grotere SSD in iMac 2017 5K

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capice1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-04 12:54
Beste medetweakers,
Graag jullie advies voor het volgende:
Ik heb een iMac18,3 Quad-Core Intel Core i7 met een APPLE SSD SM0256L 250 SSD(ik begrijp een NVMExpress ssd) en 16 GB geheugen.
Nu is de SSD bijna vol mede omdat ik ook Windows via Parallels draai denk ik.
Ik heb gezocht naar een grotere SSD om die (te laten) inbouwen, ik wil dan eerst via CCC een kloon van de huidige ssd maken en die nieuwe ssd en meteen 32GB geheugen erin.

Drie vragen:
welke ssd zouden jullie adviseren?
ik heb me ingelezen over SLC en MLC ssd's maar dat zijn wat oudere topics, is dit verschil nog relevant?
Alvast dank voor eventuele tips.
Zijn er tweakers in de buurt van Arnhem die me zouden kunnen helpen om dit zelf te doen, ondanks de bekeken video's voel ik me niet zeker genoeg om deze Imac open te maken

[ Voor 17% gewijzigd door capice1 op 21-11-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capice1
Voor de zekerheid de gegevens:

Model Name: iMac
Model Identifier: iMac18,3
Processor Name: Quad-Core Intel Core i7
Processor Speed: 4,2 GHz
Number of Processors: 1
Total Number of Cores: 4
L2 Cache (per Core): 256 KB
L3 Cache: 8 MB
Hyper-Threading Technology: Enabled
Memory: 16 GB
Boot ROM Version: 451.140.1.0.0
SMC Version (system): 2.41f2

APPLE SSD SM0256L:

Capacity: 251 GB (251.000.193.024 bytes)
TRIM Support: Yes
Model: APPLE SSD SM0256L
Revision: CXS7KA0Q
Serial Number: S3CVNY0K714136
Link Width: x4
Link Speed: 8.0 GT/s
Detachable Drive: No
BSD Name: disk0
Partition Map Type: GPT (GUID Partition Table)
Removable Media: No
S.M.A.R.T. status: Verified
Volumes:
EFI:
Capacity: 314,6 MB (314.572.800 bytes)
File System: MS-DOS FAT32
BSD Name: disk0s1
Content: EFI
Volume UUID: E783267B-A4C3-3556-B751-DBED770EB996
disk0s2:
Capacity: 250,69 GB (250.685.575.168 bytes)
BSD Name: disk0s2
Content: Apple_APFS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:47
Heb je je hier al ingelezen: https://www.ifixit.com/Gu...de+SSD+Replacement/136963 ?
Het lijkt er op dat er zowel een NVME SSD in die iMac zit als ook een 3,5 inch HDD (of fusion drive). Wil je echt de SSD vervangen? Het is een hoop werk.... waarom plug je niet gewoon een Samsung T7 externe SSD in één van de USB poorten? Je kan ook op die pagina zien wat zij aan SSD adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capice1
thanks, ik zie nergens een Fusiondrive staan in de hardware overview....of kijk ik er overheen?
Op de SATA zit niks.
de ifixit handleiding had ik nog niet gezien,....das idd enorm veel werk, dat zie ik me niet doen, teveel risico.
Maar hij moet wel open om het geheugen uit te breiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:19
capice1 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:46:
thanks, ik zie nergens een Fusiondrive staan in de hardware overview....of kijk ik er overheen?
Op de SATA zit niks.
de ifixit handleiding had ik nog niet gezien,....das idd enorm veel werk, dat zie ik me niet doen, teveel risico.
Maar hij moet wel open om het geheugen uit te breiden.
Het uitbreiden van geheugen is via een klepje aan de achterkant; daar hoef je geen enkel schroefje voor open te draaien laat staan de machine open te maken.
SSD vervangen is idd een gigantische hoeveelheid werk en TB haalt prima snelheden om een externe SSD aan te raden voor dit soort zaken.

Zie ook hier voor de uitleg van geheugen uitbreiden: https://support.apple.com/en-us/HT201191

[ Voor 6% gewijzigd door Merethil op 21-11-2023 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capice1
dank voor jullie tips, had hiervoor het oude type mac waar je de modules zelf kon wisselen, blijkt hier ook te zijn, dat had zelf moeten vinden maar helaas gemist...
Inmiddels een Samsung T7 2 TB gehaald zoals @Archer_VC10 aan had geraden, vanavond de interne ssd klonen naar de T7 en dan vandaar opstarten.
4x 16GB van OWC besteld dus ben benieuwd.
Heeft iemand ervaring Parallels met Windows meegaat in het geheel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 22:18
Euhm... opstarten van externe SSD zou ik niet doen. Daar alleen je data op zetten. Het besturingssysteem gewoon op de interne SSD laten staan. Voor alleen het besturingssysteem moet 250 GB echt wel genoeg zijn.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capice1
Nickname55 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:44:
Euhm... opstarten van externe SSD zou ik niet doen. Daar alleen je data op zetten. Het besturingssysteem gewoon op de interne SSD laten staan. Voor alleen het besturingssysteem moet 250 GB echt wel genoeg zijn.
Alle programmas en het OS staan op de interne SSD van 250GB. Wellicht omdat daar ook Parallels met Windows op staat is deze bijna vol, al mijn data staan al op externe schijven.
Ik gebruik Photoshop en lightroom.
Applications is volgens de info 31GB, Library is 70 GB, System maar 13 GB en users is 113 GB.
Ik heb in Library gekeken of ik daar zaken kan verwijderen, Application Support is bij 68 GB groot, het grootste deel zit in com.bombitch.ccc bij TaskDBsV3(63,7 GB).
Zou ik deze map ook naar een externe schijf kunnen verplaatsen om extra ruimte te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 22:18
Programma-mappen verplaatsen gaat niet. Je zult dan het programma moeten verwijderen en opnieuw moeten installeren. Bij het opnieuw installeren kies je de externe SSD als installatie locatie.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capice1
thanks, dan laat ik denk ik toch de interne ssd vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:19
Opstarten vanaf een externe schijf is prima te doen hoor; in de tijd dat veel iMacs in de base config nog met een HDD of FusionDrive kwamen hebben veel mensen het op die manier opgelost.
Sterker nog, ik herinner dat bijvoorbeeld @coptician draaide vanaf een FireWire-connectie en zo toch een prima werkende ervaring had tov zijn interne HDD.

