Vocht in de kelder onder koekoek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb vorig jaar een huis gekocht met daarin een kelder, met 2 koekoeksramen. Door de vele regen de laatste tijd is er vorige week water via de (dichte, maar niet waterdichte) raampjes naar binnen gelekt omdat het hoger kwam te staan dan het raam.

In de dagen erna merkte ik echter dat de muren vochtig bleven, met 1 duidelijke plek 50cm onder het koekoeksraam die op een scheur ligt. Verder bestaat de kelder uit 2 ruimtes, de tussenmuur tussen de ruimtes heeft ook 20cm vocht vanaf de grond.

Ik heb een vochtexpert ingeschakeld, maar dat wordt pas midden december voordat die komt, is er iets in de tussentijd dat ik kan doen behalve hopen dat het stopt met regenen?

Foto ruimte 1, paar dagen na de initiele overlast met de vochtige muur (in de scheur).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCg-AGRK1Emnojbb7QSNalLY2tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8NeGCmy6J4ZQJCWTsANWI5x.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de scheur volg, zie ik dat deze tot buiten in de koekoek doorloopt, en de 'waterdichtheid' van het beton doorbroken heeft - klopt dat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ooq5_vWxN48uf19qfyH1OZVY6Jk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZhTPEgz1dgIPOeFbK4Zu8jx.jpg?f=fotoalbum_large

Twee meter rechts van dat raam staat een muur naar de andere ruimte in de kelder. Die koekoek had geen wateroverlast. De tussenmuur is echter een dag na bovenstaande issue ook vochtig geworden, zoals te zien is in deze foto (naast de deur). Ik begrijp niet helemaal hoe dat kan, ideeen/suggesties welkom. In het ergste geval zal de buitenkant weer waterdicht gemaakt moeten worden, maar mocht iemand andere oplossingen weten dan ben ik een en al oor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FiIHLSSF4ztRWV0ltwunz9ONyxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xohC51Z2dVOzo8OE0yPuB5dT.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Helaas met al de regen de laatste 2 weken is er vandaag weer water de kelder ingelopen. Heb toevallig nu wel een endoscoop en heb eens gekeken waar de afvoer van de koekoek heen gaat. Ik zie al heel snel (<10cm) iets dat lijkt op zand, het lijkt dus gewoon naar beneden te lopen zonder een buis. Is dat gebruikelijk of zou er een afvoer via buizen moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijswerner
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:26
Vervelend probleem. Weet je ondertussen al meer? Net een huis gekocht. Geote kelder 2 koekoeks, zelfde probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ako
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-06 21:05

ako

Flipmo2K schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:24:
Helaas met al de regen de laatste 2 weken is er vandaag weer water de kelder ingelopen. Heb toevallig nu wel een endoscoop en heb eens gekeken waar de afvoer van de koekoek heen gaat. Ik zie al heel snel (<10cm) iets dat lijkt op zand, het lijkt dus gewoon naar beneden te lopen zonder een buis. Is dat gebruikelijk of zou er een afvoer via buizen moeten zijn?
Denk dat dat verschilt per situatie, bij ons ligt er alleen grind onder in de koekoek, daarna loopt het water direct het zand in. Maar wij staan hier ook op zandgrond, met grondwaterspiegel paar meter lager.