Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buckrider
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 30-06-2024
Beste allemaal,

Ik wil graag mijn huidige videokaart GT1030 upgraden voor een 3060.
Nu heb ik een rekensom op mijn systeem losgelaten om te bepalen of mijn 550 watt voeding toerijkend is.

Als ik al mijn onderdelen invoer in https://pcpartpicker.com/list/ZpwDJy kom ik op 445 watt uit. Zie afbeelding. Is dit genoeg marge voor mijn 550 watt voeding?

Het enige wat ik raar vind is dat mijn cpu cooler volgens deze rekentool maar 5 a 10 watt vraagt, klopt dat denken jullie?

Dan kan ik met een gerust hart een 3060 in m'n systeem zetten! 8)

Groetjes Ruben

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ircNtqV0h1o7aVybx0cZ_6coOGA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YlzV0vIzroG8l9zTBODSg85b.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dommegekke1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:26
550 watt PSU zou voldoende moeten zijn.
Ik heb zelf een tijd gedraaid met een i5 12400 en 3060 met een 550 watt voeding en nooit problemen ervaren.
Volgens fabrikanten is 550 watt ook het aangeraden wattage.

Aangezien jouw CPU cooler een lucht cooler is, zou deze inderdaad weinig stroom verbruiken.
Er wordt namelijk enkel ventilatoren gebruikt om actief te koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:06
De fans van de Mugen 5 PCGH trekken maximaal 1,2w per stuk. De calculator overdrijft dus schromelijk. Zelfde geldt voor het moederbord. Waar halen ze in vredesnaam die 70w vandaan. Bij de cpu zitten ze weer iets aan de lage kant want die doet max 75w.

De Focus GX is geen onaardige voeding en die gaat het systeem probleemloos draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:12

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Heeft deze voeding wel nog een 8 pins 12v stekker? Ik deed laatst eenzelfde soort upgrade en kwam net die plug tekort. Ik ben heel huiverig voor allerlei verloopjes die 2x6 > 8 pins doen zonder de preciese pinouts te weten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

superduper schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:03:
Heeft deze voeding wel nog een 8 pins 12v stekker? Ik deed laatst eenzelfde soort upgrade en kwam net die plug tekort. Ik ben heel huiverig voor allerlei verloopjes die 2x6 > 8 pins doen zonder de preciese pinouts te weten..
Alleen slechte voedingen van 550W of exemplaren van voor de industriële revolutie hebben geen PCIe 8-pin, overigens al >10 jaar als 6+2 en niet meer als volledige 8 pin te vinden :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:12

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

nelizmastr schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:42:
[...]

Alleen slechte voedingen van 550W of exemplaren van voor de industriële revolutie hebben geen PCIe 8-pin, overigens al >10 jaar als 6+2 en niet meer als volledige 8 pin te vinden :)
Afhankelijk van je mobo heb je er al een daar in gebruik en ik liep er tegenaan dat er geen 2e 8 pis aanwezig was, dus just a tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
De calculator zit aan de veilige kant met de berekening, het zal mij verbazen als je in de praktijk werkelijk die 450w zal aantikken.

En volgens mij tellen ze een aantal zaken dubbel... het opgegeven 17 tot 70w van het moederbord is een totaal, die 70w is theoretisch het maximum met alle geheugen en m.2 slots gevuld... om dan ook het geheugen nogmaals op te nemen in de calculator is dubbelop... dan kan je er alweer 30w vanaf halen ;)

Kort verhaal nog korter... een goede 550w voeding past dat systeem heel goed, het beste eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

superduper schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:54:
[...]

Afhankelijk van je mobo heb je er al een daar in gebruik en ik liep er tegenaan dat er geen 2e 8 pis aanwezig was, dus just a tip.
Mobo's hebben geen PCIe 8-pin*, dat is de EPS 8-pin en alleen voor processorvoeding. Als je die omwisselt met elkaar (ze horen niet op elkaar te passen) dan blaas je je bord op ;)

*Uitgezonderd extreme overklokborden, maar daar hang je geen magere 550W aan

[ Voor 9% gewijzigd door nelizmastr op 22-11-2023 10:28 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buckrider
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 30-06-2024
Bedankt allen voor het meedenken. Fijn om zeker te weten dat mijn PSU de upgrade aan kan.

Uiteraard heb ik gecheckt of ik nog een 6+2 pins stecker voor handen had, en dat is gelukkig het geval.

Groetjes Ruben
Pagina: 1