Misschien dus eerst gewoon eens proberen - zeker bij een iMac (dus stationair apparaat) kan je zoiets relatief makkelijk zekeren zodat je drive niet zomaar per ongeluk ontkoppelt.

Zoiets als dit is er perfect voor: https://www.twelvesouth.c...pack-for-imac-and-display

[ Voor 9% gewijzigd door Merethil op 22-11-2023 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik draai al jaren met een Thunderbolt 3 X5 van Samsung op mijn iMac 21,5 4K van 2017.
Die kun je ook nog eens openmaken en de interne ssd vervangen voor een groter exemplaar.
Zo werk ik nu al een hele tijd met een X5 met daarin een 1TB Samsung nvme ssd.
Origineel was de capaciteit van de X5 512 GB.

[ Voor 5% gewijzigd door sssensss op 22-11-2023 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:07

talin

ES-MA

capice1 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:42:
[...]

Alle programmas en het OS staan op de interne SSD van 250GB. Wellicht omdat daar ook Parallels met Windows op staat is deze bijna vol, al mijn data staan al op externe schijven.
je kan Parallels instaleren zoals gebruikelijk en je kan dan de VM's ( Virtuele Machines ) bestanden neerzetten waar je wil ( dus op die externe harde schijf )
ik heb een VM machine die ik al zeker 10 jaar geleden heb gemaakt overal mee naar toe gesleept, externe schijven, NASen zelfs op een SD kaart die ik dan in mijn Macbook pro aan de zijkant met een adapter aangesloten had.
oftewel die .PVM bestanden kan je overal neerzetten, hoe sneller de verbinding hoe beter natuurlijk.

lees: https://kb.parallels.com/122874

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:38
Merethil schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:04:
Opstarten vanaf een externe schijf is prima te doen hoor; in de tijd dat veel iMacs in de base config nog met een HDD of FusionDrive kwamen hebben veel mensen het op die manier opgelost.
Sterker nog, ik herinner dat bijvoorbeeld @coptician draaide vanaf een FireWire-connectie en zo toch een prima werkende ervaring had tov zijn interne HDD.

Misschien dus eerst gewoon eens proberen - zeker bij een iMac (dus stationair apparaat) kan je zoiets relatief makkelijk zekeren zodat je drive niet zomaar per ongeluk ontkoppelt.

Zoiets als dit is er perfect voor: https://www.twelvesouth.c...pack-for-imac-and-display
Dit werkte inderdaad al prima, omdat throughput minder belangrijk is dan latency. Ik zou het niet met een usb drive proberen (dat protocol heeft te veel overhead), maar met Thunderbolt zal het probleemloos werken naar mijn verwachting.

Als het dus veel geld scheelt ten opzichte van een interne swap, is het zeker het overwegen waard.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capice1
@Merethil cool ding dat opbergplaatje, thanks
Dan ga ik eerst de optie proberen om een kloon van mijn interne SSD op de externe SSD te zetten en dan vandaar op te starten, begreep dat dit wel de nodige uurtjes kan duren.
Nu gebruik ik CCC al een tijd voor back ups, op een video over klonen zag ik dat je de legacy bootable copy assistent moet aanzetten, deze verschijnt bij mij helaas niet met rechtermuisklik, misschien omdat de schijf al naar AFPS is geformateerd met disk utilities. Ik kan ook geen clone kiezen maar alleen start.
Zouden na opnieuw opstarten van de externe schijf alle progs, ook parallels en windows weer werken denken jullie of is dat trail and error?

[ Voor 11% gewijzigd door capice1 op 22-11-2023 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-05 18:42
De Mac kan echt prima van een externe schijf werken.
Je zou ook nog kunnen nadenken over een TM backup en die terug zetten. Als de schijf goed gekloond is, is het net of je hem voor de laatste keer hebt afgesloten. Ook zaken als openstaande tabbladen in je browser komen weer te voorschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capice1
thanks @Pendora Inmiddels contact gehad met Mike van CCC, prima support snel en uitgebreid.
Van harte aanbevolen. De TaskDBsV3 kon gewoon worden verwijderd, nu bijna 200GB vrij op de interne SSD.
Dit weekend de kloon op de 2 TB Samsung T7 die @Archer_VC10 adviseerde, maken en de 64 GB OWC geheugen erin zetten.
dank voor de adviezen en hulp iedereen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:07
Je kan het beste een Thunderbolt 3-behuizing nemen met daarin een NVME-ssd.
Dan heb je een (theoretische) doorvoersnelheid van 40Gb/s ipv 10Gb/s via USB-c.
Pagina: 1