zo iets als dat je met een i4 zou werken).

2) Gebruik van een koppelrelais KR09-24
https://www.eltako.com/fi...Technische_fiche_KR09.pdf
Recent heb ik een "koppelrelais" gekocht. Als ik de werking goed begrijp is dat een relais waarmee je potentiaalvrij kunt schakelen. Dus aan de ene kant bvb 24v AC/DC en aan de andere kant 230v AC/DC. Ik heb gezien dat je véél merken hebt die dat doen (Phoenix, Eltako, ...) maar je moet goed opletten wat ze kunnen schakelen. Er zijn er die bvb enkel 24v dc schakelen en geen AC.

Mijn 24v Shneider waar ook mijn deurbel/NIKO's op zitten is dacht ik AC. Die Eltako is "UC (universal current) dus kan beiden aan. Ze zijn niet goedkoop maar je kan ze online wel goedkoper vinden dan bij de speciaalzaak. Ik kocht ze aan 35 euro per stuk en heb nog maar ééntje besteld om te testen. Ik moet deze wel nog laten installeren want, terwijl ik wel schakelaars kan vervangen en andere zaken van elektriciteit aanpassen, heb ik weinig ervaring om in een elektriciteitskast te prullen. Ik wil dat samen met mijn elektricien testen.

Het is dus de bedoeling om mijn NIKO schakelaars aan de ene kant van die koppelrelais te hangen (24v circuit) en de Shelly dimmer 2 PRO vervolgens aan de andere kant. Ik hoop dat het gaat werken. Mocht iemand handiger zijn dan mij en het al willen proberen, be my guest! :-)

Het jammer met die shelly dimmer 2 is dat, in tegenstelling tot andere PRO devices van Shelly, deze niet potentiaal vrij lijkt te zijn :( .

[ Voor 10% gewijzigd door ArneBE op 16-02-2025 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:48
ArneBE schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:01:
[...]
Het is dus de bedoeling om mijn NIKO schakelaars aan de ene kant van die koppelrelais te hangen (24v circuit) en de Shelly dimmer 2 PRO vervolgens aan de andere kant. Ik hoop dat het gaat werken. Mocht iemand handiger zijn dan mij en het al willen proberen, be my guest! :-)
Als je zover bent geraakt, laat zeker even iets weten als je wilt? Hier ook Niko schakelaars die naar Eltako dimmers gaan maar zou ze graag slim hebben en dat kan niet met de Eltako’s die ik heb.

Ik moet het ook eens navragen bij mijn elektricien.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Pagina: 1